img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI LS
BILTEST: 0,6 l/mil er en sterk garantierklæring fra Mitsubishi-importøren og en erklæring som vil provosere mange. Ikke minst de som har mye småkjøring.

Først publisert i BIL 5 - 1998.

Mitsubishi har klokkertro på at direkteinnsprøyting i bensinmotorer er fremtidens teknologi, og på årets Geneve-utstilling viste de en helt ny motorfamilie bygd rundt GDI-teknologien. I Iøpet av kort tid vil de ha et motorprogram bestående av motorer fra 0,66 til 4,5 liter med direkteinnsprøyting, men da først og fremst for det japanske markedet. 1,8-literen i Carisma, som nå også har funnet veien over til Volvo S/V40, er foreløpig eneste GDI-motor i salg i Europa.

Avanserte elektroniske styringsprogrammer kombinert med ny forbrenningsteknologi har banet veien for direkteinnsprøyting i den form vi ser den brukt nå. Direkteinnsprøyting er ikke nytt, det har vært brukt tidligere, men da først og fremst for å gi bedre ytelser. Nå er det jakten på lavere forbruk og dermed lavere utslipp av CO2 som gjør direkteinnsprøyting.

Jevn gange
Ved å sprøyte bensinen direkte inn i forbrenningsrommet, kan forbrenningen kontrolleres i langt større grad og med større presisjon enn om en sprøyter bensinen inn i luftstrømmen i innsugningskanalene. Og det er nettopp jevnere forbrenning som gjør det mulig å kjøre en GDI-motor på et så lavt blandingsforhold som 40:1 – 40 deler luft på 1 del bensin. Normalt stokiometrisk blandingsforhold er ellers 14,7:1.

Men jevn forbrenning til tross, heller ikke en motor med direkte-innsprøyting kan leve på mager blanding alene. Under akselerasjon eller når motoren drar tungt i bakker eller i høy fart, må den ha en fetere blanding. Det finnes andre motorer som også går på ekstremt mager bensinblanding. Akkurat i vekslingene mellom mager og fet blanding er det vanskelig å få motoren til å gå jevnt, et problem direkteinnsprøytingen har løst.

Første gang jeg kjørte Mitsubishis GDI-motor, var under introduksjonen av Galant i Japan og med 1,8-litersmotoren for det japanske markedet, en motor som skiller seg fra den vi har i Carisma på flere områder. Blant annet har jeg mistanke om at den europeiske motoren er mer følsom for belastninger og går raskere over på fet blanding enn den japanske motoren. Dermed har den også noe høyere forbruk.

Den europeiske motoren vil når den jobber lett gå på mager blanding til ca 3.200 o/min. På høyere turtall enn dette, eller når den belastes, vil den gå på fet blanding. Ettersom motorer som går på ekstremt magert blandingsforhold og har effektiv forbrenning gir lite spillvarme, må motoren også ha fet blanding når det er kaldt. Dette for at kjølevannet skal bli så varmt at varmeapparatet gir tilstrekkelig varme. Ved kaldstarter på vinteren vil derfor bensinforbruket være merkbart høyere enn om sommeren.

0,75 i snitt
I den perioden vil hadde vår testbil kjørte vi målinger under flere forskjellige kjøreforhold. Ved det vi kan kalle vanlig «til og fra jobben-kjøring» lå forbruket på mellom 0,83 og 0,85 l/mil, mens forbruket for hele perioden ble 0,75 l/mil, et forbruk som hadde vært akseptabelt hvis ikke Mitsubishi-importøren hadde garantert et snittforbruk på 0,6 l/mil i løpet av et år.

Vinterkjøring med kulde, vinterdekk og snø og is på veien vil normalt gi et høyere forbruk enn kjøring på sommerføre. Har du i tillegg for vane å kjøre med skistativ eller takboks, øker forbruket ytterligere. Vår testbil hadde ingen form for taklast og sto på vinterdekk uten pigger. Eneste endring i forhold til standard, var en hekkspoiler som neppe gir de helt store negative utslagene.

Mens forbruket ligger relativt høyt ved småkjøring og bykjøring, er det enkelt å få det ned på et akseptabelt nivå på langkjøring. Det kryper lett under 0,60 l/mil uten at sjåføren anstrenger seg. Jeg kjørte en lengre tur og landet lett på 0,58 l/mil.

Det er ingen tvil om at så lenge motoren jobber i det området hvor den går på mager blanding er forbruket beskjedent, men det later til at den alt for lett kommer inn de det fete arbeidsområdet, og da fyker forbruket lett i været. Har du først fått et høyt forbruk, er det vanskelig å få det ned igjen.

Småkjøring øker forbruket
Jeg målte bensinforbruket på strekningen Hunderfossen – Oslo med en kort stopp i Lillehammer, og bare den lille avstikkeren til Lillehammer sentrum gjorde at forbruket havnet på 0,63 l/mil, sammenlignet med de 0,58 l/mil jeg hadde da jeg kjørte i motsatt retning. En tur innom et kjøpesenter og et par «til og fra jobben-turer» med 25 km hver vei, sørget for at forbruket havnet på 0,65 l/mil etter så vidt å ha vært innom 0,66 l/mil like etter en kaldstart. 60% av kjøringen var til nå langkjøring, og jeg plusset på med ytterligere 120 km landevei, men nå med litt mer svinger og bakker enn E-6 mellom Lillehammer og Oslo. Det hjalp ikke på snittforbruket. Det ville ikke snike seg under 0,65 l/mil.

Nå skal jeg legge til at jeg ikke bedrev ekstrem sparekjøring, men jeg holdt jevn hastighet, unngikk kraftig akselerasjon, og holdt et normalt hastighetsnivå også i bakkene. Det er ikke vanskelig å kjøre billigere enn jeg har gjort, men de fleste av oss bedriver jo ikke «økonomiløpskjøring» til daglig, og jeg forsøkte å kjøre normalt økonomisk.

Østfold har mange svingete og innbydende småveier, og på en «kosetur» hvor jeg kjørte aktivt uten at det gikk for fort, avslørte forbruksmåleren på dashbordet at forbruket straks økte og landet på 0,73 l/mil uten at jeg hadde følelsen av å ha brukt tungfoten på gasspedalen.

0,38 i bakkene
En uventet egenskap ved GDImotoren oppdaget jeg under en av mine kjøreturer i en lang bakke i en 60-sone. Jeg lot motoren jobbe i femtegear og forbruksmåleren viste mellom 1,6 og 1,9 l/mil. Hastigheten i køen jeg lå i, økte fra 50 km/t og jeg la bare gasspedalen mot gulvet bare for å se hva som skjedde. Akselerasjonen skjedde det lite med, men farten økte sakte og sikkert. På forbruket hadde dette derimot en dramatisk forandring; det viste plutselig bare 0,38 l/mil! Så lenge hastigheten var tilnærmet konstant eller akselerasjonen svært svak under denne belastningen, holdt forbruket seg rundt 0,4 l/mil. Straks turtallet passerte 2.000 o/min eller akselerasjonen ble bedre, gikk motoren igjen over på fet blanding. Med gasspedalen mot gulvet passerte forbruket da 2,4 l/mil.

At motoren i det hele tatt tolererer denne behandlingen, er imponerende. Med 12,5:1 i kompresjonsforhold, er forholdene lagt godt til rette for skikkelig tenningsbank under slike driftsforhold. Selv om motoren ikke protesterer, har den det ikke godt når den presses slik, og det er ikke å anbefale å kjøre med så stor belastning over lengre tid.

Mitsubishis 1,8-liters GDImotor har fått mye oppmerksomhet på grunn av bensingarantien og det oppnåelige lave bensinforbruket, men den har andre egenskaper som gjør at den ville stått støtt på egne ben også uten den oppmerksomhet forbruket har gitt den. Motoren er akselerasjons- og trekkvillig og har en behagelig og jevn gange på alle turtallsområder. Fra 70 km/t er forbikjøringsegenskapene i femtegear akseptable, og legger du inn tredje- eller fjerdegear, har denne motoren mer krefter enn de fleste konkurrentene. Gearskiftet på vår testbil var litt tregt før motoren ble varm, men straks motor og gearkasse hadde nådd arbeidstemperatur, var gearskiftene lett og presise.

Klassens beste
Dette er en motor som har det frasparket du forventer i en moderne 1,8-liter med 125 hk. I tillegg gir den deg mulighet til å kjøre svært økonomisk hvis du ønsker det. Overgangene mellom magert og fett arbeidsområde kan du av og til merke, men da skal du være årvåken. Driftssikkerheten later det ikke til å være noe i veien med.

Et nytt motorstyringsprogram som gir litt tregere overgang til fett blandingsforhold, står på importørens ønskeliste og er sannsynligvis en realitet i løpet av sommeren. Er lavere forbruk et hovedmål, er det nødvendig. Det er under småkjøring med kaldstarter og akselerasjoner forbruket stiger. Men selv med den motorstyringen som er i bruk i dag, er dette en av markedets mest avanserte og beste 1,8-litere.

- Tekniske data for testbilen


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer