img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Citroën Xsara mot Volkswagen Golf
BILTEST: Bilene i kompaktklassen blir større, rommeligere, sikrere og mer velutstyrte. Etter å ha kjørt Xsara og Golf en tid, kan en sette spørsmålstegn ved om de ikke er i ferd med å bli mellomklassebiler.

Først publisert i BIL 1 - 1998.

Både Xsara – som erstatter ZX – og Golf er merkbart større enn sine forgjengere. Og det er ingen tvil om at bilprodusentene ved stadig å øke størrelsen på bilene også risikerer å miste kunder på grunn av det. Det er faktisk bilkjøpere som ikke vil ha en større bil. Golf III og ZX var rommelige nok og passe hendige i trafikken. Volkswagen viser tydelig hvordan de ønsker å takle dette problemet. Polo er nå omtrent like rommelig som Golf I var da den ble introdusert i 1974, mens Polos plass i modellrekken fylles av Lupo som introduseres til sommeren.

De som derimot ønsker mye plass innenfor en mer kompakt format enn de fleste mellomklassebilene tilbyr, kan glede seg. Xsara og Golf viser at du ikke lenger trenger å ofre komfort og utstyr selv om du vil ha en kompakt bil. Det er likevel et faktum at også mellomklassebilene vokser. Xsara er fortsatt både hendigere og billigere enn storesøster Xantia, og det er vel ingen tvil om hvem som er størst av Passat og Golf heller. Og er du ikke opphengt i størrelse, men tenker «bil for pengene», er det ingen tvil; rasjonaliseringer og mer effektiv produksjon gjør at hvis vi tar utstyrsnivået i betraktning, gir både Xsara og Golf mer bil for pengene enn sine forgjengere.

Plass
I forhold til Golf III er Golf IV ca 13 cm lengre, mens Xsara er ca 10 cm lengre enn ZX. Mens Xsara har beholdt samme akselavstand som ZX, har Golfs akselavstand økt med 3,6 cm, og det er fortsatt relativt stor avstand opp til Xantia (444,5 cm lang og 274 cm akselavstand) og Passat (467,5 cm lang og 270,5 cm akselavstand). I forhold til sine japanske konkurrenter, har Xsara og Golf nå et markert forsprang.

I begge bilene har både kupé og bagasjerom blitt vesentlig rommeligere. Økt akselavstand gir lengre kupéer, og når dessuten overhenget bak økes litt, blir også bagasjeplassen bedre. I Golf er spesielt førerplassen blitt rommelig. Skyver du førersetet helt bak, har du hele 122,5 cm benplass, 4,5 mer enn i Xsara. Når du skyver setet bakover, stjeler du mye plass fra baksetepassasjerene, og som du ser av målene for benplass i baksetet, har Xsara hele 9 cm mer å by på enn Golf når forsetet er i bakerste posisjon. Justerer du førersetene slik at de gir sjåføren like mye benplass, er fortsatt Xsara langt rommeligere, og den har også merkbart bedre takhøyde enn Golf. Den dårlige takhøyden skyldes at Volkswagen har valgt et høyt baksete. Det gir en god sittestilling, og ved at du får bena mer under deg, trenger du også mindre avstand til forsetene, men takhøyden lider.

Citroën har valgt å prioritere bagasjeplass i større grad enn Volkswagen og har et betydelig større bagasjerom. God bredde takket være kompakte bakhjulsoppheng, men også god lengde i bagasjerommet har æren for den gode plassen. Golf har også et svært rommelig bagasjerom og det nye bakhjulsopphenget med separate skrufjærer og støtdempere gjør at bredden er godt utnyttet. Golfs bagasjerom har dessuten god dybde, mens lengden er nesten den samme som i Xsara. Begge bilene har delte bakseter som gir flatt bagasjerom når du vipper frem sitteputen og legger ned seteryggen.
Testvurdering plass:
Xsara: 5. Golf: 4.

Førerplassen
Vi har allerede nevnt at Golf har den rommeligste førerplassen, og den har også det ergonomisk beste førermiljøet. Førersetet har riktignok litt svak sidestøtte og lårstøtte, men har god støtte til ryggen. Ved at du kan regulere rattet både vertikalt og horisontalt, er det likevel lett å finne en behagelig kjørestilling. Høyderegulering av førersetet er dessuten standard, men hever du setet, blir også lårstøtten dårligere.

Xsara har et førersete som gir bedre lårstøtte og sidestøtte, og førersetet har høyderegulering. Rattet har fireveis regulering, men langt mindre vandring enn i Golf. Vi skulle spesielt ønske at vi kunne trukket rattet litt lengre bakover.

Citroën har i stor grad samlet betjeningsfunksjonene på hendlene på rattstammen, noe som krever litt tilvenning, men som fungerer bra når du har vent deg til det. Det samme gjelder også plasseringen av bryterne for vindusheisene – de hører hjemme på døren ikke midt på dashbordet. Men når du vet hvor de er, finner du dem uten problemer. Golfs førerplass er sånn sett bedre gjennomtenkt, men her vil nok enkelte reagere på den blå instrumentbelysningen. Den er fancy, men for enkelte brillebrukere fungerer den dårlig. Øynene trenger rett og slett litt for lang tid til å venne seg til det blå lyset.

I Xsara sitter pedalene nokså tett og det er merkbart trangere i fothuset enn i Golf. I vår test-Golf var derimot høydeforskjellen mellom gass- og bremsepedal alt for stor. Ifølge importøren kan pedalhøyden justeres, og det bør da ikke være noe problem.

De kraftige C-stolpene er et av Golfs karaktertrekk, og bidrar til å gi den det robuste uttrykket. Spesielt gunstig for sikten skrått bakover er de ikke, og vidvinkel-sidespeilene er derfor velkomne. Xsara har noe smekrere C-stolpe enn Golf og noe bedre sikt skrått bakover, men den høye hekken gjør at heller ikke Xsara er enkel å vurdere ved for eksempel lukeparkering.

Og når vi først er inne på sikt; Xsara har klart best lysutstyr. Fjernlyset har bedre rekkevidde og bedre spredning enn Golfs tilsvarende lys, og nærlysene er også klart bedre i Xsara. Begge bilene må imidlertid melde pass mot Toyota Corolla når det gjelder lysutstyr. Corolla har god rekkevidde, men først og fremst bredere lyskjegler både på nær- og
fjernlys.
Testvurdering førerplass:
Golf: 5. Xsara: 5

Komfort
Selv om franske biler etterhvert kommer opp på et tysk nivå når det gjelder fjæring og demping, har de stort sett et lite forsprang på sine tyske konkurrenter når det gjelder fjæringskomfort. Xsara har vesentlig fastere fjæring og demping enn ZX, og gir tydelig til kjenne når du kjører på dårlig vei. Ristingen er likevel mindre påtrengende enn i Golf. Spesielt de store ujevnhetene flyter den mer behagelig over. Golf IV er også blitt vesentlig mer behagelig enn sin forgjenger, men selv om forskjellene til Xsara er små, er det fortsatt mer å hente på dette området.

Begge bilene gir en robust inntrykk på dårlig vei. Støy fra slag i hjulopphengene er ikke merkbar, og begge har hjuloppheng som samler opp små ujevnheter godt slik at det ikke går ut over stabiliteten i svinger med ujevnheter.

Også støynivået er merkbart lavere i Xsara enn i Golf, men på kjettingslitt snødekke gir begge en god del romlestøy. Forskjellen mellom de to er først og fremst at lydnivået i Golf er mer gjennomtrengende, og faktisk så sjenerende at det kan være vanskelig å høre på radio når du kjører på grovt snødekke.

Begge bilene har varme- og ventilasjonsanlegg med god kapasitet. Ingen har problemer med varmen når motoren først er blitt driftsvarm. En liten test av defrosteranleggene ved kaldstart, avslørte imidlertid at Golfs defroster gir dårligere virkning enn Xsaras. Det virker som om de sentrerte defrosterdysene i Golf gir dårlig spredning ut til sidene. Begge bilene er utstyrt med pollenfilter.

Xsara har noe bedre sittekomfort enn Golf for både for- og baksetepassasjerene.
Testvurdering komfort:
Xsara: 5. Golf: 4

Kjøreegenskaper
I den dynamiske avdelingen har Citroën foretatt merkbare forbedringer i forhold til ZX. Bedre styrerespons, bedre balanse og ikke minst en nydelig styrefølelse, gjør at Xsara er usedvanlig lett å håndtere på vinterføre. God balanse og stabilitet gjør at Xsara føles både hendig og lettkjørt samtidig som den gir en følelse av sikkerhet.

Også Golfs nye hjuloppheng – som ligger tett opp til det vi finner i Audi A3 – har gitt merkbare forbedringer når det gjelder kjøreegenskaper. I likhet med Xsara har også Golf god balanse og stabilitet, og ved frisk svingkjøring på snødekket vei er den overbevisende lett å kontrollere. Begge bilene gir tydelige signaler om hvor mye de tåler, og skulle det oppstå under- eller overstyring, er de snille å hente inn.

Begge bilene har bremser som gir god bremseeffekt og som er lette å dosere helt på grensen til at ABSen kobler inn.
Testvurdering kjøreegenskaper
Xsara: 5. Golf: 5

Ytelser og forbruk
Mens Volkswagen fortsatt hadde den trauste 1,8-literen med 90 hk, var det bestselgeren i Golf. Nå er det den nye 1,6-literen med 100 hk som har overtatt bestselgerrollen. I forhold til 1,8-literen er det et betydelig skritt i riktig retning. Lavere forbruk, men bedre effekt og fortsatt et meget hyggelig dreiemoment, gjør denne motoren perfekt i Golf. Blant annet gir bruk av innsugningssystem med variabelt volum bedre dreiemoment på lave turtall uten at det går på bekostning av effekten på høye turtall. 1,6-literen er usedvanlig lettkjørt og arbeidsvillig, og selv om den i effekt og dreiemoment ligger noe etter Xsaras 1,8-liter, er ikke dette merkbart ved normal kjøring. Bare i de seigeste bakkene drar Xsara fordel av litt høyere dreiemoment.

Mens Volkswagens 1,6-liter nøyer seg med åtte ventiler, er Citroëns 1,8-liter en sekstenventiler. Citroën bruker lange innsugningskanaler for å styrke dreiemomentet på lave turtall. Resultatet er en motor som har god trekkraft og som jobber smidig over hele turtallsregisteret, og som har merkbart bedre skyv enn Golfens 1,6-liter på toppen av turtallsregisteret.

Xsara-motoren er ikke like snill i omgangen med drivstoff som Golf motoren, og spesielt ved litt frisk kjøring og bykjøring er 1,8-literen tørstere. Ser vi på forbruk sammen med motorens dreiemoment- og effektkarakteristikker, er nok Volkswagens 1,6-liter den beste.
Testvurdering ytelser og forbruk:
Golf: 5. Xsara: 4

Utstyr
Dette er to biler som har høyt utstyrsnivå. Alt sikkerhetsutstyret er på plass; fire kollisjonsputer, beltestrammere, høyt bremselys, startsperre og ABS-bremser. Golf har tre hodestøtter på baksetet, men topunktsbelte på midtplassen. Xsara har trepunktsbelte på midtplassen i baksetet, men bare to hodestøtter bak.

Når vi ser på utstyrsdetaljer, gir Golf på de fleste områder et mer påkostet inntrykk enn Xsara. I Citroënen savner vi for eksempel kupélysbryter på bakdørene. Her er det stummende mørkt i kupéen såfremt du ikke åpner en av fordørene. I Golf Comfortline er det egne kupélys over hver bakdør, og en detalj som silikondempede håndtak over dørene bidrar til å gi Golf et mer påkostet preg.

Så får vi se når prisene på Xsara er klare hvor stor prisforskjell det blir mellom de to. Når det gjelder komfort, plass, kjøreegenskaper og motor holder Xsara følge med Golf uten problemer. Med en sannsynlig dårligere annenhåndsverdi og noe dårligere detaljfinish, må Xsara 1.8 ikke være dyrere enn tilsvarende utstyrt Golf 1.6.
Testvurdering utstyr:
Golf: 5. Xsara: 4

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer