img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Chrysler 300M 2.7 V6: Spennende amerikaner
BILTEST: Vision ble ingen europeisk suksess. Ett av problemene var at den rett og slett var for stor. I 300M får du også en stor bil, men ikke større enn at den burde få plass i garasjen.

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Amerikansk og europeisk bilkultur er forskjellig og det er ikke lett å finne biler som tilfredsstiller begge markeder. Europeiske biler har lettere for å bli akseptert i USA enn amerikanske biler i Europa, noe som i stor grad skyldes at de europeiske bilene i de klassene det her er snakk om har bedre finish og komfort. Skal amerikanerne inn i Europa og konkurrere mot store europeere, må de skjerpe seg.

Det er det Chrysler er i ferd med og som har gitt betydelig forbedringer som er godt synlige hver gang de kommer med nye modeller, men som også kommer til uttrykk i eksisterende modeller. Med 300M har Chrysler til hensikt å erobre markedsandeler i Europa, noe som har gjennomsyret prosjektet helt fra starten. At de har kommet langt, er det ingen tvil om. 300M gir et vesentlig bedre førsteinntrykk enn forgjengeren Vision.

Chrysler har nok ikke til hensikt å gjøre 300M til en europeisk bil, de er det nok av i Europa allerede. Men de har anstrengt seg ganske mye for å tilpasse den til europeiske krav når det gjelder kvalitet, kjørefølelse og finish. Det siste er vesentlig bedre enn i noen annen Chrysler jeg har kjørt så langt. Chryslers designere har dessuten lagt seg på en interiørutforming hvor det typisk amerikanske er tonet kraftig ned og førermiljøet kunne rent designmessig gjerne vært puttet inn i en europeisk storbil.

Trivelig førerplass
Litt nostalgi er i skuddet for tiden og i 300M er det instrumentene som skal gi assosiasjoner til gamle dager. Klassiske hvite instrumenter kan lett virke litt malplasserte i et moderne dashbord, men i 300M er de like nydelig i dagslys som i mørket. Førermiljøet er ryddig og du finner det meste uten å måtte lete. Skal jeg sette fingeren på noe, må det være hendelen for lys og vindusviskere. I likhet med Mercedes har Chrysler samlet betjening av retningsvisere og vindusviskere på en hendel. Det medfører at du må ta en hånd av rattet for å få slått på vindusviskerne. Akkurat det burde være unødvendig.

Vår testbil var utstyrt med skinnseter, noe som kler bilen og som koster bare 10.000 kroner ekstra. Du sitter nok noe mer behagelig i stofftrukne seter, blant annet får du noe bedre sidestøtte, men skinnsetene fungerer meget godt og de er perfekt fargetilpasset til resten av interiøret. Setene har elektrisk justering med to minner som også husker hvordan du hadde stilt inn speilene og hvilke stasjoner du har lagt inn som forvalg i radioen.

Stereoanlegget er dessuten blant de bedre. 320 Watt forsterker og 11 høyttalere i kombinasjon med radio, kassettspiller og mulighet for montering av CD-skifter. Chrysler har i det hele tatt ikke spart på utstyret. Her finner du det meste av det du måtte ønske, men sidekollisjonsputer og trepunktsbelte og hodestøtte på midtplassen i baksetet, finner du imidlertid ikke.

Mye plass
300M er stor. Selv om den er 9 cm kortere enn Vision, er du aldri i tvil om at den har dimensjoner godt utover europeisk standard. Den er for eksempel 17 cm lengre enn Volvo S80, 19,5 cm lengre enn Audi A6, 9 cm lengre enn Mercedes E-Klasse og 18 cm lengre enn Saab 9-5.

Kupéen er svært rommelig, ikke minst for dem som eventuelt skal besitte baksetet. Det er riktignok utformet som en toseter slik at sittekomforten på den midterste plassen er begrenset, men to passasjerer i baksetet vil oppleve at de har god plass til bena og tilstrekkelig takhøyde.

Det er ikke direkte trangt i forsetene heller. Den brede kupéen, den gode takhøyden og generøse avstanden frem til frontruten, gir god romfølelse. De færreste vil oppleve 300M som trang, men de lengste blant oss vil nok kunne ønske litt mer benplass når de sitter bak rattet. 300M har 6 cm mindre benplass enn for eksempel Volvo S80 når setet er skjøvet helt tilbake. Flere enn vanlig må nok ty til bakerste seteposisjon for å sitte behagelig i 300M. Med tanke på hvor god plass det er bak førersetet, kan kanskje en forlengelse av skinnene til førersetet være en god løsning hvis noen opplever at benplassen blir litt snau.

300M har et rommelig, men ikke overdrevent stort bagasjerom bilens størrelse tatt i betraktning. Skulle du ha behov for litt mer plass, kan bakseteryggen vippes frem.

Fortsatt litt hjulstøy
Et av de områdene Chrysler har jobbet spesielt med, er støy. I forhold til Vision har de lykkes svært godt i sine anstrengelser for å oppnå et lavere og mer behagelig støynivå. Det er likevel litt igjen før de bør si seg fornøyd. Motorstøyen er ikke spesielt påtrengende unntatt under akselerasjon og bruk av høye turtall. Ved normal kjøring hører du knapt motoren. Derimot hører du en del dekkstøy i form av romling. Jeg har en mistanke om at de amerikanske Michelin-dekkene skal ha noe av skylden for det litt harde støybildet, og det skal bli spennende å prøve bilen på europeiske dekk.

Ellers er det nærliggende å tro at Chryslers streben etter europeiske kjørekarakter har noe av skylden. På grov asfalt slipper nemlig også vibrasjoner fra veien forbi gummiforingene som holder for- og bakhjulsoppheng på plass. Går du til 300M med forventninger om duvende og fløyelsmyk fjæringskomfort, har du så definitivt bommet. Denne bilen er strammere enn de fleste europeiske konkurrentene når det gjelder både fjæring og demping.

Skarpe ujevnheter merkes derfor litt bedre enn i mange konkurrenter. De store ujevnhetene som enkelte konkurrenter flyter over, merkes bedre i 300M. Ubehagelig blir det ikke. Spesielt når man tar i betraktning kjøreegenskapene som er bygd inn i den store bilen, er det lett å akseptere litt fast fjæring og demping.

Gode kjøreegenskaper
300M har riktignok ikke noen utpreget sportslig styring, men den gir rimelig god kontakt med veien, bedre enn for eksempel Mercedes E-Klasse. I kombinasjon med den sportslige fjærings- og demperkarakteristikken, gjør dette 300M letthåndterlig på svingete og krevende veier. At kjøreegenskapene er førsteklasses er ingen overraskelse, men at den store bilen er så lettkjørt og så kontant og responsiv på krevende, svingete veier, er litt overraskende.

ABS-bremser og antispinnregulering er standard. Bremsene er effektive og passer til bilens karakter ved at de er lett å dosere. Antispinnregulering er så absolutt nødvendig når V-sekserens krefter slippes løs. Lysutstyret passer derimot ikke helt til de dynamiske kjøreegenskapene. Nærlyset er svakt og har dårlig spredning, og det er ikke mye hjelp å få fra fjernlysene heller. Her bør Chrysler skjerpe seg. De europeiske konkurrentene har vesentlig bedre lys enn dette.

300M blir levert med en 3,5- eller 2,7- liters V-sekser. Hos Møller US regner de med at 2,7-literen vil stå for volumet. Prisforskjellen på 155.500,- kroner er forholdsvis drøy og 2,7-literen med 203 hk har skyv nok. Motoren er sterk, men skal du utnytte dette må du finne deg i at det må litt turtall til. Automatkassen sørger for at det er forholdsvis enkelt, men jeg ønsker i enkelte situasjoner litt kjappere reaksjon når gasspedalen legges mot gulvet. Ved normal kjøring er derimot samarbeidet mellom motor og automatkasse svært så harmonisk. Selv under kraftig akselerasjon skjer gearskiftene mykt og behagelig.

I likhet med de fleste andre i denne klassen, har også 300M manuell sjalting av automatkassen. AutoStick kaller de det. Drar du gearspaken helt bakover, kan du sjalte opp eller ned ved å skyve gearspaken til høyre eller venstre. Det tar litt tid å venne seg til at bevegelsen skal skje sidelengs og ikke forover og bakover, og midtkonsollen er dessuten litt i veien når du sjalter manuelt. Jeg foretrakk derfor å kjøre helautomatisk, også når jeg ville ha litt sportslig kjørestil.

En seriøs utfordrer
Sammenligner vi 300M 2.7 V6s prestasjoner med S80 2.0LTs, er den sterkere Chrysleren ikke helt med når den kjøres manuelt i høyeste gear, men som du ser, må S80 ned i tredje for å holde følge med 300M når denne kjøres med automatskift.

Ettersom 2,7-literen helst vil ha litt turtall, oser det liksom ikke av krefter. 3,5-literen har nok mer å by på i så måte, men med automatgear har dette liten praktisk betydning. 2,7-literen har et realt fraspark.

I 300M har Chrysler en seriøs utfordrer til de etablerte europeerne i denne klassen. Designmessig står den frem som et nytt og friskt innslag der konservative linjer har rådet grunnen blant europeerne. Høyt utstyrsnivå, mye plass og nydelige kjøreegenskaper teller også tungt på pluss-siden og gjør 300M 2.7 V6 til et meget aktuelt alternativ i prisklassen like under 500.000 kroner. Det er likevel et par tunge minus i blokka mi. Lysene er det tyngste, deretter ønsker jeg litt lavere og mer behagelig støynivå.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer