img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Alfa 156 1.8 T.Spark møter BMW 318i
BILTEST: BMW har hatt taket på den sportslige delen av mellomklassen. Nå er det komfort og sikkerhet som dominerer og Alfa får overraskende liten motstand på det sportslige.

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Hvis det var en sportslig mellomklassebil med en luksuriøs undertone du var på jakt etter var BMWs 3-serie et naturlig valg. Høy kvalitet og finish, kombinert med god komfort og sportslige kjøreegenskaper har plassert 3-serien som en av de mest vellykkede og prestisjetunge i mellomklassen. Men konkurrentene kommer stadig nærmere. Audi A4 har allerede markert seg som en tøff utfordrer til BMWen, Toyota har lansert Lexus lS 200 og Alfa Romeo har allerede markert seg med Alfa 156.

Opprinnelig hadde vi planlagt at den ferskeste utgaven av 318i skulle møte Audi A4 1.8 og Alfa 156 1.8 T.Spark, men ettersom Audi-importøren hadde problemer med å skaffe en passende bil, har vi endt opp med et møte mellom BMWen og Alfaen, et interessant møte, selv om vi regner A4 for å være BMWens argeste utfordrer.

Plass
Når du ser en 318i og Alfa 156 sammen virker det som om BMWen er et nummer større enn italieneren. I virkeligheten handler det om små forskjeller, og enkelte mål er faktisk i Alfas favør. 3-serien er ca 4 cm lengre enn Alfaen, mens Alfaen er en halv cm bredere. Den største forskjellen i mål finner vi når vi ser på akselavstanden, her skiller det hele 13 cm i BMWens favør, en forskjell som gir seg utslag i bedre plass i kupéen.

Først og fremst skårer 318i på en meget rommelig førerplass. For de som har behov for mye benplass kan BMWen by på hele 4 cm bedre plass enn Alfaen. I baksetet er det derimot Alfaen som har best benplass. Med en sjåfør på ca. 175 cm bak rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 73 cm i BMWen og 74 cm i Alfaen. Men som du ser av målene har Alfaen 2,5 cm dårligere takhøyde, det er centimetre som merkes når de mangler. Forskjellen i kupébredde er derimot ikke merkbar – to voksne sitter behagelig i baksetet i disse to bilene, men med tre i bredden blir det trangt. I BMWen tar dessuten mellomakseltunnellen mye plass, og BMW har ikke utformet eller utstyrt baksetet for at det skal sitte en i midten.

Begge de to testbilene har god plass til bagasjen, men også her har 3-serien litt bedre plass enn Alfaen. Begge har fastmonterte seterygger, men mot et pristillegg på 5.740 kroner kan du i BMWen få nedfellbar seterygg.
Testvurdering plass:
BMW: 5. Alfa: 4.

Førerplass
Sammenlignet med Alfaens lette og elegante linjer virker BMWen tung, et inntrykk som også gjelder for førerplassen. Korrekt ergonomisk, men forutsigbart og på grensen til kjedelig når vi sammenligner med Alfaens elegante og nostalgiske interiør. BMW og Alfa har prioritert forskjellig når det gjelder utforming av førerplassen, og den som jakter på et sportslig preg vil finne seg best til rette i Alfaen.

Funksjonsmessig er det ikke noe å utsette på BMWs førerplasser, det gjelder også i 3-serien. Alt er der det bør være og er godt merket, og alle hendler og brytere er lette å bruke. BMWens førersete gir god støtte til lårene, og høydereguleringen av setet er laget slik at du beholder lårstøtten også når du hever setet. Sitteputen gir god sidestøtte, men sidestøtten på toppen av seteryggen er svak. Forholdet til rattet er enkelt å justere, rattet har både vertikal og horisontal regulering. En fothviler sørger for at du har god støtte til venstrefoten.

Designmessig er Alfaens førerplass vesentlig friskere og grovt sett fungerer den brukbart, men heller ikke mer. Forholdet mellom rattet og instrumentplasseringen harmonerer dårlig, og når rattet er justert slik at det gir en behagelig kjørestilling skjuler det toppen av instrumentene. Sittekomforten er god. Lårstøtten er riktignok litt svakere enn i BMWen, men sidestøtten og støtten til korsryggen er bedre. Reguleringsmulighetene for ratt og førersete er de samme som i BMWen. Også Alfa har montert en fothviler, men den ligger for mye og gir dårlig støtte. Høyrebenet har det trangere enn i BMWen, og kneet og leggen blir liggende mot den harde midtkonsollen.

Alfa 156 kan skilte med klimaanlegg som standard, noe BMW forlanger 12.900 kroner for i 318i. Ingen av våre testbiler var utstyrt med kjørelys, men lyset er koblet slik at det slukkes når tenningen slås av. På den måten kan du kjøre med lyset på uten å måtte tenke på å slukke det når du stopper. Begge bilene har gode lys med separate nær- og fjernlyskastere.

Store glassflater sørger for at du har god sikt rundt bilene, men ved rygging har begge sjenerende høye hekker og sikten bakover er som i de fleste moderne sedaner dårlig.
Testvurdering førerplass:
BMW: 5. Alfa: 3.

Kjøreegenskaper
Alfa 156 har fått mye ros for kjøreegenskapene, og BMWs 3-serie burde greie å matche Alfaens egenskaper på dette området, men greier det ikke helt. Men vi snakker om små marginer og isolert sett gir 3-serien et overbevisende inntrykk.

318i har en presis og følsom styring, men kontakten med hjulene er ikke like god som i Alfaen og styrepresisjonen mangler litt på å ligge på samme nivå som Alfaen. Presser du hardt inn i en sving kommer understyringen, men letter du på gassen balanseres understyringen bort uten å gå over i overstyring.

Alfa 156 har mindre understyringstendenser og merkbart bedre styrefølelse enn BMWen. Den har ikke samme kvikke styrerespons, men det kan virke som styringen i 318i er litt for kvikk. I unnamanøveren er det lett å styre for raskt, noe som gjør at bilen får store karosseribevegelser og overstyrer tidligere enn Alfaen. Mens Alfaen kjørte gjennom unnamanøveren i 95 km/t med en svak antydning til først å understyre og deretter overstyre, tålte ikke 318i mer enn 85 km/t før den fikk samme overstyring.

Også med last i bilen var forskjellen 10 km/t mellom de to, men BMWen kaster mer på seg og er i en slik kritisk situasjon mer krevende for sjåføren enn Alfaen. Vi har erfaring for at Continental-dekkene som vår testbil var utstyrt med har svært kvikk styrerespons og en 318i med andre dekk kan derfor oppføre seg snillere.

På grunn av den fastere fjæringen og dempingen er Alfaen litt uroligere enn BMWen på dårlig vei. Ikke slik at det blir problematisk, men den må gjetes litt mer når veien gjør at bilen begynner å kaste litt på seg. Retningsstabiliteten er ellers svært god for begge bilene.

Begge bilene har ABS-bremser. 318i har dessuten CBC (Cornering Brake Control) som fordeler bremsekreftene til hvert enkelt hjul og på den måten bidrar til at bilen holder den kursen sjåføren har valgt. Begge bilene har bremser med god bremsefølelse og som lett kan doseres helt på grensen i blokkering. Bremseeffekten skiller likevel en del, og 318i har 2 meter kortere bremsestrekning enn Alfaen fra 80 km/t.

Et problem som ikke direkte påvirker kjøreegenskapene, men som kan være en ulempe på dårlig vei er Alfaens dårlige bakkeklaring. Dekselet som ligger under motoren er bare 11,5 cm over bakken, og på begge de Alfa 156 vi har kjørt i Norge har festene til plastdekselet vært ødelagt som følge av belastninger når dekselet har subbet i bakken.
Testvurdering kjøreegenskaper
Alfa: 5. BMW: 4.

Komfort
BMW har tonet ned 3-seriens sportslige karakter, i hvert fall i 318i. Det har kommet fjæringskomforten til gode. Vårt testbil tok de mellomstore og skarpe ujevnhetene kontant og litt hardere enn ventet, men det skyldtes i stor grad at den taklet alle andre typer ujevnheter overbevisende komfortabelt. Når du dessuten ikke hører de slagene som du vet hjulopphengene får når du kjører på dårlig vei, blir komforten førsteklasses.

Alfas vektlegging på det sportslige gjør at fjæringskomforten ikke henger med BMWens. De skarpe ujevnhetene slår merkbart hardere og du hører dem også bedre. Sammenlignet med 318i er Alfa 156 vesentlig uroligere på dårlig vei og rister og slamrer mer.

De to bilene har helt forskjellige lydbilder. I 318i hører du nesten ikke motoren, ikke en gang opp mot topp turtall – ca. 6000 o/min – er det motorstøy å snakke om. Derimot er den svært følsom for grov asfalt, og på grunn av at alle de andre støykildene er så godt dempet, blir romlingen fra hjulene på grov asfalt slitsom, og på slikt underlag oppleves støynivået som mer slitsomt enn i Alfaen, selv om denne har et høyere støynivå på slikt underlag.

Motorlyden bidrar til å underbygge Alfaens sportslige karakter. Snerret i rekkefireren når den dras til turtellerens rødmerking ved 7.500 o/min er som musikk, og til tross for at lydnivået er vesentlig høyere enn fra BMWs ultrakultiverte firer vil de færreste oppleve det som støy.
Testvurdering komfort:
BMW: 5. Alfa: 3.

Ytelser & forbruk
Det kan i utgangspunktet virke som rått parti når vi sammenligner en motor med 118 hk med en med 144 hk. Men nå er det slik at effekttallene ikke sier alt om en motor. BMWs 118-hester er en 1,9-liter med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder som er trimmet med tanke på en gunstig dreiemomentkurve. Den har dessuten balanseaksler som sørger for en meget rolig gange, som blant annet bidrar til lavt støynivå.

Alfas 1,8-liter er en vesentlig hissigere sak. Den har to overliggende kamaksler, fire ventiler og to tennplugger pr sylinder og er trimmet for en vesentlig mer aggressiv karakter. Maks dreiemoment oppnås riktignok ved 400 o/min lavere turtall enn i BMWs motor, men det er 11 Nm lavere. Når motoren dessuten svarer dårligere på gasspådrag på lave turtall, blir det til at denne motoren må jages vesentlige høyere opp på turtallsregisteret enn BMWs 1,9-liter.

Under akselerasjonsprøvene var ikke forskjellene så store som forventet. Alfaen holder uten problem unna for BMWen i de prøvene som krever turtall, som for eksempel 0 til 100 km/t og 70 til 100 km/t i tredje- og fjerdegear. I femtegear har derimot BMWmotoren kontroll på situasjonen, og forskjellen mellom de to motorenes karakter er også godt merkbar ved normal kjøring. Der du i Alfaen automatisk søker ned til fjerdegear for å få akselerasjon, lar du i BMWen femtegearet ligge inne.

BMW-motoren er derfor vesentlig behageligere og enklere å leve med ved normal kjøring enn Alfaens mer nervøse motor. Dette merkes også på forbruket. I de kontrollerte EU-målingene er forskjellene ikke store, men når du stadig må ty til fjerdegearet i stedet for å ta hastighetsjusteringer på direkten i femtegear må du regne med at Alfaen blir merkbart tørstere enn BMWen.

Du vil neppe kvie deg for å bruke gearspaken i noen av disse to bilene. BMWen har et tungt og presist gearskift og tåler raske sjaltinger. Ved normal sjaltehastighet har Alfaen et overbevisende lett og presist gearskift, men i det øyeblikk du skal sjalte raskt henger den ikke like godt med som BMWen.
Testvurdering ytelser & forbruk:
BMW: 5. Alfa: 4.

Pris & utstyr
Begge testbilene har prislapper som viser i underkant av 300.000 kroner, og sammenlignet med de fleste mellomklassekonkurrentene er dette litt i overkant for biler med «bare» 1,8- og 1,9-liters motorer. Selv om både 318i og Alfaen er velutstyrt er de ikke overdådige – og en enkel detalj som koppholder mangler.

Ser vi nærmere på 318is utstyrsliste finner vi raskt ut at det ikke er mye annet som mangler. Klimaanlegget som er standard i Alfaen må du riktignok ut med 12.900 kroner ekstra for, og trepunkts belte og hodestøtte på midtplassen i baksetet er heller ikke standard. Det blir tilgjengelig fra september, men hos BMW Norge har de ennå ikke besluttet om det skal bli standard eller om det betyr ekstrakostnad. Når vi ser hvor stor vekt BMW har lagt på sikkerhetsutstyr ellers burde dette inkluderes i listen over standardutstyr. Foruten kollisjonsputene i dashbordet har forsetepassasjerene to sidekollisjonsputer og to hodekollisjonsputer. Antispinnregulering hører også med til standardutstyret.

Alfa 156 oppleves heller ikke som sparsomt utstyrt, men har ikke samme vektlegging på sikkerhetsutstyr. Sidekollisjonsputer blir for eksempel ikke tilgjengelig før i september. Også her mangler midtplassen i baksetet trepunktsbelte og hodestøtte. I likhet med 318i har Alfaen lettmetallfelger.

Mens BMW fortsatt bare gir ett års nybilgaranti varter Alfa opp med tre års garanti.
Testvurdering pris og & utstyr:
BMW: 4. Alfa 4.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer