Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nissan Micra 1.0 GX, Peugeot 206 XR 1.1, Toyota Yaris Terra 1.0 BILTEST: Denne gang har vi kjørt tre biler som ikke kan slå i bordet med hestekrefter og luksus – tvert i mot valgte vi de minste motorene av hver modell. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 9 - 1999. Det er vel neppe mange som frivillig kjøper undermotoriserte biler. Hverdagen for mange bileiere er imidlertid at de ønsker seg en ny bil, ikke bruktbil, men lommeboka setter klare grenser og dermed er løsningen relativt enkel; en liten bil med beskjedne muskler. Vi har derfor valgt å kjøre småbiler med små motorer, nærmere bestemt de minste motorene som de tre bilmodellene Nissan Micra, Peugeot 206 og Toyota Yaris leveres med. Av de tre bilene representerer Micra det veletablerte og velprøvde, Peugeot 206 kan sies å være både fersk og velprøvd ettersom designen er ny og motorene er velkjente, mens Yaris er den nyeste og mest spesielle av de tre – to japanske og en fransk bil. Om et par år kan det faktisk diskuteres om vi har å gjøre med en japansk og to franske. Fra tidlig i 2001 blir nemlig Toyota Yaris produsert i Valenciennes i Frankrike. Når motorene kan skilte med bare en liter sylindervolum, og en drøy desiliter mer for 206, risikerer du ingen dramatikk om du gir flatt jern. Disse bilene krever ekstremt lange strekninger hvis du skulle driste deg til forbikjøringer. Våre målinger er gjort med bare sjåføren i bilen. Med fullt lastet bil vil en forbikjøring ta enda lengre tid – spesielt på bakgrunn av at alle tre bilene har motorer med et maksimalt dreiemoment som ligger godt under 100 Nm. Det er sjelden vi opplever så stort sprik mellom våre egne målinger og fabrikkenes tall. Selv om vi kjørte gjentatte målinger, klarte vi ikke å komme i nærheten av fabrikkenes tall for akselerasjon fra 0 til 100 km/t. Sammenlignet med biler som er en klasse større, står ikke disse småbilene noe tilbake når det gjelder benplass og takhøyde for forsetepassasjerene. Tvert i mot gjør formen at de tre bilene har god plass til frisyren, men vel og merke bare i forsetene. Den største forskjellen i målene mellom våre testbiler og mellomklassebiler – bortsett fra bagasjevolumet – finner vi i nemlig i kupébredden og takhøyden i baksetet. De fleste «normale» biler kan vise til en takhøyde i baksetet som er 2-3 cm større enn i Micra, 206 og Yaris. Det er litt overraskende sett på bakgrunn av at nettopp bilenes høyde blir fremhevet som et pluss ved flere av de nye småbilene. Plass I bagasjeavdelingen er det Peugeot 206 som er konge. Ikke bare er bagasjerommet 40 liter større enn i de to andre, rommets form med rette vegger gjør det også langt enklere å pakke effektivt. Selv om hattehyllen fjernes, er det lite å vinne i høyden så lenge baksetene er i bruk, for det er så kort avstand mellom bakluken og seteryggen at det i praksis er få gjenstander som får plass der. Hvis bakseteryggen legges ned for å gi plass til et stort kolli, er det i Micra du kan dytte inn den største esken. Her er nemlig baklukeåpningen noen millimeter større i begge retninger enn i 206 og noen centimeter større enn på Yaris. Det hjelper likevel ikke, ettersom Micra er smalere mellom hjulhusene. Selv om Micras bagasjeromvolum er like stort som i Yaris, er det vanskeligere å utnytte effektivt. Førerplassen Peugeot 206 har en veldig flat sittepute og når førersetet mangler vinkelregulering, blir lårstøtten fraværende. Dette bidrar til en ubehagelig følelse av «å renne ut» av setet, en følelse som forsterkes jo lengre man er i bena. Det høyere utstyrsnivået XT har høyderegulering av førersetet, men XT kan ikke leveres sammen med 1,1-liters motor. Det er også vanskelig å få avstanden mellom sete, ratt og gearspak til å stemme i Peugeoten. Instrumenter, brytere og hendler er oversiktlig og logisk plassert, men det er stor overflate på dashbordet i 206. Det gir sjenerende reflekser i frontruten når det er sol. Interiøret i Yaris gir en trivelig følelse. Det bryter med det meste av hva vi har vært vant til fra Toyota. Her er det friskt utseende, kvikke farger, lyst og lett. Det digitale instrumentet er fort gjort å venne seg til. Det gir ikke grunnlag for minuspoeng i vår bedømming. Plusspoeng også for gode armlener i dørene. Derimot må Yaris trekkes for at A-stolpen stjeler noe av sikten på skrå fremover. Micra har det mest spartanske instrumentpanelet av de tre, men en ryddig midtkonsoll gjør sitt til at førermiljøet får et visuelt løft. Vi hadde gjerne sett at det var mer å gå på i rattets høyderegulering. Takhøyden i Micras førersete er meget akseptabel, om enn ikke fullt så rommelig som i Yaris. Komfort Micra har den fasteste fjæringen av de tre. Likevel hindrer ikke det at den krenger noe ved rask svingkjøring. På normal landevei har alle tre bilene god fjæringskomfort, selv om Yaris har en tendens til å gynge over små ujevnheter. Vi må over på dårligere underlag for å skille bilene fra hverandre. Yaris gir mest storbilfølelse i denne disiplinen. Til tross for at 206 har den lengste akselavstanden av de tre, virker den mest stumpete over de skarpe humpene. I Micraen bråker det mye fra hjulopphenget når underlaget ligner et vaskebrett, men vibrasjonene og bevegelsene svelges akseptabelt bra. Komforten på dårlig vei rangerer vi i denne rekkefølgen: Yaris, Micra, 206. Testlagets ører oppfattet Peugeot 206 som den mest støyende av de tre bilene, noe som ble bekreftet av desibelmåleren, men det er ikke store forskjeller. I moderate hastigheter, opp til 70 km/t, er motorlyden mer fremtredende enn hjulstøy i Micra, men det gir ikke noe ubehagelig støybilde. Vår Yaris var belemret med en høyfrekvent hvinelyd ved ca 80 km/t i femtegear, sannsynligvis fra transmisjonen. Ikke slik at det ga nevneverdig utslag på støymåleren, men når vi først var blitt oppmerksom på lyden, ble vi under kjøringen sittende å variere gasspådraget for å finne et leie hvor lyden forsvant. Kjøreegenskaper Micra er best å kjøre, men ikke best å bremse med. Her krever bremsepedalen et vesentlig fastere trykk enn hos de to andre, og uten ABS er det vanskelig å få god effekt ut av bråbremsingen. Gearkassen i Peugeot 206 bidrar ikke til noen god kjøreopplevelse. Gearskiftet føles en tanke slaskete samtidig som gearspaken må føres forholdsvis langt. Vår Yaris hadde et litt kantete og tungt gearskift, spesielt var det tungt å få den i femtegear og revers. Micra har en presis gearkasse som det er lett å jobbe med, heldigvis, for gearspaken må brukes flittig i motbakkene for å utnytte det beskjedne dreiemomentet ved å holde turtallet oppe. Ytelser og forbruk Overtaket utnyttes ikke i form av gode prestasjoner, for begge japanerne er raskere fra null til 80 km/t enn franskmannen. Noe av forklaringen ligger i at 206 er 60 kg tyngre enn de to andre. At 206 når sitt høyeste dreiemoment ved det laveste turtallet av de tre bilene, makter den bare delvis å vise i praksis. Under akselerasjon fra 40 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t er bunndraget i en motor vanligvis utslagsgivende, men Peugeot 206 klarer på langt nær å hamle opp med Toyota Yaris i disse disiplinene. Yaris viser seg som den mest overlegne også når det gjelder nedbremsing, med tre meter kortere bremsestrekning fra 80 km/t enn Peugeoten. Nissans 16-ventilers enliter er kvikk og rask ved lave hastigheter, slik som for eksempel ved bykjøring, men når turtallet synker, straffes den for sitt lave dreiemoment. Den henger ikke med de to andre, og spesielt ikke Yaris, når den skal jobbe seg oppover i gearene. I femtegear må Micra bruke hele 21,5 sekunder, eller 6 sekunder mer enn Yaris, for å øke farten fra 70 til 100 km/t. Sammenlignet med 206, bruker Micra mindre bensin og er også raskere fra stillestående. Priser og utstyr Tilsynelatende er Micra den klart billigste av testbilene, men den store forskjellen ligger i at 1.0 GX mangler ABS-bremser. En så viktig sikkerhetsinnretning bør vi ha med, og dermed vil prisen øke med 5.600 kroner. Her opplevde vi for øvrig en pussig detalj: Vi kjørte en Micra med tilleggsbetegnelsen Pluss, som er en kampanjemodell – og den kan ikke leveres med ABS-bremser. Plussbetegnelsen er også forklaringen på at vår bil står på 14-tommers hjul, mens 13 er standard. Micra er utstyrt med sentrallås, fordi det er standard sammen med servostyring. Peugeot 206 har den høyeste prisen, og ettersom vår prøvebil var utstyrt med ABSbremser – som ikke er standard på XR – blir prisen drøyt 147.000 kroner. Riktignok har den lyktespylere, som Micra, men ellers er det ingen vesentlige forskjeller i utstyrsnivået som kan forsvare merprisen i forhold til de to konkurrentene. Vårt valg Testlaget lot seg ikke friste av et tiltalende utseende. Det var full enighet om at 206 måtte plasseres på tredjeplass i dette selskapet. Den ubehagelige sittestillingen og en daff motor gjorde utslaget. Bilen hadde bokstavelig talt løftet seg noen hakk hvis førersetets sittepute kunne løftes i forkant ved hjelp av vinkelregulering. Nissan Micra er den beste bilen å kjøre, så valget er enkelt hvis du har kjøreegenskaper som det viktigste valgkriterium. Hvis Micra hadde vært utstyrt med ABS-bremser, ville den kostet det samme som Yaris. Altså er det uavgjort på pris, og dermed står vi igjen med det faktum at Yaris har kjappere motor, lavest forbruk, rommeligere kupé og mer fleksibel innredning. Alt i alt blir derfor vårt valg: Toyota Yaris. LES VIDERE:
|