img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda 323F
BILTEST: Mazda står for problemfritt bilhold, og 323F er ikke noe unntak. Vi har kjørt om igjen samme bil som vi testet for et år siden, og drøyt 24.000 km senere er den i fin form.

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Kombikupé eller stasjonsvogn? Mazda stilte selv spørsmålet da de lanserte denne generasjonen 323F. Fra å være den sportslige kupémodellene i 323-programmet har 323F brått blitt den snusfornuftige bilen som skal tilfredsstille ungdommelig krav om et snertent karosseri og småbarnsfamiliens krav om plass og fleksibilitet.

Med 1,5-liters motor er ikke 323F noen kruttønne, men 0 til 100 km/t på under 12 sekunder er ikke dårlig, og bedre enn en kunne forvente fra en 90-hesters 1,5-liter. Den jobber godt opp til ca 6.000 o/min og har god trekkraft også i femtegearet. Turtelleren indikerer 6.500 o/min som maks turtall, men det føles naturlig å geare ved 6.000 både med tanke på støynivået, og på grunn av at motoren mister pusten ved ca 6.000.

0,74 l/mil i snitt
Dette er en motor som trenger litt turtall og under 2.500 o/min er det lite futt i den. Ved ca 4.500 kommer derimot skyvet behagelig og kraften i frasparket øker merkbart. Gearspaken blir flittig brukt. Selv om dette ikke er det beste gearskiftet vi har prøvd, faller likevel gearene lett og naturlig i med unntak av et litt trangt tredjegear. Det virker som de ekstra milene vår testbil har tilbakelagt det siste året har gjort den kvikkere, men uten at sjaltingen er blitt smidigere.

Ettersom motoren ikke er utpreget trekkvillig på lave turtall, blir det lett til at en bruker øverste del av turtallsregisteret ganske flittig. Dette har selvsagt ikke bare positiv innflytelse på bensinforbruket, men 0, 74 l/mil som snitt på blandet kjøring er slett ikke dårlig.

Heller ikke støynivået har tjent på de ekstra milene siden sist vi testet denne bilen, og den harde motorgangen gjør at en unngår for høyt turtall. Støynivået fra hjulene er heller ikke blitt behageligere, og spesielt på grov asfalt er 323F mer bråkete enn vi setter pris på. Fjæringen og dempingen er forholdsvis fast og mangler den behagelige flyten over de store ujevnhetene som vi forventer i en bil i denne størrelsen. Med 261 cm akselavstand burde 323F ligge roligere på veien. I vår test i fjor reagerte vi på at 323F har dårlig balanse mellom fjæring og demping foran og bak. Enkelte ganger føles det som å kjøre passbåt med en front som «stusser og går» mens bakenden ligger rolig. Fenomenet henger fortsatt med vår testbil, men vi oppdaget at det var mer påfallende når bilen var kald enn når den var varm, noe som kan tyde at støtdemperne foran og bak ikke er helt i harmoni med hverandre.

Fast, men ikke sportslig
Til tross for fast fjæring og demping og av den grunn litt sportslige assosiasjoner, er ikke 323Fs kjøreegenskaper spesielt sportslige. Understyringen kommer forholdsvis tidlig, faktisk uventet tidlig, og det er bare den kontante og gode styrefølelsen og det stramme understellet som redder den og sørger for at den likevel er blant de beste i klassen når det gjelder kritiske manøvre. Bremsene er ikke helt hva de føles som. De er lette å dosere og føles som effektive, men bremser ca 3 meter for langt til å være helt på topp i klassen.

323Fs interiør er ikke blant de mest spennende, men med ulike materialer har Mazdas designere greid å løfte det litt i forhold til hva vi har vært vant til. Bortsett fra at vi gjerne ville hatt flere smårom til krimskrams, er førerplassen både oversiktlig og praktisk. Men, best av alt; vi sitter godt her. Sidestøtten til øverste del av ryggen er ikke i sportsbilklassen, men både rygg og lår har god støtte sideveis. Ved at setet har høyderegulering av forkant av sitteputen, er det også god støtte under lårene. Dette kombinert med gunstig avstand til rattet og god plass til venstrebenet, gjør at 323Fs førerplass oppleves som behagelig. Og sitter du godt er det lett å overse at fjæringskomforten ligger litt mye på den faste siden.

Fleksibelt baksete
Det skal innrømmes at vi ikke brukte Mazdaens fleksible bakseteløsning spesielt mye. Men det hendte at vi dro baksetet et lite hakk frem for å få litt bedre bagasjeplass. Denne løsningen fungerer godt og øker bagasjevolumet uten at baksetepassasjerene føler at det blir for trangt. For ekstra lange gjenstander er den nedfellbare forseteryggen på høyre side en praktisk detalj. Som fireseter byr 323F på god plass. Ved at bakseteryggenes helling kan justeres, er det mulig å sitte svært så tilpass forutsatt at bagasjerommet ikke er så fullt at bakseteryggen ikke kan lenes bakover. En eventuell femte passasjer sitter derimot ikke spesielt behagelig. Baksetet, både rygg og sittepute, er nemlig delt på midten.

Mazda 323F gir mye bil for pengene selv om du velger å plusse på klimaanlegg til 5.000 kroner. Antispinnregulering, ABSbremser, sidekollisjonsputer, lyktespylere, sentrallås og elektriske vindusheiser er på plass til en pris på under 180.000 kroner. Vår testbil, som i løpet av det året som er gått siden sist vi kjørte den har tilbakelagt ca 20.000 km, bærer alderen godt. Hadde det ikke vært for at kilometertelleren avslørte den ville vi tatt den for å være en ny bil, et godt skussmål til en bil som vi mistenker har fått vesentlig hardere behandling enn hos en hvilken som helst Mazdaeier. Kvalitet kan føles, men noen ganger må den også oppleves.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer