Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Focus 1.6 BILTEST: Focus er lokomotivet i Ford-porteføljen for tiden, og i Focus-programmet er det ikke uventet stasjonsvognen som er den viktigste modellen. Bak de spenstige linjene finner vi en rommelig og praktisk kjøremaskin. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 10 - 1999. Etter noen mindre leveringsproblemer i introduksjonsfasen, er Focus nå i siget. Det norske folks valg viser nok en gang at deres hjerte ligger stasjonsvognen nær. At stasjonsvognen er blitt den mest populære modellen i Focus-programmet kommer ikke som noen overraskelse for verken Ford eller oss. Og etter å ha hatt en Focus 1.6 Ambiente stasjonsvogn i redaksjonen en måned, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor stasjonsvognen scorer godt på salgsstatistikken. Fra førerplassen skiller ikke Focus stasjonsvogn seg fra tre- og femdørs kombikupéene. Ambiente har et rolig og tiltalende interiør med duse farger. Vår testbil hadde grått dashbord med sort panel på midtkonsollen. I Trend er titanfarget deksel i midten standard, mens du i Ghia har imitert trepanel. Hva en foretrekker er en smakssak. Det er andre detaljer som er viktigere i valget mellom de tre utstyrsnivåene. Sitter best i Trend Vår erfaring er at Trend gir best sittekomfort og best kjørestilling, med Ambiente på andreplass og Ghia som det dårligste valget på dette området. Førerplassen ellers er gjennomtenkt og praktisk, og gir dessuten et kvalitetsmessig godt inntrykk. Alle brytere er godt merket og lette å nå, og selv om midtkonsollen ved første øyekast kan virke litt overlesset, er den svært enkel å forhold seg til. Den originale Fordradioen i vår testbil koster deg 4.500 kroner, og selv om den ikke er blant de beste på markedet, blant annet når det gjelder RDS, har den akseptable ytelser. I vår bil var den koblet til en fjernbetjening montert på venstre side av rattstammen. Den er enkel å bruke, men det er også enkelt å betjene radioen direkte. Focus har flere smårom og to koppholdere foran, men baksetepassasjerene kunne også med fordel vært tilgodesett med mer plass til krimskrams og kopper. God plassutnyttelse Dette er i følge Ford en av de best sikrede bilene i kompaktklassen når det gjelder innbrudd. Det medfører at du må bruke nøkkel til det meste, også panser og bakluke. Bakluken kan du også åpne innenfra, og bryteren er svært gunstig plassert til venstre for instrumentene. Luken er bred, ca 4,5 cm bredere enn i Golf stasjonsvogn, og har god høyde. Lasteterskelen er beskjedne 57 cm. Det kompakte bakhjulsopphenget gjør at Focus stasjonsvogn har et meget bredt og ryddig bagasjerom. Det måler hele 106 cm mellom hjulkassene, 6,5 cm mer enn i Golf stasjonsvogn. Bagasjerommet har dessuten god lengde og høyde. Opp til kanten av bakseteryggen er det 49,5 cm, mens det under bagasjeromgardinen er 48,5 cm. I Golf er det til sammenligning 53,5 cm opp til kanten av bakseteryggen. Delt sittepute hører med Focus er godkjent for 100 kg taklast. Takrailer er ekstrautstyr og koster 1.500 kroner. Focus gir ikke samme kompakte og tunge inntrykk som for eksempel Golf, noe som merkes blant annet når du lukker dørene og på veien. Focus føles rett og slett lettere og hendigere å kjøre. Ford har gjort en kjempejobb når det gjelder å isolere mot vibrasjoner fra veibanen, og Focus er blant de mest behagelige bilene på grov asfalt og dårlig vei. Selv en BMW 328i Coupé føles litt «satt» i forhold til Focusen på dette området. Kombinert med en vibrasjonsfri og svært så arbeidsvillig motor oppleves Focus som en kvikk krabat. Nydelige kjøreegenskaper Når vibrasjonene fra vei og motor glimrer med sitt fravær, ligger det godt til rette for god komfort i form av lavt og behagelig støynivå. Støynivået i Focus er imidlertid ikke spesielt lavt. Den har derimot et langt behageligere støybilde enn de fleste konkurrentene, inkludert storebror Mondeo. Selv om du hører hjulstøy på grov asfalt er det ikke slitsomt og den fyller ikke kupé og hode som i enkelte konkurrenter. Focus har ikke den mykeste fjæringen i klassen. Selv om den svelger ujevnhetene på dårlig vei effektivt, gir den også til kjenne at de er der. Den flyter derimot svært så behagelig over de store ujevnhetene. Arbeidsvillig 1,6-liter Lang utveksling vil ofte føre til noe høyere forbruk når en kjører på krevende og bakkete norske veier. Ofte blir trekkraften i femtegearet så dårlig at en må ty til fjerdegear for å komme opp bakkene i ønsket hastighet. Dermed får en høyere forbruk enn om man hadde hatt et litt kortere femtegear og kjørt opp på direkten. Selv med en langtur på 1.700 km med to sykler på taket endte vi med et snittforbruk for hele testen på meget akseptable 0,7 l/mil. 1,6-literen gjør med andre ord en meget god jobb, og akselerasjonstallene både i fart og fra stillestående avslører at følelsen bilen gir, stemmer godt overrens med virkeligheten. Denne motorens 100 hk er effektive og den gode gassresponsen gjør den til en av de kvikkeste 1,6-literne på markedet. Kombineres svingete og bakkete vei med litt frisk kjøring, kommer du likevel ikke utenom å bruke hele turtallsregisteret. Men det er også lekende lett. Focusens femtrinnskasse er nemlig en fryd å sjalte. Sjaltingen er kontant og presis og gir et robust inntrykk. Tre utstyrsnivåer Som du ser av utstyrslisten er alt sikkerhetsutstyret på plass. Du kan dessuten komplettere med ESP (Elektronisk stabiliseringsprogram) til 6.000 kroner og antispinnregulering til 1.000 kroner. Vi ville se på ESP som en bedre investering enn å legge 6.500 kroner i lettmetallfelger med 195/55R15-dekk. Mens Ambiente har en komfortrettet utstyrspakke, har Trend en mer sportslig pakke, som foruten de sportslige setene, også inkluderer en litt strammere fjæring og demping og skinntrukket ratt som de viktigste forskjellene fra Ambiente. Utstyrsnivå Ghia retter seg i større grad mot de som vil ha litt mer luksus, med blant annet kromlister og mer påkostede tekstilkvaliteter i interiøret. I Ghia kan du få både kjørekomputer og oppvarmet frontrute som tilleggsutstyr, noe du ikke får i kombinasjon med Ambiente og Trend. Mens Ambiente og Trend koster det samme, må du legge på 10.000 kroner for en Focus 1,6 Ghia. Sammenlignet med de argeste konkurrentene – Astra og Golf – byr Focus på meget god plass og den har et konkurransedyktig utstyrsnivå. Finishen er på samme nivå som Astra og Golf, men den mangler kanskje noen av de mindre finessene som for eksempel silikondempede håndtak for passasjerene. Focus byr til gjengjeld på bedre kjøreegenskaper og fjæringskomfort. Sikkerheten og påliteligheten er det ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved så langt vi har erfart. Ford har tilbakekalt biler produsert før mars i år for kontroll av dynamoen. Grunnen er ladeproblemer ved at det kan komme vann i dynamoen, noe Ford-forhandlerenfikser på garantien. Focus gir et tvers gjennom godt inntrykk. For den som vil ha en stasjonsvogn i kompaktklassen og som både har god plass, konkurransedyktig pris og nydelige kjøreegenskaper, er en prøvetur i en Focus umulig å komme utenom. Denne bilen tilfører virkelig klassen noe nytt når det gjelder kjøreopplevelse.
|