img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Honda Accord 1.8i ES
BILTEST: Billigste Accord, 1.8i ES, koster 292.000 kroner. Langt fra billig for en 1,8- liters mellomklassebil tenkte vi – og tok feil.

Først publisert i BIL 5 - 1999.

Når jeg først skulle velge en mellomklassebil til min tur på trønderske vårveier som i april veksler mellom magesugende telehiv og gjørmete grusveier, kunne jeg ikke gjort noe bedre valg enn dette. Da jeg tidligere i år kjørte HR-V en uke, ble jeg imponert over hvilken kvalitetsfølelse Honda hadde bygd inn i den bilen. Men med tre dører, trang adkomst til baksetet og minimalt bagasjerom, var ikke det den første Hondaen jeg ville valgt til min trøndelagstur. Utsikten til å kjøre en Accord 1.8i ES var langt mer forlokkende.

Jeg nærmet meg likevel Accorden med en viss skepsis. En prislapp på drøyt 290.000 for rimeligste modell signaliserer at Honda har satt seg høye mål. Ærlig talt var jeg ikke helt siker på at nykommeren ville leve opp til forventningene som ligger i en pris som gjør Accord 1.8i ES til en direkte konkurrent til BMW 318i og Audi A4 1.8. Bare en titt på utstyrslisten rettferdiggjør prisen. Her er det meste standard; klimaanlegg, ABS-bremser, RDS-radio/kassettspiller med 5 høyttalere, sentrallås, elektriske vindusheiser, lettmetallfelger, alarm og fartsholder (cruisekontroll). I testbilen var det bare CD-skifteren i bagasjerommet og den midterste hodestøtten som var ekstrautstyr.

Bedre plass
Accord har ikke vært kjent for god plassutnyttelse. Blant annet har den lave sittestillingen både for sjåfør og baksetepassasjerer vært et ankepunkt. I forhold til forgjengeren har den nye Accorden vokst i høyden, nærmere bestemt med 5 cm. Også bredden er økt og nykommeren er 3,5 cm bredere enn forgjengeren, mens den nye Accorden er 8 cm kortere enn forgjengeren og akselavstanden har krympet 5 cm. Resultatet er en mer kompakt bil som slett ikke oppleves som trangere enn forgjengeren.

Fra førerplassen oppleves Accorden som rommelig selv om kupébredden ikke er imponerende, den ligger på nivå med for eksempel Ford Mondeo og Audi A4. Benplassen er heller ikke overdrevent god, men 113,5 cm frem til fotstøtten er akseptabelt. Bakseteplassen er blitt merkbart bedre enn i forrige generasjon Accord. Benplassen er god, faktisk på nivå med Passat og Avensis. Bredden er fullt ut tilstrekkelig for to voksne, mens tre nok sitter litt trangt. Den største forskjellen fra forgjengeren ligger i at baksetet er høyere og du sitter derfor behageligere, samtidig som takhøyden også er økt.

Kompakt hjuloppheng
Hondas bakhjulsoppheng har vært plasskrevende på grunn av den øvre triangelarmen. I den nye Accorden har de tatt i bruk et nytt hjuloppheng som gir de samme fordelene som det gamle, men som er betydelig mindre plasskrevende. Det har blant annet bidratt til bedre plass i kupéen til tross for kortere akselavstand, og det gir også bedre bagasjeplass og et ryddig utformet bagasjerom. Delt bakseterygg er standard, og den kan deles bare fra bagasjerommet. Må du ikke ha forsetene i bakerste posisjon, kan du vippe frem bakseteryggen uten å ta av hodestøttene. Festekroker i gulvet er standard, men jeg savner et innvendig håndtak i bakluken.

Førerplassen byr ikke på de store overraskelsene, men preges av funksjonelle og elegante løsninger. Instrumentene er oversiktlige og bidrar sammen med finishen på alle andre interiørdetaljer til å gi Accorden et påkostet inntrykk. Trepanelene er diskrete mot det mørke interiøret. Midten av dashbordet preges av justeringen for klimaanlegget som kan kjøres helautomatisk hvis du ønsker det, men det kan også styres manuelt slik at bare temperaturen styres av automatikken.

Funksjonell førerplass
Førerplassen har tilstrekkelig justeringsmuligheter for de fleste. Både ratt og førersete har høyderegulering, og det er lett å finne en kjørestilling som gir et godt forhold i avstand til ratt og pedaler. Fotstøtten til venstrebenet kunne imidlertid vært trukket litt lengre bak slik at det var like langt til fotstøtte som til gasspedal. Setene har kraftige sidevanger og gir god sidestøtte til lår og rygg. Lårstøtten er også god, og løfter du setet heves det mer i bakkant enn i forkant. Lårstøtten er derfor best når setet står i laveste posisjon. Oppvarming av forsetene er standard, men bryterne er plassert mellom setene og for langt bak til at det er praktisk.

En annen upraktisk detalj Honda holder på, er bryteren for vindusviskerne. Mens du i de fleste biler nå styrer vindusviskerne ved å skyve hendelen på høyre side av rattet opp eller ned og dermed slipper å ta hånden av rattet for å slå av eller på vindusviskeren, må du i Accord vri på tuppen av hendelen.

Smårom kan være mangelvare i moderne biler, men Honda har utstyrt Accord med tilstrekkelig med rom, men et litt større hanskerom hadde vært ønskelig. Med instruksjonsboken (som for øvrig er et imponerende omfangsrikt dokument) er det ikke mye plass igjen i hanskerommet. Plass til en kopp eller flaske finner du i midtkonsollen mellom forsetene. Fjernstyrt sentrallås og alarm er standard og som fabrikkmontert gir den lavere egenandel hos enkelte forsikringsselskapene.

Lyktespylere er ikke standard. Selv om de ikke gjør samme nytte som lyktepussere, hjelper de litt på de verste søledagene. Accorden har nemlig et imponerende kraftig lys. Spesielt nærlyset er kraftig og har god spredning. Fjernlyset lider litt på grunn av det kraftige nærlyset. Nærlyset står nemlig på også når fjernlyset tennes, og på grunn av kraftige lyset like foran bilen, oppleves fjernlyset som svakt. Det er det ikke og har også god spredning.

Sterk 1,8-liter
Motorutvalget er foreløpig begrenset til 1,8-literen med 136 hk, men allerede mai kommer Accord 2.2 R med 212 hk, mens toliteren med 150 hk og automatgear kommer utpå sommeren. 136 hk er høyst akseptabelt fra en 1,8-liter. Normalt ville en slik litereffekt gjøre motoren nervøs og krevende. Ved å bruke VTEC som styrer de to innsugingsventilene i hvert forbrenningsrom separat, har de greid å gjøre denne 1,8-literen overbevisende fleksibel. På lave turtall, under ca 4.000 o/min, går motoren med redusert åpning på den ene innsugingsventilen for maksimalt dreiemoment, mens den på turtall over 4.000 bruker begge innsugingsventilene fullt ut for maksimal effekt.

Du kan så vidt merke overgangen mellom de to innstillingene når motoren belastes under akselerasjon. Under normal belastning går motoren så jevnt i overgangsfasen at du ikke merker den. Honda oppgir at akselerasjon fra 0 til 100 km/t skal kunne gjøres på 10,4 sekunder. Vi hadde problemer med å komme så langt ned. Den beste 0 til 100-tiden vi oppnådde var 11,8 sekunder. Med litt flere kilometer på telleren kan nok denne tiden bli bedre, men Accord 1.8i er ingen sprinter. Heller ikke ved forbikjøring er den blant de kvikkeste.

Trekkraften i femtegear er god og motoren oppleves som svært sterk i bakkene enten du har tom eller full bil. Skal du ha litt akselerasjon i forbindelse med en forbikjøring eller for å akselerere ut av en 60- eller 70-sone, har du derimot litt lite å rutte med. Det hjelper selvsagt å legge inn fjerdegear, men det er først når man kommer ned i tredje at motoren sparker skikkelig fra. Når turtellernåla først får fart på seg, flyver den raskt mot rødmerket. Ettersom motoren går svært stille både ved jevn hastighet og under akselerasjon, ble turtallsperren hyppig aktivert og det er lett å glemme gearspaken i tredje eller fjerde selv i hastigheter rundt 90 km/t. Med en egenvekt på 1.340 kg er ikke Accorden noen lettvekter. Det har nok også litt innvirkning på ytelsene.

Sikre kjøreegenskaper
Med en så turtallsvillig motor som dette er det lett å bli revet med, og det er fristende å la den få spille på hele turtallsregisteret. Sammen med nydelig balanserte kjøreegenskaper gjør det Accorden til en bil som gjerne kjøres aktivt når svingene kommer tett. Styringen er kontant og gir akkurat den tilbakemeldingen du trenger, også på glatt føre. Krengingen er moderat og stabiliteten på humpete vei upåklagelig.

Importøren hadde utstyrt vår testbil med en halv tomme bredere felger enn standard, et valg jeg ikke applauderer og som får ta skylden for at Accorden var litt følsom for langsgående spor.

Sportslig karakter lar seg sjelden kombinere med god fjæringskomfort, men i Accorden har Honda lykkes svært godt. Den flyter ikke like behagelig over de store ujevnhetene som for eksempel A4 og Passat, men den er mer stabil over humper i svinger enn de to tyskerne. Sjelden har jeg kjørt en bil med så godt balansert fjæring og demping. Ikke én gang var det antydning til at det var slutt på fjæringsveien – og trøndersk telehiv kan være forrædersk brutal når den er på sitt verste. På de skarpe mellomstore ujevnhetene er dempingen litt stram og litt høye tverrgående asfaltkanter merker du.

På dårlig vei oppleves Accorden som svært komfortabel, blant annet fordi du er så godt skjermet fra lyder fra hjulopphengene. Den er dessuten kjemisk fri for knirke- og skranglelyder. Det er lenge siden jeg har kjørt en bil som har gitt et så solid inntrykk når det gjelder kvalitet og er vår testbil representativ for alle Accorder, er 292.000 kroner et godt kjøp hvis du er ikke går og teller kroner og er villig til å betale for den kvalitetsfølelsen Honda har bygd inn i denne bilen.

Utstyrsnivået tatt i betraktning er Accord 1.8i ES et kjøp de fleste vil kunne forsvare. Det er mulig den på enkelte områder vil tape mot BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse, men på andre områder har den ingen problemer med å stå i mot konkurransen. Gratulerer Honda!

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer