img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Ka: "Lille Original"
BILTEST: Du kan ikke unngå å ta standpunkt til den. Ford Ka er provoserende, en bil du elsker eller hater. Om den ikke blir «lille Populær» kan den med rette bære tilnavnet «Lille Original».

Først publisert i BIL 9 - 1997.

Det er ikke første gang Fords designavdeling kommer med en oppsiktsvekkende design, og det blir ikke siste gang. Ka er bare begynnelsen og vil designmessig bane veien for et helt nytt designkonsept. Ford kaller det «new edge» og henspiller da til de stramme og skarpe linjene.

Det er ikke til å komme bort fra at det er «new edge» som gjør Ka til en så interessant bil. Teknisk finnes det nemlig ikke snev av nytenkning. Det hele dreier seg om kompakte mål og design. Og det er ikke bare utvendig det er tenkt nytt. Linjene i interiøret er også nye, friske og gjennomført ned til siste detalj. Den roterende brilleetuiet/kassettholderen, koppholderene på sidene av baksetet, klokken midt på dashbordet, rattet og dørpanelene sammen med instrumenter og dashbord gir Ka et interiør du vanligvis ikke forventer i småbiler.

Med en total lengde på 362 cm – 21 cm kortere enn Fiesta – stiller Ka så definitivt i småbilklassen. Plassutnyttelsen er god, men å si at Ka er rommelig vil være å ta i for hardt. To voksne har riktignok rimelig god plass, noe som også har med design å gjøre. Fords designavdeling, med Chris Clements i spissen, har nemlig ikke nøyd seg med å gi Ka et friskt og spennende ytre. Interiøret er like spennende og i de flestes øyne meget smakfullt, samtidig som det har gitt meget gode plassforhold for dem som sitter i forsetene.

Minimalt baksete
Ka er registrert som fireseter, men bakseteplassen er minimal og å transportere fire voksne i Ka over lengre strekninger, er ikke å anbefale. To barn sitter derimot behagelig i baksetet. Bagasjerommet er heller ikke stort, faktisk ganske lite. Vi kommer liksom ikke bort fra at Ka er en liten bil. 186 liter er ikke mye å skryte av hvis to voksne og to barn skal på tur. Det holder derimot sånn akkurat når mor eller far skal handle inn til helgen. Nedfellbar bakseterygg er selvsagt standard.

Når Ford likevel har greid å få såpass mye plass i Ka skyldes det blant annet – i forhold til den totale lengden – meget lang akselavstand. Avstand mellom for- og bakhjul er hele 244,8 cm, det samme som for Fiesta.

Fiesta-teknikk
Gutta på utviklingsavdelingen fikk nemlig beskjed om at Ka, til tross for spennende design, skulle bli billig. – Finner dere noe brukbart på lagere, bruk det! Var beskjeden. Og hva de fant, jo, at de hadde en Fiesta-plattform som var blitt svært så bra og som lett kunne tilpasses Kas design. Derfor denne lange akselavstanden, derfor har Ka samme fjærben og forhjulsoppheng som Fiesta og derfor er også bakakselen til forveksling lik Fiestas. Men bare til forveksling lik. Sporvidden bak er nemlig økt i forhold til Fiesta. Ka har 38 mm større avstand mellom bakhjulene, noe som er oppnådd ved å utstyre bakakselen med en distanseskive som dytter hvert bakhjul 19 mm lengre ut. Enkelt, billig og effektivt.

Nå er ikke hjulopphengene bare flyttet over. Fords teknikere har gjort en del endringer i styregeometrien. Blant annet er casteren økt med 15 mm for biler med servostyring, mens den er økt med 5 mm i forhold til Fiesta i biler uten servostyring.

Lite komfort
Det eneste området vi kan si at Fiesta-plattformen og hjulopphengene har tydelige begrensninger på, er området komfort. Den lange akselavstanden har riktignok en fordel. Den gjør at Ka er roligere på veien enn de fleste småbilkonkurrentene og på store ujevnheter føles det faktisk som den er litt større enn den i virkeligheten er. Men med en gang du treffer små og skarpe ujevnheter, er Ka stiv og stumpete og støynivået i kupéen er også høyt når du kjører på grov og dårlig asfalt.

Vår testbil hadde servostyring. Det koster 3.500 kroner ekstra. Bilen hadde en svært kontant og sportslig styrerespons. Sammen med fast fjæring og demping gir den Ka en sportslig karakter når det gjelder kjøreegenskaper. 165/65TR13-dekkene gir både styrerespons og veigrep langt over det du normalt vil forvente av en bil i denne klassen. Dette er virkelig en kurvejeger som trives og er lekende lett å håndtere på svingete vei. Det lille rattet ligger godt i hendene og selv om setene mangler litt når det gjelder sidestøtte, er Ka definitivt en av småbilene jeg ville vurdere hvis jeg skulle ut og kosekjøre på svingete og stille veier en søndags morgen.

Bedagelig 1,3-liter
Det er bare så synd at gutta fra Fords utviklingsavdeling også kom over en gammel 1,3-liters jernmotor på sin runde på delelageret. For så vidt ikke så gammel, men når Ford har en helt ny motorserie bestående av en 1,2-, en 1,4- og en 1,7-liter, alle med 16 ventiler og som er blant de beste motorene i sine respektive volumklasser, kan det virke litt smålig å utstyre Ka med den gamle 1,3-literen.

Effektmessig er det ikke noe i veien. 60 hk bør holde, og 105 Nm er heller ikke ille. Det er bare det at motoren ikke er spesielt villig. Den henger liksom ikke med i akselerasjonen, noe som også gjenspeiles i våre akselerasjonstider. 0 til 100 km/t på 15,5 sekunder er ikke imponerende. Skal du kvikt avgårde, og det må du ofte når du skal ut på trafikkerte veier, må motoren utnyttes maksimalt. Når du har kommet i siget er derimot motoren svært så medgjørlig og takler bakker og motvind uten alt for store anstrengelser.

Velg servostyring
Ford har gjort en liten genistrek og utstyrt biler med og uten servostyring med forskjellig utveksling. Vår bil, som har servostyring, har en kortere sluttutveksling og gjør 32,5 km/t ved 1000 o/min i femtegear, mens biler uten servostyring gjør 37,2 km/t ved samme turtall og gear. Biler uten servostyring vil med andre ord være enda slappere enn vår testbil, men bensinforbruket vil muligens gå noe ned.

Vår testbil var nemlig ikke spesielt billig i drift. Et testforbruk på 0,66 l/mil er ikke ille, men med tanke på at dette er en småbil, burde vi kanskje forvente noe lavere forbruk. Mens biler med servostyring er oppgitt til å bruke 0,88 og 0,55 l/mil ved henholdsvis bykjøring og landeveiskjøring, bruker i følge fabrikken biler uten servostyring henholdsvis 0,79 og 0,49 l/mil.

I praksis er det ikke sikkert den lengre utvekslingen gir gunstigere forbruk. Du må nemlig regne med å bruke gearspaken flittigere, noe som har en tendens til å dra opp forbruket. Vi vil så absolutt anbefale Ka med servostyring. Bilen kler den sportslige karakteren du får på kjøpet, og ved bykjøring er servoassistansen absolutt på sin plass.

Lavt utstyrsnivå
Kas utstyrsnivå er ellers nokså moderat og blant utstyrsdetaljene vi gjerne hadde sett som standard, er lyktespylere, ABS-bremser og oppvarmede forseter. ABS-bremser koster 5.000 kroner, og ønsker du sentrallås og elektriske vindusheiser, koster det 4.000 kroner. Klimaanlegg koster 12.000 kroner og leveres kun sammen med servostyring. Høyderegulering av førersetet koster 1.000 kroner, radio RDS 6000 med CD-spiller koster 3.000, mens startsperre (PATS) koster 3.000 kroner og metallic lakk koster 2.000 kroner. En fullt spekket Ka vil med andre ord komme på ca 160.500. Rådyrt spør du oss!

Nå koster ikke Ka i grunnversjon så mye. I prislisten fra Ford står det 129.500 og hos Oslo-forhandlerne er prisen 132.000 kroner. Litt mye det også, og synd fordi Ka fortjener en bedre pris enn dette. 129.500 kroner inkludert servostyring, ABS-bremser, lyktespylere og oppvarmede forseter, ville derimot være lettere å akseptere.

Men på den annen side er Ka akkurat den småbilen som tåler en stiv pris. Dens særegne design og sporty kjøreegenskaper gjør den til en bil som lett sjarmerer en til å hente fram sjekkheftet. Og noen fare for å kjøpe «katta i sekken» er det neppe. Ka har gjennomprøvd teknikk ned til minste detalj. Bilen var svært så lett å få fordelt i redaksjonen, men populariteten blant det kjøpende publikum har ikke vært større enn at Ford har blitt nødt til å redusere produksjonen. Så vil vel tiden vise om den vil leve opp til kallenavnet «lille Populær».

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer