Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Q7 i siste liten Audi er ikke den aller siste premium-produsenten som kommer med en luksus-SUV, men nesten. Det skal bli spennende å se om det er for sent, når den dukker opp i Frankfurt. |
||||||||||||||||
Mercedes startet trenden i 1997 med M-Klassen. Så kom X5, to år senere, og etter det har Lexus kommet på banen og Porsche og VW deltar ivrig med sine tvillingmodeller. Men Audi var lenge tvilende. Nå er de imidlertid så sikre på sin at de gjør alt de kan for å fortelle kommende kunder at egentlig er den her allerede, du må bare vente litt. På bilutstillingen i Geneve var store deler av vertinne-området pyntet med festlige plakater og skilt som forteller at egentlig er Q7 her – og du kan i hvert fall oppleve den på nettet. Men det er enda få konkrete detaljer. Det later imidlertid til at dette blir en s t o r bil, Touareg-plattformen er visstnok strukket ytterligere 13 cm, det er snakk om en åttesylindret motor med en gang, og det er vel ingen som skal behøve å lære Audi noe som helst om firehjulsdrift. Det er med andre ord hele brøstkassa foran når bilen avdukes på Frankfurt-utstillingen i september. Allikevel er det tvilsomt om den kommer på markedet før i 2006. Denne modellen vil straks rykke opp i ledersjiktet i dette segmentet får vi også høre. Grunnen skal være at dette er en SUV av tredje generasjon. Akkurat hva det vil si, aner jeg imidlertid ikke, med mindre det betyr at tredje generasjons off-road SUV’er ikke skal ha en eneste antydning av off-road i designen. Det lille vi har sett tyder på at han som er ansvarlig for eksteriøret, Dany Garand, har klart å få til dynamikk og ganske pompøs optikk, i stedet for å rote med plasticskjermer og blokka hjulkasser. ”En vanlig SUV med et vanlig SUV-utseende hadde ikke passet oss”, skriver han i kundeskrytebladet Audi Magazin. Antakelig hadde det passet dem ganske bra å ha hatt en vanlig, Audi-klasse SUV allerede i det forrige århundre. Siden de ikke fikk til det, får de forsøke seg med andre våpen og annen strategi. Og spør du Nissan så burde den strategien også inneholde et nytt navn. De har gjort en rettslig klage i USA for å forby Audi å bruke Q-betegnelsen, Nissan hevder de har rett til den i forbindelse med sine Infiniti modeller. Så får Audi enda litt mer oppmerksomhet.
|