img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Opel Vectra 2.0 16V CD
BILTEST: Opels utviklingsavdeling jobber i høygear for tiden, og resultatene lar ikke vente på seg. Konkurrentene skal ta Opels nye Vectra på alvor. Selv om den tilsynelatende har fått nokså beskjedne endringer, er det snakk om en helt ny bil og et bestselgeremne.

Først publisert i BIL 1 - 1996.

Det er svinekaldt, temperaturmålere viser –230 når jeg denne desembermorgenen åler meg inn bak rattet i Vectraen. Startermotoren drar litt tungt, men motoren fyrer straks og i tillegg til lyden av en kald motor, høres også viften som gir ekstra luft til eksosanlegget slik at katalysatoren raskere skal oppnå arbeidstemperatur.

På med setevarmen, viften på trinn to og full varme. Det er så tørt i lufta at jeg ikke trenger å skrape is. Jeg har ikke kommet mange metrene før det begynner å lunke litt og varmeapparatet imponerer; det blir raskt varmt og når motoren har nådd normal arbeidstemperatur er -23 ikke noe problem i denne bilen.

Førersetet senkes
Når jeg brukte ordet åle for å beskrive hvordan jeg kom meg på plass i bilen, er ikke det tilfeldig. Riktignok er ikke vår testbil like trang som 2.5 V6-modellen jeg prøvde for noen dager siden. Der var rattet så lavt at jeg ikke fikk fingrene mellom ratt og lår når jeg hadde justert meg inn til normal kjørestilling. I testbilen er rattet justert høyere, så høyt at kilometertelleren så vidt er synlig over rattkonsollen.

Opel har allerede sette nærmere på problemet og funnet feilen. Den skyldes foruten litt for høye seter også litt for hard skumgummi, nærmere bestemt 17% for hard skumgummi i sitteputen. Løsningen er å få riktig skumgummi samtidig som setene senkes 3 cm. Senere på året kommer også høyderegulering av rattet.

Tiltalende førerplass
Sittekomforten er god og førerplassen har en tiltalende utforming med alle hovedbetjeninger innen rekkevidde og godt merket. Det store tekstvinduet ved siden av instrumentene deles mellom radio, klokke og tripkomputer. Radioen med fjernbetjening i rattet er for øvrig standard i Vectra CD.

Plassen imponerer ikke i nye Vectra. Det er mindre plass i bredden og på grunn av det høye førersetet er takhøyden i begrenset, men uten soltak og med 3 cm lavere førersete bør det bli takhøyde nok.

Bagasjeplassen er det derimot ikke noe å utsette på. Bagasjerommet er ryddig og rommelig, og med mulighet til å legge ned bakseteryggen er det også rimelig fleksibelt med tanke på utvidelse av volumet.

Nye hjuloppheng
I nye Vectra har Opel tatt i bruk et nytt bakhjulsoppheng samtidig som de også har endret ganske dramatisk på fjærings- og demperkarakteristikken i forhold til i forgjengeren. Spesielt returdempingen er strammere og duvingen over store ujevnheter er borte. Vectra følger nå veien bedre og gir bedre veikontakt samtidig som krengingen også er redusert betraktelig.

Den føles litt mer sportslig enn forgjengeren, men samtidig har Opel greid å beholde så mye av komforten at Vectra er i tettsjiktet på dette området i mellomklassen. –230 er ikke akkurat egnet til test av komfort. Støtdemperne er normalt svært så stive ved så lave temperaturer. Men sammenlignet med mange andre biler vi kjørte i samme periode, fungerte Vectra meget bra også på dette området.

Uproblematisk
Kjøreegenskapene er det ikke noe å utsette på. På glatt føre er styrefølelsen ikke helt slik vi gjerne vil ha den, men den er god nok, og på normalt stødig vinterføre føles Vectraen trygg. Skulle det være for glatt er den tilgivende og lett å kontrollere. I likhet med de fleste andre har Opel også jobbet med bremsefølelsen. I Vectra har du meget god bremsekontakt og det er lett å dosere bremsekraften, og skulle du trå over hjelper ABSen. Antispinnregulering er standard i CD og den er et effektivt hjelpemiddel når du skal kvikt i gang på glatta eller trenger litt ekstra følsom kjøring for å komme opp den siste kneika.

Første gang jeg kjørte Vectra 2.0 16V CD var det i en bil skodd med piggdekk, og jeg ble overrasket over hvor stillegående den var. Det var nesten ikke mulig å høre at en kjørte på pigger. Men det er litt forskjell i støydempingen avhengig av utstyrsnivå, og de rimeligere modellene er ikke like godt støydempet og slipper inn litt støy fra hjulene. Vår testbil var skodd med piggfrie vinterdekk og hadde et meget behagelig støynivå.

Arbeidsvillig to-liter
Opels to-liter med 16 ventiler er har en forholdsvis lang utveksling, men dreiemomentkurven er gunstig. Selv om det ikke er allverdens overskudd i femtegear, takler den de fleste bakker på direkten. Med tungt lastet bil er det imidlertid relativt ofte bruk for fjerdegearet. Motoren går behagelig og stille, og akselerasjonsviljen er det ikke noe å utsette på bare man lar den få litt turtall.

Vectra 2.0 16V CD gir et meget positivt inntrykk. Den virker godt sammenskrudd, alt du tar på i bilen virker robust. Sammen med lavt støynivå og god fjæringskomfort gir dette Vectra et kvalitetsmessig meget godt inntrykk.

Mens den «gamle» Vectraen var mest populær med to-liters motor, er det ikke sikkert det blir tilfelle for nykommeren. Med en prislapp på 267.500 kroner er vår testbil ikke blant prislederne selv om den har en rikholdig utstyrspakke.

Det er neppe interessant å gå ned til GL-utstyrsnivå. Det sparer du bare 5.000 kroner på. Går du derimot ned til 1,8-litersmotor koster en GL 228.900 kroner, og går du ytterligere ned til 1.6 16V GL blir prisen 207.700 kroner.

Jeg vil tro at en 1.8 16V GL med en litt kortere utveksling enn vi har vært vant til fra Opel, vil være en riktig bil for det norske markedet. Uansett hvilket prisnivå du vurderer mellomklassebil i, er det vanskelig å komme utenom Vectra.

- Tekniske data for testbilen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer