Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota Avensis 1.8 mot Volkswagen Passat 1.8 BILTEST: Toyota har ambisjoner når de nå lanserer sin nye mellomklassebil Avensis. Carina er borte, nå satses det med nytt navn og – med god grunn – styrket selvtillit. Vi har latt nykommeren møte Volkswagen Passat. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 3 - 1998. Avensis er en merkbart bedre bil enn Carina E når det gjelder komfort. Både støynivå og fjæringskomforten er forbedret, noe eventuelle Carina E-eiere som vurderer overgang garantert vil sette pris på. Toyota har også fiffet opp interiøret en god del i forhold til forgjengeren, noe som blant annet innebærer at du har fått større valgfrihet når det gjelder interiørfarger. I likhet med Carina E er også Avensis først og fremst en rommelig familiebil. God plassutnyttelse har vært høyt prioritet. For å finne ut hvor god Avensis er, har vi kjørt en sammenligning med en annen av de store mellomklassebilene – Passat. Vår Avensis er en 1.8 Linea Terra som har en lettere modifisert utgave av den samme magermotoren vi fant i Carina E og som yter 110 hk. Passaten er en 1.8 Comfortline som har Volkswagens 1,8-liter med 5 ventiler pr sylinder og 125 hk. Plass Kupéen i de to bilene er nesten identiske når det gjelder plassutnyttelsen i lengderetningen. Passat har noe bedre benplass for forsetepassasjerene. Det skyldes at setene har større justeringsmulighet bakover. Skyves for eksempel førersetet helt bak, er det lite benplass igjen til eventuelle baksetepassasjerer. Med meg og mine 175 cm i førersetet og med en kjørestilling som passer til ratt og pedaler, er avstanden mellom for- og bak-seterygg identisk i de to bilene, 74,5 cm, og over gjennomsnittet for mellomklassen. Begge bilene har god takhøyde og kupebredde. I baksetet er bredden identisk, mens Passat har 3,5 cm mer å rutte med i forsetet. Når Passat gir et rommeligere inntrykk enn Avensis, skyldes det første og fremst at dens forseter har større reguleringsmuligheter, plassen i kupéen er ikke vesentlig forskjellig. Bagasjen har det derimot vesentlig rommeligere i Passat. I Avensis preges bagasjerommet av en smal lukeåpning – den er hele 27 cm smalere enn i Passat, og de innvendige hengslene er også plasskrevende. Avensis bagasjerom preges dessuten av relativt plasskrevende hjuloppheng og minste bredde er 93,5 cm, mens det ryddigere bagasjerommet i Passat er 9 cm bredere. Forskjellen i volum er ubetydelig. Det er utformingen av bagasjerommene og baklukeåpningene som har størst betydning, og der har Passat et lite fortrinn. Komfort Passat føles som en stor bil og har en fjæring/demping som gjør at den flyter svært så behagelig over de store og mellomstore ujevnhetene. Samtidig takler den også de små ujevnhetene behagelig. Avensis oppfører seg forskjellig fra Passat. Den flyter ikke like godt over de store ujevnhetene, men takler dem likevel svært så behagelig. De små ujevnhetene takler den bedre enn Passat, men skarpe mellomstore ujevnheter – som for eksempel hullete asfalt – har bakhjulsopphenget litt problem med, og slike ujevnheter kjennes bedre i Avensis enn i Passat. Volkswagens modeller har vært kjent for å ha kraftige varmeapparat, og det er ikke noe å utsette på varmekapasiteten i Passat heller. Varmefordelingen kan derimot bli bedre, det gjelder spesielt defrosteren. Defrosterdysene er plassert på midten av dashbordet og varmluftfordelingen på frontruten er langt fra optimal. Avensis´ varmeapparat ligger ikke noe tilbake for Passats og har dessuten en bedre fordeling av varmluften til frontruten. Sittekomforten er omtrent like god i de to. Begge har bakseter som er utformet som tosetere og tre voksne har det derfor ikke spesielt komfortabelt. To voksne sitter derimot behagelig i relativt høye seter som gir god støtte både til lår og rygg. Førerplassen Førerplassene er likevel noe forskjellige og Passat drar her det lengste strået, blant annet fordi den har en førerplass som er lettere å tilpasse hver enkelts personlige ønsker. Fireveis regulering av rattet gjør at du får det i både den høyden og den avstanden du foretrekker. Førersetet har dessuten høyderegulering som virkelig gir forskjell – eneste ulempe er at sitteputen løftes litt mer i bakkant når setet heves og lårstøtten er derfor best når setet står lavt. God sidestøtte til både rygg og lår og god korsryggstøtte setter vi også pris på, og det samme gjelder den gode støtten til venstrefoten. Den viktigste forskjellen mellom Avensis og Passats førerplasser, er faktisk at du i Avensis ikke har mulighet til å dra rattet litt nærmere deg. Rattet er derfor litt