img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Mégane Scénic RN 1.6
BILTEST: Er du klar for en stasjonsvogn i kompaktklassen, er det vanskelig å komme utenom Mégane Scénic. Den er kompakt, har god bagasjeplass og rikelig plass til fem personer samtidig som den enkelt kan forvandles til en praktisk varebil. Og med en pris som starter på under 200.000, utfordrer den uten blygsel stasjonsvognene Golf, Astra, Escort og Corolla.

Først publisert i BIL 4 - 1997.

Da Renault lanserte Espace var de tidlig ute, faktisk for tidlig. Markedet var på ingen måte klart for en persontransporter som Espace. Nå har Espace fått selskap og markedet flommer over av persontransportere med mellom 6 og 8 seter. Det er et minus ved de fleste av de store persontransporterne; det er lagt så stor vekt på antall seter at bagasjen blir tilgodesett med en liten brevsprekk bak bakerste seterad.

Renault Mégane Scénic er annerledes. Først og fremst er den mindre og for Renaults utviklere har det vært viktig. Scénic skal være en kompakt bil som er hendig å manøvrere i trange bygater. Men viktigst har vært målet om god plass til fem personer og bagasje. Renault kunne lett strukket karosseriet med 10 - 15 cm og presset inn en ekstra seterad. Scénic hadde fortsatt vært en kompakt stasjonsvogn. Men Scénic hadde da blitt like krampaktig som en del av de større persontransporterne med for mange seter i forhold til bagasjeplassen.

Effektiv plassutnyttelse
Hemmeligheten med Scénic er Méganeplattformen med sin 258 cm akselavstand. Det gir et hjul i hvert hjørne på en plattform som lett kan modifiseres slik at en får et langt og flatt bagasjeromgulv. Ved å bruke samme plattform til i alt fem modeller; Coupé, kombikupé, Classic, Cabriolet og Scénic, holdes produksjonskostnadene nede.

Den gode plassutnyttelsen i Scénic er oppnådd ved å utnytte høyden, men uten at Scénic er blitt noe høyhus. Du sitter høyt, har en behagelig sittestilling og det er lett å stige inn og ut av bilen. Det gjelder også for baksetepassasjerene. Også her er setene høye. Du trenger ikke mye plass til å strekke ut bena og dermed er avstanden mellom for- og bakseter mindre kritisk enn i en vanlig personbil med vesentlig lavere seter. De høye setene gjør Scénic til en favoritt blant barna. De sitter høyt og har god sikt både forover og til sidene og dessuten liker unger å få sitt eget sete.

Foruten plassutnyttelsen er det setearrangementet som gjør Scénic så praktisk og allsidig. Den har tre separate bakseter. Det midterste har hard seterygg og kan fungere som bord når den legges ned. Det midterste setet kan dessuten skyves forover eller bakover. Det er meget enkelt å fjerne setene: Først løsner du sikkerhetsbeltene, beltet til det midterste setet holdes på plass av en magnet oppunder taket, de to beltene på sidene legges i rom på hver side av hattehyllen. Deretter legger du ned seteryggene, vipper setene forover, løsner hakene på de fremre setefestene og setene kan løftes ut. Ønsker du en fireseter, kan du fjerne det midterste setet og enten la de ytterste setene stå i sine opprinnelige posisjoner eller flytte dem et hakk inn og øke avstanden til dørene.

Scénics bagasjerom er ikke like stort som i de største stasjonsvognene i kompaktklassen, men 410 liter er absolutt godkjent. Med setene i bruk er bagasjerommet 80,5 cm langt, tar du ut setene har du flatt bagasjerom i 135 cm lengde og avstanden til forsetet når det står i midtstilling er 173 cm. Det er den gode høyden i bagasjerommet og den lave lasteterskelen som gjør det så anvendelig. Under baksetene er det små rom i gulvet, rom som gir plass til småting som er kjekt å ha liggende i bilen og som kommer i tillegg til de relativt rommelige rommene i sidene av bagasjerommet.

Kompakt og oversiktlig
For sjåføren er Scénic oversiktlig. Smale stolper mellom alle vinduene gjør at den er svært oversiktlig og i trange parkeringer er Scénic meget enkel å beregne. Det er ingen ulempe at den også er ca 15 cm kortere enn for eksempel en Escort stasjonsvogn. Sittestillingen er det heller ikke noe i veien med. Setet gir god støtte til både lår og rygg og skulle det ikke være høyt nok i utgangspunktet, er det mulighet til å løfte setet ytterligere. Hodestøtter med regulerbar vinkel er standard og kan justeres slik at de kommer nær hodet.

Uformingen av dashbordet og rattplasseringen kan derimot bli bedre. Rattet har høyderegulering, men ligger for mye. For å nå toppen av rattet må jeg senke det så mye at toppen av speedometeret skjules. En litt brattere rattvinkel ville gjort mye for kjørestillingen. Plasseringen av varme- og friskluftanleggets betjening kan også bli bedre. Radioen og betjeningsrattene for varme- og friskluftanlegget burde bytte plass, i alle fall i biler med den originale radioen med fjernkontroll på rattstammen. Denne radioen koster 5.200 kroner og er ikke blant de aller beste på RDS, men holder god kvalitet og kan anbefales.

Bortsett fra rattvinkelen, har du en meget god kjørestilling i Scénic. Sittekomforten er god og gir en behagelig sittestilling. Kjører du langt, er dette absolutt blant de beste i kompaktklassen.

Tregt varmeapparat
I den første Scénic vi hadde til test hadde vi problemer med å få skikkelig varme i bilen. Det er samme bilen som NAF hadde til test og hvor varmeapparatet tydelig manglet noe når det gjaldt varmekapasitet. Denne bilen ble sendt til Frankrike for kontroll og vi fikk en ny bil som vi avsluttet vår test med. Etter å ha kjørt tre forskjellige Scénic, kan vi konstatere at varmeapparatet trenger litt tid før det gir tilstrekkelig varme, men når det først er blitt varmt er kapasiteten god, noe vi blant annet fikk erfare under en langtur i temperaturer mellom 28 og 37 kuldegrader.

Det er ikke til å unngå at du merker at Scénic er høyere enn vanlige personbiler i kompaktklassen, men ute på veien er den på ingen måte noen varebil. Den har personbilegenskaper når det gjelder både komfort og kjøreegenskaper. Vår testbil sto på Michelin Alpin vinterdekk i originaldimensjon, noe som fungerte bra med tanke på fremkommelighet, men som ga litt tendens til sporing på slitt asfalt, en tendens vi kjenner igjen fra Michelin Alpin og som nødvendigvis ikke ligger i bilen.

På vinterveier er det en fordel å kjøre en bil som er konsekvent i sin oppførsel. Det er Scénic, men den er faktisk litt for nøytral etter vår smak. I stedet for å få klare signaler i form av understyring, hendte det litt for ofte at vi oppdaget at vi plutselig lå i firehjulsskrens. Du skal være svært følsom for å greie å tolke signalene bilen gir gjennom rattet og noen følbar understyring oppstår bare i de krappeste svingene. I lange åpne svinger var veien fra understyring til firehjulsskrens litt for liten. En styring med litt bedre veikontakt ønskelig for norske vinterveier. Selv om bremsene fungerer bra, bør Renault nå få ABS-bremser på listen over standardutstyr.

Tysk komfortnivå
Scénic har ikke den myke franske komforten, men har heller en tysk karakter når det gjelder fjæring og demping. Det innebærer at den takler de skarpe ujevnhetene relativt hardt, mens de store men litt flatere ujevnhetene takles behagelig men fast. Dette gjør at Scénic tåler litt røff behandling på dårlig og svingete vei uten at det går utover stabiliteten. Når det gjelder støy kan det bli bedre både med tanke på lyd fra hjulene og fra motoren.

1,6-liters motor i en bil som veier nesten 1300 kg med sjåfør kan virke litt snaut. Faktum er at Scénic fungerer meget godt med sin 90-hesters motor. Renault har nemlig greid å hente ut et hyggelig dreiemoment allerede på lave turtall. Kombinert med en gearkasse som er perfekt tilpasset motor og bilvekt, har Scénic overraskende gode prestasjoner når det gjelder både trekkraft og akselerasjon. Det er ikke snakk om sportsbilytelser, men Scénic henger lett med i trafikken både på motorveien og på landeveien. Gearskiftet er lett, men ikke blant de mest presise og innbyr ikke til hyperraske gearskift. Men så er det, takket være den gunstige utvekslingen og motorens gode trekkraft, heller ikke behov for flittig bruk av gearspaken.

Den relativt korte utvekslingen i femtegear gjør at motoren lett blir litt masete i høye hastigheter, men likevel er Scénic snill når det gjelder bensinforbruk. Et snittforbruk på 0,71 l/mil er absolutt godkjent og et laveste forbruk på 0,58 l/mil er under det vi hadde forventet. Selv om Renault har vært flinke med aerodynamikken, har Scénic relativt stort frontareale.

Vår testbil hadde litt ekstrautstyr. Radioen med fjernkontroll er allerede nevnt. I tillegg hadde den en «Elektrisk pakke» som inkluderer elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, elektriske vindusheiser foran, vindusvisker med automatikk avhengig av bilens fart og som setter på bakruteviskeren når du legger inn revers og har vindusviskerne foran påslått, samt utetemperaturmåler, en pakke som koster 3.900 kroner.

Ellers er utstyr som høyt bremselys, pollenfilter, trepunktsbelter og hodestøtter på alle seter, vidvinkel venstre sidespeil, to kollisjonsputer, beltestrammere og fjernbetjent sentrallås standard. Vil du ha soltak koster det 9.000 kroner og du får da to separate, et over forsetene og et over baksetene. Velger du det Renault kaller «Flexipakke», får du to ekstra oppbevaringsrom i gulvet foran baksetene, 12-volt strømuttak under midtre baksete og justering i lengderetningen av begge sidesetene bak.

Scénic har en fleksibilitet med tanke på sitteplasser og bagasjerom som ingen stasjonsvogner i kompaktklassen kan konkurrere med. Bare på et punkt blir den slått; bagasjeromlengde med nedfelte seter. På dette området byr de tradisjonelle stasjonsvognene på et lengre bagasjerom.

Er du i markedet etter en stasjonsvogn i kompaktklassen, må du se nærmere på Scénic. Den er praktisk, fleksibel og med en finish og kvalitet som tåler sammenligning med tyske og japanske biler i denne klassen. Men, som nevnt, Renault kan godt sette ABS-bremser på listen over standardutstyr og vi ønsker oss også et varmeapparat som blir raskere varmt.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer