img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Focus RS - Honda Civic Type-R – Mini Cooper S
BILTEST: En er sinna og rask, en er skikkelig aggressiv og enda raskere, mens den tredje er bare rask. Focus RS, Civic Type-R og Cooper S er biler for entusiastene.

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Two fast, one furious

Bakken er lang, andregearet er tomt og det er fortsatt plass å strekke ut på. Tredjegearet smetter presist og bestemt i, draget er like heftig. Den åpne venstresvingen går over i en litt trangere høyre. Gasspedalen ligger fortsatt mot gulvet, og den lille fireren jobber energisk og kraftfullt. Jeg legger inn fjerdegearet og stuper inn i høyresvingen. Draget fra den kompressormatede 1,6-literen er like kraftfullt og forhjulene jobber iherdig for å beholde grepet gjennom høyresvingen. Minien suger seg til veien og er langt fra så nervøs som Focus RS og Civic Type-R.

Plutselig forstår jeg hvorfor jeg ble frakjørt av en Cooper S på Nordsløyfa i fjor sommer – Civic Type-R er ikke sterk nok! Fra Bergwerk hadde jeg ikke nubbetjans til å holde følge med Cooper S’en. Det samme erfarer jeg nå. Civicen har et rått skyv mellom 6000 og 8000 o/min, men Minien drar helt fra kjelleren, og du kan trygt slippe turtellernåla langt ned på skalaen uten at du straffes for det. I Civicen må du holde turtallet mellom 6 og 8k for å ha draget. Det blir ikke bare masete, det er heller ikke spesielt effektivt, og i den lange bakken er tredjegearet for kort og fjerde for langt. Den har heller ikke Miniens ro i svingen, og på det ujevne underlaget river og sliter det i forhjulene og det kreves at du holder vesentlig hardere i rattet.

Ettersom jeg allerede hadde rompa godt plantet i Focusens skinnseter var den første bil opp bakken. Den avslørte sin svakhet helt fra starten. Toliteren med turbolading har ikke spesielt mye å rutte med under 3000 omdreininger, først ved drøyt 3000 oppnås fullt ladetrykk ved tungt gasspådrag. Idet jeg kjører ut fra stikkveien er det så vidt Ford motoren vil trekke, men så er det bare full rulle. Når ladetrykket kommer eksploderer det i en hysterisk akselerasjon.

Deretter er det bare å mate på med nye gear. Andre blir fort tomt, og jeg er antagelig hvit på knokene allerede. Har ikke tid til å se etter og er lynkjapp når jeg legger inn tredjegear. Dette er helt vilt. 18-tommerne sliter for å holde på festet når hjulene stusser på den ujevne asfalten. Den faste fjæringen er ingen fordel på så dårlig vei og Focusen sliter skikkelig for å kunne utnytte motorens råe skyv. Venstresvingen kan kjøres med åpent gasspjeld, men før høyresvingen tør jeg ikke la være å slippe opp gassen litt. For deretter igjen å gå mykt på gjennom svingen. Motoren har allerede effekten og momentet inne og skyvet kommer silkemykt, men samtidig med brutal kraft. Bilen dras gjennom, og understyring er ikke noe tema. I høyresvingen sitter Focusen og det oppleves nesten som om den suges mot veien.

Rå kraft
Bakken skiller de tre testbilene klart. Focusens rå kraft og turtallshunger kjenner vi fra landeveien. Kjør vakkert og turbomotoren er snill som en fole. Selv om akselerasjonen fra 70 til 100 i femtegearet er akseptable 8,9 sekunder virker det som en evighet. Det har noe med at den er så utrolig rask straks du får vippet inn tredjegearet. Den er lynrask, og ved forbikjøringer har det lett for å gå vesentlig raskere enn planlagt. Farlig for førerkortet, men det blir betryggende korte forbikjøringsstrekninger av det.

Cooper S har en helt annen karakter. 1,6-literen med kompressor drar helt fra kjelleren og har jevn og forutsigbar effektog momentutvikling. Den er ikke like akselerasjonsvillig som Focus og Civic, og motorens karakter gjør at den faktisk føles mer sedat enn den er. Her får du ikke noe løft når turbo eller ventilstyring sørger for ekstra krefter. Dette er så lineært at den grenser til det kjedelige. Men det gjelder først og fremst når du kommer fra en av de to konkurrentene. Har du kjørt Cooper S en stund vil du sette pris på det robuste skyvet og motorens brede momentområde.

Cooper S har sekstrinns gearkasse og naturlig nok er det litt tettere mellom gearene enn i Focus. Holder du deg i femtegearet er da også Cooper S raskere enn Forden fra 70 til 100. Men i høyeste gear er det stort sett bare trekkraften igjen i hastighetsområdet 70 til 80 km/t, og har du det travelt ved forbikjøringer er det naturlig å ty til tredjegearet også her.

Civic Type-R har en effektutvikling som ligger tett opp til det i en motor med turbo, kicket kommer bare ved mye høyere turtall enn i en moderne turboladet motor. Først ved ca. 6000 omdreininger åpner den ventilene fullt ut og leverer en effektøkning som merkes. Toliteren går silkemykt og behagelig stille på normale turtall, og du kan kjøre både kjapt og uanstrengt i Civicen. Denne motoren er så komfortabel at den med fordel kunne vært brukt i for eksempel en Accord sedan og ingen ville klaget på verken effekt eller komforten selv om en hadde satt turtallssperren ved 6000 o/min.

Civics sekstrinnskasse er vesentlig mer tettsteget enn de to konkurrentenes kasser. Dette er den eneste av testbilene som må ha tredjegearet for å nå 100 km/t. Overlappet mellom gearene er perfekt – sjalter du ved 8k starter neste gear i overkant av 6k og motoren er i full-effekt-mode. Men med et effektbånd på bare 2000 omdreininger skal du bruke gearspaken hyppig for å holde motoren i ånde. Dette innebærer at du ved forbikjøringer må ty til tredjegearet hvis du vil ha full effekt. Men akselerasjonstallene i fjerde-, femte- og sjettegear viser at toliteren er smidig og arbeidsvillig også på gunstigere turtall.

Civic Type-R er på mange måter den mest kompromissløse av de tre. Motorens smale effektregister gjør at den må kjøres veldig aktivt på gearene for å holdes i ånde. Det relativt høye lydnivået fra motoren nær maks turtall bidrar til at dette blir en bil for racingentusiaster. Ved normal hastighet er ikke motorstøy noe tema, men til gjengjeld er støyen fra hjulene veldig dominerende. Spesielt på grov asfalt er støynivået høyt, og det skal mer lyd til enn det originale stereoanlegget kan levere for å overdøve hjulstøyen.

I Focus RS er ikke motorstøy noe tema ved normal kjøring. Selv ikke når du tyner motoren opp mot maks turtall er lydnivået slitsomt, men du får likevel klare antydninger om at dette er mer enn en normal familiebil. Litt rått skal det være, og turboens pust kunne etter manges mening være mer tilstedeværende. Målt i desibel er støyen fra hjulene på nivå med Civics, men den er ikke like skarp og sjenerende og Focus RS oppleves derfor som stillere enn Civic Type-R. Lyden fra hjulopphengene på dårlig vei – de lave 18-tommerne gir ikke mye fjæring – er derimot mer hørbar enn i Civicen.

Komfortmaskin
Når du kommer fra de to konkurrentene oppleves Cooper S som rene komfortmaskinen. Fjæringen er kontant og heller ikke her er det den store flyten som dominerer. Men lydnivået er mye lavere og behageligere. Her er det lyden fra det lydoptimerte eksosanlegget som dominerer. Den er der hele tiden, men dette er gromlyd og sliter ikke på hørselen.

Ingen av disse tre er bygd med komfort for øyet. Selv ikke den mest komfortable, Cooper S, oppleves som spesielt behagelig. Fjæring og demping er fast og på dårlig vei blir det stumpete. Civic har best flyt over de store ujevnhetene, og kan av og til virke litt vel myk sammenlignet med de to konkurrentene. Focus RS er den mest kompromissløse av de tre og på dårlig vei er den slitsom. Focusen var også den eneste av de tre som bunnet fjæringen, og det med smell som kunne skremme noen og enhver.

Mye plass
Civic Type-Rs førerplass skiller seg ikke mye fra standardmodellen. Lyse instrumentskiver og sportsseter er de viktigste bidragene til sportslig karakter. Gearspakens plassering på midten av dashbordet er optimal, men sjaltingen er ikke like robust og presis som i de to konkurrentene. Plass er det nok av, både foran og bak. Førerplassen er intim, og en blir overrasket når en snur seg og ser hvor enormt langt det er til bakruten. Sittekomforten er meget god i Civicen. Forsetene gir meget god sidestøtte og den ytterste stoppen er mykere og behageligere mot kroppen enn i Mini og Focus.

Sparco-setene i Focus er harde og er ikke like behagelig som i Civic. Men de gir kjempegod støtte sideveis og under lårene. Både korsryggstøtten og sittehøyden kan reguleres, og Focus har fireveis regulering av rattet. Kjørestillingen er, akkurat som i Civic, førsteklasses. Også her er det rikelig plass både for sjåfør, passasjerer og bagasje.

Også Cooper S har nydelig kjørestilling, men vi savner en skikkelig støtte til venstrefoten. Setene er ikke like ekstreme som i Focus og Civic. Spesielt øverste del av ryggen har dårligere sidestøtte, uten at det er noe stort minus. Førerplassen er ikke like oversiktlig som i de to konkurrentene, noe det store midtplasserte speedometeret skal ha mesteparten av skylden for. Legger du på navigasjonsanlegg til 17.800 kroner får du også speedometeret foran rattet, en vesentlig mer praktisk plassering. Plassmessig må Cooper S nesten regnes som en toseter. Foran er det til gjengjeld svært rommelig, men skal du ha voksne i baksetet bør de være av den kompakte typen og helst ikke ha med bagasje.

Førsteklasses styrepresisjon
Cooper S har en nydelig styring. Presis, kontant og med førsteklasses tilbakemelding gjør den Minien til en gledesmaskin på svingete veier. Her kan vi virkelig snakke om å kjøre med millimeterpresisjon. Kombinert med hjuloppheng som sørger for at de store 17-tommerne nærmest suges ned på veien er dette den klarte beste bilen når veistandarden blir litt dårlig.

Civic har ikke like god styrepresisjon. Den har litt dødgang rundt midten, og selvopprettingen, sammen med tydelige sporingstendenser på ujevn vei, sørger for at den ikke har like god retningssans som Mini og krever et fastere grep i rattet. Dessuten krenger den mer enn Mini.

Focus RS ligger flatest mot veien. Og av disse tre fungerer den klart best når underlaget er helt slett. Gå på ut av svingen og Focusen nærmest kryper nedpå veien og suger seg inn i svingen. Første gang er det nesten så en et lite øyeblikk lurer på om det er drift på bakhjulene også. Quaife-differensialen sørger for at drivhjulene hele tiden har grep og med 215 hk og 310 Nm trekkes Focusen inn og gjennom svingen. På dårlig vei liker Focusen seg dårligere. Den krever et hardere grep i rattet for at du i det hele tatt skal greie å holde stø kurs, og kommer humpene og hullene i en sving holder ikke Focusen kursen like støtt som Mini.

En Focus RS med 215 hk, 310 Nm og en prislapp på drøyt 460.000 kroner bør hamle opp med en Civic Type-R med 200 hk, 196 Nm og til knappe 360.000 kroner. Det gjør den! RS’en er sinna, har førsteklasses kjøreegenskaper og er en kompromissløs racer. Lar du turboen synge har denne maskinen ytelser på superbilnivå, og den har en snert rundt svingene som du ikke finner i for eksempel 911 og 350Z. Men se opp for Impreza WRX STi, med firehjuldrift er den «furious» nok til å parkere Focus RS, i hvert fall på vinterføre.

Civic Type-R er ikke langt unna Focus RS når det gjelder toppeffekt, problemet er at effekten kommer på toppen av turtallsregisteret, og du må holde turtallet mellom 6000 og 8000 o/min for å hente ut de 200 hk, samtidig som maks dreiemoment også ligger høyt, ved 5900 o/min. Denne motoren er silkemyk ved normal kjøring, og veldig behagelig. Problemet er at komforten på grunn av hjulstøyen er såpass dårlig at den overdøver Civicens andre positive komfortegenskaper.

Cooper S har i likhet med Civic ingen mulighet til å hamle opp med Focus RS når det gjelder rå kraft og hurtighet. Men du verden så overbevisende den takler Civicen. Den har de beste allroundegenskapene av disse tre og takler både slett og ujevn asfalt meget godt. Dessuten har den kompressormatede 1,6-literen krefter i massevis akkurat der du har mest bruk for dem – på mellomregisteret – og viser at akselerasjonsmålingene ikke alltid viser sannheten om en bils ytelser på veien. Cooper S har dessuten et aldeles nydelig lydbilde, det er mer potent og den gode brummingen fra eksosen følger deg fra du kjører ut garasjeporten til lenge etter at du har avsluttet kjøreturen. Selv om støynivået ikke er blant de laveste, er det vesentlig behageligere enn i de to konkurrentene. Også utstyrsnivået taler til fordel for Cooper S, med blant annet stabilitetskontroll som standard. Også når det gjelder stereoanlegget er Cooper S best.

LES VIDERE:
- Karakterer
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer