img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mercedes-Benz C220 CDI mot C200 Kompressor
BILTEST: Mercedes har en sterk profil når det gjelder diesel, og da vi testet C200 Kompressor og C220 CDI høsten 2000 var dieselmodellen vårt soleklare valg.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

Våre testbiler har begge femtrinns automatgear, et valg som passer godt til Mercedes rekkefirere og spesielt i kombinasjon med dieselmotoren. På turen til Kristiansand jobbet motorene uanstrengt og behagelig. Automatkassen bidrar til et lavere turtall enn om motorene hadde vært koblet til manuelle gearkasser. C220 CDIs motor har moderate 1900 o/min ved 90 km/t, C200s kompressormatede motor har ca.2100 o/min ved samme hastighet.

I forhold til mange andre biler med bensinmotor, stiller C200 Kompressor sterkere enn de fleste når den sammenlignes med moderne dieselmotorer. Kompressoren sørger nemlig for at bensinmotoren har et svært så bredt og anvendelig turtallsområde. Allerede ved 2500 o/min gir den 230 Nm, noe som bidrar til at du ved normal landeveishastighet ligger tett opp til maks dreiemoment. Dermed blir det minimalt behov for sjalting. Automatkassen er flink til å hente ut momentet, og ved jevn belastning holder den seg gjerne i høyeste gear.

C200s dieselmotor er ikke noe dårligere. Den gir hele 315 Nm ved 1800 o/min, og jobber akkurat like uanstrengt i bakkene. Dieselmotoren har likevel et mye mindre anvendbart turtallsområde, og under akselerasjon må dieselmotorens gearkasse jobbe mer enn bensinmotorens.

Ved at begge motorene jobber på bedagelige turtall blir forskjellen i forbruk mindre enn ventet. Både ved at dieselmotoren får et noe høyere forbruk enn vi hadde ventet, men også ved at bensinmotoren er mer nøysom enn vi hadde turt å håpe på. Mens C220 CDI hadde et snittforbruk på 0,62 l/mil, ville C200 Kompressor ha 0,77 l/mil.

Under andre del av testen fortsetter C220 CDI å ha et relativt høyt forbruk. 0,74 l/mil, mot C200 Kompressors 0,81 l/mil. En forskjell på snaue 9,5 prosent, mens forskjellen i henhold til EU-målingene (0,62 l/mil for C200 CDI og 0,95 l/mil for C200 Kompressor) burde ligge på ca. 50 prosent i dieselmotorens favør.

Hadde det ikke vært for at akselerasjonsmålingene harmonerte såpass godt med våre tidligere målinger hadde vi sagt at det var noe feil med en av motorene. For i dette tilfellet har dieselmotoren et unormalt høyt forbruk, mens bensinmotoren har et unormalt lavt forbruk. Forskjellene er så små at når vi holder dem opp mot bensinmotorens fortrinn når det gjelder komfort er det ikke noen økonomisk gevinst å snakke ved å kjøre diesel.

Mens forskjellen i komfort var relativt liten når vi cruiset E18 sydover, skilte vår rute gjennom indre Telemark de to motoralternativene i større grad. Dieselmotoren er vesentlig mer hørbar under akselerasjon, og 3 dBA høyere støynivå er også merkbart for komforten. I bakkene oppleves derfor dieselmotoren litt masete i forhold til bensinmotoren. Også støynivået ved jevn hastighet er noe høyere i bilen med dieselmotor, men uten at dieselmotorens lyd stikker seg frem som sjenerende. Forskjellen mellom de to vil være mindre på sommerdekk, enn på myke vinterdekk, ved at bilen med bensinmotor får et høyere lydnivå fra hjulene. 55 dBA ved 50 km/t vil en ikke oppleve med sommerdekk. Ved tomgangskjøring med kald motor er derimot dieselmotoren vesentlig mer bråkete, og hadde hele 8 dBA høyere støynivå enn bensinmotoren.

Skulle vi regne med vårt testforbruk som representativt for C220 CDI og C200 Kompressor ville vi med en årlig kjørelengde på 15.000 km, en bensinpris på 8,10 kr/literen og en dieselpris på 7,28 kr/literen få en forskjell i drivstoffutgifter mellom de to testbilene på ca. 1800,- kroner. Ettersom prisforskjellen mellom de to er beskjedne 2300 kroner, betyr det at dieselen har et aldri så lite overtak.

Regner vi derimot forbruket fra EU-målingene som representativt for de to, vil forskjellen bli på 5000 kroner. Merkbart, men også et nøkternt beløp, men utgiftene til drivstoff er faktisk 74 prosent høyere for bensinbilen enn for dieselbilen. Og ettersom de to er nokså like i pris, er Mercedes C220 CDI et svært så lønnsomt alternativ.

- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer