img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nissan Almera og Toyota Corolla
BILTEST: De produseres i England, er tilpasset det europeiske markedet, men like fullt er de tvers gjennom japanske. Almera og Corolla bærer sin japanske herkomst med stolthet.

Først publisert i BIL 6 - 2000.

Japanske biler er synonymt med kvalitet, og kvalitet selger! Eller gjør det det? Japanerne har oppdaget at kvalitet alene er ikke nok på det europeiske markedet. Designen må også stemme, og ikke minst må bilen gi deg følelsen av kvalitet. Hos enkelte produsenter har derfor tilnærmingen til det europeiske markedet blitt mer enn bare å tilpasse fjæring og demping til en mer sportslig karakter enn tilsvarende modeller på det japanske og amerikanske markedet har.

Nissan har anstrengt seg mest i sin tilnærming av det europeiske markedet. Først og fremst gjennom Micra og Primera, men nå også gjennom den nye Almera. Ikke bare føles Almera mer europeisk enn for eksempel Corolla, den har også plassutnyttelse som gjør at den ligger nærmere de europeiske konkurrentene enn Corolla.

Plass
En av nøklene til Almeras gode plassforhold er den lange akselavstanden – 7 cm lengre enn Corollas. Femdørs Corolla er riktignok drøyt 10 cm lengre totalt, men den skrå hekken gjør at plassen i kupéen likevel er mindre enn i Almera. Når det gjelder kupébredde, er det ikke nevneverdig forskjell på de to. Skyver du forsetet helt bak, har du imidlertid best plass i Corolla.

Det er ikke store forskjellen på benplassen i baksetet, men med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er det to cm lengre mellom for- og bakseterygg i Almera enn i Corolla. Denne fordelen får Almera på grunn av litt høyere forseter, og den drar også nytte av et litt høyere baksete.

Det er takhøyden i baksetet som knekker Corolla. 88 cm er lite, alt for lite, til at velvoksne sitter komfortabelt. Den skrå hekken får ta mye av skylden for den dårlige takhøyden i baksetet. Almera, som har en brattere bakluke og lengre tak, har meget god takhøyde også for baksetepassasjerene og har totalt sett best plass i kupéen.

I bagasjeavdelingen er det Corolla som byr på mest plass og har det klart lengste bagasjerommet. Begge har ryddige bagasjerom som er enkle å utnytte. I Almera er det plass til småsaker i reservehjulet, og det er også netting på hver side bak hjulhusene hvor det er plass til krimskrams som ellers gjerne ligger løst.

Også i kupéen har Almera små praktiske detaljer som for eksempel paraplyholder, og en egen stropp i forkant av baksetet for å holde eventuell bagasje i ro. Corolla er vesentlig mer nøktern, men et nett i bagasjerommet finnes også her.

Testbilene har delt nedfellbar bakseterygg. I Almera kan du nøye deg med å legge ned seteryggen, og du kan også ha med passasjer selv om en del av seteryggen legges ned. I Corolla må du vippe frem sitteputen for å kunne legge ned seteryggen og få flatt bagasjeromgulv. Ved at sitteputen ikke er delt, kan du derfor ikke få med deg en passasjer i baksetet og samtidig legge seteryggen helt flatt. Et minus i enkelte sammenhenger.
Testvurdering plass:
Almera: 10. Corolla: 8.

Førerplassen
Corolla gir ikke noe påkostet inntrykk, men har en enkel og funksjonell førerplass. Førersetet gir god sidestøtte til både lår og rygg, og lårstøtten er også god. Vinkelen på sitteputen kan reguleres ved at sitteputen løftes eller heves i bakkant. Høyderegulering av rattet er standard. Corolla har en rommelig førerplass med god benplass og god støtte til venstrefoten.

Almeras førerplass gir et mer påkostet inntrykk enn Corolla når det gjelder både utforming og materialvalg. Førersetet har separat høyderegulering av for- og bakkant av sitteputen, og som i Corolla har du også her god sidestøtte til både lår og rygg. Benplassen er ikke like god som i Corolla, men også i Almera har venstrefoten god støtte og riktig avstand til fothvileren. Vi noterer en lite minus for skjevt ratt. Det er nemlig plassert en tanke til venstre.

Begge testbilene har originale integrerte radioer. I Corolla inkluderer radioen et tekstvindu som også fungerer som tekstvindu for kjørekomputeren og holder deg oppdatert på utetemperatur, forbruk og snitthastighet. Corolla er dessuten forberedt for navigasjonssystem. En separat CD-spiller er montert under betjeningen for varme- og ventilasjonsanlegget.

I Almera er tekstvinduet utelukkende dedikert radioen, også i Almera er det montert en separat CD-spiller, en 6-platers skifter.

Almera Ambience har klimaanlegg som standard. I Corolla må du opp på utstyrsnivå Sol for å få fabrikkmontert klimaanlegg. Almera er mer forseggjort når det gjelder praktiske smårom enn Corolla, og betjeningen av varme- og ventilasjonsanlegget er også enklere. I Corolla sitter bryteren for lyktespylerne litt upraktisk til mellom setene, mens det i Almera er bryterne for setevarmen som sitter ugunstig til mellom setene.
Testvurdering førerplassen:
Almera: 9. Corolla: 8.

Komfort
Almera føles som en vesentlig større bil enn Corolla, noe blant annet lydnivået bidrar til. Det er ikke store forskjellene mellom de to når det gjelder målt støynivå, men støybildene er forskjellig. Corolla har et litt mer intenst støybilde enn Almera. Den har litt skarpere hjulstøy, du hører mer støy fra utsiden av bilen, som for eksempel sølesprut, og på lave turtall hører du også motoren bedre. Almeras motor er stillegående på lave turtall, men har et mer intenst støybilde på høye turtall. Almera er 120 kg tyngre enn Corolla, og en god del av de kiloene ligger i støydemping.

Almera føles som en tyngre bil på veien. Den flyter behageligere over de store ujevnhetene og ligger generelt roligere på veien. Bare på skarpe kanter og hull i asfalten kan du kjenne slag fra bakhjulsopphenget. Det er ulempen med torsjonbakakselen, bakhjulene fjærer ikke helt uavhengig og vekten av bakakselen gir forholdsvis høy ufjæret vekt.

Corolla er vesentlig lettere på veien. Den takler skarpe kanter behageligere enn Almera, men husker og følger ujevnhetene i veien mer og har derfor ikke samme behagelige flyten i kjøringen på dårlig vei. På dårlig vei hører du også slag og støt fra hjulopphengene bedre enn i Almera.

Sittekomforten er nokså lik i de to, men Almeras klimaanlegg er et pluss for komforten både sommerstid og når det er kaldt og fuktig. I Corollaen hemmes sittekomforten for baksetepassasjeren av den dårlige takhøyden. Begge testbilene har bakseter som fungerer best som tosetere. Den midterste plassen er ikke god å sitte på.
Testvurdering komfort:
Almera: 10. Corolla: 8.

Kjøreegenskaper
Almeras forholdsvis enkle bakhjulsoppheng med torsjonaksel og sidestabiliserende støttestag gir en meget presis hjulføring. Sammen med en ny forstillingsgeometri og en gjennomarbeidet styring sørger dette for at Almera har nydelige kjøreegenskaper. Styringen er meget godt balansert. Passe tyngde, nydelig følelse med hva forhjulene foretar seg og god styrerespons sørger for at Almera stortrives når svingene kommer tett.

Corolla er også oppgradert i forbindelse med den nylige ansiktsløfting. Styreresponsen er blitt bedre, og fastere fjæring og demping sørger for at Corollaen er vesentlig mer stabil enn tidligere ved frisk svingkjøring.

I forhold til Almera holder det likevel ikke helt, og understyringstendensene melder seg vesentlig tidligere. Går du av gassen litt brått i en sving, kjenner du at bakhjulene vil ut. Almera har i så måte vesentlig mer nøytral oppførsel. Den kan presses hardt før du får antydning til understyring, og bremser du eller går brått av gassen i sving, følger den lydig det valgte sporet. I en unnamanøver er Almera den enkleste å håndtere og den holder kursen godt. Corolla blir lett bak ved en brå unnamanøver, men den kvikke og lette styringen sørger for at den er enkel å kontrollere.

Begge bilene har bremser som er lette å dosere og gir god bremsekraft. ABS-bremser er standard, og Corolla har også elektronisk bremsekraftfordeler, mens Almera har en ekstra bremsekraftforsterker som øker bremsekraften automatisk hvis bremsepedalen trykkes raskt inn.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Almera: 10. Corolla: 8.

Ytelser og forbruk
Almera føles som en større bil enn Corolla, noe du merker fra du trykker inn clutchpedalen første gang. Det er lenge siden vi har kjørt en bil med så tung clutch i denne klassen. Corollas clutchpedal er fjærlett i forhold. Men du merker Almeras vekttillegg best når du begynner å kjøre. Fabrikken har riktignok vært beskjedne når det gjelder akselerasjonstid fra 0 til 100 og oppgir den til 13,8 sekunder. Vår testbil var god for 12,9 sekunder opp til 100 km/t, mens Corolla 1.4 greide samme øvelse på 11,1 sekunder.

Nissan har valgt en 1,5-liters rekkefirer til Almera. En 90-hester med 128 Nm dreiemoment allerede ved 2800 o/min. Corolla-motoren med sine 1,4-liter sylindervolum er god for 97 hk og 130 Nm ved 4.800 o/min. I teorien skulle det bety at Almera hadde mer å rutte med på lave turtall, det stemmer ikke i praksis. Som du ser av akselerasjonstallene henger ikke Almera med fra 40 til 100 km/t i tredjegear eller fra 70 til 100 km/t i femtegear. Almera må faktisk kjøres i fjerdegear for å gi samme akselerasjon som Corollaen gir i femtegear.

Den samme erfaringen ga vår bakketest. Der Almera slet seg opp i fjerdegear, kunne Corollaen kjøre opp i femte, riktignok uten noe overskudd, men vi slappe å geare ned et hakk. På landeveien er derfor Corolla vesentlig mer avslappet å kjøre, og når du først må geare, har den et lett og presist gearskift. Almera har et litt mer svampete gearskift.

På papiret har Almera lavest forbruk, men i virkeligheten er det Corolla som bruker minst bensin, først og fremst på grunn av at en kan utnytte femtegearet i langt større grad.
Testvurdering ytelser og forbruk
Corolla: 10. Almera: 7.

Priser og utstyr
Corolla Terra har et enkelt utstyrsnivå, men de faste postene er på plass og sikkerhetsutstyr som fire kollisjonsputer, tre hodestøtter på baksetet, trepunktsbelter på alle sitteplassene i baksetet, oppvarmede forseter, sentrallås, elektriske vindusheiser foran og lykte-spylere er på plass. Vi skulle gjerne hatt baksete med delt sittepute, og vil du ha ettermontert klimaanlegg må du regne med å måtte ut med 13.750 kroner for det. Skal du ha en mer påkostet Corolla, må du opp på utstyrsnivå Sol og blir da nødt til å ta 1,6-litersmotoren på kjøpet.

Almera leveres med tre utstyrsnivåer; Comfort, Ambience og Sport. Billigste femdørs Almera er 1.5 Comfort som koster 179.800 kroner. Ambience har et påkostet utstyrsnivå med det samme utstyret som Corolla pluss klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås og aktive hodestøtter på forsetene. Men Almera har en mengde små detaljer som Corolla ikke har, og som gjør at den gir et mer påkostet inntrykk.

Prisforskjellen mellom våre testbiler er i utgangspunktet cirka 10.000 kroner, en forskjell som blir spist opp og vel så det hvis du vil ha klimaanlegg i Corolla. Du kan få en femdørs Corolla med 1,6-liters motor for samme pris som vår Almera, men da uten klimaanlegg.
Vurdering pris og utstyr:
Almera: 10. Corolla: 9.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer