Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW X5 3.0i – Range Rover 3.0 Td6 – Volvo XC90 2.5T BILTEST: SUV’ene – Sport Utility Vehicles – har økt i popularitet, og selvfølgelig har også de luksuriøse firehjulstrekkerne sitt publikum. Vi lot nykommeren Volvo XC90 prøve seg mot de mer etablerte BMW X5 og Range Rover. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 4 - 2003. 4WD på øverste hylle Rundt regnet 95 prosent av de såkalte offroaderne kjøres aldri i terrenget. Det er derfor grei prioritering når bilfabrikkenes utviklingsingeniører har en overordnet målsetting for denne typen biler: Forbedre kjøreegenskapene og komforten på landeveien, men samtidig opprettholde terrengegenskapene så langt det lar seg gjøre. Range Rover, som kom i ny versjon i fjor, er et godt bilde på denne filosofien. Nå er stiv ramme en saga blott, det er selvbærende karosseri med uavhengig oppheng på alle hjul som gjelder. Den luksuspregede delen av SUV-segmentet kan skilte med flere nykommere den senere tiden. To representanter vi kunne tenkt oss å ha med i testen, men som det ikke var mulig å få tak i på testtidspunktet, er halvbrødrene Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg. De hører så absolutt til på øverste hylle, men prisen begrenser kundekretsen. Vi lot derfor Volvo XC90 representere ferskvaren, en bil som i manges øyne er en mer folkelig representant, selv med en pris på rundt regnet 700.000 kroner. BMW X5 må kunne kalles veletablert her på berget etter at den USA-produserte bilen hadde sin Europa-debut våren 2000. I fjor viste den til et nybilsalg på 170 her i landet, og så langt i år er det satt skilter på et trettitall biler. Range Rover er mer beskjeden på statistikken med 34 nyregistreringer i fjor – forståelig nok med tanke på den ubeskjedne prisen. På den annen side er dette den eneste av de tre konkurrentene som kan kalles «ekte» firehjulstrekker, med både senterdifferensial med sperrefunksjon og mulighet for å koble inn lavgear. Alle tre testbilene er utstyrt med automatgear med mulighet for sekvensiell, manuell sjalting. Også på et annet punkt, som mange ser på som en ulempe i vinterkulden, er bilene like – på dette nivået er det standard med skinnseter. Ettersom denne typen biler, som andre biler, kjøres det meste av tiden på vanlig landevei, ble testen hovedsakelig kjørt på varierte norske veier, med underlag som vekslet mellom tørr og våt asfalt, grus, snø og is.Vi kjørte også bilene på isbane, for å kjenne på de ekstreme vinteregenskapene under trygge forhold. Dessuten lot vi bilene prøve seg på tøffere utfordringer enn de vi møter på vanlige veier. Bli med på kjøretur med til sammen 2,5 millioner kroner mellom hendene! LES VIDERE:
|