img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Subaru Forester
BILTEST: Forester er myntet på dem som gjerne vil ha en litt røffere bil med litt offroadpreg uten å gi slipp på personbilkomforten. I så måte er Forester en fulltreffer.

Først publisert i BIL 6 - 2000.

Subarus spesialisering på firehjulsdrift, eller allhjulsdrift som Subaru velger å kalle det, er helhjertet. Selv uten de typiske offroaderne har de greid å befeste sin posisjon som leverandører av god fremkommelighet. Med mulighet for drift på alle fire hjul er nemlig fremkommeligheten dramatisk forbedret, og stor bakkeklaring og grovt understell er slett ikke nødvendig for å kunne hanskes med den krevende norske vinteren.

Men en ting er hva vi har bruk for, en helt annen ting er hva vi ønsker å flotte oss med. Mange vil gjerne ha en bil som har et litt røffere utseende enn en vanlig stasjonsvogn. Med Impreza, Legacy og Legacy Outback på programmet, er den røffere Foresteren et naturlig supplement; litt høyere, litt bedre bakkeklaring og litt kortere enn Legacy, er den akkurat passe offroad.

Kompakt
For å plassere Forester kan vi sammenligne den med Impreza og Legacy. Forester for eksempel 22 cm kortere enn Legacy og 11 cm lengre enn Impreza. Mens Forester har 410 liter bagasjerom, er tallene for Legacy og Impreza 530 og 365 liter. I størrelse ligger Forester med andre ord nærmere Impreza enn Legacy, mens den prismessig ligger nærmest Legacy. Vår testbil koster 329.900 kroner, mens Impreza og Legacy med jubileumsutstyr og toliters motor koster henholdsvis 259.900 og 325.900 kroner.

Du betaler med andre ord litt mer for en Forester enn for en Legacy med omtrent samme utstyrsnivå, noe som blant annet skyldes at Forester har 147-hesters motor, mens Impreza og Legacy må nøye seg med en 125-hester.

Smidig boxermotor
Subarus særhet når det gjelder motorkonstruksjon har både fordeler og ulemper. Ulempen er at boxermotoren er kostbar i produksjon sammenlignet med en firesylindret rekkemotor. Fordelene er at den kan plasseres lavt, og ikke minst at den har en svært behagelig gange. Ytelsesmessig blir Subarus motorer stadig bedre, og akselerasjonstider fra 0 til 100 km/t i underkant av 11,5 sekunder er akseptabelt. Trekkraften er god, men i femtegearet skal du ikke har for store forventninger med tanke på akselerasjon. 70 til 100 km/t på 13,2 sekunder er slett ikke dårlig, men det skal svært liten stigning til før Forester bruker vesentlig lengre tid på denne akselerasjonen.

Gearskiftet er lett, men spesielt før motor og gearkasse har fått arbeidstemperatur er gearingen litt trang og kantete. Når motoren i tillegg har en tendens til å slokke helt ved litt for brå gassfotbevegelser, kan kjøringen de første meterne oppleves som litt klønete og stakkato. Når motoren er driftsvarm er det bare ved svært saktegående køkjøring at en merker at det er litt slakk i transmisjonen og at kjøringen kan blitt litt nykkete.

Enkel og effektiv firehjulsdrift
Motorstøy er ikke noe problem. Selv ikke under akselerasjon på høyt turtall blir lyden fra motoren sjenerende, og sammen med den vibrasjonsfrie gangen gjør det boxermotoren til et svært behagelig bekjentskap. Bensinøkonomien er derimot ikke like god, et fenomen som Forester har til felles med sine firehjulsdrevne konkurrenter. 0,97 l/mil i snitt for hele testperioden, da med overvekt på bykjøring, er litt i overkant. På langkjøring er det derimot mulig å få ned forbruket betraktelig, og forbruk godt under 0,8 l/mil er oppnåelig med litt omtenksom omgang med gasspedalen.

Foresters firehjulsdriftsystem er enkelt og består av en midtdifferensial som fordeler drivkreftene likt mellom for- og bakaksel. En silikonclutch på midtdifferensialen fungerer som sperre, men noen sperre på bakakselen har ikke Forester. Forester med manuell gearkasse har reduksjonsgear, en praktisk løsning hvis du skal ut på dårlig vei, i bratte bakker eller trenger litt ekstra trekkraft.

En annen praktisk løsning er Subarus Hillholder. Den hindrer bilen i å trille bakover og forenkler dermed bakkestarten. Tråkk inn bremsen og hold clutchen inne, nå kan du slippe bremsen. Så lenge du holder clutchpedalen inne vil Hill-holderen sørge for at bremsene hindrer bilen i å trille bakover. Straks du slipper clutchpedalen, slipper også bremsen og du har en perfekt bakkestart.

Forester har en enkel førerplass. Instrumentene er store og oversiktlige, alle brytere er gunstig plassert og sittekomforten er meget god. Førersetet har separat regulering av sitteputens høyde foran og bak. Både sittepute og seterygg har kraftige sidevanger som gir god sidestøtte, samtidig som seteryggen også gir god støtte til korsryggen. Høyderegulering av rattet er standard, og det fleste vil oppleve at det er lett å finne en god kjørestilling. Vi noterer riktignok et minus for armlenet på førersetet. Feller du det ned er det i veien ved gearskift, og for de kortvokste er det også i veien når det er oppfelt. Forester har totrinns setevarme, men oppvarmingen i vår testbil tok vel lang tid til at effekten kan sies å være tilfredsstillende.

Rommelig kupé
Du sitter høyt i Forester og har meget godt overblikk rundt bilen, noe som gjør den enkel å håndtere ved trange parkeringssituasjoner. Ved mørkekjøring noterte vi at hovedlysene har god balanse mellom nær- og fjernlys.

Er det mye plass du er på jakt etter, vil en vanlig stasjonsvogn med firehjulsdrift, for eksempel en Legacy eller Passat, ha mer å by på. Men Forester oppleves som rommelig, mye takket være at du sitter høyt i både for- og baksete. Det betyr at du har god plass til bena, og selv med forsetene i bakerste posisjon er det fortsatt benplass til baksetepassasjerene. To voksne sitter behagelig i baksetet, men kupébredden er litt knapp til tre. Takhøyden i baksetet er god, men ikke på nivå med for eksempel Honda CR-V. Subaru har valgt å dempe Forester litt i høyden, og den er 12 cm lavere enn for eksempel CR-V. Forester har 3 cm mindre bakkeklaring enn CR-V, men mesteparten er tatt ut i form av et lavere karosseri, noe som i sin tur gir mindre takhøyde og lavere bagasjerom.

Foresters bagasjerom er lite hvis du har til hensikt å laste under gardinen. Her er høyden bare 35,5 cm. Laster du til overkant av bakseteryggen, øker høyden med 7,5 cm, mens høyden i lukeåpningen er 78,5 cm, omtrent på samme nivå som i Legacy stasjonsvogn. Selv om hjulopphengene tar ganske mye plass, er bagasjerommet 94 cm brede på det smaleste. I gulvet finner du mange små rom, og plassen i reservehjulet kan også utnyttes som bagasjeplass.

God komfort
Dette er en bil som det er lett å trives i på langtur. Du sitter behagelig, har god oversikt og fjæringskomforten er også god. Styringen er litt død akkurat rundt midtstilling, og på sporete vei hadde den en liten tendens til å vandre.

Kjøreegenskapene er balanserte, men som de fleste biler med 50/50 fordeling av drivkreftene mellom for- og bakhjul, har også Forester lett for å slippe bak hvis det gasses friskt på glatt vei. Den myke fjæringen gjør at den krenger en del ved frisk svingkjøring, og understyringen kommer relativt tidlig hvis du går på hardt i svingene og Forester er på ingen måte sportslig i sin opptreden. I unnamanøveren har den lett for å slippe litt bak når den kastes brått fra side til side, men uten at den blir vanskelig å mestre. Sammenlignet med for eksempel CR-V, henger ikke Forester helt med når det gjelder kjøreegenskaper, men du verden som den distanserer Hondaen når det gjelder komfort, og da spesielt støykomfort. Og for den som kjører ofte med tung last eller tilhenger, er automatisk nivåregulering verdt å føre på plussiden.

Forester er en bil med hovedvekt på komfort, og det gjenspeiles også i utstyrsnivået. Vår testbil har for eksempel klimaanlegg som standard, den store takluken er også noe mange setter pris på. Fire kollisjonsputer, beltestrammere på sikkerhetsbeltene foran, trepunktsbelter og hodestøtte på alle de tre sitteplassene i baksetet, samt ABS-bremser er standard. Mange smårom og koppholdere gjør dette til en bil som er enkel å leve med for både barn og voksne.

Er det plass du jakter på, kan du like godt satse på en Legacy stasjonsvogn, men da går du glipp av den røffe stilen.

Honda CR-V og Land Rover Freelander er Foresters argeste konkurrenter. Når det gjelder fremkommelighet har Subaruen ikke noe å skamme seg over, det enkle firehjulsdriftsystemet er robust, og med reduksjonsgear har den trekkraft så det holder. Den er den klart mest komfortable av disse tre, men er du på jakt etter litt sportslige kjøreegenskaper er de to konkurrentene bedre valg. Dette er en bil det er lett å leve med. Den er lettkjørt, og på vinterføre er firehjulsdriften og Hill-holder utstyr som gjør bilkjøringen lekende lett.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer