Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan Almera og Toyota Corolla BILTEST: De produseres i England, er tilpasset det europeiske markedet, men like fullt er de tvers gjennom japanske. Almera og Corolla bærer sin japanske herkomst med stolthet. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 6 - 2000. Japanske biler er synonymt med kvalitet, og kvalitet selger! Eller gjør det det? Japanerne har oppdaget at kvalitet alene er ikke nok på det europeiske markedet. Designen må også stemme, og ikke minst må bilen gi deg følelsen av kvalitet. Hos enkelte produsenter har derfor tilnærmingen til det europeiske markedet blitt mer enn bare å tilpasse fjæring og demping til en mer sportslig karakter enn tilsvarende modeller på det japanske og amerikanske markedet har. Nissan har anstrengt seg mest i sin tilnærming av det europeiske markedet. Først og fremst gjennom Micra og Primera, men nå også gjennom den nye Almera. Ikke bare føles Almera mer europeisk enn for eksempel Corolla, den har også plassutnyttelse som gjør at den ligger nærmere de europeiske konkurrentene enn Corolla. Plass Det er ikke store forskjellen på benplassen i baksetet, men med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er det to cm lengre mellom for- og bakseterygg i Almera enn i Corolla. Denne fordelen får Almera på grunn av litt høyere forseter, og den drar også nytte av et litt høyere baksete. Det er takhøyden i baksetet som knekker Corolla. 88 cm er lite, alt for lite, til at velvoksne sitter komfortabelt. Den skrå hekken får ta mye av skylden for den dårlige takhøyden i baksetet. Almera, som har en brattere bakluke og lengre tak, har meget god takhøyde også for baksetepassasjerene og har totalt sett best plass i kupéen. I bagasjeavdelingen er det Corolla som byr på mest plass og har det klart lengste bagasjerommet. Begge har ryddige bagasjerom som er enkle å utnytte. I Almera er det plass til småsaker i reservehjulet, og det er også netting på hver side bak hjulhusene hvor det er plass til krimskrams som ellers gjerne ligger løst. Også i kupéen har Almera små praktiske detaljer som for eksempel paraplyholder, og en egen stropp i forkant av baksetet for å holde eventuell bagasje i ro. Corolla er vesentlig mer nøktern, men et nett i bagasjerommet finnes også her. Testbilene har delt nedfellbar bakseterygg. I Almera kan du nøye deg med å legge ned seteryggen, og du kan også ha med passasjer selv om en del av seteryggen legges ned. I Corolla må du vippe frem sitteputen for å kunne legge ned seteryggen og få flatt bagasjeromgulv. Ved at sitteputen ikke er delt, kan du derfor ikke få med deg en passasjer i baksetet og samtidig legge seteryggen helt flatt. Et minus i enkelte sammenhenger. Førerplassen Almeras førerplass gir et mer påkostet inntrykk enn Corolla når det gjelder både utforming og materialvalg. Førersetet har separat høyderegulering av for- og bakkant av sitteputen, og som i Corolla har du også her god sidestøtte til både lår og rygg. Benplassen er ikke like god som i Corolla, men også i Almera har venstrefoten god støtte og riktig avstand til fothvileren. Vi noterer en lite minus for skjevt ratt. Det er nemlig plassert en tanke til venstre. Begge testbilene har originale integrerte radioer. I Corolla inkluderer radioen et tekstvindu som også fungerer som tekstvindu for kjørekomputeren og holder deg oppdatert på utetemperatur, forbruk og snitthastighet. Corolla er dessuten forberedt for navigasjonssystem. En separat CD-spiller er montert under betjeningen for varme- og ventilasjonsanlegget. I Almera er tekstvinduet utelukkende dedikert radioen, også i Almera er det montert en separat CD-spiller, en 6-platers skifter. Almera Ambience har klimaanlegg som standard. I Corolla må du opp på utstyrsnivå Sol for å få fabrikkmontert klimaanlegg. Almera er mer forseggjort når det gjelder praktiske smårom enn Corolla, og betjeningen av varme- og ventilasjonsanlegget er også enklere. I Corolla sitter bryteren for lyktespylerne litt upraktisk til mellom setene, mens det i Almera er bryterne for setevarmen som sitter ugunstig til mellom setene. Komfort Almera føles som en tyngre bil på veien. Den flyter behageligere over de store ujevnhetene og ligger generelt roligere på veien. Bare på skarpe kanter og hull i asfalten kan du kjenne slag fra bakhjulsopphenget. Det er ulempen med torsjonbakakselen, bakhjulene fjærer ikke helt uavhengig og vekten av bakakselen gir forholdsvis høy ufjæret vekt. Corolla er vesentlig lettere på veien. Den takler skarpe kanter behageligere enn Almera, men husker og følger ujevnhetene i veien mer og har derfor ikke samme behagelige flyten i kjøringen på dårlig vei. På dårlig vei hører du også slag og støt fra hjulopphengene bedre enn i Almera. Sittekomforten er nokså lik i de to, men Almeras klimaanlegg er et pluss for komforten både sommerstid og når det er kaldt og fuktig. I Corollaen hemmes sittekomforten for baksetepassasjeren av den dårlige takhøyden. Begge testbilene har bakseter som fungerer best som tosetere. Den midterste plassen er ikke god å sitte på. Kjøreegenskaper Corolla er også oppgradert i forbindelse med den nylige ansiktsløfting. Styreresponsen er blitt bedre, og fastere fjæring og demping sørger for at Corollaen er vesentlig mer stabil enn tidligere ved frisk svingkjøring. I forhold til Almera holder det likevel ikke helt, og understyringstendensene melder seg vesentlig tidligere. Går du av gassen litt brått i en sving, kjenner du at bakhjulene vil ut. Almera har i så måte vesentlig mer nøytral oppførsel. Den kan presses hardt før du får antydning til understyring, og bremser du eller går brått av gassen i sving, følger den lydig det valgte sporet. I en unnamanøver er Almera den enkleste å håndtere og den holder kursen godt. Corolla blir lett bak ved en brå unnamanøver, men den kvikke og lette styringen sørger for at den er enkel å kontrollere. Begge bilene har bremser som er lette å dosere og gir god bremsekraft. ABS-bremser er standard, og Corolla har også elektronisk bremsekraftfordeler, mens Almera har en ekstra bremsekraftforsterker som øker bremsekraften automatisk hvis bremsepedalen trykkes raskt inn. Ytelser og forbruk Nissan har valgt en 1,5-liters rekkefirer til Almera. En 90-hester med 128 Nm dreiemoment allerede ved 2800 o/min. Corolla-motoren med sine 1,4-liter sylindervolum er god for 97 hk og 130 Nm ved 4.800 o/min. I teorien skulle det bety at Almera hadde mer å rutte med på lave turtall, det stemmer ikke i praksis. Som du ser av akselerasjonstallene henger ikke Almera med fra 40 til 100 km/t i tredjegear eller fra 70 til 100 km/t i femtegear. Almera må faktisk kjøres i fjerdegear for å gi samme akselerasjon som Corollaen gir i femtegear. Den samme erfaringen ga vår bakketest. Der Almera slet seg opp i fjerdegear, kunne Corollaen kjøre opp i femte, riktignok uten noe overskudd, men vi slappe å geare ned et hakk. På landeveien er derfor Corolla vesentlig mer avslappet å kjøre, og når du først må geare, har den et lett og presist gearskift. Almera har et litt mer svampete gearskift. På papiret har Almera lavest forbruk, men i virkeligheten er det Corolla som bruker minst bensin, først og fremst på grunn av at en kan utnytte femtegearet i langt større grad. Priser og utstyr Almera leveres med tre utstyrsnivåer; Comfort, Ambience og Sport. Billigste femdørs Almera er 1.5 Comfort som koster 179.800 kroner. Ambience har et påkostet utstyrsnivå med det samme utstyret som Corolla pluss klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås og aktive hodestøtter på forsetene. Men Almera har en mengde små detaljer som Corolla ikke har, og som gjør at den gir et mer påkostet inntrykk. Prisforskjellen mellom våre testbiler er i utgangspunktet cirka 10.000 kroner, en forskjell som blir spist opp og vel så det hvis du vil ha klimaanlegg i Corolla. Du kan få en femdørs Corolla med 1,6-liters motor for samme pris som vår Almera, men da uten klimaanlegg. LES VIDERE:
|