img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda 323P 1.5 LX
BILTEST: Mazda har vist at de kan lage spennende biler, men når de satser på det sikre blir det lett kjedelig. Og 323P er akkurat så kjedelig og velbygd som en Mazda skal være.

Først publisert i BIL 10 - 1997.

Da Mazda for to år siden introduserte den nye 323-serien, var det et spennende modellprogram de kom med – en frekk og annerledes tredørs kupé, en praktisk og nøktern sedan og en smekker femdørs kombikupé med blant annet en nydelig toliters V-sekser.

Sedanen og den store kombikupéen har vist at de har livets rett, men den særpregede tredørs-modellen slo aldri an. Og den nye 323P – med P som i Praktisk – kommer som en naturlig komplettering av modellprogrammet, samtidig som tredørs kupémodellen forsvinner.

323P er virkelig blitt mer praktisk, blant annet er en detalj som innvendig åpning av bakluken nå standard. Karosseriet har ikke noe til felles med tredørsmodellen som ble lansert for to år siden. Blant annet har nykommeren fått større lykter og bedre lys, men viktigst er at den har bedre disponering av bakseteplassen.

Praktisk og rommelig
Det er vanskelig å bruke ordet spennende når en skal beskrive 323P. Linjene kan minne litt om de i sedanen. Likhetene er ikke mange, men den steile hekken og store bakluken gjør 323P til en praktisk bil for dem som bruker baksete og bagasjerom flittig. Så får vi heller bære over med at det hele er blitt litt ordinært. Stygt er det jo ikke.

Innstigningen til baksetet fra høyre side er enkel. Når seteryggen vippes frem kan setet skyves forover. Når du først har kommet inn er plassforholdene også meget gode. Du sitter ikke direkte høyt, men i alle fall så høyt at bena får en behagelig vinkel. Det er masse takhøyde, mer enn i de fleste mellomklassebiler. Det er heller ingen grunn til å klage over benplassen.

Bagasjerommet rommer ca 300 liter og er ryddig. 98 cm som minste bredde mellom hjulhusene er akseptabelt. Bakseteryggen er delt og kan vippes frem og legges oppå sitteputen. Du får ikke helt flatt bagasjeromgulv, men får en disponibel lengde på 124,5 cm. Bakluken har innvendig håndtak slik at den lett kan lukkes uten at du må ta på utsiden av luken.

Sjåførvennlig
Førerplassen virker gammelmodig i forhold til de moderne førermiljøene i nyeste modellene fra konkurrentene. Men den er oversiktlig, og de fleste funksjoner er logisk plassert og lette å betjene. Det hadde imidlertid ikke skadet med litt lysere farger på både plast og tekstiler.

Førersetet har høyderegulering av sitteputen slik at du kan regulere høyden i både for- og bakkant. Du kan på den måte lett finne en sittestilling som gir god støtte under lårene. Sidestøtten til lår og rygg er også meget god, og når du i tillegg har høyderegulering av rattet samt god støtte til venstrefoten, er sittekomforten meget god. Er du lang, bør du likevel sjekke at du har plass nok. Med 116,5 cm benplass til rådighet, er ikke førerplassen blant de rommeligste.

Sikre kjøreegenskaper
323P har samme chassis som sine søsken, og kjøreegenskapene er meget gode. Styringen er kontant og gir god tilbakemelding fra veien. Dette er en bil som trives på svingete vei og som fortjener bedre dekk enn de vår testbil var utstyrt med. Viking-dekkene er myke, og ved litt frisk svingkjøring kommer understyringen vel tidlig. En annen sak er at 323P med fordel kunne hatt litt bredere dekk og felger for å få fylt hjulhusene. I forhold til karosseriet virker hjulene underdimensjonert.

 I unnamanøveren har 323 imponert også tidligere, og nykommeren er ikke noe unntak. Bortsett fra at dekkene føles litt myke, henger hjuloppheng og styring meget godt med. Selv når en er på grensen til slipp, er bilen lett å kontrollere.

ABS-bremser er standard i alle 323-modeller med 1,5-liters eller større motor og i kombinasjon med god bremsefølelse, fungerer dette meget godt. Fjæringskomforten ligger på den faste siden. 323P takler de små og skarpe ujevnhetene effektivt og heller ikke de største ujevnhetene byr på problemer med tanke på komfort og stabilitet. Men den følger de mellomstore ujevnhetene litt for godt og mangler den fine flyten over disse, uten at fjæringskomforten av den grunn kan karakteriseres som dårlig.

Lite komfortabel
Komfort er ikke 323Ps sterkeste egenskap. Støynivået er forholdsvis høyt. Motoren går nesten lydløst på tomgang, men den har en hard gange på høye turtall. Allerede ved norske motorveihastigheter og normal motorbelastning, begynner motoren å bli hørbar, men det er først og fremst hjulstøyen som dominerer og da på grov asfalt.

Motoren er en gammel kjenning. Som du ser av akselerasjonsmålingene, er de 90 hestene tilstrekkelig til å gi 323 akseptable prestasjoner. 0 til 100 km/t på under 12 sekunder gjør at du forholdsvis uanstrengt kommer deg utpå de trafikkerte veiene i Osloområdet. Motoren har dessuten et hyggelig dreiemoment og i kombinasjon med en forholdsvis kort sluttutveksling, er femtegearet brukbart ned til 50 km/t uten at motoren plages.

Alt er likevel ikke bare fryd og gammen. Motorens harde gange er nevnt. Et annet problem er at motoren trenger mye turtall ved igangsetting. Er du for forsiktig med gassen da, blir det bråstopp, og det krevdes litt tilvenning og en finfølende gass- og clutchbehandling for å komme mykt i gang med vår testbil. Vi ble heller ikke helt overbevist om at dette er den ideelle bilen for den som kjører mye i kø. Motoren svarer litt for direkte når du gir gass og når du slipper gasspedalen og tankene. Kjøring i lave hastigheter har derfor en tendens til å bli ubehagelig rykkete.

323P er langt fra det mest spennende du kan finne i kompaktklassen, men det er mange som greier seg uten spenning i bilholdet. Da har de kommet til riktig bil. 323P har mange gode sider. Den er praktisk i bruk, har sikre kjøreegenskaper, en behagelig førerplass og god plassutnyttelse. Så får det heller være at interiøret virker litt kjedelig og billig. Er vår testbil representativ, bør Mazda gjøre noe med motorstyringen. Den rykkete gangen ved kjøring i lave hastigheter og vanskene med å holde motoren i gang ved start, kler ikke en bil som ellers er så lettkjørt som 323P.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer