img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Peugeot 307 HDi 90 mot 307 1.6
BILTEST: Med nydelige kjøreegenskaper, så lenge veien ikke er for humpete, gir 307 oss “storbilfølelse”. Den nøysomme dieselmotoren er et godt alternativ til den turtallsvillige bensinmotoren.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

Peugeot 307 HDi fortjener et utropstegn når den oppnår et gjennomsnittlig forbruk på 0,42 liter/mil ved rettfrem-kjøring på E18 fra Oslo til Kristiansand. Vel så oppsiktsvekkende er det imidlertid at vi havnet på 0,44 liter/mil på den tyngre tilbaketuren via Åmli, Seljord og Notodden – vel å merke uten at vi noen gang gikk inn for å kjøre “økonomiløp”.

At 307 HDi kommer ut med desidert lavest forbruk av alle ni dieselbilene vi loset gjennom testløypa, er ikke spesielt overraskende. Forbruk henger nært sammen med ytelse,og 90-hesteren fra PSA er den svakeste av motorene. Litt mer overraskende er det at avstanden opp til 307 med 1,6-liters bensinmotor er forholdsvis stor. Den brukte 14,7 liter mer drivstoff på testturen, noe som betyr et merforbruk på 0,23 liter/mil sammenlignet med HDi-motoren. Noe av forklaringen ligger i at 307 1.6 er lavt gearet og ligger derfor på et forholdsvis høyt turtall, ved for eksempel 90 km/t i femtegear peker nåla på 2800 o/min.

Trekkraften i Peugeot-dieselen er god, og 90-hesteren fungerer utmerket så lenge det handler om å vedlikeholde farten.Men ber du om hastighetsøkning i en motbakke er det ikke mye å hente i femtegearet. Når turtallet kommer ned mot 1200 o/min og hastigheten ned mot 60 km/t, trives ikke toliteren spesielt godt. På så lave turtall er det lite trekkraft, men det er først og fremst vibrasjonene som gjør at det blir naturlig å legge inn fjerdegearet. Du bør ha nærmere 2000 o/min på turtelleren for å oppnå optimal trekkraft.

Målingene viser at det er 307 HDi som trenger lengst tid av de tre kompaktklassekonkurrentene for å akselerere under fart, dette gjelder i så vel tredje- som fjerde- og femtegear – og avstanden til den sterke TDCi-motoren i Focus er betydelig. Akselererer gjør HDi-motoren best innen turtallsområdet 1800 til 2200 o/min, mens den har svært lite å gi hvis turtallet presses over 4000 o/min.

Bensinmotoren på sin side må ha turtall over 2500 o/min for å vise sitt beste under akselerasjon – og her tåler den å dras opp i 6000 o/min før den har gjort sitt beste. Trekkevnen, eller dreiemomentet, viser seg i praksis å være på topp mellom 4000 og 4500 o/min.

Både 307 HDi og Focus TDCi ligger på samme støynivå,begge to betydelig høyere enn 307 1.6 ved tomgang og kaldstart. Under normal kjøring merker du støyen lite, og under akselerasjon viser desibelmåleren at støynivået fra disse to dieselmotorene faktisk er hakket lavere enn fra bensinmotoren.

Enkelte detaljer trekker ned helhetsinntrykket av 307. Det er mye slag i rattet på ujevn vei og over skarpe dumper, på dårlig vei er det også en del støy fra bakhjulsopphenget. Det er slakk i drivverket, i våre to testbiler var det mest utpreget på HDibilen, og dette merkes best ved køkjøring og når høyrefoten skifter raskt mellom gass- og bremsepedal. Vi er heller ikke fornøyd med spyleranlegget, verken fronteller bakrute blir vasket jevnt rene før etter gjentatte spylinger. Samtidig renser bakruteviskeren lite ut til sidene.

Storbilfølelsen du får som sjåfør i denne bilen setter du særlig pris på ved langkjøring. Fra førersetet oppleves nemlig 307 som en større bil enn de naturlige konkurrentene. God kupébredde, langt dashbord og stor avstand frem til frontruten er detaljer som bidrar til følelsen av stor bil. En ulempe med det lange dashbordet og den skrånende frontruten er at avstanden frem til A-stolpene blir tilsvarende lang, og dette hindrer sikten, spesielt til venstre. Selv om testlaget klaget over at rattet i 307 er glatt, får likevel førermiljøet som helhet meget positiv karakter.

Når vi tar utgangspunkt i typegodkjenningens tall for gjennomsnittlig forbruk, en årlig kjørelengde på 15.000 km, en bensinpris på 8,10 kr/liter og en dieselpris på 7,28 kr/liter, viser en enkel beregning at det tar nær ni år før forskjellen i nybilpris utjevnes. Dette er basert på at årlige drivstoffkostnader blir 5678 kroner for HDimotoren, mot 8748 kroner for bensinmotoren. Med årlig kjørelengde på 30.000 km, er nybilprisen utjevnet på knapt 4,5 år. En mer detaljert og realistisk økonomisk beregning (side 44) – hvor ikke bare drivstoffkostnadene legges til grunn – balanserer dette bildet noe.

- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer