img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volkswagen Passat 1.6 Comfortline mot Bora 1.6 Highline
BILTEST: Med Bora har Volkswagen forsøkt å gjøre kompaktsedanen til en luksusbil. De har langt på vei lykkes. Bora gir på mange områder et mer påkostet inntrykk enn Passat.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Når du ser Passat og Bora ved siden av hverandre, er det ingen tvil om hvem som er størst. At Bora er bare en fattig halv centimeter smalere enn Passat, vil de færreste ha vanskelig for å fatte. At den mangler 30 cm på lengden, er lettere å akseptere, og det rimer også med 19 cm kortere akselavstand.

Plass
Det er ingen tvil om hvem som er rommeligst av de to. Passat har større kupébredde både foran og bak, bedre benplass både foran og bak og bedre takhøyde. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet, er avstanden mellom for- og bakseterygg hele 76,5 cm, 7 cm større enn i Bora, og det merkes. Mens Boras baksete må regnes som en toseter, har Passat plass til tre voksne.

Også i bagasjeavdelingen har Passat mer å by på, først og fremst på grunn av at bagasjerommet er lengre, men også fordi det har større lukeåpning. Legger du ned baksetet, har du ti centimeter mer å boltre deg på i Passat.
Testvurdering plass:
Passat: 10. Bora: 7.

Førerplassen
Bortsett fra at Passat er rommeligere, er det ikke mye som skiller disse førerplassene. Du sitter en tanke bedre i Passat, først og fremst fordi du har bedre plass til venstrebenet, men også fordi det er mer plass rundt deg.

Sittekomforten er en tanke bedre i Passat, men sidestøtten til øvre del av ryggen er til gjengjeld litt dårligere enn i Bora.

Instrumenteringen er den samme i de to. Materialvalg er også likt og gir et påkostet inntrykk i begge bilene. Vår Passat har trepaneler på midtkonsollen. Det er ekstrautstyr i Comfortline.
Testvurdering førerplassen:
Passat: 10. Bora: 9.

Komfort
Passat har mer påkostede hjuloppheng enn Bora, noe som bidrar til bedre fjæringskomfort på alle typer ujevnheter. At Passat har 65-profil dekk, mens Bora har 55-profil, hjelper også. Dekkutrustningen har også innflytelse på støynivået fra hjulene og Passat har lavere støynivå og lunere støybilde enn Bora, spesielt på grov asfalt.

Til gjengjeld er motorstøyen hørbar i Passat, og en liten porsjon transmisjonsstøy gir seg også til kjenne fra tid til annen. Bora har en svært så tyst motor og transmisjon.

Passat blir svært varm i sola, og at vår bil er mørk gjør ikke det hele noe bedre. Et klimaanlegg til 5.900 kroner er absolutt å anbefale hvis temperaturkomforten på varme sommerdager skal bli like god som i Bora.
Testvurdering komfort:
Passat: 10. Bora: 8.

Kjøreegenskaper
Bora har et sportslig snitt, men det har ikke Passat. Likevel er det svært små marginer som skiller de to når det gjelder kjøreegenskaper. Her viser Passatens mer påkostede hjuloppheng virkelig hva det duger til. Styreresponsen er ikke like god som i Bora, men du verden for et veigrep. Spesielt på humpete og svingete vei viser Passaten at de avanserte hjulopphengene har fordeler.

Begge bilene har bremser som tar ganske så brått før du har vennet deg til dem, men som er lette å dosere når du har lært dem å kjenne. Passat trenger ca to meter lengre bremsestrekning enn Bora, ikke uventet med tanke på forskjellen i dekkdimensjon og det faktum at Passat er 69 kg tyngre enn Bora.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Bora: 10. Passat: 10.

Ytelser & forbruk
Det er stort sett bare motorstyringen som skiller motorene i Bora og Passat. Passats motor når maks effekt 300 o/min tidligere enn Boras, og den har også 5 Nm lavere dreiemoment enn Bora-motoren.

At Passat 1.6 er noe mer sedat enn Bora 1.6, skyldes nok i større grad vektforskjellen enn forskjellene som ligger i motorene. Skjønt 69 kg mervekt for Passat er høyst akseptabelt og viser at Volkswagen har lagt ned mye i støydempende tiltak i Bora.

Bora og Passat har kort utveksling og er trekkvillige i både fjerde- og femtegear og har bedre trekkraft enn de to 1,6-litersmotorene fra Ford. Passat henger ikke helt med Bora, men forskjellen er liten, og neppe noen vektig grunn i valget mellom disse to bilene. Passat har naturlig nok noe høyere bensinforbruk.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Bora: 10. Passat: 9.

Pris & utstyr
Passat har en prisfordel på hele 19.000 kroner i forhold til Bora Highline. Det eneste vi virkelig savner er klimaanlegget. Legger vi til det, er prisforskjellen fortsatt nesten 15.000 kroner.
Vurdering pris & utstyr:
Passat: 10. Bora: 7.

Vårt valg
Bora har en sportslig karakter og gir et mer påkostet inntrykk, blant annet i form av bedre støydemping mot motoren, enn Passat. Men Passat har mer å by på når det gjelder komfort, plass og ikke minst får du noen kroner til overs i forhold til en Bora. Skal du velge Bora, må det være dens karakter du faller for. Fornuften sier Passat.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer