img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Subaru Impreza WRX STi møter Seat Leon 1.9TDI Cupra
BILTEST: 265 mot 150 hk kan virke som rått parti, og lar du turtelleren danse opp til sperra, så er det det. Holder du derimot normal fart har 150-hesteren det råeste draget.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

Den blå Imprezaen kommer dansende gjennom svingene. Snøføyka står rundt den og viser at de brede vinterdekkene kjemper for å få feste på den snødekte veien. Sten Erik Nilsen håndterer Subaruen akkurat slik den skal håndteres, med faste tøyler og bestemt. Her er det ikke rom for nølere og tvilere som meg, dette er en bil for proffene. Sten Erik er blant de få som kan utnytte denne bilen fullt ut,og gjør det mer enn gjerne.

– Skyvet er fantastisk, og balansen nydelig. Jeg kunne kjørt disse svingene en hel dag, hvis jeg bare hadde litt mer plass, sier han og smiler over hele ansiktet. Det er lett å hente frem gutten i Sten Erik. Jeg har sett gutten i han våkne i snillere redskap enn dette, mye snillere.

Lett å bli passasjer
Jeg brukte i grunn ikke mange meterne på å innse at dette var en bil for de som gjerne er litt på hugget. Når turtellernåla passerer 3500 o/min er det som å fyre av en rakett – har du ikke allerede staket ut kursen når kreftene våkner ligger du dårlig an og det er lett å bli passasjer bak rattet.

Når Sten Erik klager på plassen, handler det først og fremst om plassen i førersetet. Begge forsetene er trange, og passer meg perfekt. Det ante meg at de måtte bli trange til Sten Erik. Ellers er det plass nok i Imprezaen, og kjørestillingen er perfekt. Avstanden mellom ratt og sete og sete og pedaler er akkurat som skreddersydd til både Sten Erik og meg. En stor turteller har en dominerende plassering rett foran sjåføren, mens speedometeret er skjøvet ut til høyre. Alle betjeningsfunksjoner er oversiktlige og enkle, bare den store radioen/-CD-spilleren er en tanke uoversiktlig. Det du trenger for å kjøre er akkurat der du forventer at det skal være. Seat Leon hadde lett for å havne i skyggen av Subaruen. Uansett hvor vi stoppet var det den blå Imprezaen som var magneten. Ikke uten grunn, men en skal ikke kimse av en Leon Cupra heller. Selv ikke en med 1,9-liters dieselmotor.

Råsterk diesel
115 hk i manko avslører at det er litt forskjell i prestasjoner på landeveien, men på mange måter er forskjellen til Seatens fordel, den har nemlig et utrolig saftig dreiemoment. 320 Nm ved 2000 o/min er liksom midt i smørøyet. Ligger du i lovlige norske hastigheter skal du ikke krølle mye på tærne før du er på kant med loven og førerkortet er i faresonen.

Sten Erik, som ikke hadde peiling på hva han skulle kjøre og som ble skuffet da han fikk høre dieselknakkingen, ble omvendt. – Den henger på Imprezaen som en klegg, men du skal være kvikk med gearspaken, den går fort tom. Sten Erik er imponert. – Den er så mye snillere enn Imprezaen. Effekten kommer mye roligere, og på vinterføre passer det mykere oppsettet perfekt. Også sitter jeg så fabelaktig godt. God støtte i alle retninger, og rattet er akkurat der det skal være. Dette er en skikkelig kjøremaskin.

Med sekstrinns kasse er det ikke alltid du får benyttet det lengste gearet i verken Impreza eller Leon. Imprezaen på grunn av manglende effekt under 3000 o/min, eller kanskje riktigere sagt – tilsynelatende mangel på effekt. Ser vi på akselerasjonstallene fra 70 til 100 i sjettegear er det slett ikke helt på bånn. Dårlig ja, og elendig i forhold til akselerasjonen i tredjegear, men slett ikke en unormal tid for biler flest.

Når Leon ikke får utnyttet sjettegearet skyldes ikke det mangelen på effekt, selv ned mot 1500 o/min er det trekkraft så det holder. Nei, det er vibrasjonene fra motoren som gjør den ukjørbar på lave turtall. I hastigheter rundt 70 til 80 km/t blir det lett til at en velger femtegearet bare for å ha en behagelig motorgange. Akselerasjonen i dette hastighetsområdet er det ikke noe å utsette på.70 til 100 km/t i femtegear på 6,2 sekunder er kjapt, og samme øvelse på 9 sekunder i sjette er imponerende.

Firehjulsdrift
Med henholdsvis 343 og 320 Nm hadde disse bilene vært problematiske på vinterføre uten drift på alle fire. Impreza har permanent firehjulsdrift med lik fordeling av drivkreftene mellom for- og bakaksel. Når en på vinterføre tar ut det som bor i motoren, innebærer det at bakhjulene har lett for å provosere fram en overstyring. En diffbrems i senterdifferensialen og på bakakselen, sørger for førsteklasses fremkommelighet og konsekvent oppførsel. Du må bare holde orden på hva som skjer når du gjør så og slik. Dette er en bil som trives best med litt overstyring, og det får du ikke om du holder igjen. Problemet ligger stort sett i å porsjonere ut gasspådraget slik at du ikke blir passasjer når 340 Nm melder sin tilstedeværelse. Her får du nemlig ikke elektronisk hjelp når det braker løs.

I Leon Cupra får du derimot elektronisk hjelp når det begynner å gå for bredt. Men stabilitetskontrollen tillater overraskende mye slipp, spesielt i form av overstyring før den melder sin tilstedeværelse. Leon er vesentlig mer understyrende og krever mer pushing for å komme med hekken, men med litt pågående kjørestil er også den dansevillig. Men for å få flyt i kjøringen skal du helst koble ut stabilitetskontrollen.

Seat bruker samme firehjulsdriftsystem som Audi A3/TT,VW Golf og Skoda Octavia, det betyr Haldex-kobling med elektronisk innkobling av driften til bakhjulene. Sammen med antispinnregulering fungerer dette overbevisende når det gjelder både fremkommelighet og kjøreegenskaper.

Sportslig komfort
Leon Cupra er ikke så utpreget sportslig i karakteren som Impreza STi. Fjæringskomforten er bedre, og faktisk bedre enn mange mer sedate kompaktklassebiler selv med 17-tommers dekk.

Imprezaen er fastere, og på dårlig vei blir det litt mye risting og skumping, men med tanke på bilens ressurser er det fullt ut akseptabelt. Kjøreegenskapene er nemlig førsteklasses. Subaru Tecnica International, STI, har ikke spart på noe, og både foran og bak er støtdemperne snudd slik at selve demperen sitter på toppen og er festet til karosseriet, dette for å redusere den ufjærede vekten så mye som mulig. Den ufjærede vekten er likevel ganske høy, 17-tommers hjul og de kraftige Brembo bremsene veier litt det også, selv om kalipperne er produsert av aluminium.

Mens Sten Erik falt pladask for Imprezaen, må jeg innrømme at jeg følte meg mer hjemme i Leon. Impreza WRX STi ble rett og slett litt for mye, og jeg tør ikke tenke på hva denne bilen kan utrette på tørr asfalt og sommerdekk. 70 til 100 km/t i tredjegear på 2,4 sekunder, 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder og 1,2 liter pr. mil, det kan bli vel heftig for både lommebok og førerkort. Takker meg heller til Leons saftige dreiemoment. 0 til 100 km/t på 9,1 sekunder, 70 til 100 km/t i sjettegear på 9 sekunder og 0,62 liter pr.mil i kombinasjon med 200.000 kroner rimeligere inngangsbillett – noen ganger er diesel godt nok.

- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer