Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiat Stilo møter Ford Focus, Peugeot 307 og Toyota Corolla BILTEST: Sikkerhet og Fiat har tungt for å få feste i det norske markedet. De har gjort mange forsøk og denne gangen er det Stilo som skal gjøre jobben. En jobb den er godt kvalifisert for. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 7 - 2002. Når et merke ikke har grep på markedet kan det skyldes flere ting. For Fiats vedkommende er en turbulent importørsituasjon en veldig viktig faktor. Nå burde ikke dette være noe problem. Med Motor Gruppen AS i ryggen, som allerede importerer Mitsubishi, og et godt utbygd forhandlernett, ligger alt til rette for en større satsing på Fiat enn på svært mange år. Men Stilo får ingen enkel jobb. Konkurransen i kompaktklassen er hard, ikke bare er det mange konkurrenter, de fleste av dem er også svært så kompetente. Det er ikke enkelt å utfordre Golf, Astra, Focus, Corolla og 307 for å nevne de mest aktuelle. Men Stilo har noe å fare med, den er ikke bare en av de rommeligste bilene i klassen, den er også en av de best utstyrte både når det gjelder luksusutstyr og ikke minst når det gjelder sikkerhetsutstyr. Vi har valgt å la den nye kompaktklasse-Fiaten få prøve seg mot kremen i kompaktklassen og har kjørt en Stilo 1.6 Dynamic mot Focus 1.6 Trend, Peugeot 307 1.6 XS Premium og Corolla 1.4 Sol. Ettersom noen mener Corolla 1.4 blir litt undermotorisert i dette selskapet har vi også kjørt målinger på en Corolla 1.6. Prismessig ligger de fire testbilene ganske tett, Corolla 1.4 er billigst med en prislapp fra importør på 208.000 kroner, Focus koster 215.400, Stilo 214.500, mens 307 XS Premium er dyrest med 230.500 kroner. Men den kan da også skilte med skinnseter og aluminiumsfelger som standardutstyr. Vi var ekstremt uheldig med været da vi kjørte våre akselerasjons- og bremsemålinger. Noen av resultatene, for eksempel akselerasjon i tredjegear fra 40 til 100 km/t og i femtegear fra 70 til 100 km/t er på grunn av kraftig vind vesentlig dårligere enn det ville vært uten vind. Og bremsemålingene er utført på våt asfalt, noe som normalt gir ca. tre meter lengre bremsestrekning enn på tørr asfalt. LES VIDERE:
|