img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Scénic RX4
BILTEST: Hvis du er ute etter fransk firehjulsdrevet familiebil, er utvalget megetbegrenset. Renaults Scénic-variant skal by japanerne på kamp.

Først publisert i BIL 11 - 2000.

De tre japanerne Honda CR-V, Subaru Forester og Toyota RAV4, med selskap av britenes Land Rover Freelander, har dominert markedet for lette firehjulstrekkere her på berget etter at denne kjøretøytypen slo gjennom for noen år siden. Dette er biler som ikke på noen måte kan kalles terrenggående, men som har høyere bakkeklaring enn vanlige familiebiler, og som samtidig har beholdt familiebilens komfort. Renault har meldt seg på i kampen om dette markedet, og har valgt å satse på Scénic-modellen.

Ponnier på stallen?
Oppskriften er å bygge inn et 4WD-system, øke bakkeklaringen og endre enkelte detaljer – spesielt utvendig – i en røffere retning. Resultatet er Scénic RX4 som foreløpig leveres med 2-liters, 16-ventilers bensinmotor med variable ventiltider. Prisen i grunnversjon, med betegnelsen Confort, ligger med sine 214.900 kroner omtrent midt mellom Toyota RAV4 og Honda CR-V. Vår testbil er en Grand Confort til 329.900 kroner, som betyr at utstyrslisten utvides med aluminiumfelger, elektronisk klimaanlegg, elektriske vindusheiser bak (bare foran i grunnversjonen), høydejusterbart passasjersete samt midtarmlene foran. RX4 leveres også med 1,9-liters dieselmotor, som gjør bilen 15.000 kroner billigere, men den kommer ikke til Norge før i slutten av februar.

Renault har i prinsippet valgt samme 4WD-løsning som Honda, hvor bilen er forhjulsdrevet under kjøring på landveien, og hvor en silikonclutch fordeler trekkraft til bakhjulene i det øyeblikk det er ulik omdreiningshastighet på for- og bakhjul.

Som de fleste konkurrenter med tilsvarende 4WD-system er heller ikke RX4 utstyrt med reduksjonsgear. For å komme seg ut av kinkige situasjoner, enten det dreier seg om gjørmehull på hytteveien eller bakkestart på bratte grusveier, må du gi mye gass for å la motoren få noe å jobbe med. Men når denne motoren møter motstand faller turtallet fort, og enten må du være rask til å trå inn clutchen eller du må gi enda mer gass for at ikke motoren skal dø ut. Det lukter fort svidd clutch.

Et maksimalt dreiemoment på 188 Nm burde være tilstrekkelig i en lett firehjulstrekker, men i praksis er det forbausende lite skyv i RX4. Skal man ta seg mykt og lett frem på dårlige veier, er det en kjent teknikk å holde turtallet lavt og smyge seg frem uten rykk og napp. Her er det vanskelig å praktisere en slik kjøremåte. Utvekslingen i førstegear er for høy, og det fører til at vi må holde turtallet oppe for at ikke motoren skal dø ut.

Sammenlignet med RAV4 og CR-V skulle ikke RX4 ha noe å skamme seg over hverken når det gjelder effekt eller dreiemoment, men i RX4 virker det som om det er dårligere harmoni mellom motorens turtall og gearkassens utveksling. I praksis kjennes det ut som at RX4 har lavere dreiemoment.

At dreiemomentet kunne vært bedre bekreftes også av svært varierende resultater under våre akselerasjonsmålinger. Selv om det bare var moderat vind under målingene, skilte det nesten 1,5 sekunder på 0-til-100-verdiene, avhengig av om vi kjørte i medvind eller motvind.

Mer lyd
Både øret og støymåleren oppfatter et forholdsvis høyt lydnivå i RX4. Selv om bilen er skodd med grovere dekk enn den vanlige utgaven av Scénic, er det ikke hjulstøyen som er fremtredende, det er transmisjonsstøy som preger lydbildet. Våre målinger viser at RX4 har et lydnivå som ligger 3 desibel (A) høyere enn på for eksempel Skoda Octavia 1.8, og det er en bil som ikke er av de mest stillegående. Et annet bilde på lydnivået er tallene fra vår test av firehjulsdrevne biler i forrige Bil – kanskje ikke en helt rettferdig sammenligning fordi bilene er dobbelt så dyre – men gjennomsnittlig ligger RX4 mellom 5 og 7 dBA høyere enn de tre bilene Audi Allroad, Subaru Outback og Volvo XC. Det er mye når vi vet at det menneskelige øret subjektivt oppfatter en økning på 10 dBA som “dobbelt så mye støy”.

RX4 er utstyrt med forholdsvis myk fjæring, og sammen med det høye tyngdepunktet betyr dette at bilen vagger merkbart når svingene kommer tett.

God oversikt
I førersetet på RX4 sitter vi høyt, med god plass til hatten og med meget god oversikt til alle sider. Jeg skulle gjerne hatt mer vinkelregulering på sitteputen. Setet er hengslet i forkant, og dess høyere du vil ha setet, jo flatere blir sitteputen. Ettersom sitteputen er forholdsvis kort, betyr dette at det blir dårlig lårstøtte når setet står i høyeste stilling – og her vil mange ha behov for å stille setet høyere enn i andre biler, på grunn av Scénics særegenhet med det “liggende” rattet.

Det er god benplass i baksetet, men her er det forbausende lavt under taket, noe takluken må ta hovedskylden for. Bagasjerommet har rette sidevegger og er lett å utnytte effektivt så lenge du holder deg under hattehyllen. Laster du høyere, krymper lastelengden – som er 82 cm ved gulvet når alle fem setene er i bruk – til halvparten oppunder taket. Bakseteløsningen, med tre separate seter som kan slås sammen eller løftes ut, gir meget fleksibel bagasjeplass. Når ett eller flere bakseter fjernes, vokser lastelengden til 1,55 meter.

Som det sømmer seg en bil som sikter mot kunder med en aktiv fritid, finner vi mange smårom og koppholdere, og her skiller RX4 seg fra konkurrentene ved at den utnytter høyden til å skjule noen oppbevaringrom i gulvet. Utstyrsnivå Grand Confort omfatter ellers det meste, så foruten selvfølgeligheter som ABS-bremser og to kollisjonsputer foran, finner vi høydejustering av frontlys, sidekollisjonsputer, lyktespylere, rattbetjening av radioen, kjørecomputer og automatisk klimaanlegg. En nyhet i høst et at også Renault nå gir tre års nybilgaranti.

RX4 møter meget sterke konkurrenter – med mindre du går etter de tre f-er; fransk firehjulsdrevet familiebil. Med tanke på hva vi opplever som en smule disharmoni mellom motor og gearkasse, tror vi at den kommende dieselmotoren vil yte bilen mer rettferdighet. Da vil et maksimalt dreiemoment på 200 Nm være på plass allerede ved 1500 o/min – og dermed er den bedre i stand til å smyge seg både mykt og kraftfullt frem på røft underlag.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer