img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Suzuki Grand Vitara 2.5V6
BILTEST: Dette er foreløpig største og tyngste modell fra Suzuki, og en bil som viser at de kan mer enn å lage småbiler. Grand Vitara er voksen på mange områder, men ikke når det gjelder plass.

Først publisert i BIL 3 - 2000.

Suzukis firehjulstrekkere har fått mye oppmerksomhet, og er blitt populære blant de som har terrengkjøring som hobby og gjerne vil dyrke den uten at kontoen blir helt tømt. SJ413 var til tross for beskjedne mål svært anvendelig i terrenget, og den litt større Vitara ga også et overbevisende inntrykk, vel og merke hvis det var terrengegenskapene du var på jakt etter.

Grand Vitara er også utviklet med tanke på kjøring utenfor vei. Den har en solid stigeramme og en kraftig drivlinje, alt beregnet og dimensjonert for litt tøffere tak enn vi normalt utsetter en normal landeveisbil for. For landeveisbruk er Grand Vitara overdimensjonert og en vil raskt merke at på enkelte områder er de kraftige dimensjonene en ulempe.

Med drøyt 1.400 kg egenvekt er ikke dette noen lettvekter, men med Suzukis 2,5-liters Vsekser er den kjapp nok til å holde unna for travel bytrafikk. Og trekkraften er det ikke noe i veien med. Dette er en bil som tåler en voksen tilhenger uten at den må overanstrenge seg. Firetrinns automatgear er standard, og gearskiftet er nydelig. Samspillet mellom motor og gearkasse er meget godt, og gearkassen kan lett styres med gassfoten. Vil du ha litt mer aktivt gearskift kan du velge «power», og for kjapp nedgearing har du «OverDrive»- knapp på gearspaken slik at du lett kan skifte mellom tredje- og fjerdegear. Andre- og førstegear kan du legge inn manuelt, en fordel hvis du skulle få behov for motorbrems.

Bak- eller firehjulsdrift
Grand Vitara har innsjaltbar firehjulsdrift. Det betyr at den normalt har bakhjulsdrift. Ettersom det ikke er noen differensial mellom for og bakhjul er det ikke gunstig å bruke firehjulsdriften ved kjøring på bar vei, eller på føre med god friksjon. På glatt vei blir den litt lett i hekken hvis du kjører med bakhjulsdrift, og når det er glatt vil nok de fleste velge å legge inn firehjulsdriften også ved normal landeveiskjøring. Firehjulsdriften kan du koble inn i fart. Sørg bare for at du kjører rett fram når du legger inn 4WD. Frihjulsnavene foran kobler seg automatisk inn. Eller riktigere sagt, de skal koble seg inn automatisk. Vi hadde en kuldeperiode mens vi hadde vår testbil, og i denne perioden ville ikke navene koble inn driften på forhjulene. Med firehjulsdriften innkoblet er Grand Vitara godt balansert og lett å håndtere på isete veier. Så lenge en er varsom med gasspedalen er understyringen dominerende. Men med en 2,5-liters sekser med 144 hk under panseret er det lett å få den til å overstyre ved å være litt tung på gasspedalen. Med fast forbindelse mellom forog bakhjul er dette helt naturlig. Noen differensialbrems eller sperre på bakakselen kan ikke Suzuki levere. En konkurrent som Kia Sportage har for eksempel differensialbrems på bakakselen som standard. For normal kjøring og fremkommelighet på vei er ikke dette noe en må ha, men Grand Vitara kan bli stående og spinne på to hjul.

Liker ikke dårlig vei
Selv om Grand Vitara er utviklet med tanke på lett terrengkjøring er komforten god. Fjæringskomforten over store ujevnheter er på nivå med biler i kompaktklassen, men når vi kommer på dårlig vei med små og skarpe ujevnheter, kommer de grovt dimensjonerte hjulopphengene ulemper godt frem. Den kraftige stigerammen sørger for god isolasjon både når det gjelder mindre vibrasjoner og støy fra veien. Men de små skarpe ujevnhetene merkes likevel godt, mye takket være den stive og forholdsvis tunge bakakselen. En vanlig personbil i kompaktklassen har merkbart bedre fjæringskomfort enn Grand Vitara. Eneste sjenerende vibrasjons- og støykilden er drivlinjen. Ved hastigheter over 80 km/t er det en svak during i hele bilen, en during som er der uavhengig om du kjører med firehjulsdriften innkoblet eller ikke.

V-sekseren og automatgear sørger for at Grand Vitara oppleves som eksklusiv og komfortabel. Selv om interiøret inneholder mye hard plast gir det en lun atmosfære. Det kan skyldes at kupéen ikke er spesielt rommelig. Her er det faktisk snakk om plass på småbilnivå både når det gjelder kupélengde og kupébredde. Ved at setene er litt høyere enn vanlig, utnyttes benplassen likevel godt. Mer enn to i baksetet oppleves derimot som trangt, og 133,5 cm kupébredde er på nivå med Polo og Fiesta.

Suzuki har ikke oppgitt noe bagasjeromvolum for Grand Vitara. Men 69 cm lengde og 109 cm bredde er vesentlig mindre enn vi forventer av en stasjonsvogn i kompaktklassen. Baksetet er delt på midten og du kan med enkle håndgrep vippe frem sitteputen og legge ned seteryggen slik at du øker bagasjerommets lengde til 123 cm. Bakseteryggens vinkel kan reguleres slik at du kan øke bagasjevolumet litt også med baksetet i bruk. Det plasskrevende reservehjulet er på vanlig offroad- manér plassert utvendig på bakdøren. Bakdøren er sidehengslet, en nødvendighet med denne reservehjulsplasseringen. Parkerer du bilen slik at den står litt skjevt mot venstre, kan det være vanskelig å få døren til å stå åpen.

Praktisk førerplass
Førerplassen er ikke direkte påkostet, men den er gjennomtenkt og er faktisk en av de bedre også når vi sammenligner med vanlige landeveisbiler. Forholdet mellom ratt, pedaler og sete er gunstig. Sittekomforten kan bli enda bedre med litt kraftigere korsryggstøtte, men sittekomforten er absolutt godkjent.

Grand Vitara er lettkjørt og smidig i trafikken. Motoren og automatkassen bidrar i stor grad til det. Noen racer er det ikke og ved litt kvikk svingkjøring krenger det mer enn de fleste setter pris på. Men er du på jakt etter en bil som takler den grove stølsveien bedre enn en vanlig landeveisbil, er dette et godt alternativ. Komforten ligger et hakk høyere enn hos konkurrentene i denne klassen.

Største minus ved Grand Vitara er prisen. Med en prislapp på 354.900,- kroner har den urovekkende mange konkurrenter. Konkurrenter som både har mer utstyr, bedre komfort og kjøreegenskaper og mer plass. De er bare ikke like godt egnet når veien nesten går i ett med terrenget.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer