img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Daewoo Nubira 1.6 SX
BILTEST: Koreanerne er i siget og tar innpå både de japanske og europeiske konkurrentene med stormskritt. Nye Nubira er et godt eksempel på det.

Først publisert i BIL 10 - 2000.

Daewoo har hatt det travelt. Noen vil si nesten litt for travelt, noe første generasjon Lanos og Nubira bar preg av og led under. Det er i og for seg greit at biler er billige, men Lanos og Nubira var slett ikke billige nok når vi ser på finish, kvalitet og komfort.

Nå er andre generasjon Nubira her, fortsatt er det billigbil vi snakker om, og fortsatt er det lav pris som er lokkemiddelet. Men du får mer bil for pengene nå enn du gjorde om du kjøpte første generasjon Nubira.

Nubira stasjonsvogn virker liten og kompakt, og fra førersetet føles den også som et nummer mindre enn den faktisk er. Nubira er faktisk 6 cm lengre enn Vectra stasjonsvogn, men har 7 cm kortere akselavstand enn konkurrenten fra Opel. I forhold til en annen konkurrent det er nærliggende å sammenligne med, Fiat Marea stasjonsvogn, er Nubira 6,5 cm lengre og har 3 cm lengre akselavstand.

Noe av grunnen til at Nubira gir inntrykk av å være mindre enn den er, skyldes at førerplassen føles litt trang. Det er god plass til bena, avstanden til rattet er også god og takhøyden er det heller ikke noe i veien med, men du sitter nærmere frontruten enn i de fleste konkurrentene i denne klassen, og spesielt de som er litt lange i overkroppen synes at toppen av frontruten kommer litt vel nærme. For de fleste er ikke dette noe problem, bare litt uvant før en blir kjent med bilen.

Lavt baksete
Nubiras baksete preges av litt uvanlig tankegang. Her sitter du nemlig uvanlig lavt. Det gir usedvanlig god takhøyde, hele 100 cm. Nå er det mange stasjonsvogner som kan rutte med god takhøyde, og Vectra kan by på 99,5 cm fra sittepute til taktrekk, mens Marea byr på 96,5 cm. Det spesiell i Nubira er at baksetet er så lavt. Benplassen lider derfor litt og du får følelsen av å sitte med knærne oppunder haka, noe som går utover komforten. En annen ulempe med det lave setet, er at selv småvokste voksne har problemer med å kunne se ut på grunn av at siderutene kommer så høyt i forhold til setet.

Grunnen til Daewoos litt uvanlige seteutforming oppdager du når du vil legge ned bakseteryggen. I de fleste stasjonsvogner må du vippe frem sitteputen for deretter å legge ned seteryggen bak denne for å få flatt bagasjeromgulv. I Nubira stasjonsvogn kan du bare vippe frem seteryggen og du har flatt bagasjeromgulv. Du kan også utnytte plassen helt frem til forseteryggen hvis det er ønskelig. Gardin over bagasjerommet er standard. I gulvet finner du noen smårom og det god plass til reservehjul og jekk. Hele løsningen med luker og rom er mer påkostet enn vi er vant til i biler i denne klassen.

Akselerasjonsvillig motor
Nubira kan leveres med 1,6- eller 2-liters motor. Vår testbil har den minste motoren med 106 hk og 160 Nm dreiemoment. 2-literen har 133 hk og 184 Nm. Førsteinntrykket er at motoren er litt lat, spesielt når du får litt last i bilen, og i enda større grad hvis du har et par sykler på taket. Men bruker du tredje- og fjerdegear hyppig finner du motorens styrke, og den har overskudd til forbikjøring og akselerasjon nok også i bakkene.

Gearskiftet er lett og gir et litt billig inntrykk. Det er sjelden vi har grunn til å klage på moderne clutcher, men Nubiras clutch er den mest ufølsomme vi har prøvd. Dessuten er den litt treg. Slipper du clutchen raskt, følger ikke pedalen etter. Ved raske gearskiftet hendte det at clutchen sluret. En mer følsom clutch er ønskelig, spesielt ved myke bakkestarter.

Kjører du med tilnærmet tom bil, er motoren kvikk nok og har ikke noe problem med å holde følge med konkurrentene med 1,8-liters motor ved akselerasjon fra 0 til 100 km/t. Ved akselerasjon i fart henger det også godt med, men i femtegearet blir den hengende litt etter. Selv om gearkassen har et forholdsvis langt femtegear, er det trekkraft nok til at du slipper å mase for mye med gearspaken ved normal landeveiskjøring. Og godt er det. Denne motoren er nemlig litt bråkete på høye turtall. Drar du turtellernåla forbi 4.000-merket, er det ingen tvil om hvilket turtallsområde motoren er inne i.

Støy er i hele tatt en av Nubiras største svakheter. Motoren har en hard gange. Ved bykjøring hvor det er hyppige hastighetsendringer, kan den oppleves som litt masete. Hjulstøy er et annet og dominerende problem. Det er riktignok ikke like påtrengende som i forgjengeren, men Daewoo har fortsatt litt å gjøre når det gjelder å redusere støy fra veien.

Vi forsøkte med andre dekk, Michelin XH1, og det hjalp litt. De har et jevnere støynivå, og transporterer heller ikke like mye vibrasjoner hjulopphengene som originaldekkene. Men den største gevinsten i forhold til originaldekkene ga Michelindekkene når det gjelder veigrep, og spesielt på våt vei.

Lettkjørt
Nubira er letthåndterlig og på tørr vei er det ikke noe å utsette på kjøreegenskapene. Den er litt lett bak, men den kontante og presise styringen sørger for at det er lett å korrigere for overstyringstendenser for eksempel ved en brå unnamanøver. Fjæring og demping er forholdsvis fast, og den påvirkes derfor lite av litt last. Krengningsstabilisatorene kunne derimot vært litt fastere, og på svingete vei krenger Nubira mer enn strengt tatt nødvendig.

Store ujevnheter takler Nubira stasjonsvogn behagelig, men på de mindre og skarpe ujevnhetene, som for eksempel trikkeskinner og asfaltkanter, er den litt vel fast, spesielt med tom bil. Bremsene er lette å dosere, det er godt bitt i dem og 29 meter bremselengde fra 80 km/t
er akseptabelt.

Enkel førerplass
Finishen er blitt vesentlig bedre enn i forgjengeren. Selv om interiøret fortsatt er holdt i en nøkternt og sparsommelig stil, fungerer det bra. Sittekomforten foran er god, men vi ønsker litt bedre sidestøtte i seteryggen. Førersetet har høyderegulering i for- og bakkant, mens rattet er utstyrt med tilt med faste innstillinger av høyden. Trinnløs justering ville fungert bedre. Det er god benplass foran og venstrefoten har god støtte.

Førerplassen er oversiktlig. Skulle vi endret på større ting, ville vi flyttet radioen en etasje opp. Utstyrsnivået er tilsynelatende rikholdig; klimaanlegg er standard, og det samme er sentrallås og elektriske vindusheiser, men vi savner sidekollisjonsputer og lyktespylere. Og ettersom baksetet fungerer godt for tre personer kunne hodestøtte og trepunktsbelte på midtplassen også vært med i blant standardutstyret.

Nubira 1.6 SX stasjonsvogn er ikke blant mellomklassebilene som flytter grenser. Men er det en rimelig og rommelig bil du er på jakt etter, og er villig til å se bort fra for eksempel sidekollisjonsputene som de fleste konkurrentene nå har som standard, bør du ta en prøvetur i Nubiraen. Og er du villig til å legge noen kroner til i bilkjøpet, kan Nubira også leveres med et nydelig skinninteriør, noe som løfter den noen hakk i forhold til det nøkterne interiøret i vår testbil.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer