img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mazda 626 2.0 GLX
BILTEST: Alt er som det skal hos Mazda. De har riktignok noen spennende modeller på programmet fortsatt, men nye 626 viser hva Mazda er best på: å produsere nøkterne og brukervennlige familiebiler.

Først publisert i BIL 11 - 1997.

Ingen skal påstå at Mazda ikke prøvde, men når butikken går dårlig, er det kanskje et hint om at satsingen på litt mer sportslige og karaktersterke modeller var et feiltrinn. Teknisk har det ikke vært noe i veien med Mazdas modeller. Både kjøreegenskaper, motorprogram og pålitelighet har vært slik det burde, men ugunstig timing med blant annet en høy yenkurs og forhandlere som ikke er spesielt flinke til å selge annet enn på pris, må det gå galt. Bedre ble det ikke at det kom en sverm Hyundaier inn hos de norske Mazdaforhandlerne.

Nå er prisen der den bør vær, under 250.000 kroner for en toliters mellomklassesedan med et utstyrsnivå som 626 GLX bør tas på alvor av både potensielle nybilkjøpere og konkurrentene. Så får det være at Mazdas designavdelingen på ingen måte har overgått seg selv. Linjeføringen er ikke vågal, heller en uspennende nærmest en blanding av linjene fra konkurrentene Carina E og Primera.

Rommelig bagasjerom
Den nye 626en er 12 cm kortere enn forgjengeren, men akselavstanden er den samme, og ved blant annet å bruke litt mer kompakte støtfangere har Mazda sørget for at plassforholdene er tilnærmet uendret. Bagasjerommet i sedanen er blitt 5 cm lengre og 2,5 cm høyere. Minste bredde er derimot redusert fra 101,5 til 99 cm. I volum har bagasjerommet økt fra 450 til 502 liter.

Delt nedfellbar bakseterygg er standard i GLX. Vil du ha flatt bagasjerom kan du vippe frem sitteputen også, men seteryggen kan vippes frem med sitteputen på plass. For den som har behov for å ha med ekstra lange gjenstander, er løsningen med nedfellbar høyre forseterygg praktisk. Seteryggen er dessuten utformet slik at den også kan fungere som bord. Med baksetet nedfelt, er avstanden fra bakluke til forseteryggen 165 cm, mens den frem til dashbordet er hele 268 cm.

I kupéen er 626 fortsatt rommelig. Tre voksne i baksetet sitter nok litt trangt, kupébredden er forholdsvis beskjeden, bare 136 cm. Men det er god benplass, og takhøyden er også god. Sittekomforten for baksetepassasjerene er god. Baksetet gir god støtte til lårene, og sidestøttene på de to sideplassene er god. Den midterste plassen er som i de fleste biler ikke spesielt god å sitte på. Baksetet er utstyrt med tre trepunktsbelter og tre hodestøtter.

Intim førerplass
Førermiljøet er ikke blant de lyseste i klassen, og det er bare den tiltalende linjeføringen på dashbordet og de praktiske detaljene som redder det fra å bli for dystert. Mazda har utstyrt førerplassen med flere smårom til krimskrams som du gjerne vil ha lett tilgjengelig under kjøreturen. Det er til og med blitt plass til en praktisk koppholder. Men noen vil kanskje savne det store rommet med armlene mellom forsetene, som blant annet skjulte de småtingene som ikke fikk plass i hanskerommet.

Fra førersetet virker nykommeren trangere, noe som i stor grad skyldes høyere dashbord og at det er trukket nærmere sjåføren. Dessuten har kupébredden krympet 3 cm. Førersetet har sittepute med høyderegulering og regulering av sitteputens vinkel. Høyderegulering av rattet er også standard. Armlene på høyre side av førersetet er standard. Med alle disse justeringsmulighetene, er det lett å finne en behagelig kjørestilling.

Lettkjørt
626 er lettkjørt. Servostyringen er meget godt balansert, og styreresponsen er meget god. 626 har en oppførsel som faktisk kan hevde seg i sammenligning med langt mer sportslige biler. Understyringen er der, men kommer sent og er lett å kontrollere. Og i vår unnamanøver er det bare litt store karosseribevegelser som følge av krenging som gjør at den blir litt lett over bakakselen. ABS-bremser er standard, men 626 har god nok bremsefølelse til å at du under kontrollerte oppbremsinger lett kan bremse helt på grensen til blokkering. Under panikkbremsing er derimot ABSen velkommen.

Mazda har ikke gjort de store endringene når det gjelder hjuloppheng, men nøyd seg med å gi 626 mindre endringer i forhold til forgjengeren. I likhet med forgjengeren kan fjæringskomforten bli bedre. Spesielt over små og skarpe ujevnheter og på grov asfalt merker du slag og vibrasjoner i bilen. De store ujevnhetene takler den derimot meget behagelig og uten at det går utover stabiliteten. Støynivået er lavere enn i forgjengeren, men fortsatt er romlestøy på grov asfalt et problem. Motorstøyen under akselerasjon er redusert i forhold til forgjengeren, men toliteren har fortsatt litt hard gange.

Det kan virke som Mazda har vært litt vel beskjedne når det gjelder effektuttaket. 115 hk er godt under det de fleste andre tolitere i denne klassen yter. Men sammenlignet med toliteren med 136 hk, som er tilgjengelig i femdørs 626, virker 115-hesteren overraskende sprek. Et inntrykk våre akselerasjonsmålinger bekreftet. 0 til 100 km/t på under 10 sekunder er meget bra. Utvekslingen i femtegear er forholdsvis lang, og det er konkurrenter som slår vår testbil i akselerasjon fra 70 til 100 km/t i femte, men motoren er trekkvillig og ved normal kjøring er det mer enn nok trekkraften i femtegearet ned til ca 60 km/t. Gearspaken får derfor en rolig tilværelse ved normal kjøring.

Masse utstyr
Utstyrsmessig stiller 626 GLX sterkt. Hovedlys med separate nær- og fjernlyskastere gir godt lys, men er det en utstyrsdetalj vi savner, så er det lyktespylere. De vil Mazdaforhandleren har 2.000 kroner for å ettermontere. Ellers er det meste på plass; to kollisjonsputer pluss sidekollisjonsputer, antispinnregulering, ABS-bremser, elektriske vindusheiser, sentrallås og elektrisk speilregulering, er med på listen over standardutstyr. Vil du ha klimaanlegg, koster det 8.000 hvis du nøyer deg med manuell justering, og 12.000 hvis du vil ha automatisk temperaturkontroll.

Men en prislapp som viser akkurat 100 kroner under 250.000-grensen, vil 626 2.0 GLX være et sterkt kort i mellomklassen. Traust, ja vel! Men du verden, her får du mye bil for pengene. Er det noen bil vi stoler på vil starte hver dag, er det en 626. Det er godt å kunne konstatere at alt er som skal hos Mazda.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer