img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fiat Bravo 1.4i S: Temperamentsfull
BILTEST: Fiat Bravo er neppe den første bilen som faller enn i hu når det blir snakk om biler i kompaktklassen. Men etter noen mil med en Bravo 1.4 S, har vi satt den på vår liste. Fiat har nemlig her en bil som hevder seg utmerket i forhold til både europeiske og japanske konkurrenter.

Først publisert i BIL 5 - 1997.

Designmessig har Fiat gått sin egen vei med Bravo. Mens de på 80-tallet var gjerrige når det gjaldt kurver og former, har de i sine nye modeller – Bravo inkludert – funnet runde, myke kurver som samtidig som de er elegante også gir bilene et mer robust preg enn tidligere. For en kommer ikke bort fra at Fiat har et litt frynsete rykte når det gjelder kvalitet, et rykte det er vanskelig å bli kvitt selv om våre erfaringer med Punto og Bravo/Brava er at Fiat nå er på nivå med sine tyske konkurrenter når det gjelder kvalitet.

Bravo finnes i tre utgaver; 1.4 Spesial, som er rimeligste modell og koster 149.900 kroner, vår testbil er en 1.4 S som har noe mer utstyr og koster 173.000 kroner, mens toppmodellen i Norge er Bravo 1.6 SX med en prislapp på 189.900 kroner. I Italia finnes det også friskere utgaver av Bravo, blant annet med den femsylindrede to-litersmotoren med 147 hk, en modell vi gjerne skulle sett på norske veier.

Eksemplarisk baksete
Bravo skiller seg ikke nevneverdig fra sine konkurrenter når det gjelder størrelse og er drøyt 4 meter lang. Men Fiat har valgt en karosseriløsning som gir meget god uttelling med tanke på plass. Spesielt i kupéen. Foran er den nokså gjennomsnittlig og Bravos førerplass virker rommelig. Men det er i baksetet Fiat virkelig har fått ut mye plass og her er det vesentlig rommeligere enn i de fleste konkurrentene. God plass til bena samt god takhøyde og meget god sittekomfort sørger for at Bravo har vårt favorittbaksete i denne klassen. Innstigningen er litt trang, men ikke trangere enn i de fleste andre tredørs biler i klassen, men vi skulle gjerne kunne skyve det høyre forsetet litt lengre frem.

Når den ytre begrensingen er bare 2 cm over 4 meter er det klart at god plass i kupéen må tas fra et sted. Og ettersom det skal være plass til en kraftig femsylindret rekkemotor under panseret, kan ikke motorrommet bli for lite. Og ikke overraskende er det bagasjeplassen som lider. Med et volum på 280 liter (VDA) greier ikke Bravo å matche konkurrenter som Astra og Escort som har henholdsvis 360 og 380 liter bagasjevolum. Mégane har 70 liter mer bagasjevolum, Golf har 40 liter mer enn Bravo, mens Peugeot 306 har samme volum som italieneren. Bravo har selvsagt nedfellbar bakseterygg, men den er ikke delt, noe som reduserer fleksibiliteten.

Praktisk førerplass
Det er ikke bare utvendig design som er blitt mykere på de nye Fiat-modellene. Også interiøret har fått mykere linjer og virker også mer robust enn det gjorde i for eksempel Bravos forgjenger Tipo. Førerplassen er enkel, ryddig og oversiktlig. Instrumenteringen er sparsom og vi savner for eksempel en turteller, noe jeg skal komme tilbake til senere. Men ellers er det meste på plass og er enkelt å betjene. Radioen som nå er integrert i dashbordets midtkonsoll er skreddersydd bilen, men jeg vil anbefale å velge en radio med RDS.

Bravo har enkel og ryddig varme/ventilasjonsregulering med gode reguleringsmuligheter når det gjelder både varm og frisk luft. Varmekapasiteten er god når motoren først har oppnådd arbeidstemperatur, men på kalde dager tar det litt lang tid før varmen kommer.

For de som er vant til Fiats biler, kommer det neppe som noen overraskelse at du sitter ganske høyt også i Bravo. Førersetet har høyderegulering, men selv i laveste posisjon sitter du høyt. Det gir god oversikt, men kan også være litt uvant. Bravos forseter har god lårstøtte og sidestøtte. Høyderegulering av rattet er standard, men når jeg får justert rattet i en behagelig posisjon, skjermer det for toppen av speedometeret. Jeg brukte litt tid på å finne en god kjørestilling, men når jeg først hadde funnet riktig stilling, satt jeg godt også på lange etapper.

Sportslig karakter
Fiats biler har en tendens til å ligge på den sportslige siden når det gjelder oppsett av hjuloppheng. Det gjelder også for Bravo 1.4 S. Den er riktignok ingen sportsbil, men støtdemperne er av typen som krever litt røff behandling for å fungere godt. Det innebærer at bilen er litt stumpete i lave hastigheter og kan føles litt ukomfortabel på skarpe ujevnheter. Men når du kommer opp i fart, jobber hjulopphenget bedre og gir bilen en stabil og trygg oppførsel også når svinger og humper kombineres.

Vår testbil hadde nesten 20.000 km på telleren og burde derfor være godt innkjørt. Så den treghet som ligger i støtdemperne ved lave hastigheter skyldes ikke at støtdemperne er nye og trege av den grunn, men at fabrikken bevisst har valgt en ganske fast støtdemperinnstilling. Men det er ikke bare støtdemperne som gjør at Bravo er litt vel stram i understellet til at den kan bli beskrevet som komfortabel, fjærene er også av den stramme typen. Fordelen med denne løsningen er at Bravo også føles svært trygg og oppfører seg eksemplarisk når den er tungt lastet og fjæringskomforten blir faktisk bedre når du plasserer et par passasjerer i baksetet.

Det kan virke litt spedt med en 1,4-liter i Bravo, men når vi ser på effekten burde det likevel ikke være grunn til bekymring. Av praktiske grunner har vi dessverre ikke fått kjørt våre vanlige akselerasjonsmålinger, men motoren har en nokså avslørende karakteristikk og en trenger ikke måleinstrument for å merke at draget på lave turtall er dårlig. Så dårlig at det føles slitsomt. Her må du nemlig bruke gearspaken flittig, kommer du for lavt i turtall er det ingen ting å hente. Det betyr at femtegearet er uegnet for akselerasjon ved normale landeveishastigheter, da må du helst ty til tredjegear. Holder du turtallet oppe vil du derimot oppleve at motoren har mer enn nok å rutte med og Bravoen føles kjapp.

Trygge kjøreegenskaper
Gearskiftet er lett og rimelig presist. Jeg har kjørt Bravo/Brava med bedre gearskift og det virker som om vår testbil kunne trenge en justering av gearoverføringen. Vår testbil fikk for en stor del bykjøring og motorveikjøring, noe bensinforbruket gjenspeiler. Et snittforbruk på 0,76 l/mil blir ikke så ille med tanke på at vår testbil for en stor del fikk bykjøring og motorveikjøring, mens vi var nede mot 0,5 l/mil ved langturskjøring uten bagasje.

Bravo er lettkjørt. Det lette gearskiftet kombinert med en lett clutch og lett styring, sørger for det inntrykket. Styringen mangler den veikontakt som vi gjerne vil ha for optimale vinteregenskaper, men på bare sommerveier har du god følelse med hva forhjulene foretar seg. Kjøreegenskapene er det så absolutt ikke noe å utsette på. Bravo understyrer når den provoseres, men er lett å balanserer i grenseområdet. I 1,4 S utførelse har Bravo ABS-bremser som standard, noe som på sommerføre er nesten unødvendig, men som på vinterføre og ved panikkbremsing er på sin plass. Under kontrollerte oppbremsinger er det svært lett å dosere bremsekraften og bremse på kanten til blokkering, noe som passer bilens sportslige karakter.

Med en prislapp på 173.000 kroner er ikke Bravo 1.4 S billigst i klassen og den konkurrerer med modeller som Astra GL 1.4i til 175.900 kroner, Ford Escort 1.4 Flight til 164.900 kroner, Mégane 1.6 RN til 169.000 kroner og Peugeot 306 Style til 164.505 kroner samt Almera, Civic, 323, Corolla og Colt.

Men til 173.000 kroner får du mye utstyr. Her er det meste standard; to kollisjonsputer, beltestrammere, startsperre, lyktespylere, høyt bremselys, oppvarmede forseter, integrert radio og høyttalere og ABS-bremser inngår i standardpakken. Men vi savner turtelleren, først og fremst fordi 1,4-literen er så turtallshungrig. Delt bakseterygg bør være standard i en bil til denne prisen.

Konklusjon
Fiat har her en bil som virkelig matcher de tyske og japanske konkurrentene. Det er fortsatt rom for forbedringer når det gjelder finish, men kvalitetsmessig virket vår testbil svært tillitvekkende. 1,4-litersmotoren er ikke et ønskevalg for den som liker motorer med gode seigdragningsegenskaper. Fjæringskomforten er ikke Bravos sterkest kort, men setter du derimot pris på litt sportslig motorkarakteristikk og sportslige kjøreegenskaper, er Bravo 1.4 S en attraktiv bil. Det gjør heller ikke noe at den har klassens beste baksete. Designmessig står Bravo trygt og gir uttrykk for det temperament som ligger i motor og kjøreegenskaper og som understrekes av en potent lydkulisse.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer