img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volvo S60 D5 mot S60 2.0T
BILTEST: S60 er Volvos sportslige alternativ i den øvre delen av mellomklassen. Med den nye dieselmotoren er den sportslige karakteren styrket, samtidig som drivstoffutgiftene er redusert.

Først publisert i BIL 3 - 2002.

Den er der hele tiden,enten du kjører i 50 eller 100 km/t eller snegler av gårde i saktegående kø, det er ikke mulig å unnslippe lyden av den femsylindrede dieselmotoren. Bare på tomgang er støynivået målbart høyere enn S60 2.0T med bensinmotor, men selv om vi ikke kan måle høyere støynivå enn for bensinmotoren, er dieselmotoren mer hørbar og stikker seg fram.

Ved norske hastigheter og i femtegear har dieselmotoren moderat turtall, og vi cruiser E18 sydvestover mot Kristiansand med en beroligende lydkulisse. Dieselmotoren jobber lett og uanstrengt. I motbakkene føles det nesten som om en blir løftet frem. Med 340 Nm allerede ved 1750 o/min er det sjelden nødvendig å bruke noe annet enn femtegearet.

Helt ned til 60 km/t er det kraft nok i femtegearet, og så lenge motoren jobber lett går den også behagelig. Men press den litt ved å be om en smule akselerasjon, og vibrasjonene kommer og du føler straks behov for et lavere gear. Dieselmotoren har nemlig en stor svakhet – den vibrerer en god del på lave turtall. Det går ut over komforten i lave hastigheter, og ved bykjøring er dette langt fra noen idealmotor. Det er krefter i massevis, men høyt støynivå på høye turtall og vibrasjoner på lave turtall, gjør at du ved bykjøring bruker gearspaken vesentlig flittigere enn i for eksempel en S60 2.0T.

Til gjengjeld kan du la gearspaken hvile ved landeveiskjøring. På den mer krevende delen av vår testløype, på strekningen Vrådal – Brunkeberg kjørte vi vesentlig mer avslappet i S60 D5 enn i S60 2.0T. Kraften på lave turtall er rå, og der dieselmotoren greide seg med et 2000 på turtelleren, måtte bensinmotoren gjerne opp på 5000 for å ha samme frasparket. Se bare på akselerasjonsmålingene fra 40 og 70 km/t, så forstår du hvor dieselmotoren har sin styrke. Her handler det om rå trekkraft og lave turtall.

Volvos femsylindrede toliter er en nydelig bensinmotor. Den går stille, men har fortsatt et potent lydbilde. Den største forskjellen når det gjelder komfort ligger nok i at bensinmotoren går vibrasjonsfritt og silkemykt uansett turtall.

Selv om bensinmotoren mangler 100 Nm dreiemoment er den på ingen måte noen svekling. Den tar bakkene på direkten og har krefter nok til å vedlikeholde farten. Det er når du ber om mer at den kommer til kort. Da er løsningen å legge inn et gear som ligger et eller to trinn lavere og nyte bensinmotorens akselerasjonsvilje på toppen av turtallsregisteret. Der dieselmotorens turtallsregister tar slutt er bensinmotoren på sitt sterkeste.

Dieselmotorens komfort er langt fra så god som bensinmotoren, men når det gjelder drivstofføkonomi er dieselmotoren overlegen. Med et snittforbruk på 0,5 liter pr mil fra Oslo til Kristiansand, har den 27,5 prosent lavere forbruk enn bensinmotoren. På returen via Brunkeberg, Notodden og Kongsberg, var dieselmotorens forbruk 28,5 prosent lavere. Egentlig mindre forskjell enn vi hadde ventet, men i samsvar med Volvos forbrukstall etter 99/100/EU-normen for snittforbruk. I følge den skal nemlig D5 ha et snittforbruk på 0,65 l/mil, mens 2.0T skal bruke 0,92 l/mil, en forskjell på ca. 29 prosent i dieselens favør. Regner vi med en årlig kjørelengde på 15.000 km, en bensinpris på 8,10 kr/literen og en dieselpris på 7,28 kr/literen blir drivstoffkostnadene for S60 D5 ca. 7059 kroner, og 11.178 kroner for S60 2.0T. En differanse på 4119 kroner i dieselmodellens favør. Det betyr at du med 15.000 km årlig kjørelengde trenger 11 år for å kjøre inn prisdifferanse,og drøyt 5 år med 30.000 km årlig kjørelengde. Sånn sett er ikke økonomien helt i favør av diesel. Men med normalt avskrivning vil dieselmodellen med stor sannsynlighet ha en gunstigere utvikling og totaløkonomien normalt vil sannsynligvis være omtrent lik for de to S60-alternativene. Det blir til slutt et spørsmål om du vil ha dieselmotorens rå styrke og aksepterer noe dårligere komfort, eller om du vil ha bensinmotorens komfort og smidighet. For selv om S60 2.0T blir frakjørt av S60 D5 i de fleste akselerasjonsdisipliner unntatt fra stående start, er den ingen sinke. Det er bare det at 100 Nm mer dreiemoment gir så imponerende mye større trekkraft i de hastighetsområdene vi normalt kjører mest.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer