Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford Ka: "Lille Original" BILTEST: Du kan ikke unngå å ta standpunkt til den. Ford Ka er provoserende, en bil du elsker eller hater. Om den ikke blir «lille Populær» kan den med rette bære tilnavnet «Lille Original». |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 9 - 1997. Det er ikke første gang Fords designavdeling kommer med en oppsiktsvekkende design, og det blir ikke siste gang. Ka er bare begynnelsen og vil designmessig bane veien for et helt nytt designkonsept. Ford kaller det «new edge» og henspiller da til de stramme og skarpe linjene. Det er ikke til å komme bort fra at det er «new edge» som gjør Ka til en så interessant bil. Teknisk finnes det nemlig ikke snev av nytenkning. Det hele dreier seg om kompakte mål og design. Og det er ikke bare utvendig det er tenkt nytt. Linjene i interiøret er også nye, friske og gjennomført ned til siste detalj. Den roterende brilleetuiet/kassettholderen, koppholderene på sidene av baksetet, klokken midt på dashbordet, rattet og dørpanelene sammen med instrumenter og dashbord gir Ka et interiør du vanligvis ikke forventer i småbiler. Med en total lengde på 362 cm – 21 cm kortere enn Fiesta – stiller Ka så definitivt i småbilklassen. Plassutnyttelsen er god, men å si at Ka er rommelig vil være å ta i for hardt. To voksne har riktignok rimelig god plass, noe som også har med design å gjøre. Fords designavdeling, med Chris Clements i spissen, har nemlig ikke nøyd seg med å gi Ka et friskt og spennende ytre. Interiøret er like spennende og i de flestes øyne meget smakfullt, samtidig som det har gitt meget gode plassforhold for dem som sitter i forsetene. Minimalt baksete Når Ford likevel har greid å få såpass mye plass i Ka skyldes det blant annet – i forhold til den totale lengden – meget lang akselavstand. Avstand mellom for- og bakhjul er hele 244,8 cm, det samme som for Fiesta. Fiesta-teknikk Nå er ikke hjulopphengene bare flyttet over. Fords teknikere har gjort en del endringer i styregeometrien. Blant annet er casteren økt med 15 mm for biler med servostyring, mens den er økt med 5 mm i forhold til Fiesta i biler uten servostyring. Lite komfort Vår testbil hadde servostyring. Det koster 3.500 kroner ekstra. Bilen hadde en svært kontant og sportslig styrerespons. Sammen med fast fjæring og demping gir den Ka en sportslig karakter når det gjelder kjøreegenskaper. 165/65TR13-dekkene gir både styrerespons og veigrep langt over det du normalt vil forvente av en bil i denne klassen. Dette er virkelig en kurvejeger som trives og er lekende lett å håndtere på svingete vei. Det lille rattet ligger godt i hendene og selv om setene mangler litt når det gjelder sidestøtte, er Ka definitivt en av småbilene jeg ville vurdere hvis jeg skulle ut og kosekjøre på svingete og stille veier en søndags morgen. Bedagelig 1,3-liter Effektmessig er det ikke noe i veien. 60 hk bør holde, og 105 Nm er heller ikke ille. Det er bare det at motoren ikke er spesielt villig. Den henger liksom ikke med i akselerasjonen, noe som også gjenspeiles i våre akselerasjonstider. 0 til 100 km/t på 15,5 sekunder er ikke imponerende. Skal du kvikt avgårde, og det må du ofte når du skal ut på trafikkerte veier, må motoren utnyttes maksimalt. Når du har kommet i siget er derimot motoren svært så medgjørlig og takler bakker og motvind uten alt for store anstrengelser. Velg servostyring Vår testbil var nemlig ikke spesielt billig i drift. Et testforbruk på 0,66 l/mil er ikke ille, men med tanke på at dette er en småbil, burde vi kanskje forvente noe lavere forbruk. Mens biler med servostyring er oppgitt til å bruke 0,88 og 0,55 l/mil ved henholdsvis bykjøring og landeveiskjøring, bruker i følge fabrikken biler uten servostyring henholdsvis 0,79 og 0,49 l/mil. I praksis er det ikke sikkert den lengre utvekslingen gir gunstigere forbruk. Du må nemlig regne med å bruke gearspaken flittigere, noe som har en tendens til å dra opp forbruket. Vi vil så absolutt anbefale Ka med servostyring. Bilen kler den sportslige karakteren du får på kjøpet, og ved bykjøring er servoassistansen absolutt på sin plass. Lavt utstyrsnivå Nå koster ikke Ka i grunnversjon så mye. I prislisten fra Ford står det 129.500 og hos Oslo-forhandlerne er prisen 132.000 kroner. Litt mye det også, og synd fordi Ka fortjener en bedre pris enn dette. 129.500 kroner inkludert servostyring, ABS-bremser, lyktespylere og oppvarmede forseter, ville derimot være lettere å akseptere. Men på den annen side er Ka akkurat den småbilen som tåler en stiv pris. Dens særegne design og sporty kjøreegenskaper gjør den til en bil som lett sjarmerer en til å hente fram sjekkheftet. Og noen fare for å kjøpe «katta i sekken» er det neppe. Ka har gjennomprøvd teknikk ned til minste detalj. Bilen var svært så lett å få fordelt i redaksjonen, men populariteten blant det kjøpende publikum har ikke vært større enn at Ford har blitt nødt til å redusere produksjonen. Så vil vel tiden vise om den vil leve opp til kallenavnet «lille Populær».
|