Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
På grensen med Skoda 4x4 LANSERING: Det er vanskelig å vite hvor grensen til den nye Octavia 4x4 egentlig går. Med høyere bakkeklaring, solide beskyttelsesplater og annen generasjon Haldex, virker den ustoppelig. Så vi valgte en annen grense: grensen til Russland. |
||||||||||||||||
Nå er ikke dette veldig verken dramatisk eller oppsiktsvekkende. Siden Skoda er klar med sin nye 4x4 Octavia akkurat i tide til at snøen går, valgte de å fly Europas journalister til Ivalo. Og nærmere Murmansk kommer du ikke før du er i Russland. Så fem-seks mil på landeveien for å se grensen er ikke spesielt eksotisk, men veien dit med skiftende bar asfalt, sørpe, snø og is viste seg også å være en glimrende prøve for den nye modellen. Det burde være nok, her, å slå fast at bilen er en av de bedre og mer fornuftige firehjulsdriverne på markedet. Den kommer bare som stasjonsvogn, og med to motor-alternativer. Jeg ville nok tro at her er dieselversjonen (105 hester, 315.000 kroner) den modellen som skal gjøre at Octavia 4x4 fortsatt blir den mest solgte enkeltmodellen til Skoda i Norge. Bensinmotoren, 150 hester og kr 344.000, har liksom ikke 30.000 kroner i ekstra egenskaper å by på. Det var lagt opp til en del krevende øvelser, råkjøring som stort sett endte i enorme sladder på is- og snø-baner. (De viste i det minste at det er mye lettere å holde sladden når du kobler ut ESP’en) var kanskje mest til underholdning for journalister langt sørfra, men et par gode off-road løyper klarte å produsere noen skikkelige hopp som fortalte både om solid konstruksjon, glitrende stabilitet og et annet generasjons Haldex-system som reagerer utrolig kjapt og som ikke lar seg lure av sterkt skiftende underlag. Bilen er klar hos forhandlerne om en ukes tid. Selv om den står der og ser ganske lekker ut, skal man ikke la seg lure: dette er en Seriøs Firehjulstrekker. Det skulle ikke forundre meg om de klarer å selge 500 eksemplarer av denne i år.
|