langt frem når avstanden til pedalene stemmer. Heller ikke setehøyden har samme reguleringsmulighet, men du har mulighet for separat høyderegulering av sitteputens for- og bakkant. Avensis-setene er litt smalere over ryggen enn Passats og gir god sidestøtte. Regulerbar korsryggstøtte tar seg av støtten til den nedre del av ryggen. Også Avensis har fotstøtte som gir god støtte til venstrefoten. Betjeningsmessig er det ikke noe å utsette på de to, begge vitner om at de har utviklingsavdelinger som er oppegående på dette området. Men om de samme folka har forsøkt å rygge med de to bilene, skal være usagt – sikten bakover er nemlig ikke mye å skryte av og det er all grunn til å se seg god for før en legger inn reverse og slipper clutchen. Begge bilene er utstyrt med vidvinkel sidespeil. Kjøreegenskaper Passat har en tanke bedre styrefølelse og stabilitet enn Avensis, og selv om den er noe mer duvende, har den er den fast og kontant oppførsel på hullete og svingete vei. På bar vei er det ikke store forskjellen på de to, men Passats bedre stabilitet på vinterføre er åpenbar. Når det gjelder fremkommelighet, viste derimot Avensis bedre takter, men her snakker vi om forskjeller som lett kan skyldes forskjellig dekkutrustning. Vår Avensis stod på litt mykere dekk enn Passaten. Den største forskjellen mellom de to på vinterføre, opplever du når du skal bremse. Avensis har uvanlig svak bremsefølelse. Når du kommer fra Passaten er dette spesielt merkbart. Passats bremser er progressive og går skikkelig på, men er samtidig lette å dosere og kan bremses på kanten av blokkering. Avensis bremsepedal føles død, og du har svært dårlig følelse med bremsene. Bremsevirkningen er god, men på isete og glatt vei du får ingen tilbakemelding før du kjenner vibrasjonene fra ABSen. I mørket stiller Avensis bedre rustet enn Passat. Den har bedre spredning av lyset på nærlys og har dessuten bedre rekkevidde på fjernlys. Ytelser & forbruk Men lavt forbruk har en pris, og i dette tilfellet er det effekten og trekkraften som lider. Passats 1,8-liter har 10 hk mer og virker vesentlig sterkere under akselerasjon. 13 Nm mer dreiemoment sørger dessuten for at den har noe mer å rutte med i bakkene. Dette til tross for at Passat veier 70 kg mer enn Avensis. Avensis 1,8-liter er en videreutvikling av samme magermotor som ble brukt i Carina E. Med litt modifisert styringsprogram er kjørbarheten blitt bedre. Du merker mindre til forskjellene når motoren går på mager blanding og når den går på fet blanding. Helt optimalt er det fortsatt ikke, og den største ulempen er at motoren svarer dårlig på gasspådrag. Ved jevn hastighet vil motoren normalt gå på mager blanding, noe som gir liten effekt og gjør at motoren ikke greier å holde farten når du møter en bakke. Kompenserer du fartstapet ved å gi litt mer gass, skjer det til å begynne med ingen ting – hastigheten fortsetter å synke. Så plutselig virker det som motorstyringen oppdager at sjåføren ønsker litt mer fraspark og åpner for en fetere luft/bensinblanding og motoren gir den ekstra effekten du har savnet. Resultatet er at du nå får nok kraft til å akselerere opp til den opprinnelige hastigheten, men når du går av gassen for å stabilisere hastigheten, blir trekkraften igjen for dårlig og prosedyren gjentar seg. Det er tydelig at Toyota har problemer med å finne en god balanse akkurat i overgangen mellom mager og fet blanding. Når veien har bakker er det vanskelig å holde jevn hastighet i Avensis 1.8. Og med dårlig respons ved gasspådrag, blir den distansert av Passat ved for eksempel forbikjøringer. I så henseende er faktisk Avensis med 1,6-liters motor behageligere å kjøre. 1,6-literen har samme effekt, litt dårligere dreiemoment, men kvikkere respons. Pris og utstyr Avensis har tre hodestøtter og tre trepunktsbelter i baksetet, mens Passaten mangler hodestøtte og har bare topunktsbelte på midtplassen i baksetet. Utstyrsmessig er det ikke de store forskjellene, men prisen skiller – Avensis er 14.350 kroner rimeligere enn Passat. Du kan med andre ord få en Avensis 1.8 Terra med klimaanlegg for samme pris som en Passat 1.8 Comfortline. At Avensis har 3 års garanti kommer dessuten som et pluss i forhold til Passats 1 års garanti. På den annen side har Passat 12 års rustgaranti, mens man hos Toyota fortsatt gir 6 års garanti mot gjennomrusting. Så er spørsmålet: hvilken garanti vil man med størst sannsynlighet få bruk for? Både Toyota og Volkswagen står sterkt på bruktmarkedet og i forhold til hva du investerer i nybil, tror vi de to er jevnbyrdige når de skal selges og gir brukbare priser på bruktmarkedet. LES VIDERE:
|