img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Lexus til Europa, for alvor
Det er mulig Toyota har sagt det før, men denne gangen behøvde de ikke si det. Geneve viste tydelig at nå mener Lexus alvor med hensyn til Europa.

Det er ikke ofte du ser BMWs folk gå rundt på en bilutstilling med rynker mellom brynene.  Men i Geneve så du dem slik. Først hadde de vært oppe og sett på den nye Passaten, og spesielt hadde de forsøkt å se slutten på bagasjerommet. Da de måtte gi opp det, og innrømme for seg selv at forhjulsdrift og motor på tvers bød på enkelte pakke-fordeler, tok de turen nedom Lexus-standen for virkelig å ødelegge lunch-apetitten. Det første de så var en superbil som går uttapå alt BMW har å by på i den avdelingen.

Den strålende LF-A konseptbilen hadde de flyttet fra Detroit og hit, og tro gjerne på at dette bare er en drømmebil. Men når du hørte noen av deres europeiske utviklingsfolk snakke om at de allerede hadde sett mer enn 300 km/t med denne bilen, begynte du å ane at de mente alvor.

En i rekken
LF-A er siste deltaker i en lang LF-rekke: LF-S, LF-X og LF-C, ingen av dem er blitt til noe, selv om LF betyr (blir vi fortalt) Lexus Future og S var Sedan, X Crossover og C Coupé.  Men det skulle forundre oss mye om ikke LF-A ble det. Selv om jeg ikke har fjerneste idé om hva A’en betyr i dette tilfelle. Men det er ikke viktig. Det viktige er at vi snakker om under fem liter og over 500 hester. 2,6 meter akselavstand, 440 cm lang og masse luksus og komfort. Noe særlig mer vet jeg ikke om det tekniske.

Ikke aner jeg hvem som har designet den heller. Wahei Mirai er en av lederne av Lexus Global Design, basert hjemme i Japan, og han sier ikke annet enn at LF-A er et radikalt avvik fra stil og design for Lexus, og antyder at dette kan bli innledningen til et nytt formspråk. 
Den offisielle linjen er at det er Kengo Matsumoto som er ansvarlig for linjene her, navnet hans dukker opp i forbindelse med en rekke andre Lexus/Toyota-modeller også. Men de heite ryktene sier at det er ex-Pininfarina/Fiat-designer Leonardo Fioravanti som er hyret inn som konsulent.

I så fall, nok en bekreftelse på at nå tar Lexus Europa på alvor.

Ny IS
Når man så greier å rive seg løs fra denne dukker den nye IS-serien opp. Også en strålende linjeføring, meget mindre japansk og selv om den nok gjerne vil virke nobel har den ingen pompøse limousine-ambisjoner. Sportslig fire dørs sedan, med en rekke friske designinnslag.  Også her lukter det italiensk både inne og ute, men det er lenge siden Giugiaro fikk lov til å innrømme at han gjorde en og annen jobb for Toyota/Lexus.

Listen med spesifikasjonene er selvfølgelig stapp full av elektroniske finesser, målene forteller at det er rommelige omgivelser for fire/fem personer, 273 cm akselavstand er sjenerøst (2 cm lenger enn Passat, men 3 mindre enn BMW som drar i samme ende), og vekten på noen prosent over halvannet tonn er nok en del over de nærmeste konkurrentene.  Men det interessante er at der den forrige IS kom i to utgaver, kommer denne nye i to utgaver. En gang til: den gamle kom i 200 eller 300 utgave, begge med bensinmotorer.

Også den nye kommer i to versjoner: IS 250 og IS 220d. Enda et tydelig signal om at Europa, her kommer jeg. Det skal bli spennende å kjøre dieselmotoren, 4 sylindre i rekke med såpass mye som 177 hk: kan bli en ganske grov affære. Det skal ikke ta lang tid før BIL kan fortelle deg hvordan den virker. Bensinmotoren (V6) byr på noe såpass uvanlig som 12:1 i kompresjon og under en liter/mil i kombinert kjøring og har spesifikasjoner som får denne til å virke atskillig mer moderne. (Men finnes det egentlig en moderne dieselmotor?)

Men bare det at vi nå kan snakke diesel når vi snakker Lexus forteller jo også sitt om Europa-anslaget: ”I dag selger vi 25.000 Lexuser hvert år i Europa”, sier Toyota-sjef Tokuichi Uranishi, ”det tallet skal bli minst tre ganger så høyt innen 2010.” (Det er det året Toyota tar sikte på å ha en høyere global markedsandel enn det GM har i dag). Og han føyer til at ”selv om Tyskland nok er det vanskeligste markedet, skal vi nok klare 20.000 biler/år der innen 2010.”

Som sagt, nå mener Lexus alvor hva Europa angår.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer