img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Focus 1.6
BILTEST: Focus er lokomotivet i Ford-porteføljen for tiden, og i Focus-programmet er det ikke uventet stasjonsvognen som er den viktigste modellen. Bak de spenstige linjene finner vi en rommelig og praktisk kjøremaskin.

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Etter noen mindre leveringsproblemer i introduksjonsfasen, er Focus nå i siget. Det norske folks valg viser nok en gang at deres hjerte ligger stasjonsvognen nær. At stasjonsvognen er blitt den mest populære modellen i Focus-programmet kommer ikke som noen overraskelse for verken Ford eller oss. Og etter å ha hatt en Focus 1.6 Ambiente stasjonsvogn i redaksjonen en måned, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor stasjonsvognen scorer godt på salgsstatistikken.

Fra førerplassen skiller ikke Focus stasjonsvogn seg fra tre- og femdørs kombikupéene. Ambiente har et rolig og tiltalende interiør med duse farger. Vår testbil hadde grått dashbord med sort panel på midtkonsollen. I Trend er titanfarget deksel i midten standard, mens du i Ghia har imitert trepanel. Hva en foretrekker er en smakssak. Det er andre detaljer som er viktigere i valget mellom de tre utstyrsnivåene.

Sitter best i Trend
Vi har tidligere kjørt Focus Trend i test og gitt den ros for sittekomforten og kjørestillingen. Ambiente har andre seter. De gir mindre sidestøtte og er høyere. Du sitter behagelig, men kjørestillingen stemmer ikke like godt som i Trend. Setene i Ambiente gir mindre lårstøtte enn i Trend. Når en sitter riktig i forhold til pedalene vil mange oppleve at de sitter litt for langt fra rattet, mens det blir unødvendig trangt til bena hvis en sitter med riktig avstand til rattet. Dette er enda mer påfallende i Focus Ghia. Med tanke på at Focus har fireveis regulering av rattet og høyderegulering av førersetet, burde det vært mulig å unngå dette.

Vår erfaring er at Trend gir best sittekomfort og best kjørestilling, med Ambiente på andreplass og Ghia som det dårligste valget på dette området.

Førerplassen ellers er gjennomtenkt og praktisk, og gir dessuten et kvalitetsmessig godt inntrykk. Alle brytere er godt merket og lette å nå, og selv om midtkonsollen ved første øyekast kan virke litt overlesset, er den svært enkel å forhold seg til. Den originale Fordradioen i vår testbil koster deg 4.500 kroner, og selv om den ikke er blant de beste på markedet, blant annet når det gjelder RDS, har den akseptable ytelser. I vår bil var den koblet til en fjernbetjening montert på venstre side av rattstammen. Den er enkel å bruke, men det er også enkelt å betjene radioen direkte.

Focus har flere smårom og to koppholdere foran, men baksetepassasjerene kunne også med fordel vært tilgodesett med mer plass til krimskrams og kopper.

God plassutnyttelse
Focus stasjonsvogn er rommelig uten at den utmerker seg som ekstrem på noe område når det gjelder plass. Alle passasjerer har god plass. Sammenligner vi med bestselgeren i klassen, Golf, er det bare et par cm i benplass og kupébredde bak som skiller i Focus’ favør. Focus har en høy midje, noe som gjør at vinduene er lave og høyt plassert. Det siste gjør at barn kan ha litt problem med å se ut til sidene.

Dette er i følge Ford en av de best sikrede bilene i kompaktklassen når det gjelder innbrudd. Det medfører at du må bruke nøkkel til det meste, også panser og bakluke. Bakluken kan du også åpne innenfra, og bryteren er svært gunstig plassert til venstre for instrumentene. Luken er bred, ca 4,5 cm bredere enn i Golf stasjonsvogn, og har god høyde. Lasteterskelen er beskjedne 57 cm.

Det kompakte bakhjulsopphenget gjør at Focus stasjonsvogn har et meget bredt og ryddig bagasjerom. Det måler hele 106 cm mellom hjulkassene, 6,5 cm mer enn i Golf stasjonsvogn. Bagasjerommet har dessuten god lengde og høyde. Opp til kanten av bakseteryggen er det 49,5 cm, mens det under bagasjeromgardinen er 48,5 cm. I Golf er det til sammenligning 53,5 cm opp til kanten av bakseteryggen.

Delt sittepute hører med
Delt bakseterygg er standard i Focus stasjonsvogn, men vi skulle også gjerne hatt delt sittepute. Med hel sittepute i baksetet begrenser du fleksibiliteten kraftig. Du får riktignok vippet frem en del av bakseteryggen selv når sitteputen er på plass, men du får ikke flatt gulv. Det er merkelig at Ford ikke har lagt seg på samme løsning som de argeste konkurrentene akkurat på dette området.

Focus er godkjent for 100 kg taklast. Takrailer er ekstrautstyr og koster 1.500 kroner. Focus gir ikke samme kompakte og tunge inntrykk som for eksempel Golf, noe som merkes blant annet når du lukker dørene og på veien. Focus føles rett og slett lettere og hendigere å kjøre. Ford har gjort en kjempejobb når det gjelder å isolere mot vibrasjoner fra veibanen, og Focus er blant de mest behagelige bilene på grov asfalt og dårlig vei. Selv en BMW 328i Coupé føles litt «satt» i forhold til Focusen på dette området. Kombinert med en vibrasjonsfri og svært så arbeidsvillig motor oppleves Focus som en kvikk krabat.

Nydelige kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene er det ikke noe i veien med. Styreresponsen og styrefølelsen er førsteklasses, og mange biler med langt mer sportslig karakter har noe å lære her. Fjæring og demping er ikke satt opp for sportslige kjøreegenskaper. Over store ujevnheter er Focus litt duvende, men uten at det går utover retningsstabiliteten. Mindre ujevnheter takler den med overbevisende stabilitet, og det er lett å sammenligne med sportslige biler når en skal beskrive veigrepet. Blant stasjonsvognene i denne klassen er dette kjøremaskinen fremfor noen.

Når vibrasjonene fra vei og motor glimrer med sitt fravær, ligger det godt til rette for god komfort i form av lavt og behagelig støynivå. Støynivået i Focus er imidlertid ikke spesielt lavt. Den har derimot et langt behageligere støybilde enn de fleste konkurrentene, inkludert storebror Mondeo. Selv om du hører hjulstøy på grov asfalt er det ikke slitsomt og den fyller ikke kupé og hode som i enkelte konkurrenter. Focus har ikke den mykeste fjæringen i klassen. Selv om den svelger ujevnhetene på dårlig vei effektivt, gir den også til kjenne at de er der. Den flyter derimot svært så behagelig over de store ujevnhetene.

Arbeidsvillig 1,6-liter
Det er ingen tvil om at det er forskjell på motorer, og motoren i vår testbil oppleves som klart mye sprekere enn 1,6-literen som satt i den femdørs kombikupéen vi testet i vinter. Denne motoren er ikke bare usedvanlig akselerasjonskvikk og turtallsvillig, den drar også bakkene vesentlig bedre enn noen annen Focus vi har testet tidligere. Selv med fullt bagasjerom og to sykler på taket, tok Focusen bakkene på direkten, en bragd i seg selv ettersom Ford har valgt en forholdsvis lang utveksling til 1,6-literen blant annet for å få ned bensinforbruket.

Lang utveksling vil ofte føre til noe høyere forbruk når en kjører på krevende og bakkete norske veier. Ofte blir trekkraften i femtegearet så dårlig at en må ty til fjerdegear for å komme opp bakkene i ønsket hastighet. Dermed får en høyere forbruk enn om man hadde hatt et litt kortere femtegear og kjørt opp på direkten. Selv med en langtur på 1.700 km med to sykler på taket endte vi med et snittforbruk for hele testen på meget akseptable 0,7 l/mil.

1,6-literen gjør med andre ord en meget god jobb, og akselerasjonstallene både i fart og fra stillestående avslører at følelsen bilen gir, stemmer godt overrens med virkeligheten. Denne motorens 100 hk er effektive og den gode gassresponsen gjør den til en av de kvikkeste 1,6-literne på markedet. Kombineres svingete og bakkete vei med litt frisk kjøring, kommer du likevel ikke utenom å bruke hele turtallsregisteret. Men det er også lekende lett. Focusens femtrinnskasse er nemlig en fryd å sjalte. Sjaltingen er kontant og presis og gir et robust inntrykk.

Tre utstyrsnivåer
Vi har allerede vært innom de tre utstyrsnivåene Ambiente, Trend og Ghia, men det er mer enn setene og dekslene på dashbordet som skiller dem. Vår testbil, som er en Ambiente og den mest solgte utstyrsvarianten, har en omfattende utstyrspakke. Det eneste vi egentlig savner er et klimaanlegg. Det må du betale 9.500 kroner for.

Som du ser av utstyrslisten er alt sikkerhetsutstyret på plass. Du kan dessuten komplettere med ESP (Elektronisk stabiliseringsprogram) til 6.000 kroner og antispinnregulering til 1.000 kroner. Vi ville se på ESP som en bedre investering enn å legge 6.500 kroner i lettmetallfelger med 195/55R15-dekk.

Mens Ambiente har en komfortrettet utstyrspakke, har Trend en mer sportslig pakke, som foruten de sportslige setene, også inkluderer en litt strammere fjæring og demping og skinntrukket ratt som de viktigste forskjellene fra Ambiente. Utstyrsnivå Ghia retter seg i større grad mot de som vil ha litt mer luksus, med blant annet kromlister og mer påkostede tekstilkvaliteter i interiøret. I Ghia kan du få både kjørekomputer og oppvarmet frontrute som tilleggsutstyr, noe du ikke får i kombinasjon med Ambiente og Trend. Mens Ambiente og Trend koster det samme, må du legge på 10.000 kroner for en Focus 1,6 Ghia.

Sammenlignet med de argeste konkurrentene – Astra og Golf – byr Focus på meget god plass og den har et konkurransedyktig utstyrsnivå. Finishen er på samme nivå som Astra og Golf, men den mangler kanskje noen av de mindre finessene som for eksempel silikondempede håndtak for passasjerene. Focus byr til gjengjeld på bedre kjøreegenskaper og fjæringskomfort.

Sikkerheten og påliteligheten er det ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved så langt vi har erfart. Ford har tilbakekalt biler produsert før mars i år for kontroll av dynamoen. Grunnen er ladeproblemer ved at det kan komme vann i dynamoen, noe Ford-forhandlerenfikser på garantien.

Focus gir et tvers gjennom godt inntrykk. For den som vil ha en stasjonsvogn i kompaktklassen og som både har god plass, konkurransedyktig pris og nydelige kjøreegenskaper, er en prøvetur i en Focus umulig å komme utenom. Denne bilen tilfører virkelig klassen noe nytt når det gjelder kjøreopplevelse.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer