img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Saab 9-3 2.0 SE Turbo Ecopower
BILTEST: Saab har greid å ta vare på «Saab-kjenslan», og selv om 9-3 er blitt tilgodesett med mange forbedringer i forhold til 900-modellen, er Saabfølelsen fortsatt til stede.

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Noen vil ha biler som skiller seg ut, enten i form av et særpreget ytre eller i form av en unik kjørefølelse og kjøreopplevelse. Saab forsøker å henvende seg til begge leire. Designmessig er det først og fremst hekken som skiller Saab 9-3 fra konkurrentene. Forfra har den også Saab-karakter, men virkemidlene er moderate og en 9-3 vekker på ingen måte oppsikt.

Et av problemene med å teste biler som skiller seg fra den store mengden, er å finne dens karakter og sjel. Saab 9-3 er en av disse bilene som gjerne krever litt tid før du blir dus med den. Ikke slik å forstå at den er vanskelig å kjøre. Det eneste som skiller Saabens førerplass fra konkurrentene, er plasseringen av tenningslåsen i midtkonsollen like bak gearspaken. Alt det andre er stort sett der du vil forvente det. Det er mer det at den er litt annerledes og krever litt engasjement fra sjåføren før en finner seg helt til rette.

Tenningslås à la Saab
Det tok tid å bli vant til å plassere tenningsnøkkelen i midtkonsollen, og det tok også tid å venne seg til å legge inn revers når en parkerte. Du får nemlig ikke ut tenningsnøkkelen uten at gearspaken står i revers. Foruten den særegne tenningslås-plasseringen, har Saab også valgt å holde seg til kjente materialer i interiøret. For noen virker det glatte og blanke dashbordet kanskje litt billig, men førerplassen og dashbordet er blant det som gir 9-3 karakter og en robust følelse.

Ergonomisk stemmer det meste på førerplassen, i hvert fall så lenge vi holder oss til de primære betjeningsfunksjonene. Lettbetjente hendler og store og godt merkede brytere preger den delen av førerplassen som ligger foran deg. Blant de mindre vellykkede detaljene er bryterne for vindusheisene. De er plassert mellom forsetene. Velger du 9-3 SE er klimaanlegg med automatisk luft- og temperaturregulering standard. Den originale Saabradioen er også standard og passer perfekt inn i dashbordet. Radioen er imidlertid ikke optimal når det gjelder RDS, og den kunne med fordel vært bedre tilpasset norske forhold.

Saabs seter har aldri gitt inntrykk av å være blant de mest komfortable. De ser for beskjedne ut til det med tanke på både størrelse og oppbygninger på sidene. Men la deg ikke lure. Bortsett fra litt svak korsryggstøtte, er nemlig Saab-setene svært behagelige. De gir god side- og lårstøtte, og hodestøttene er plassert nær hodet. Skinnsetene er ikke det beste valget når det gjelder støtte, fordi Saab bruker en skinnkvalitet som er litt glatt. Seter med velourtrekk vil nok gi enda bedre sidestøtte enn setene i vår testbil. Hodestøttene er utstyrt med Saabs aktive hodebeskyttelse som gjør at de løftes opp og frem når kroppen presses hardt mot seteryggen i en kollisjonssituasjon. Kollisjonsputer i forseteryggene er dessuten standard og disse putene er så store at de også beskytter hodet. Vil du ha kollisjonspute i dashbordet på passasjersiden, må det bestilles som ekstrautstyr og koster 3.000 kroner.

Gode plassforhold
Førerplassen er rommelig og med førersete med høyderegulering og ratt som kan trekkes ut eller skyves inn, burde de fleste kunne finne en behagelig kjørestilling. Plassen i baksetet er det heller ikke noe å utsette på. Med meg og mine 173 cm ved rattet, er avstanden mellom for- og bakseterygg 70,5 cm. Dette er ikke blant de rommeligste, men det gir tilstrekkelig benplass for de fleste. Kupébredden er derimot ikke blant de største, og tre voksne må belage seg på å sitte tett.

9-3 har en svært rommelig bagasjeavdeling. Bagasjerommet er langt, bredt og med god høyde under hattehyllen. Sistnevnte er utformet slik at den får plass på gulvet hvis du vil utnytte høyden opp til taket eller bakruten. Saab har montert inn tre trepunktsbelter i baksetet. Disse er festet til en tverrgående bjelke som også holder bakseteryggene på plass. Hvis du vil legge ned høyre del av bakseteryggen, blir bjelken liggende. Velger du å legge ned hele bakseteryggen, vippes hele bjelken løs og følger med seteryggen forover. Bjelken er hengslet slik at du slipper å fjerne hodestøttene for å få lagt seteryggen helt ned. En enkel og praktisk løsning.

Råsterk turbomotor
Saab er flinkere enn de fleste til å anonymisere de motorsterke modellene sine. Det eneste som avslører vår testbil som en 185-hester, er de brede hjulene. Ikke et emblem eller ekstra spoiler avslører at det er en råsterk to-liters turbomotor som skjuler seg under panseret.

Selv om vi et øyeblikk glemmer de brede dekkene, ville du neppe unngå å legge merke til at motoren har litt mer enn normalt når det gjelder effekt. Den kan ikke måle seg med Volkswagens 1,8-liters turbomotor når det gjelder overgangen fra suge- til ladedrift, men effektøkningen som kommer når ladetrykket øker er jevn, mye jevnere enn i tidligere generasjoner høyytelses turbomotorer fra Saab.

Effekten er det ikke noe å utsette på. Vår beste tid fra 0 til 100 km/t var 7,3 sekunder! Det er raskt, spesielt for en så beskjeden bil som 9-3. Det er en liten forsinkelse i oppbyggingen av ladetrykket og ved akselerasjon fra 70 til 100 km/t i tredjegear er forsinkelsen på nesten 1 sekund. Ikke mye, men det tilsvarer ca 20%. Startes akselerasjonen uten ladetrykk, bruker Saaben 5 sekunder. Med ladetrykket på plass reduseres akselerasjonstiden til 4,1 sekunder. Skal du utnytte motorens potensiale fullt ut, vil derfor en aktiv kjørestil hvor du forbereder forbikjøringer i god tid være det gunstigste. Gjør du det, har du sjelden bruk for gearspaken.

Gearskiftet er ikke blant de beste. Det er litt kantete og raske gearskift krever at du er lett på labben og ikke bruker makt. Ved normale gearskift fungerer sjaltingen godt.

Det er vanskelig å kombinere høy ytelse med lavt forbruk, men Saabs turbomotorer kan kjøres billig. Ned mot 0,7 l/mil på langkjøring er oppnåelig hvis du anstrenger deg litt. Utnytter du derimot motorens potensiale fullt ut, kryper forbruket lett opp mot – og over – literen pr mil.

For brede dekk
En sterk motor stiller også strenge krav til chassis og hjul. Vår testbil var utstyrt med Michelin Pilot HX dekk, ikke de mest sportslige dekkene i Pilot-serien, i dimensjon 205/50R16. Dette er en dimensjon som takler Saabmotorens krefter uten problemer, og som gir godt feste også ved svingkjøring. Stabiliteten lider derimot, og spesielt på sporete vei skal du ha et fast grep i rattet. Her merker du nemlig når dekkskuldrene tar tak og det er ikke alltid snakk om rolige og kontrollerte bevegelser. Saaben kan stikke litt vel kvikt når den først finner det for godt.

Dette er et problem som ikke er helt uvanlig når det monteres bredere dekk, men det er etter vår mening uakseptabelt når en bil leveres slik fra fabrikk. Det er en mager trøst at det er biler som er verre stilt. De smalere 195/60R15-dekkene som brukes på de motorsvakere 9-3 modellene, og som også står oppført i vår testbils vognkort, gir ikke samme stabilitetsproblem, men vil nok ha problemer med å takle turbomotorens krefter.

Saab har ikke falt for fristelsen til å gi 9-3 Turbo et for sportslig chassis. Fjæring og demping er forholdsvis fast, og på dårlig vei går det litt utover komforten. I det store og hele, og i hvert fall hvis vi tar motorytelsene i betraktning, er 9-3en komfortabel. Støynivået er ikke blant de laveste. På jevn asfalt er det akseptabelt, men på grov asfalt øker det betraktelig.

Ingen sportsbil
9-3 Turbo er ingen sportsbil. Det merker du også på kjøreegenskapene. De brede dekkene gir godt feste, god styrerespons og god margin i svingene. Men liker du å stå på litt, merker du raskt at fjæring og demping er i mykeste laget. Går du hardt inn i svingene kommer også understyringen relativt tidlig. Det krenger en del og er det ujevnheter i kombinasjon med sving, takles de akseptabelt uten at stabiliteten påvirkes i særlig grad, men ikke med samme presisjon som i en normalt vil forvente i en bil med 185 hk under panseret. Dette er likevel en bil som er lett å balansere og ikke krever avanserte ferdigheter for å kunne utnyttes.

Om de brede dekkene er negative for stabiliteten, sørger de for gode bremseegenskaper. 24 meter fra 80 km/t til stillestående er akseptabelt. Fjæringen påvirker bremseegenskapene ganske mye, og på litt ujevn vei øker bremselengden lett med tre til fire meter på grunn av de duvende karosseribevegelsene som oppstår.

Med en prislapp pålydende 336.100 kroner er ikke 9-3 noen billig bil, og vår testbil som har skinninteriør koster 348.700 kroner. Da er det heller ikke mye å utsette på utstyrsnivået. Alt det viktige sikkerhetsutstyret – fra kollisjonsputer til lyktespylere og høyt bremselys – er på plass, og det er heller ikke noe å utsette på komfortutstyret og lettmetallfelger som også er standard.

Saab har utviklet seg svært positivt når det gjelder kvalitet og finish og bortsett fra at det til tider virket som om dashbordet var fullt av små elektromotorer som surret og jobbet mot hverandre, ga vår testbil et positivt inntrykk.

Saab 9-3 er en bil som krever litt engasjement fra sjåføren. Dette er en bil som innbyr til aktiv kjøring. Motoren skal utnyttes bevist for å yte maks. Kjøreegenskapene er på grunn av stabiliteten litt mer krevende enn vi ønsker, mens de på andre områder er akkurat passe krevende slik at du får følelsen av at du må gi litt ekstra for å hente ut det som bor i bilen.

9-3 har akkurat den karakteren den trenger for å stå frem i mengden. Likevel er den etter en kort innkjøringsperiode lett å leve med også for dem som bare vil ha en fornuftig familiebil som er litt sprekere enn normalbilen. Skjønt 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder er betryggende mye raskere enn den gjennomsnittlige familiebilen. Kledelig for en bil som henvender seg til et litt mer enn normalt entusiastisk publikum.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer