img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Saab 9-5 Estate
BILTEST: Utmerket komfort og praktiske løsninger er fremste kjennetegn til Saabs største modell.

Først publisert i BIL 1 - 2000.

Etter en måned bak rattet i Saabs stasjonsvogn er det to ting som utmerker seg spesielt. Det ene er følelsen av sikkerhet. Saab 95 utmerker seg ved gjennomtenkte løsninger og et omfattende sikkerhetsutstyr som standard. Den delte bakseteryggen har solide låser og en rød knapp som varsler hvis ryggen ikke er i lås. Alle de tre plassene i baksetet har trepunkts sikkerhetsbelte, og forsetene har Saabs «anti-whiplash» hodestøtter. Den i midten bak er det heldigvis mulig å skyve godt ned på seteryggen slik at sikten bakover ikke hindres. Kollisjonssputer foran og på sidene er selvfølgelig standard.

Saabens andre sterke side er en godt gjennomtenkt førerplass. Noe vi satte pris på hver gang vi satte oss inn bak rattet. Saab 9-5 er nemlig en svært komfortabel bil å kjøre. Kjøreegenskaper og veigrep er i seg selv på høyde med andre biler i denne klassen. Men førerplassen utmerker seg spesielt. Setet er godt å sitte i, med reguleringer både for setehøyde, vinkel på sitteputen og korsryggstøtte. I tillegg kan du justere rattet i både høyde- og lengderetningen, slik at du griper godt uten å måtte lene deg ut av seteryggen ved store rattutslag. Det er også god plass til venstrebenet, slik at begge bena har naturlig og god stilling. Du sitter avslappet og symmetrisk når du kjører. Et ofte oversett punkt i andre biler. En lang tur merkes mindre på kroppen når du kjører Saab 9-5.

I 9-5 finner du også oversiktlig dashbord med stereoanlegg integrert i midtkonsollen. Midtkonsollen er vinklet mot sjåføren, og man får en liten følelse med at Saab også lager fly. Både knappene og skjermen til radio og kjørekomputer er store og lettleste. En liten gimmick som jeg setter pris på, er «Night Panel»-funksjonen. Med den slukker du lyset i alle instrumentene og stereoens kontrollpanel, men speedometeret forblir belyst. Oppstår noe unormalt, vil det aktuelle instrumentet straks funksjonere igjen. Fortsatt finner du tenningslåsen nede ved siden av håndbrekket.

Litt tørst og slapp
Vår testbil var utstyrt med en 2,0-liters turbomotor med 150 hk. Det er grunnmodellen i 9-5 rekken og starter på 381.900 kroner som stasjonsvogn. Vi kjørte SE-utgaven. Det gir deg blant annet automatisk klimaanlegg, avkjølt hanskerom og lærdetaljer her og der – for 23.300 kroner ekstra. I tillegg var vår bil også utstyrt med bedre stereoanlegg, parkeringsfølere, skinninteriør, trepanel på dashbord og annet småtteri for ytterligere 38.600 kroner. Til sammen en bil til 443.000 kroner. Når vi er inne på penger, tar vi like godt med den andre dårlige nyheten i samme slengen. Nemlig bensinforbruket. Saab oppgir et forbruk på 1,3 l/mil ved bykjøring. Det er akkurat på gjennomsnittet for klassen og straffen for å kjøre en stor og tung bil. Med småkjøring i Oslo med kaldstart og vinterdekk kryper forbruket opp mot 1,4–1,5 liter pr. mil. Snittforbruket for hele testperioden ble 0,99 liter pr mil. Men det inkluderte en god del langkjøring hvor forbruket beveget seg ned mot 0,7 liter pr mil.

Med sjåfør på plass veier bilen 1655 kg. Motoren har et solid dreiemoment på 240 Nm, tilgjengelig allerede fra 1800 o/min. Når du gir gass, tar det et lite øyeblikk før motoren reagerer, og du skal ha noen mil i 9-5-en for å kunne planlegge kjøringen optimalt, spesielt ved forbikjøringer.

Våre akselerasjonsmålinger viser at Saab har de hestene den trenger, men ikke mer. 0–100 km/t på elleve blank er akseptabelt for en familiebil. 70–100 km/t i tredje- og fjerdegear gir også tall som er normale for klassen. Men i femtegear må du planlegge forbikjøringene godt. Den lange utvekslingen, som gir et brukbart snittforbruk på langkjøring, gjør at motoren har litt for lavt turtall til at akselerasjonen er der. Trekkraften er det derimot ikke noe i å utsette på, og ved normal kjøring har toliteren kraft nok til å kjøre opp på direkten. På langkjøring blir det derfor bare beskjeden bruk av gearspaken.

For å dempe vibrasjoner har Saab utstyrt motoren med balanseaksler. To «staver» strekker seg gjennom motorblokken og roterer motsatt vei, og med dobbel hastighet i forhold til veiakselen. Likevel er det litt mer støy og vibrasjoner under akselerasjon enn man forventer i en bil i denne prisklassen. Spesielt når man lar motoren snurre opp mot rødmerkingen på turtelleren. Da mister den også pusten, for den trives best rundt 2500–3000 o/min. I jevn hastighet lar motoren seg knapt høre, og verken vindsus eller rumling fra dekkene forstyrrer unødig.

Best på langtur
Stikkordene «jevn hastighet» går igjen hver gang jeg tenker på Saab 9-5. Last opp bilen, legg inn femtegear og cruisekontrollen, og du ankommer bestemmelsesstedet uten å føle deg særlig sliten. Selv om det var en lang kjøretur. Det er ikke bare setene som bidrar. Også kjøreegenskapene i Saab 9-5 heller mot det komfortable. Bilen duver over større humper, mens små ujevnheter i veibanen knapt merkes. I svinger krenger den lite, og hjulopphengene tar unna dumpene også i stor fart.

Foran brukes fjærben, triangelarm og krengningsstabilisator. Bak brukes stående støtdempere og skrufjærer, samt langsgående og tverrgående bærearmer og krengningsstabilisator. Vår prøvebil rullet på piggfrie vinterdekk fra Continental i dimensjonen 215/55QR16. Den myke gummien i dekkene er nok en medvirkende årsak til at Saaben har styring som er litt upresis. Bredden på dekkene gjør den også følsom for sporete veibane, en egenskap vi kjenner fra Saab 93. Men 9-5 er likevel langt mer retningsstabil enn sin lillebror.

Saab 9-5 er best på landeveien og er like avslappende å kjøre på langtur som den i trange bygater føles ubekvem. Der merker man godt at 9-5 er en stor bil, og det litt tunge gearskiftet sammen med den tamme gassresponsen gjør den usmidig i tett bytrafikk. På landeveien er bilen en helt annen og tilbyr meget behagelig transport. Også for to voksne i baksetet. Hvor både god benplass og seteutforming gjør at du slapper av, selv etter tre timer i baksetet. Bak i midtkonsollen er det to justerbare dyser for varmeanlegget, og det sitter også en utblåsning i takstolpene ved baksetet.

Stor nok
Selv om Saab 9-5 er en stor bil med sine 481 cm, viser det seg at bagasjerommet bare er middels stort. Men dette kompenseres med flere praktiske detaljer. Blant annet den kraftige hattehyllen over hele bagasjerommet. Den både demper støy og skjuler bagasjen godt. Det er også enkelt å vippe den opp eller ta den helt ut. På hver side av bagasjerommet finner man et lite oppbevaringsrom. Men i vår testbil var de fylt opp av henholdsvis basshøyttaler og CD-skifter. Under gulvet er det også et stort kvadratisk rom hvor du kan legge en liten koffert eller andre småsaker som er lavere enn ni cm.

Både sitteputer og bakseterygg er delt 60/40. Når du legger ned baksetet, får du et flatt lasterom, 172 cm langt. Mellom hjulhusene er det akkurat en meter, og opp til taket er det 80 cm. Åpningen på bakluka er riktignok 6 cm lavere. Med baksetet på plass er det 109 cm mellom luken og seteryggen målt ved gulvet. Med hattehyllen på plass er det rom for 416 liter bagasje, målt etter VDAnormen. Fullt utnyttet rommer stasjonsvognen 1490 liter. I forhold til konkurrentene har Saab 9-5 Estate gjennomsnittlig med plass bak. Og mens Saaben bare har en meter klaring mellom hjulhusene, har for eksempel en mindre Ford Focus en klaring på hele 120 cm. Men lasterommet i 9-5 er ryddig utformet, slik at det er lett å utnytte lastekapasiteten. Til daglig bruk virker derfor bagasjerommet stort.

Tøff klasse
Utvalget av store stasjonsvogner til rundt 400.000 kroner er stort. Saab 9-5 har derfor flere sterke konkurrenter. Med 9-5 Estate har Saab valgt samme mal som gjelder for BMWs 5-serie Touring og Audi A6 Avant. Stil og komfort er prioritert fremfor maksimal plass i bagasjerommet. Felles for alle disse bilene er at noen stasjonsvogner i kompaktklassen faktisk tilbyr mer lasteplass. Det du i stedet får når du legger over 400.000 kroner på bordet for en Saab 9-5, er komfort, spesielt for sjåføren. Samt en finish og kvalitetsfølelse, spesielt i de små detaljer som rimeligere biler mangler.

Ser vi på pris, er Opel Omega, Mitsubishi Galant og Volvo V70 naturlige biler å sammenligne med for den som jakter på stasjonsvogn i storbilklassen. De før nevnte BMW og Audi konkurrerer på stil og konsept. Saabens unike fortrinn er en ypperlig førerplass. Bilen er komfortabel med god plass til fire voksne, og alt sikkerhetsutstyr er på plass. Det samme er en rekke praktiske løsninger for den som virkelig vil bruke bilen som stasjonsvogn. Hjertet ønsker større motor, men fornuften sier nei. Til denne prisen leverer Saab en vel avstemt løsning.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer