img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Subaru Impreza WRX
BILTEST: Det var fart i Impreza GT Turboen vi kjørte test på i sommer, og det var med store forventninger vi presset oss inn i de sportslige setene i den nye Impreza WRXen, kanskje for store …

Først publisert i BIL 12 - 2000.

Den er så snill, så utrolig snill mot veien, den nye Impreza WRXen. Sportsunderstellet nærmest kjærtegner veien, mens Sten Erik Nilsen loser 225-hesteren over Sognefjellet. I stigningen viser toliteren muskler og i de brede Bridgestone-dekkene kjemper i snøslapset og vinner. Første-, andre og tredjegear og neste sving er der, full brems og ned i andregear igjen. Sten Erik balanserer Imprezaen rundt svingen og henter ut det bil og dekk har å by på. Det går ikke fort i hårnålene, og forhjulene kjemper mot understyringen. Med lik fordeling av drivkreftene mellom for- og bakaksel får de hjelp av bakhjulene som gjerne vil ut i overstyring. Resultatet er nøytrale styreegenskaper og maksimalt skyv ut av svingen.

Jeg har kjørt Sognefjellsveien noen ganger opp gjennom årene, og bare på motorsykkel er den mer underholdende enn dette. Det går ikke spesielt fort – det er kraften i frasparket ut av svingene og det saftige veigrepet som gir opplevelsen. Det er bare på østsiden snøen ligger på veien, over toppen er det bart på en dampende asfalt. Temperaturmåleren viser 0(, men straks sola titter frem damper det av den svarte asfalten. Med 215-dekk med sommermønster er det likevel all grunn til å kjøre med gode marginer, rundt neste sving er det såpeglatt. Selv ikke firehjulsdrift opphever de fysiske lovene.

I nedstigningen mot Turtagrø er veien mer ujevn og hårnålene kommer tett også her. Veigrepet imponerer på det ujevne underlaget og sjelden har vi kjørt en bil med så sportslig understell og så god veikontakt på dårlig vei. Ventilerte skiver på alle fire hjul tåler den harde medfarten og viser ikke tegn til fading.

Nydelige kjøreegenskaper
Joda, Subaru har tatt vare på det beste fra Impreza Turbo, og WRX er til tross for noe kilo høyere vekt svært kompetent når det gjelder både akselerasjon og bremseegenskaper. Den er også mer robust enn forgjengeren. Selv om de har spart vekt (B-stolpen er for eksempel 6 kg lettere), er karosseriet stivere (250% bedre vridningsstivhet) og byr på bedre kollisjonssikkerhet.

Kjøreegenskapene er også hjulpet av ytterligere forbedrede hjuloppheng, men Subaru har valgt å beholde fjærben både foran og bak. WRX har aluminium bærearmer foran, mens bakakselen har et langsgående og to tverrgående støttestag i stål og 20 mm større sporvidde. For å bedre balansen mellom under- og overstyring har Subaru-ingeniørene sett på WRC-bilen og løftet krengningssenteret med 33 mm, noe som normalt vil gi litt løsere hekk. Dermed skulle Impreza WRX være lettere å provosere til overstyring.

Subaru oppgir at den nye Imprezaen er 100 kg tyngre, men ser vi i vognkortet for Impreza GT Turbo og Impreza WRX, er vektøkningen for denne modellen beskjedne 35 kg. Dette er ikke på langt nær er nok til å forklare at den nye modellen er tregere både i starten og ved akselerasjon i fart.

Velkjent motor
Subaru holder seg til boxermotoren, og toliteren i WRX er samme motor som i GT Turbo. Effekten er også uendret (218 hk), mens dreiemomentet er økt med beskjedne 2 Nm. Maks dreiemoment oppnås 400 omdreininger lavere på turtallsregisteret. De marginale forbedringene er oppnådd ved å omprogrammere motorens styringsprogram og en 11% større ladeluftkjøler. Nå skal det legges til at vår testbil var forholdsvis fersk, med knappe 2000 km på telleren, mens GT Turboen vi kjørte i sommer hadde 12.500 km bak seg. Men likevel; 6,7 sekunder fra 0 til 100 km/t er langt fra de 5,9 sekundene fabrikken operer med i denne øvelsen. Sammenlignet med tidene vi fikk med GT Turbo ligger WRXen godt etter også fra 40 til 100 km/t og 70 til 100 km/t.

Vi vet fra tidligere at Subarus boxere trenger noen mil, faktisk adskillig flere mil enn de fleste motorer før de er innkjørt og gir optimalt effektuttak. De dårligere akselerasjonstallene er derfor ikke så veldig bekymringsfulle. Vi ble mer betenkt over at motorstyringen hadde tydelige problemer med å mate motoren slik at den gikk jevnt. Så ujevnt gikk den av og til at Sten Erik Nilsen kommenterte motorfuskingen. Spesielt under akselerasjon i andreog tredjegear fra lavt turtall var det lett å kjenne at motorstyringen ikke hang helt med, og da spesielt under 4000 o/min. Fra 4000 og opp er det ikke noe i veien med verken motorkarakter eller effektutviklingen.

10,4 sekunder fra 70 til 100 km/t i femtegear og 40 til 100 km/t i tredjegear på 7,9 sekunder er slett ikke dårlig. Det er bare det at denne motoren gir så mye mer når den ligger midt i moment/effektområdet, at den føles litt undermotorisert i femtegear. I virkeligheten er det få biler med manuell gearkasse som er raskere enn Imprezaen. Likevel er det lett å legge inn fjerdegear når det blir svingete og bakkete.

Mer plass
Bak de sportslige forsetene er det god plass, og på det området er Impreza så absolutt konkurransedyktig i kompaktklassen. Takhøyden i baksetet er litt knapp, men benplassen er bra og bedre enn i forgjengeren. Bagasjerommet er også ryddig og lett å utnytte. Bakluken er riktignok hengslet innvendig, men hengslene er plassert godt ut til sidene. Bakseteryggen kan ikke legges ned, men den midterste elen kan vippes frem slik at du kan laste lange gjenstander.

Impreza er blitt 5,5 cm lengre, 4 cm bredere og 2 cm høyere, mens akselavstanden har økt med beskjedne 0,5 cm. Alle sedanutgavene har brede skjermer, mens Sports Wagon har smalere skjermer og et 3,5 cm smalere karosseri. Førerplassen i den nye modellen har større reguleringsmuligheter. Takhøyden er økt med 3 cm, mens reguleringshøyden for førersetet nå er 5 cm.

Foruten WRX kommer Impreza også med en toliters motor med 125 hk og en 1,6-liter med 95 hk, og med de samme endringene som WRX har både når det gjelder innvendig og utvendig design, men de normale utgavene får selvsagt ikke sportssetene, og mens WRX mangler hodestøtter på bakseteryggen er det standard i de andre modellene.

God fjæringskomfort
På vei over til Øvre Årdal får vi skikkelig snøføre og må ta rennafart for å komme over. De spesialutviklede Bridgestone RE011-dekkene liker seg dårlig på snøen og selv ikke permanent firehjulsdrift hjelper. Alt annet enn krabbefart er utelukket. På vei ned til Øvre Årdal er veien både smal og humpete, og WRXen får nok en gang bevist hvor mye rallybil den har i seg. Fjæringskomforten er bedre enn i biler med langt mindre sportslig karakter, noe som lover godt for WRXens egenskaper på vinterføre – vel og merke med vinterdekk.

Styreresponsen er god, men langt fra så direkte man kunne vente. Ved kjøring rett frem er det mer dødgang enn i for eksempel Honda Accord R-Type. Det gjør at WRX føles snill og langt fra så nervøs som for eksempel Accorden. Men når du først har lagt den inn i svingen, har du en styrepresisjon av de sjeldne. Sten Erik Nilsen var overbegeistret. - Dette er et presisjonsinstrument for den som har erfaring og kan utnytte den.

Subarus designere har strammet opp designen både innvendig og utvendig, men det er delte oppfatninger når det gjelder resultatet utvendig. De nye linjene er moderne, men det krever litt tid å bli vant til fronten med de nye lyktene. WRX har en mer diskre spoiler enn forgjengeren.

Impreza er forbedret på en rekke områder og gir et mer robust inntrykk enn forgjengeren. Vi har i skrivende stund ikke prisene på de andre modellene, men importøren regner med å femdoble salget av WRX-modellen i forhold til GT Turbo, og det med en pris som ligger ca 50.000 kroner høyere. Jeg tror de greier det, 50 biler i løpet av neste år er ikke mye. En innkjørt WRX er i superbilklassen, og du skal ganske så mye høyere i pris for å finne noe annet med fem seter som hamler opp med den.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer