Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi Allroad, Subaru Outback og Volvo Cross Country BILTEST: For all slags vei, på kryss og tvers av landet på leting etter den bortgjemte villmarken; Allroad, Cross Country og Outback har navn som vekker eventyrlysten. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 10 - 2000. Oppskriften er tilsynelatende enkel; ta en stasjonsvogn med firehjulsdrift, øk bakkeklaringen og monter skjermbredere og større hjul og vips har du en stasjonsvogn som er klar for ubrøytede vinterveier og dårlige grusveier. Komforten fra stasjonsvognen er i stor grad beholdt og du har en bil som har personbilens kjøreegenskaper kombinert med terrengbilens fremkommelighet på dårlig vei. Terrenget er ikke tenkt å inngå i disse bilenes arbeidsområde, og de mange såkalte off-roaderne vi ser på norske veier er sjelden ute i terrenget, de fleste må nøye seg med tøffe skogs- og fjellveier hvor den ekstra bakkeklaringen er det eneste de har å by på som fordel fremfor en vanlig stasjonsvogn. Allroad, Outback og Cross Country har en rekke felles trekk, men de har også ulikheter. Audien er den mest påkostede av de tre, med blant annet 4-trinns nivåregulering som kan kjøres automatisk eller manuelt og den sterkeste motoren av de tre. Volvo stiller med det enkleste firehjulsdriftsystemet, normalt har den forhjulsdrift, først ved hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul overføres drivkrefter til bakhjulene. Outback har samme velprøvde firehjulsdriftsystem som sine søsken i Legacy-programmet. Med automatgear betyr det at størstedelen av drivkreftene overføres til bakhjulene, men drivkreftene fordeles mellom for- og bakaksel etter behov. Plass Cross Country har best benplass foran, og 6 cm mer plass enn Allroad, mens Outback har 7 cm mindre benplass enn Cross Country når førersetet er i bakerste posisjon. Bakseteplassen med forsetet i bakerste posisjon er beste i Allroad, men med en 175 cm lang sjåfør bak rattet er bakseteplassen omtrent identisk i de tre testbilene med en cm mindre i Outback. Outback har på grunn av de to store taklukene dårligere takhøyde enn de to konkurrentene i baksetet. Bagasjerommene har overraskende like mål. Cross Country kan skilte med bedre bredde mellom hjulhusene enn de to konkurrentene, mens Allroad har det lengste bagasjerommet når baksetet er på plass, og størst høyde under bagasjeromgardinen. I Outback og Cross Country vipper du frem sitteputen før du legger ned bak seteryggen, mens du i Allroad legger seteryggen oppå sitteputen. Med nedfelt bakseterygg har du dermed noe lengre flatt bagasjeromgulv i Audien enn i de to andre. I Cross Country kan du også legge ned ryggen på høyre forseterygg. Volvo har den mest gjennomtenkte seteløsningen av de tre, blant annet ved at gitteret over bakseteryggen er festet i taket slik at seteryggene kan betjenes uavhengig av gitteret. Audi bruker et nett som er festet til baksete- ryggen slik at du ikke kan felle ned den bredeste delen av seteryggen og la enseteren stå igjen. Førerplassen Outback leveres med skinnseter, trepaneler og Momo-ratt med trering som standard og er smakfull og elegant. Førersetet gir god støtte sideveis og med separat høyderegulering av for- og bakkant av sitteputen er det lett å finne en god sittestilling. Det er også god plass og god støtte til venstrefoten. Minus er at rattet ikke kan reguleres i lengderetningen og det vil derfor til en hvis grad bestemme hvor langt fra pedalene du kan sitte. Førerplassen er enkel og oversiktlig og betjeningen av den originale radioen fungerer godt. Allroad har et praktisk førermiljø hvor ergonomien stemmer godt. Vår testbil var utstyrt med elektrisk regulering av forsetene til 18.790 kroner. Med separat regulering av forog bakkant av sitteputen samt regulering av korsryggstøtten, gir skinnsetene godt sittekomfort. Men sidestøtten til øverste del av ryggen er svak, og harmonerer ikke med Allroadens ellers så sportslige karakter. Plassforholdene er gode og fireveis regulering av rattet er standard. Det er god plass og støtte til venstrefoten. Cross Country har en førsteklasses førerplass når det gjelder ergonomi. Skinnseter er ekstrautstyr og koster 12.900 kroner. Elektrisk regulering av forsetene koster 14.000 kroner. Førersetet har separat regulering av for- og bakkant av sitteputen og setet gir bedre sidestøtte enn i de to konkurrentene. Sammen med fireveis regulering av rattet gir dette en meget god sitte- og kjørestilling. Førerplassen er rommeligere enn i de to konkurrentene både i form av vesentlig bedre benplass og større kupébredde. Handsfree telefon kan integreres i dashbord og ratt og koster 11.700 kroner, mens navigasjonssystemet med TV koster 33.500 kroner. Det mest negative med Cross Countrys førermiljø er de kraftige og irriterende refleksene i frontruten. De kan unngås hvis du velger en mørkere farge på dashbordet. Dette er høye biler, og sikten er derfor noe dårligere enn konkurrentene med ordinær bakkeklaring. Allroad kan riktignok senkes slik at den ikke har mer enn 12 cm bakkeklaring, men normalt kjøres den med 18 cm bakkeklaring. Alle de tre har tre hodestøtter på baksetet. I Volvoen er den midterste hodestøtten så godt nedfelt i seteryggen at den ikke hindrer sikten bakover, mens de to andre hodestøttene kan vippes frem slik at de hindrer sikten minimalt. Også i Allroad er den midterste hodestøtten godt nedfelt, men i Outback bør du ta den bort hvis du vil ha god sikt bakover. Komfort Cross Country gir også en luksuriøs følelse og sittekomforten er enda bedre enn i Outback. Støynivået er dessuten lavere både under akselerasjon og ved normal kjøring. Volvos rekkefemmer går meget stille, også på høye turtall og har svært lite vibrasjoner. Bare helt på toppen av turtallsregisteret er det en liten antydning til vibrasjoner og resonansestøy. I Cross Country hører du også slag fra hjulopphengene på dårlig vei, og spesielt tverrgående asfaltkanter slår litt hardere enn forventet. Volvoen flyter behageligere over de store ujevnhetene enn Subaruen, men forskjellen på de små ujevnhetene er liten. Allroad er den mest stillegående av de tre både når det gjelder målt støy og subjektiv oppfattelse av støyen. V-sekseren går meget stille, og merkbart stillere enn i de to konkurrentene over hele turtallsregisteret. Likevel har V-sekseren en kraftfull eksosbrumming. Fjæringskomforten er ikke så forskjellig fra de to konkurrentene, men Allroad takler støt fra hullete grusvei og asfaltkanter bedre, og ikke minst er støyen fra hjulopphengene vesentlig lavere. Allroad er 160 kg tyngre enn Cross Country, noe som merkes på veien. Audien gir et tyngre og mer gedigent inntrykk enn Volvoen og Subaruen. Alle de tre testbilene har klimaanlegg med automatisk temperaturregulering som standard, og i alle tre er temperaturreguleringen enkel og effektiv. Felles for de tre er også at de har påkostede stereoanlegg, og i Allroad og Cross Country har du mulighet til å skreddersy lydsystem med Hi-Fi kvalitet. Kjøreegenskaper Med permanent firehjulsdrift og 50/50 fordeling av drivkreftene mellom for- og bakaksel, er det lett at kjøreegenskapene kommer vel mye på den nøytrale siden på glatt føre. Audi har derfor utstyrt Allroad med ESP som standard, og systemet fungerer perfekt sammen med torsen midtdifferensialen. For ekstra fremkommelighet er elektronisk differensialbrems (bruker ABS-bremsene) på for- og bakaksel og antispinnregulering standard. På sleipe grusveier imponerte Audien. Den hadde ikke bare mer fraspark enn de to konkurrentene, den greide til tross for bredere og mer sportslige dekk også å føre mer krefter ned i veien. Bakkeklaringen er på det høyeste ca 20 cm og sørger for at du har mye å gå på, i hvert fall så lenge du kjører på noe som kan kalles vei. Høydereguleringen kan kjøres manuelt eller automatisk. Automatikken sørger for at nivå 3 (ca 18 cm bakkeklaring) kobles inn ved hastigheter over ca 40 km/t, nivå 2(ca 15 cm) kobles inn ved ca 80 km/t og det laveste nivået (ca 12 cm bakkeklaring) kobles inn automatisk ved lengre tids kjøring over 120 km/t. Normalt vil bilen selv velge nivå 2 ved normal kjøring, mens den går opp til nivå 3 når den har stått parkert en stund. Volvo bruker et meget enkelt firehjulsdriftsystem i Cross Country. Normalt overføres drivkreftene til forhjulene, men ved hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel vil en silikon-clutch overføre moment også til bakhjulene. For å hjelpe det enkle systemet, bruker Volvo elektronisk differensialbrems på både forog bak-aksel. Cross Country oppleves som en forhjulsdreven bil ved normal kjøring, og det er ikke mye å sette fingeren på når det gjelder kjøreegenskapene. Stabilitet, styrefølelse og styrerespons er førsteklasses og dette er en bil som trives på både svingete asfalt og grusveier. I likhet med Audien er bremsefølelsen nydelig, og du kan lure på om ABS strengt tatt er nødvendig. Fremkommeligheten er ikke helt på nivå med Allroad og skyldes ganske enkelt at det må litt hjulspinn til før det overføres drivkrefter til bakhjulene. Vi var nære ved å kjøre oss fast i løs sand av denne grunn. Forhjulene grov seg ned, sjåførren merket dette og slapp gassen, forsøkte på nytt med samme resultat og forhjulene grov seg stadig større hull. Ved å ikke slippe gassen, men være bestemt og kjøre på direkten vil en i slike tilfeller unngå at forhjulene graver seg ned. Cross Country har ikke regulerbar bakkeklaring, men ca 20 cm er nok for de fleste forhold. Automatisk konstantnivå-regulering kan leveres som ekstrautstyr, det samme kan også stabilitetskontroll. Subaru har det mykeste chassiset og karosseriet av de tre. Parkér den på ujevnt underlag og du merker at karosseriet vrir seg ved at bakluken ikke går like mykt i lås som vanlig. Ute på veien mangler Outback de to konkurrentenes kontante og faste veifølelse. Den trenger også større rattutslag og sammen med dårligere styrerespons må du jobbe mer i Outback enn i Allroad og Cross Country for å svinge like mye. Mens de to europeerne takler unnamanøveren uten problemer, har Outback en tendens til å ville overstyre litt, men det takler VDC (Vehicle Dynamics Control) som egentlig er Subarus utgave av elektronisk stabilitetskontroll. I forbindelse med automatgearkasser bruker Subaru et firehjulsdriftsystem som gir mer moment til bakakselen enn til forakselen. I Outback H6 er fordelingen 45/50 ved normal kjøring, men ved hjulspinn vil større del av drivkreftene automatisk overføres til det hjulparet som har veigrep. Outback har litt mindre bakkeklaring enn de to konkurrentene, men neppe så lav at det er av stor betydning. For konstant bakkeklaring også med last har Outback automatisk nivåregulering på bakselen. Ytelser & forbruk Det kom ikke som noen overraskelse at den var raskest i alle akselerasjonsøvelsene, mye takket være en kvikk og smidig gearkasse som er trimmet for å kunne utnytte det kraftige momentet på mellomregisteret. Allerede ved første bekjentskap avslører Audien at den har krefter i overflod. Det oser av krefter i denne bilen, noe du får betale for hver gang du er innom og fyller tanken. Med et snittforbruk på 1,20 l/mil på vår testtur, ligger Allroad godt over de to konkurrentene, så her står ytelser og forbruk i stil. Volvos tverrstilte femsylindrede 2,4-liter er nemlig vesentlig mer nøysom når det gjelder forbruk, og nøyer seg med 1,05 l/mil på samme type kjøring. Dette til tross for at den har 9 kg pr hk. Akselerasjonstallene er noe mer sedate, men Cross Country kan knapt nok kalles undermotorisert. Fabrikken oppgir 0 til 100 km/t til 9,1 sekunder. Vi greide bare 9,9 med vår testbil, men det er godt nok. Volvoen har nemlig ingen problem med å henge med i trafikken, og bruker du gasspedalen riktig svarer motor og automatkasse kvikt. Automatkassen er godt tilpasset motorens brede momentområde, Volvomotoren gir nemlig 270 Nm fra 1800 til 5000 o/min. Cross Country har også femtrinns automat og den kan i likhet med Allroads kasse kjøres manuelt. Subarus boxersekser er en kompakt motor og har nydelig gange. Støydempingen er litt dårligere enn i de to konkurrentene, men treliteren med 209 hk og 282 Nm blir aldri slitsom for ørene. Den har fikke pustehjelp og må ha litt mer turtall enn de to konkurrentene, dette sammen med firetrinns automatkasse gir den et lite handikap under akselerasjon i fart, men det er bare i hastighetsområdet 80 - 90 km/t hvor automatkassen får litt for lite turtall når den går ned i tredjegear. Som du ser av våre målinger er det ikke noe å utsette på frasparket verken fra 40 eller 70 km/t. Men motoren yter sitt beste fra ca 4200 o/min, og ved det turtallet kommer det et merkbart løft i akselerasjonen. Treliteren har et moderat forbruk, og 1,02 l/mil er faktisk lavest i denne testen. Priser & utstyr Audi har vært mer forsiktig med utstyret i vår Allroad. Skinninteriør og stabilitetskontroll er standard, men elektrisk sete- og speilregulering med minne koster 20.680 kroner, alarm koster 4.715 kroner og Xenon hovedlys 6.700 kroner. Subaru har som de andre japanske produsentene for vane å levere ferdig spesifiserte biler. Du har minimal innflytelse på utstyrsnivået, men når det er såpass som i Outback H6 er det liten grunn til å klage. Skinninteriør og automatgear er standard, det samme er stabilitetskontroll, ABS-bremser, sidekollisjonsputer foran, klimaanlegg, elektrisk seteregulering på førersetet, konstantfartholder, lettmetallfelger, automatisk nivåregulering og to soltak er med på utstyrslisten. Da tåler den prisen på 649.900 kroner. LES VIDERE:
|