img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Mondeo 1.6 Mistral mot Ford Focus 1.6 Ghia
BILTEST: Er en rommelig Mondeo et bedre kjøp enn den mer moderne Focus? Den største er rimeligst, den minste den beste bilen. Hva velger du?

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Når prislappen er tilnærmet lik, burde det ikke være vanskelig å velge mellom en Mondeo og en Focus, eller er det det? Som du vil se, avhenger valget av hva du foretrekker, plass eller komfort, gammelmodig og traust eller moderne og frisk?

Førerplassen
Mondeo er har en traust arbeidsplass for sjåføren. Sammenlignet med Focus’ lette og luftige førerplass, virker Mondeo gammel. Den har likevel noen fordeler fremfor Focus sedan. Kjørestillingen er bedre, forholdet pedaler, sete og ratt stemmer bedre. Førersetet gir bedre lårstøtte. Sidestøtten er også bedre, men likevel litt svak til den øverste del av ryggen. Mondeo har bedre benplass foran, men det skyldes hovedsakelig at den mangler en form for støtte til venstrebenet. Mondeo har manuelle vindusheiser, og bør absolutt ha elektriske. Har du førersetet langt nok frem, tar nemlig sveiven for heisen borti setet når du åpner og lukker vinduet. Når Mondeo slår Focus når det gjelder førerplass, har det utelukkende med Mondeos bedre kjørestilling å gjøre. Alt det andre er mer tiltalende i Focus.
Testvurdering førerplass:
Mondeo: 10. Focus: 9.

Plass
Mondeo er større enn Focus. Nesten 20 cm lengre karosseri bør da også gi seg utslag i økt volum ett eller annet sted. I bagasjeavdelingen er ikke den økte plassen spesielt godt merkbar. Mondeo har riktignok litt lengre og bredere bagasjerom, men det tar Focus igjen i form av større høyde.

Foran er det ikke nevneverdig forskjell i maksimal benplass, men i baksetet er derimot Mondeo vesentlig rommeligere. Det gjør at bagasjeplassen med nedfelt bakseterygg også er 10 cm lengre enn i Focus. Med forsetet i bakerste posisjon har Mondeo 7,5 cm større benplass, og med en 175 cm lang sjåfør ved rattet har Mondeo 6,5 cm større benplass. Men viktigst er kupébredden. Mens Focus er forbeholdt to voksne, er det mulig å være tre voksne i Mondeos baksete og fortsatt ha en smule komfort.
Testvurdering plass:
Mondeo: 10. Focus: 7.

Komfort
På grunn av den litt uheldig seteløsningen foran i Focus, lider den litt i forhold til Mondeo når det gjelder sittekomfort for sjåføren. Men det er også det eneste punktet Mondeo hamler opp med lillebror.

Selv om Mondeo føles som en tyngre og større bil, har Focus klart bedre fjæringskomfort. Den virker litt mer urolig på veien enn Mondeo, men takler spesielt de mindre og skarpe ujevnhetene merkbart bedre og gir mindre støt inn i bilen. Når det gjelder vibrasjoner fra veien, er det virkelig stor forskjell i Focus’ favør.

Også når det gjelder støy har Focus overtaket. Mondeo har et generelt høyere støynivå og mer støy fra motoren enn Focus. Mondeos støynivå er derimot noe jevnere og varierer ikke like mye avhengig av asfaltens grovhet.
Testvurdering komfort:
Focus: 10. Mondeo 9.

Kjøreegenskaper
Mondeo var en av de beste bilene i mellomklassen på området kjøreegenskaper da den ble lansert, men Focus utmanøvrer Mondeo med letthet. Bedre styrerespons, bedre veigrep og stabilitet i svingene og bedre bremser gjør at Mondeo, som fortsatt har gode kjøreegenskaper, ikke henger med nykommeren.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Focus: 10. Mondeo: 8.

Ytelser & forbruk
Det er lett å tro at Focus 1.6 og Mondeo 1.6 har samme motor, men det stemmer ikke helt. Focus-motoren har kortere slaglengde og noe høyere effekt enn Mondeo-motoren og føles også kvikkere og svarer villigere på moderate gasspådrag. Akselerasjonsmålingene viser likevel at Mondeo holder overraskende godt følge med Focus, dette til tross for at den er 149 kg tyngre enn lillebror.

Forklaringen ligger delvis i Focus’ lange utveksling, og i vår bakketest hadde Mondeo litt bedre trekkraft i både femte- og fjerdegear enn Focus. Akselerasjonen i femtegear er derimot dårligere enn for Focus. Du må bruke fjerdegearet relativt flittig også i Mondeo, og du må regne med høyere bensinutgifter enn for Focus.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Focus: 10. Mondeo 9.

Pris & utstyr
Utstyrsmessig er det ikke mye som skiller Mondeo Mistral fra Focus Ghia. Elektriske vindusheiser og sidekollisjonsputer er de viktigste detaljene, men sidekollisjonsputene burde være på plass også i Mondeo nå.
Vurdering pris & utstyr:
Focus: 10. Mondeo: 9.

Konklusjon
Vi ser bare en grunn til å velge Mondeo 1.6 Mistral fremfor Focus 1.6 Ghia; et ønske om mer plass, og da spesielt bakseteplass, og bedre førersete. På de andre områdene henger ikke Mondeo med lillebror. Focus er rett og slett en mer moderne og bedre bil på de fleste områder.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer