img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi A6 2.4 – Saab 9-5 2.0t – Volvo V70 2.0T
BILTEST: Med den nye V70en gir ikke Volvo konkurrentene muligheter til å slappe av. Vi har kjørt nykommeren mot to av de etablerte i den luksuriøse delen av stasjonsvognmarkedet.

Først publisert i BIL 5 - 2000.

Volvo V70 er i utgangspunktet ikke blant de best utstyrte bilene i prisklassen over 400.000 kroner, og vår testbil har derfor en lang liste med tilleggsutstyr. Lang og kostbar, for selv om V70 med automatgear har en basispris på 432.500 kroner er vår testbil priset til 567.625 kroner.

Saab 9-5 er den billigste av testbilene. Dens basispris er 428.300 kroner, og selv med tilleggsutstyr er den ca 100.000 kroner rimeligere enn vår Volvo V70.

Audi A6 er den dyreste av de tre testbilene våre. Dens basispris ligger cirka 100.000 kroner over V70s basispris, og med tilleggsutstyr koster vår testbil cirka 590.000 kroner. Vår A6 har Quattro firehjulsdrift, noe som gir et prispåslag på 47.100 kroner. En A6 2.4 med automatgear ville gitt en grunnpris på 461.300 kroner, og en testbilpris på 543.100 kroner, og vært fullt ut konkurransedyktig med V70.

Plass
Volvo V70 er den minste av de tre testbilene, cirka ni cm kortere enn A6 og 9-5, men den steile hekken kompenserer i stor grad for den litt snauere utvendige lengden. V70 har en halv cm kortere akselavstand enn A6, men 5,2 cm lengre akselavstand enn 9-5.

Ettersom bagasjerommet som regel er den viktigste grunnen til å velge stasjonsvogn, er det naturlig å begynne der. A6 har lengst bagasjeromgulv, 3,5 cm lengre enn V70 og 6 cm lengre enn 9-5. Det er med andre ord ikke de store forskjellene. Men ser vi på volumet, er det størst i Volvoen takket være den nesten loddrette bakluken og stor bredde i bagasjerommet. V70 har også den klart bredeste og høyeste lukeåpningen.

Delt nedfellbar bakseterygg er standard i alle testbilene. Volvo og Audi har valgt å ha det enkle setet på venstre side, mens det i 9-5 er plassert på høyre side. I V70 og 9-5 vippes sitteputen frem før du legger ned seteryggen, mens du i A6 bare legger ned seteryggen. I A6 er det derfor forsetenes plassering som begrenser bagasjerommets lengde når baksetet er nedfelt, mens det i de to andre er sitteputen som er begrensende. I A6 har vi målt bagasjeromgulvets lengde, mens vi i V70 og 9-5 har målt frem til den loddrette sitteputen. Heller ikke med nedfelt baksete er det de store forskjellene, men 9-5 har 5 cm kortere avstand mellom bakluke og setepute enn A6 og V70.

Rent praktisk er det Volvo som har de beste bakseteløsningene. Den harde hattehyllen i 9-5 er både praktisk og upraktisk, og vi foretrekker gardin som i A6 og V70. De tre testbilene var alle utstyrt med netting som skiller bagasjerom og kupé. I 9-5 og A6 er nettingen montert bak på seteryggen og gjør at du ikke kan legge ned den doble setedelen uten først å fjerne kassetten som nettingen er montert i. I V70 er nettingen lagt inni selve seteryggen og setene kan derfor legges ned helt uavhengig av hverandre.

Også i passasjeravdelingen er dette rommeligere biler. 9-5 har klart best plass til forsetepassasjeren og selv med førersetet i bakerste posisjon, er det fortsatt mulig å sitte i baksetet. A6 har best benplass i baksetet, tett fulgt av 9-5. V70 har minst avstand mellom for- og bakseterygg, men til gjengjeld sitter du høyt slik at du har god plass til bena. Takhøyden i baksetet er minst i V70.

De tre testbilene er alle godkjent for 100 kg taklast og er utstyrt med takrailer, og de er jevnbyrdige også når det gjelder maks tilhenger- og vogntogvekt.
Testvurdering plass:
V70: 9. A6: 8. 9-5: 8.

Førerplassen
Når du kommer i opp i prisklassen over 400.000 kroner, er det lov å stille høye krav når det gjelder både design og finish. Godt design er det vanskelig å diskutere, og ingen av de tre bilene gir grunn til kritikk på dette området. Selv om de designmessig er svært så forskjellige, gir de tre bilene et påkostet inntrykk fra førersetet, men finishen og den robuste følelsen er mest påtrengende i Audien. Den virker også best sammenskrudd og med mindre knirking og risting i interiøret.

Volvoen har kanskje den beste førerplassen ergonomisk sett. Fireveis regulering av rattet, separat vinkel- og høydejustering av setet og regulerbar korsryggstøtte sørger for at de fleste sitter svært godt i Volvoen.

Felles for alle de tre er at de har førerseter som gir god støtte til både lår- og rygg, men A6 og V70 gir klart bedre sidestøtte enn 9-5, uten at du opplever at du sitter dårlig der. 9-5s førersete har også rikelig med justeringsmuligheter, men i motsetning til vår V70, har vår 9-5 ikke elektrisk seteregulering. Det er ekstrautstyr, akkurat som i V70. A6 og 9-5 har femtrinns setevarmer, mens V70 har totrinns.

A6-setet har elektrisk regulering av korsryggstøtte og setehøyde, mens ryggvinkel og seteplasseringen justeres manuelt. Vår testbil var utstyrt med sportsseter som har en rommelig seterygg samtidig som du har god sidestøtte, mens sitteputen faktisk oppleves som litt smal fordi de kraftige sidevangene klemmer litt. Også her har rattet fireveis regulering. Selv om du sitter litt lavere enn i V70, sitter du uforskammet godt også her.

I alle de tre testbilene er det fin avstand til venstrefotens fothviler og du sitter så riktig som mulig.

Førermiljøene er nokså forskjellige og i velutstyrte biler blir det gjerne ganske overfyllt på dashbordet. Audi, Saab og Volvo har likevel greid å utforme førerplasser som er enkle å finne ut av. Det er spesielt midtkonsollene med radio og klimaanlegg som har lett for å bli litt overfylte, og ved første øyekast kan de i både A6, 9-5 og V70 virke litt forvirrende. Faktum er imidlertid at du finner forholdsvis raskt ut av hva som er hva. Selv V70, som også har telefontastatur på dashbordet, fungerer godt. Det eneste ankepunktet når det gjelder betjening, går faktisk til 9-5 som fortsatt har bryterne for vindusheisene plassert for langt bak. At de er plassert mellom setene er ikke noe problem, men flytt dem forover. Ellers er Saabs plassering av tenningslåsen uvant, men uproblematisk når du har blitt vant til den. Saab får pluss for doble solskjermer.

A6s Xenon-lys (pristillegg: 6.630) gir et meget godt lys, men V70 og 9-5 har også meget gode lys, og begge svenskene har lyktepussere som standard.
Testvurdering førerplass:
V70: 10. A6: 9. 9-5: 9.

Komfort
Når vi beveger oss i prisleiet over 400.000 kroner er god komfort en selvfølge. Ikke overraskende er det svært vanskelig å skille de tre testbilene i denne disiplinen, i hvert fall så lenge vi kjører på veier med god europaveistandard. V70 har et imponerende lavt og behagelig støynivå, og er faktisk en av de mest stillegående bilene vi har kjørt. 9-5 og A6 har noe høyere lydnivå, men også de har et meget behagelig støybilde, så behagelig at ved kjøring på god vei er ikke støy noe tema.

Det blir det derimot når vi kommer på dårlig vei, og det er svenskene som får slite mest. Romling fra hjulene blir plutselig sjenerende og på hullete vei høres slagene i hjulopphengene svært godt. Blant annet som følge av at de er så stillegående på god og slett asfalt, oppleves kontrasten til asfalten med hull og sprekker som stor.

Det er ikke bare støynivået som skiller de tre på dårlig vei. Også fjæringskomforten avslører da ulikheter og nok en gang er det A6 som imponerer. I V70 kjenner du slagene på fra hull og skarpe ujevnheter godt, faktisk så godt at det kom som en overraskelse. V70 flyter nemlig meget behagelig over de store ujevnhetene og takler også de små ujevnhetene i asfalten overbevisende godt. De skarpe ujevnhetene i form av hull og sprekker i asfalten kjenner du derimot litt for godt.

I 9-5 merker du vibrasjonene fra grov asfalt bedre og den har heller ikke samme behagelige flyten over store ujevnheter som V70. Den takler derimot hull og skarpe asfaltkanter merkbart bedre og gir et bedre totalinntrykk enn V70.

A6 er den klare vinneren når det gjelder fjæringskomfort. På god vei er den ikke bedre enn de to svenskene, men flyter behagelig over de store ujevnhetene. På dårlig vei svelger derimot A6 hull og asfaltkanter vesentlig bedre enn de to konkurrentene. Og kommer en på dårlig vei fra V70 eller 9-5 over i A6, er det virkelig klasseforskjell.

Med tre ulike motorkonstruksjoner skulle en kanskje tro at motorene også hadde innflytelse på komforten, men den innflytelsen er minimal. Audis V-sekser har en meget behagelig gange, men det har også Volvos rekkefemmer og takket være de to balanseakslene, går Saabs rekkefirer like behagelig som Volvoens femmer.

Automatisk klimaanlegg er standard i de tre testbilene og den automatiske temperaturreguleringen og fordelingen av luften fungerer meget godt.
Testvurdering komfort:
A6: 10. 9-5: 7. V70:7.

Kjøreegenskaper
Med firehjulsdrift hadde vi ikke ventet annet enn at A6 skulle ha et aldri så lite overtak. Det var nesten vårlige kjøreforhold og bar asfalt da vi kjørte vår test og firehjulsdriften hadde derfor begrenset innvirkning på kjøreegenskapene. Alle testbilene hadde vinterdekk, 9-5 og A6 stod på Continental Viking Contact 2, mens V70 var skodd med Michelin Maxi-Ice og i litt bredere dimensjon enn standard.

A6 har forholdsvis fast fjæring og demping og taklet svingete og dårlig vei mer stabilt enn de to svenskene. På dårlig vei har Audiens hjul rett og slett mer kontakt med veien, noe som gir bedre veigrep også hvis vi ser bort fra gevinsten som ligger i firehjulsdriften. God styrerespons og styrefølelse og bedre balanse gjør A6 til den klart mest sportslige og sikre på svingete og dårlig vei.

9-5 har dårligst styrefølelse og understyrer merkbart mer enn de to konkurrenten. Den føles derfor litt mer sedat ved svingkjøring. På dårlig vei greier ikke hjulopphengene helt å henge med, og i kombinasjon med sving har 9-5 en tendens til å steppe litt ut når underlaget blir ujevnt. Saabs biler har en tendens til å ville vandre ganske kraftig på vei med langsgående spor, og spesielt under akselerasjon skal du holde et fast grep om rattet i 9-5 2.0t.

I likhet med 9-5 har V70 problemer med sidestabiliteten i svinger med ujevn asfalt, og har en tendens til å steppe litt utover i svingene. Styrepresisjonen er ellers bedre enn i 9-5, men ikke like god som i A6. Også V70 understyrer tidligere enn A6, men ikke like tidlig som 9-5 og føles som en mer sportslig bil enn Saaben. A6 er utstyrt med stabilitetskontroll, mens det ikke er på Saabs utstyrslisten ennå. I V70 leveres det som tilleggsutstyr til 11.000 kroner. På tørr og bar asfalt skal du være ganske så uvøren før stabilitetskontrollen overtar, men på våt vei og vinterføre er dette utstyr det absolutt er verdt å ta med seg.

Som vi er blitt vant til i Audier, tar også A6-bremsene relativt brått og krever litt tilvenning. Volvoens bremser overbeviser med svært god effekt og et lett doserbart trykkpunkt. Også 9-5s bremser er overbevisende når det gjelder effekt, men er dog ikke like lette å dosere som V70s.

Ettersom det er store forskjeller mellom piggfrie vinterdekk når det gjelder stabilitet og veigrep, har vi ikke kjørt måling av bremselengder og sammenligning av unnamanøver i denne testen. Audi A6 er i vår test kjørt med en Quattro. Regn med et poeng i minus på kjøreegenskaper for en forhjulsdreven A6 2.4.
Testvurdering kjøreegenskaper:
A6: 10. V70: 8. 9-5: 7.

Ytelser og forbruk
Fire, fem eller seks sylindre? Denne månedens testbiler favner bredt når det gjelder motortyper.

Saab 9-5s toliters rekkefirer med lavtrykkturbo og 150 hk er den enkleste, men takket være de to balanseakslene en svært behagelig motor. Den hamler riktignok ikke opp med V70 og A6 når det gjelder akselerasjon fra stillestående eller i fart, men den oppleves likevel som kjapp takket være blant annet en svært sjaltevillig og kjapp gearkasse og en momentsterk motor. Gearkassen er riktignok bare firetrinns, men det er fullt ut tilstrekkelig. Ønsker du enda kjappere gearskift, kan du koble inn sportprogrammet som både sjalter tidligere og utnytter toppen av turtallsregisteret bedre. For myke igangkjøringer på vinterføre, har gearkassen et vinterprogram slik at du starter i andre- i stedet for førstegear.

Femmerne til Volvo har vist seg som svært anvendelige, spesielt når de blir utstyrt med turboer. Volvo henter 180 hk ut av den femsylindrede rekkemotoren, en motor som ikke har den samme rå gangen som Volvos første femsylindrede motorer. Toliteren oppleves som svært smidig og den er trekkvillig over hele turtallsregisteret. Dreiemomentet er det samme som for 9-5s motor – 240 Nm – og Volvo har utstyrt V70 med en svært effektiv femtrinns automatkasse.

V70 2.0T føles rask, og det er derfor ingen overraskelse at den er raskest i alle akselerasjonsmålingene. Motoren går så silkemykt og lett at den føles nesten som en turbin, og den har en nydelig gassrespons. Gearkassen er lettsjaltet og sjalter svært mykt og behagelig. Skal du sjalte manuelt, gjøres det på gammelmåten, akkurat som i 9-5. Faren for at du skal havne i Nøytral når du sjalter raskt til Drive, er absolutt til stede. Volvo-kassen har bare et forvalgbart sjalteprogram, nemlig et vinterprogram. For å styre gearskiftene må du derfor være bevisst i bruken av høyrefoten. Er du det, er det lett å utnytte motorens gode
bunndrag.

Audi har også en rekkemotor med turbo – den velkjente 1,8-literen med 150 hk – men for sammenligning med V70 passet V-sekseren med 2,4-liter bedre. 165 hk og 230 Nm er nesten på nivå med V70s femmer. Det er faktisk svært liten forskjell mellom de to motorene, se bare på akselerasjonstallene. Når vi legger til at Audis automatkasse er tregere i sjaltingene og kan kjøres kvikkere hvis du velger å utnytte gearkassens tiptronic-funksjon, er det ingen tvil om at Audi i 2,4-literen har en nydelig motor. De kan likevel jobbe litt med gearkassen, den henger ikke helt med V70 og 9-5s automatkasser når den kjøres helautomatisk.

Mens V70 og 9-5 landet på et snittforbruk på 0,98 l/mil på langkjøring, ville A6s Vsekser ha 1,07 l/mil på samme kjøring. Etter en del bykjøring økte derimot turbo-motorenes forbruk overraskende mye i forhold til V-sekserens. Ved testslutt stod de tre testbilene med samme snittforbruk; 1,08 l/mil. Under det Audi og Saab oppgir som forbruk for deres biler, mens V70s forbruk ligger 0,06 l/mil høyere enn fabrikkens oppgitte snittforbruk. Med 10 liter større bensintank kommer likevel V70 lengst før den må innom bensinstasjonen for påfyll.
Testvurdering ytelser og forbruk:
V70: 10. A6: 9. 9-5: 7.

Priser og utstyr
Saab 9-5 er vinneren når det gjelder pris med minst mulig margin foran Volvo V70, mens A6 Quattro ligger langt over de to svenskene i basispris. I denne prisklassen er tilbudet når det gjelder ekstrautstyr overveldende, og du har mulighet til å skreddersy din bil nesten helt og holdent etter eget hode.

Vi har derfor valgt å ikke kjøre en komplett sammenligning på utstyr. Det kan bare en forhandler gi deg når du har spesifisert din utstyrspakke.

Det er verdt å legge merke til at A6 2.4 med forhjulsdrift koster 461.300 kroner og har en mer moderat prisforskjell til V70 og 9-5 enn samme modell med Quattro, og ville landet med en prisvurdering verdt 7 poeng.
Vurdering pris:
9-5: 10. V70: 10. A6: 5.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer