img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Suzuki Liana 1.6 4WD
BILTEST: Den er enkel, praktisk og rimelig. Med firehjuldrift og god plassutnyttelse har Suzuki Liana skapt seg en egen nisje blant kompaktbilene.

Først publisert i BIL 12 - 2001.

Suzuki har opp gjennom årene fått god erfaring når det gjelder firehjulsdrift. De har riktignok ikke satset på de mest avanserte systemene og de som har fulgt med i Bil har vel merket seg at vi noen ganger har ment at de har vært litt for sparsommelige når det gjelder teknikken.

Liana er heller ingen avansert bil, og firehjulsdriftsystemet består ganske enkelt av en silikonclutch som fordeler drivkreftene til bakhjulene hvis et av forhjulene spinner. Men ved at det er lagt inn en begrensning for hvor stort moment denne clutchen kan overføre, fungerer dette systemet godt sammen med ABS-bremser.

Heller ikke når det gjelder hjuloppheng byr Liana på avanserte løsninger, men komforten er bedre enn ventet med tanke på både støy og vibrasjoner fra veien og fjæringskomfort. Bakhjulene har uavhengige oppheng med fjærben og det er tydelig at Suzuki har gjort seg flid med avstemningen av fjæring og demping og har truffet godt. Også forhjulene takler ujevnhetene meget bra og selv om Liana ikke kan skilte med sportslige kjøreegenskaper, føles den trygg og er lett å kontrollere også når den presses.

Unnamanøveren takler den bra, men en liten tendens til overstyring har den. Det største problemet for den som dreier rattet raskt, er at servopumpen ikke henger med og i vår unnamanøver opplevde vi at vi måtte jobbe mot servostyringen når vi styrte kontra. Dette er noe du ikke merker ved normal kjøring, men i en kritisk situasjon er det kjekt å slippe slike overraskelser.

Enkel firehjulsdrift
Firehjulsdriftsystemet merker du lite eller ikke noe til på sommerføre. Bare ved litt kvikk igangkjøring merket vi at forhjulenes tendens til å spinne ble effektivt dempet. Dette er firehjulsdrift utviklet med tanke på landeveiskjøring og ikke for tøffe tak under ekstreme forhold. Vår erfaring med Ignis, som har et nesten identisk system, er at dette systemet er fullt ut tilstrekkelig for kjøring på dårlige og ubrøytede vinterveier, samtidig som det ikke påvirker kjøreegenskapene i negativ retning.

Suzuki oppgir bakkeklaringen til 16 cm. Vi målte minste bakkeklaring til 13,5 cm og det var plastdekslene under motoren som var laveste punkt. Disse sitter så lavt, at det vil være lett å kjøre dem av ved rygging og da spesielt hvis du rygger i dyp snø.

Liana har en 1,6-liters rekkefirer med 103 hk, en motor som fungerer bra så lenge du ikke har for store forventninger. Holder du den i ånde ved å utnytte toppen av turtallsregisteret, har du fraspark nok til både forbikjøringer og kvikke take-offs fra stillestående. I femtegear er det derimot lite akselerasjon å hente, noe akselerasjonstiden fra 70 til 100 km/t i dette gearet antyder. Ved normal landeveiskjøring taper den også farten fort i motbakkene og vil du holde jevn hastighet rundt fartsgrensen, må du ty til fjerdegearet ganske ofte. Med lastet bil blir også tredjegearet flittig brukt.

God komfort
Vi kjørte Liana på både sommer- og vinterdekk og ble overrasket over hvor lite støynivået endret seg. Suzukien oppleves nemlig ikke som støyende, noe som i stor grad skyldes at støynivået er relativt jevnt og at de mest sjenerende frekvensene glimrer med sitt fravær. Når vi måler støyen er nemlig Liana slett ikke så stillegående som den oppleves. På korte turer oppleves den derfor som meget behagelig, det er først etter noen timer i bilen at støyen oppleves som slitsom.

Aldri tidligere har vi opplevd så god sittekomfort i en Suzuki og bare få andre biler i denne klassen for den sakens skyld. Forsetene har lange sitteputer og både sitteputen og ryggen gir god sidestøtte. En behagelig og akkurat passe stopp, kombinert med god støtte til korsryggen og kraftige hodestøtter, bidrar til at det er lett å trives i denne bilen.

Suzukis designere har formet et nøkternt og elegant førermiljø. Før du slår på tenningen er instrumentpanelet svart, men straks du slår på tenningen lyser de digitale instrumentene og varsellampene opp. Både turteller og speedometer er digitale og fungerer uklanderlig. Bare når du får solskinn rett inn på instrumentpanelet kan det være vanskelig å lese speedometeret. Under alle andre forhold er det lettlest og alt er oversiktlig plassert.

Befriende enkel førerplass
Ved at de fleste bryterne for lys og vindusviskere er lagt til hendlene på hver side av rattstammen, er dashbordet blitt nesten bryterfri sone og varme/ventilasjonsanleggets brytere har fått god plass. Når en kommer fra BMW 745i og Mercedes-Benz SL500 er det befriende å sette seg inn i Liana og dens utrolig enkle førermiljø. Her har du alt du trenger for å håndtere bilen og denne bilen har dessuten det utstyret du trenger for praktisk og komfortabel transport. JVC-radioen med alle sine knapper og lys virker feilplassert der den ruver gunstig plassert på toppen av dashbordets midtkonsoll. Bryterne for setevarmen kunne med fordel fått en bedre plassering enn langt bak mellom forsetene.

Også de som sitter i baksetet har trivelige omgivelser. Sittekomforten er god også her, og på de to ytterste plassene er det solide hodestøtter. Den som eventuelt måtte bli henvist til den midterste plassen, må derimot greie seg med topunkts sikkerhetsbelter og uten hodestøtte, og sittekomforten er heller ikke helt på topp. Med 134,5 cm kupébredde vil det dessuten bli trangt med tre personer i baksetet.

Liana har et rommelig bagasjerom, og ved at du kan regulere bakseteryggens vinkel, kan en til en viss grad øke bagasjeromvolumet ved å vippe frem seteryggen et hakk. Baksetet er delt 40/60 og du vipper frem sitteputen før du legger ned seteryggen. Likevel får du ikke helt flatt gulv. Seteløsningen er enkel å betjene og legger du ned seteryggen øker bagasjerommets lengde fra 78,5 til 139 cm. Den store bakluken går ikke helt ned til bagasjegulvet og inn- og utlasting av store og tunge kolli er derfor litt vanskeligere enn strengt tatt nødvendig.

Mye utstyr
De 1000 første Liana som selges i Norge har en utstyrspakke som blant annet inkluderer klimaanlegg og lettmetallfelger og utstyrslisten ellers er også godkjent når det gjelder komfortutstyr. Sidekollisjonsputer foran er standard, men hodekollisjonsputer kan ikke leveres. Liana er heller ikke tilgjengelig med stabilitetskontroll, firehjulsdrift er derimot standard. Og nettopp firehjulsdriften vil nok være en viktig faktor for å velge Liana. I denne prisklassen har den ingen direkte konkurrenter.

Til tross for et enkelt interiør har Liana finish, komfort og praktiske bruksegenskaper som gjør at den ikke oppleves som noen billigbil. Og skal du ha en firehjulstrekker til en fornuftig pris, er Liana absolutt verdt å se nærmere på. Suzuki Liana er et klart fremskritt i forhold til Baleno, den mindre Wagon R+ og Ignis og gir mye bil for pengene.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer