Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
CR-V mot Forester BILTEST: Det er to helt ulike 4WD-systemer som finnes i Honda CR-V og Subaru Forester. De tar seg lett frem på røft underlag, men vår test viser at dette ikke er terrengbiler. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 8 - 1998. Bakgrunnen for å kjøre to «personbiler» ut i skogen ved Maarud Gaard for å prøve om de kunne duge som «offroadbiler», var grei. Med til sammen 1.500 solgte biler i løpet av første halvår, har Honda CR-V og Subaru Forester lagt beslag på 40% av 4WD-markedet her på berget. CR-V er i år landets desidert mest solgte blant de firehjulsdrevne bilene, uansett 4WD-system. Tidlig i juni passerte den 1.000 eksemplarer. I samme periode er det satt skilter på «bare» halvparten så mange Forester, men også det et imponerende antall, for den er dermed faktisk den mest solgte bilen med permanent firehjulstrekk. Den spennende nykommeren Land Rover Freelander hadde vi også planlagt å få med i denne testen selv om den ikke kommer i salg her hjemme før i september. Den norske importøren bestemte seg imidlertid for ikke å låne oss den eneste bilen de hadde tatt inn til landet – forståelig nok – fordi bilens spesifikasjoner ikke stemte overens med det som blir standard når bilen kommer i høst. Dermed måtte vi dessverre glemme briten i denne omgang og la de to «etablerte» japanerne bryne Interiør som gleder Vi sitter høyt og har god sikt til alle kanter. Betjeningen av enkelte knapper og brytere virker litt rotete, her finner vi vri-, trykk- og vippebrytere i skjønn forening. Sitteputen i førersetet er i korteste laget, men ellers er innstillingsmulighetene tilfredsstillende. Midtkonsollen er utformet slik at den ikke gir særlig god støtte til høyrebenet. Polstringen på albuestøtten i døra er i hardeste laget til at det blir et naturlig hvilested for armen. Et bord til å vippe opp mellom forsetene gir plass til kopp og matpakke. Førersetet i Forester har brukbar lengde på sitteputen, litt bedre enn i CR-V, og gir god sidestøtte. Det er også bedre støtte til venstre albue, og høyrefoten hviler mer naturlig mot midtkonsollen enn i CR-V. Her er det et mer enhetlig preg over knapper og brytere, og alle funksjoner er lett tilgjengelige. Har man sans for treimitasjon på midtkonsollen, vil Forester oppfattes som mindre kjedelig – rett og slett fordi det er mer kontraster og variasjon mellom lyst og mørkt interiør. Setetrekk og bekledning gir også her et lyst og trivelig inntrykk. Det er et imponerende antall smårom både rundt førerplassen og i bagasjerommet. Koppholder finnes det i baksetet, men savnes ved førersetet. Ikke for det ekstreme Det er en betydelig ulempe at bilene ikke har reduksjonsgear. Ned bratte veier eller skrenter må bremsene benyttes og da er det lett å miste kontrollen fordi bilen begynner å gli på tvers. Uten reduksjonsgear går det rett og slett for fort nedoverbakke hvis bare motoren skal bremse farten, noe som er vanlig praksis ved 4WD-kjøring i terrenget. Her iler vi til og understreker at vi kjørte Subaru Forester med automatgear. Velger du Forester med manuell gearkasse, har den reduksjonsgear. Forhjulsdrevet Honda Vi hadde ventet at det skulle være mulig å merke overgangen fra for- til firehjulsdrift ettersom dette er en ren av/på-funksjon. Men på regnvåte og sleipe grusveier var det ikke mulig å kjenne at dette ikke var en bil med permanent firehjulsdrift. Honda CR-V har rimelig bra fjæringsvei og akseptabel bakkeklaring. Hadde den hatt kortere overheng bak og vært utstyrt med reduksjonsgear og differensialsperrer – tre vesentlige kriterier i denne sammenheng – kunne den yppet seg mot de fem «ekte» offroaderne vi testet samtidig. Stabil Forester På grusvei klarer Forester seg bra. Selv i sedate Forester er det mulig å kjenne at Subaru vet hvordan man lager rallybiler. Med permanent firehjulsdrift ligger den fjellstøtt på veien. Forester har viskositetskobling på mellomakselen og varierer derfor trekk-kraften mellom for- og bakhjul, avhengig av hvilke hjul som har best grep. Vi kjørte Forester med automatgear, noe som langt på vei kompenserer for manglende reduksjonsgear. Men skal man trekke tungt og kjører mye med full last i bratte bakker, kan det være lurt å velge manuell gearkasse og reduksjonsgear. Begge bilene har drivsystemer som sjåføren ikke trenger å tenke på. Det er ingen spaker eller knapper som kan brukes feil. Subaru Forester føles en tanke mer stabil, men det kan like gjerne komme av at man sitter lavere. Honda CR-V har fordelen av ren forhjulsdrift på tørr asfalt. Det vil, i hvert fall i teorien, spare bensin. Ingen av de to bilene vil ha nevneverdige problemer med å ta deg opp den siste kneika til hytta på fjellet – forutsatt at det finnes en slags vei der. Ingen må lure seg selv til å tro at CR-V og Forester er terrengbiler selv om de har firehjulstrekk. Derfor har vi brukt samme skala for å bedømme terrengegenskapene som for de fem røffere bilene. Det gir også de lave På søleføre Bak rattet på Forester merkes farten noe bedre enn i CR-V, sannsynligvis fordi man sitter lavere. Hjulopphenget jobber effektivt, og gir bedre kontakt med underlaget enn CR-V, men det er mer støy fra hjulopphenget her enn i CR-V. Både når det gjelder hjulstøy på asfaltvei og sprut opp i hjulkassene på grusvei, er Forester godt støydempet. På humpete, dårlig vei merkes ikke slag i rattet på samme måte som i Hondaen. LES VIDERE:
|