img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Mondeo mot Mazda 626
BILTEST: Kan nykommeren Mazda 626 tukte veletablerte Ford Mondeo når vi snakker om stasjonsvogner og to-liters motor? På idrettsbanen ville det blitt fotofinish.

Først publisert i BIL 4 - 1998.

Denne gang har vi valgt å sammenligne to stasjonsvogner i familieklassen, begge med to-liters motorer. Dette er biler som appellerer til de av leserne som legger vekt på motorytelse, og som derved ikke lar prisen alene avgjøre valget av bil. Antagelig finner vi en overvekt av firmabilkjørere bak rattet på disse bilene.

Ford Mondeo var et naturlig valg til denne testen, ikke minst på grunn av bilens sterke stilling på salgsstatistikken gjennom de seneste fire-fem årene. Som en motpol ville vi ha med en av nykommerne. Valget falt på Mazda 626, en bil som er ny som stasjonsvogn etter at 626-serien kom i ny drakt som sedan og kombikupé på ettersommeren i fjor. Mazda har ry på seg for å produsere nøkterne og brukervennlige familiebiler, men har savnet en moderne stasjonsvogn siden begynnelsen av 1990-tallet. Derved representerer Mondeo det etablerte og velkjente – selv om den fikk en vellykket ansiktsløfting og modifisering for et og et halvt år siden.

Mondeo kan vise til et bredt utvalg når det gjelder motorer og utstyrsnivå. Laveste nivå kalles rett og slett Mondeo, deretter følger Mistral (som vi kjører her), Si, Si Sport, Ghia og Ghia Luksus. I tillegg til 2,0-literen som sitter i vår testbil og som har betegnelsen Zetec E 16V, leverer Ford 1,6-, 1,8- og 2,5-liters bensinmotorer samt en 1,8-liters turbodieselmotor, men det er ikke alle motorvarianter som leveres sammen med alle utstyrsnivåer. Mondeo stasjonsvogn var også med i vår sammenligningstest mellom fire stasjonsvogner i Bil nr 8 i fjor, men da med 1,8-liters motor og Ghia-utstyr.

Mazda 626-serien leveres med tre motoralternativer og to utstyrsnivåer: 1,8-liter som yter 90 hk, 2,0-liter som byr på 136 hk (og som kalles High Power) samt vår testbiltoliter som yter 115 hk. Den minste motoren følger utstyrsnivå LX, mens begge tolitersmotorene henger sammen med GLX-nivå.

Plass
Plass er et stikkord når det handler om stasjonsvogner. Utvendig skiller det lite mellom de to konkurrentene – bare en enslig centimeter på lengden og 3 cm i bredden, begge dimensjoner i favør av Mondeo. Forskjellen i bredde gir seg også utslag i tilsvarende større sporvidde, og også akselavstanden er en anelse – drøyt 3 cm – større i Mondeo.

Skulle målebåndet alene bestemme valget mellom de to når det gjelder bagasjeplass, ville Mazda fått problemer med argumentene. Mondeo bekrefter sånn sett ordtaket om at de gamle er eldst. Selv om 626 kan måle seg med Mondeo på mange av kupédimensjonene, er det klar forskjell i favør av Forden i bagasjerommet. Spesielt er det klasseforskjell når det gjelder avstanden mellom hjulhusene, altså hvor bredt bagasjerommet er på det smaleste. Når Mondeo er 17,5 cm bredere på dette punktet, vil bileieren få mange anledninger til å sende en vennlig tanke til bilens kompakte bakhjulsoppheng.

626 appellerer imidlertid til følelsene med sin fleksible innredning, hvor baksetet kan flyttes hele 16 cm frem fra normalstillingen og derved øker plassen tilsvarende i bagasjerommet, og hvor seteryggen på det høyre forsetet kan foldes fremover slik at det ligger vannrett over seteputen. Dermed har du fått et bord ved siden av førersetet, eller du har plass til å frakte hjem det nye gulvteppet uten at det behøver å stikke en halv meter utenfor bakluken. 626 er også noe bredere enn Mondeo øverst i lukeåpningen (vi har målt lukebredden 10 cm fra øvre kant for å få et praktisk mål på hvor stor kasse som kan skyves inn i bagasjerommet). I tillegg til den store bredden, kan Mondeo også vise til 2,5 cm større høyde opp til seteryggens øvre kant. Derved er selvfølgelig også volumet målbart større i Mondeo, så lenge baksetet i 626 står i normalposisjon. Hvis setet skyves 16 cm frem, er bagasjevolumet omtrent likt i de to bilene.

Begge bilene har god takhøyde – med 626 to-tre cm mer luft under taket i førersetet og Mondeo tilsvarende mer i baksetet. Også kupébredde er nesten identisk i de to konkurrentene, med Mondeo noen millimeter bredere foran, og 626 bredest i baksetet. I dette tilfellet stemmer også det visuelle inntrykket i kupeen overens med målebåndet – ingen av de to bilene gir inntrykk av å være større enn den andre.
Testvurdering plass:
Mondeo: 5. 626: 4

Førerplass
Begge bilene har funksjonelle og oversiktlige førerplasser, ingen store overraskelser og ingen spesielt irriterende detaljer. Begge har sort dashbord og sort instrumentering med hvite tall. Her er det ingen markert forskjell mellom europeisk og japansk, begge gir et solid inntrykk når det gjelder finish – og begge gir et like kjedelig inntrykk. Førersetet i Mondeo har rikelig justeringsmonn i lengderetningen.

Setet har også høydejustering samtidig som rattet har både høyde- og lengdejustering. Derfor er det lett å finne en god kjørestilling. Det er kun manuell innstilling av begge de utvendige speilene, noe som bare har betydning hvis det er hyppig sjåførbytte på bilen. For personer som ikke er blant de høyeste, kan det by på problemer å rekke bort til det høyre speilhåndtaket fra førersetet. Ellers gir brytere og hendler, spesielt for varme og ventilasjon, et noe mer «håndfast» inntrykk i Mondeo enn i 626.

Som sin ferske japanske konkurrent, Toyota Avensis (testet i forrige Bil), har heller ikke 626 lengderegulering av rattet, kun høyderegulering. De som er utstyrt med lange ben, og derfor har førersetet skjøvet langt tilbake, vil føle et behov for å dra rattet litt nærmere seg når avstanden til pedalene stemmer. Førersetet har både høyde- og vinkelregulering slik at det er lett å oppnå god lårstøtte, selv med lange ben. Setets reguleringsmonn i lengderetningen er ikke mer enn det må være, og jeg hadde ønsket meg noe bedre sidestøtte i ryggen. Det sitter armlene på førersetet – smak og behag avgjør om dette er en plussdetalj eller ikke. Personlig vipper jeg det som regel opp, for jeg synes bare det er i veien ved gearing. Begge de utvendige speilene justeres med en lett tilgjengelig elektrisk bryter på døren. Plusspoeng også for en fiks koppholder i midtkonsollen. I Mondeo må vi åpne lokket på boksen mellom setene for å finne en trygg plass å sette fra oss en kopp eller en brusflaske.
Testvurdering førerplass:
626: 4. Mondeo: 4.

Komfort
På dårlig vei kan det føles at Mazda 626 har større hjul (15 tommers felg mot Mondeos 14 tommer). 626 «flyter» bedre enn Mondeo over groper og hull i veibanen, men dette er ikke noen stor ulempe, for Mondeoens hjuloppheng og fjæring jobber mykt og behagelig. Sist vi kjørte Mondeo stasjonsvogn i en sammenligningstest (Bil nr 9/1997) fremhevet vi fjæringskomforten og evnen til å takle de små ujevnhetene – men da kjørte vi 1,8-liters Ghia som sto på 15 tommers hjul.

Vår japanske testbil ga litt tvetydige signaler, avhengig av underlaget. På grovt vaskebrett var det overraskende komfortabelt inne i bilen – det gjaldt både vibrasjoner og fjæringskomfort, men mellomstore humper – som for eksempel telehiv – taklet den dårligere, selv om den hadde den fasteste fjæringen og dempingen av de to bilene. Hvis slike humper kom for brått på, slik at vi ikke rakk å bremse ned, fikk ryggsøylen merke det.

På bar asfalt har Mondeo et behagelig lavt lydnivå, bortsett fra lyden fra hard motorgange under akselerasjon. Generelt føles lydnivået i Mondeo å være lavere enn i 626, men altså ikke når motoren går på høye turtall. På grusvei hørte vi søle- og steinsprut noe bedre i Mondeo enn i 626, noe som indikerer at også piggdekkstøy vil trenge lettere inn i kupeen. Denne typen støy er generelt et større problem i stasjonsvogner enn i sedaner, fordi stasjonsvognene ikke har et lukket bagasjerom som demper hjulstøy.

Det tok lang tid før varmeapparatet i Mondeo ga tilfredsstillende varme i bilen. Her var den japanske konkurrenten kvikkere i reaksjonen. Når det først var blitt «fyr i peisen », var det liten forskjell mellom bilene når det gjaldt fordeling av varmen og defrosternes plassering og funksjon. Begge bilene har også varmekanal for spredning av varme til baksetene. Vår Mondeo hadde manuelt klimaanlegg som ekstrautstyr, noe som betyr lite på den årstid vi kjørte bilene, men på varme sommerdager vil et slikt anlegg motvirke overoppheting hos både sjåfør og passasjerer.
Testvurdering komfort:
626: 4. Mondeo: 4.

Ytelser & forbruk
Vi har tidligere i denne testomtalen pekt på en rekke likhetspunkter mellom Ford Mondeo og Mazda 626. Heller ikke ved matfatet var det tilsynelatende den store forskjellen å skrive hjem om. Likevel var det nok her ved bensinpumpen etter endt testkjøring at kampen mellom de to ble avgjort. Forskjellen er nemlig større enn forbruket alene vitner om, for vi må huske på at Mondeo-motoren byr på 15 hk mer ytelse, og 10 Nm mer dreiemoment. Regner vi forbruk pr hestekraft isteden for forbruk pr mil, står Mondeoen alene øverst på pallen.

Med en tanke mer seigdragningskraft, har Mondeo også noe mer å rutte med i motbakkene, men igjen blir forskjellen liten ettersom den har noen flere kilo å dra på enn sin japanske konkurrent.

I vinterhalvåret må vi dessverre ofte avstå fra akselerasjonsmålinger og måling av bremselengder, så også denne gangen. Vi tillater oss imidlertid å skjele til våre tidligere tester av sedanutgavene med 2,0-liters motor, i Bil nr 1/2-1997 (Mondeo) og Bil nr 11-1997 (Mazda). Her ser vi at begge bilene kan vise til 7,0 sek. på akselerasjon fra 0 til 80 km/t. Akselerasjonen fra 40 til 100 km/t i 3. gear er klokket av på 10,4 sek. i Mondeo og 11,0 sek. i 626. Fra 70 til 100 km/t i 5. gear er målt til 13,0 sek. i Mondeo og 12,5 sek. i 626. I praksis altså identiske prestasjoner.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Mondeo: 5. 626: 4.

Kjøreegenskaper
Mondeo kjennes som en tyngre, større bil enn 626. Sistnevnte føles hendigere og lettere – og er det også, men det skiller bare 38 kg mellom de to. At motoren i 626 virker kvikkere og jobber mer uanstrengt, bidrar til den følelsen – til tross for underlegenhet i forhold til Mondeo når det gjelder både ytelse og dreiemoment.

626 har den klart mest kontante styringen av de to. Sammen med den faste fjæringen og dempingen, gir dette bilen et snev av sportslig oppførsel. Mondeo krever større rattutslag og den føles ikke like kontant på styringen som 626. Den krever altså mer jobbing med rattet. Begge bilene var skodd med samme dekktype og -merke, men med ulike dimensjoner.

Verken Mondeo eller 626 likte seg på bløt, sugende grusvei. Begge bilene sporet ubehagelig, og her krevde Mazdaen noe mer jobbing med rattet for å holde den under kontroll. På snø- og søleføre ga 626 dårligst tilbakemelding av de to bilene om underlaget.
Testvurdering kjøreegenskaper:
626: 4. Mondeo: 4.

Pris & utstyr
Startsperre, sentrallås, servostyring, ABSbremser og oppvarmede forseter bør i dag være standardutstyr på biler i denne prisklassen – og selvfølgelig mangler ingen av bilene noe av dette. Av sikkerhetsutstyret om bord i de to bilene er den største forskjellen at 626 har fire kollisjonsputer, Mondeo bare to. Da Ford moderniserte sin bestselger høsten 1996 var ikke sidekollisjonsputer noe tema i familiebilklassen. I dag har et flertall av de nye bilmodellene fått dette som standardutstyr, også biler som i størrelse befinner seg både ett og to trinn lavere på stigen. Begge bilene har tre hodestøter på bakseteryggen og begge er utstyrt med antispinnsystem. Mondeo har skivebremser foran og trommelbremser bak, mens 626 har skivebremser rund baut. Både ABS-bremsene og antispinnsystemet på 626 gir noe mindre lyd fra seg enn på Mondeo når de er i arbeid.

626 får også plusspoeng for automatisk nivåregulering av bakakselen, som er standardutstyr på GLX-utgaven. Mazda scorer selvfølgelig også på sin 3-års garanti mot Fords 1 år.

I standardutgave er Mondeo snaue 4.000 kroner dyrere enn 626. Ekstrautstyr som var lagt inn i våre testbiler beløper seg til 13.500 kroner i Mondeo og 7.000 kroner i 626. Vår Mondeo var som nevnt utstyrt med klimaanlegg. Dette er en del av en såkalt luksuspakke til 7.000 kroner som også inkluderer oppvarmet frontrute. De elektriske vindusheisene foran er heller ikke standard på Mistral, noe som betyr 2.500 kroner i tillegg på vår testbil.
Testvurdering pris & utstyr:
626: 5. Mondeo: 3.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer