img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mitsubishi Outlander - Nissan X-Trail


Først publisert i BIL 10 - 2003.

Skapt for små avveier

SUV-light markedet er i vekst, og stadig nye modeller lanseres. Toyota RAV4 har markert seg som bestselgeren i segmentet – og med god margin. Men RAV4 er en vesentlig mindre bil enn Outlander, og for å finne konkurrenter med samme størrelse landet vi på Nissan X-Trail – den nest mest solgte bilen i denne klassen. Halvparten av alle X-Trail registrert hittil i år har dieselmotor, men ettersom Outlander bare leveres med bensinmotor, falt valget på en X-Trail 2.0 Sport som skulle matche vår Outlander 2.0 Sport perfekt.

På papiret kan de to konkurrentene virke nokså like. Men bortsett fra at begge har toliters motor og identisk akselavstand slår ulikhetene mot en i god tid før en får satt seg inn bak rattet. X-Trails kantede og rette linjer virker robust og den høye fronten gir inntrykk av at dette er en større og kraftigere bil enn Outlander. Mitsubishiens rundere linjer gjør at den ser mindre ut, men fra førerplassen føles den som vel så rommelig som X-Trail.

Det er først og fremst i bagasjeavdelingen Outlanders runde linjer går ut over plassen. Bagasjerommet er kortere og lavere enn i X-Trail. Med gardinen over bagasjerommet på plass er høyden bare 32 cm. Opp til toppen av seteryggen er det 41 cm, og takhøyden er 77 cm. Alle disse målene er mindre enn for X-Trail. I tillegg begrenser den skrånende bakluken bagasjerommets lengde opp under taket. Store kolli har det derfor trangere i Outlander, samtidig som den smale lasteåpningen gjør det mer plundrete å få store gjenstander inn og ut. En fiks detalj er rommene i bagasjeromgulvet. Her er det satt av plass til bagasjeromgardinen, slik at den har et oppbevaringssted hvor den ligger støtt også når den ikke er i bruk. Vårt tips er at den blir liggende der, med 32 cm høyde i bagasjerommet blir det trangt og den praktiske bakseteløsningen er lettere å bruke når gardinen er fjernet.

Bakseteryggen er delt, og de to delene har separat justering av ryggvinkelen. Sitteputen er fastmontert og du forlenger bagasjerommet ved å vippe frem seteryggen. Du kan øke bagasjeromlengden ytterligere ved å legge seteryggen på venstre forsete bakover slik at den flukter med bakseteryggen.

X-Trails bagasjerom er vesentlig ryddigere og enklere å utnytte. Den store baklukeåpningen og den lave lastehøyden gjør adkomsten til bagasjerommet mye enklere. Også X-Trail har bakseterygg med regulerbar vinkel, men her vipper du frem sitteputen før du legger ned seteryggen og får et flatt varerom. Også her er det praktiske rom under bagasjeromgulvet. Vi noterer minus for veldig glatt bagasjeromgulv. Du kan legge inn en gulvmatte med sklisikring, men da blir tilgangen til rommene i gulvet mye vanskeligere.

Bakseteplassen er omtrent identisk i de to. Det er en liten fordel for Outlander når det gjelder avstand mellom for- og baksete, men ettersom baksetene er høye er det likevel god plass til bena. Både bredde og takhøyde er tilstrekkelig, og begge bilene oppleves som rommelige fra baksetetpassasjerenes sted, og ved at en sitter høyt har en god oversikt både til sidene og forover, noe som gjerne bidrar til å gjøre bilturen behageligere og enklere.

Outlander har svært nøkternt og enkelt interiør, både hva materialvalg og design angår – på grensen til dystert vil mange hevde. Men det fungerer og er oversiktlig og praktisk i bruk. Du sitter godt, og forholdsvis lavt – i hvert fall i forhold til i X-Trail. Skinnsetene er enkle å holde rene, men allerede før kvikksølvet faller ned på minusskalaen er de kalde å sette seg i. Sittekomforten er førsteklasses. Sidestøtten til både lår og rygg er god, og den regulerbare korsryggstøtten gir akkurat det lille ryggen trenger.

Sitter høyt
X-Trail er så forskjellig fra Outlander som vel mulig. Du sitter vesentlig høyere og har i grunnen bedre oversikt rundt bilen. Men på grunn av det høye panseret er ikke sikten i nærområdet forover bedre enn i Outlander. Men du sitter ikke like godt som i Outlander. Setene er trukket i et glatt stoff, noe som sammen med seter med dårlig sidestøtte gjør at en ikke sitter støtt ved svingkjøring. Vi savner dessuten mulighet til å øke støtten til korsryggen og til å løfte sitteputen i forkant.

X-Trail har et vesentlig mer påkostet interiør med mange detaljer, som for eksempel de små rommene med kjølemulighet midt på dashbordet og det store hanskerommet foran rattet. Designen med bruk av ulike materialer gjør også sitt til å løfte X-Trails interiør. Instrumentenes plassering midt på dashbordet er uvant, men de er lettleste og det hele fungerer godt etter en kort tilvenning. Uten soltak er ikke takhøyden i X-Trail noe problem. Selv om du sitter høyt i forhold til frontruten har du ikke følelsen av “å få taket i hodet” som vi gjorde i X-Trail med soltak.

På landeveien oppleves de to bilene som svært like. De takler både store og små ujevnheter godt, men nokså kontant. Disse bilene gir ikke den gode og behagelige flyten på dårlig vei. X-Trail har det mest samstemte fjærings- og demperoppsettet og den tåler litt røffere behandling og mer pågående kjørestil i svingene og på dårlig vei enn Outlander. Også i unnamanøveren og slalåmtesten gir X-Trail det klart beste inntrykket, og denne bilen gir faktisk et mye bedre inntrykk en den bilen vi testet i Bil nummer 11 i fjor. X-Trail har bedre styrerespons og styre presisjon, og i slalåmen snakker vi faktisk om 10 km/t i hastighetsfordel i forhold til Outlander.

Outlander føles svært så kompetent på landeveiene, og det er først når du går på litt hardere enn normalt at den blir for myk og taper terreng i forhold til X-Trail. Spesielt i unnamanøveren må den melde pass, og har vesentlig mer overstyring enn X-Trail samtidig som den krenger mer. I brå manøvre har den heller ikke samme styrepresisjon som X-Trail. Vi ble faktisk litt overrasket over Outlanders prestasjoner i unnamanøveren og slalåmen. Heller ikke på dårlig vei har den samme stabilitet og tyngde som X-Trail, men på landeveien er den nemlig veldig lik X-Trail både når det gjelder komfort og kjøreopplevelse.

På et punkt slår den likevel X-Trail, den bremser bedre. 2 meter kortere bremselengde enn X-Trail er mye. En titt på dekkutrustningen avslører at noe av forskjellen ligger der. Mens X-Trail har myke dekk med tydelig terrengtilpasning, har Outlander dekk som er nærmere et vanlig personbildekk både når det gjelder mønster og gummiblanding.

Støy er ikke noe problem i disse bilene. Spesielt Outlander har et veldig behagelig lydbilde både på grov og fin asfalt. Den har riktignok litt hardere motorgange på høye turtall enn X-Trail, men totalt sett er dette veldig bra. X-Trail har et litt hardere støybilde enn Outlander uten at det oppleves som slitsomt. Det er ikke antydning til romling eller “booming”. Nissans rekkefirer går penere enn Mitsubishis, noe de to balanseakslene som skal motvirke vibrasjoner bidrar til. På høye turtall oppleves Nissan-motoren som både mer stillegående og mer uanstrengt.

Motormessig er de to nokså likeverdig utrustet. Vår X-Trail hadde bare noen få mil bak seg og den blir nok raskere når den får noen flere kilometer på telleren. Som du ser av tallene er det to nokså jevnbyrdige testkandidater vi har med å gjøre. Den største forskjellen ligger i trekkraften. 16 Nm eller nesten 10 prosent mer dreiemoment kombinert med lavere egenvekt gir X-Trail et lite, men merkbart fortrinn i bakkene.

Ulike 4WD-system
Outlander har et enkelt firehjulsdriftsystem med midtdifferensial og en silikonclutch som fungerer som sperre på denne. Firehjulsdriften er permanent innkoblet og kraftfordelingen er i utgangspunktet 50/50. Men den kan på grunn av differensialsperren variere når det er ulik friksjon til for- og bakhjul. X-Trail har et litt mer påkostet system med innsjaltbar drift til bakhjulene, midtdifferensial og elektronisk styrt differensialbrems. Du kan velge å kjøre med ren forhjulsdrift, da vil driften til bakhjulene kun aktiveres ved store hastighetsforskjeller mellom for- og bakhjul. Med Auto innkoblet senkes terskelen for innkobling av driften til bakhjulene men den tredje innstillingen gir permanent firehjulsdrift.

På sommerføre er det ikke store forskjeller mellom de to systemene, og vår enkle test viste at så lenge det ikke er veldig gode sperrer på hver aksling vil du likevel kunne kjøre deg fast. Men ved normal kjøring skal det ganske mye til før du står der, firehjulsdriften sørger for 100 prosent forbedring av fremkommeligheten i vanskelige situasjoner. X-Trail gir et mer påkostet inntrykk enn Outlander, og bortsett fra det glatte bagasjeromgulvet har den også den beste bagasjeromløsningen. Outlander er nøkternheten selv både i design og utstyr, og den mest komfortable av de to. Når det kommer til kjøreegenskaper henger den derimot ikke helt med, og bare de effektive bremsene redder den. Selv om fjæringskomforten ikke er helt på Outlanders nivå er den god, og det er først og fremst den dårlige sittekomforten som ødelegger for X-Trail. Her er det ikke lett å velge. Hvis en enkelt detalj skal avgjøre bilvalget er det i denne testen: Finner du deg til rette i X-Trails førersete er det lett å velge denne, gjør du ikke det er Outlander en mer passende bil. Uansett – dette er biler som tar deg til hytta eller til jobben selv om veien er ulendt og ubrøytet og som gir den ekstra oversikten i trafikken ved bykjøring.

LES VIDERE:
- Karakterer
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer