img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
CR-V mot Forester
BILTEST: Det er to helt ulike 4WD-systemer som finnes i Honda CR-V og Subaru Forester. De tar seg lett frem på røft underlag, men vår test viser at dette ikke er terrengbiler.

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Bakgrunnen for å kjøre to «personbiler» ut i skogen ved Maarud Gaard for å prøve om de kunne duge som «offroadbiler», var grei. Med til sammen 1.500 solgte biler i løpet av første halvår, har Honda CR-V og Subaru Forester lagt beslag på 40% av 4WD-markedet her på berget. CR-V er i år landets desidert mest solgte blant de firehjulsdrevne bilene, uansett 4WD-system. Tidlig i juni passerte den 1.000 eksemplarer. I samme periode er det satt skilter på «bare» halvparten så mange Forester, men også det et imponerende antall, for den er dermed faktisk den mest solgte bilen med permanent firehjulstrekk.

Den spennende nykommeren Land Rover Freelander hadde vi også planlagt å få med i denne testen selv om den ikke kommer i salg her hjemme før i september. Den norske importøren bestemte seg imidlertid for ikke å låne oss den eneste bilen de hadde tatt inn til landet – forståelig nok – fordi bilens spesifikasjoner ikke stemte overens med det som blir standard når bilen kommer i høst. Dermed måtte vi dessverre glemme briten i denne omgang og la de to «etablerte» japanerne bryne
seg mot hverandre.

Interiør som gleder
Bak rattet på Honda CR-V er det ingen tvil om at dette er japansk; småkjedelig, men instrumentene er enkle og svært oversiktlige. Det lyse interiøret bidrar til følelsen av en trivelig «arbeidsplass».

Vi sitter høyt og har god sikt til alle kanter. Betjeningen av enkelte knapper og brytere virker litt rotete, her finner vi vri-, trykk- og vippebrytere i skjønn forening. Sitteputen i førersetet er i korteste laget, men ellers er innstillingsmulighetene tilfredsstillende. Midtkonsollen er utformet slik at den ikke gir særlig god støtte til høyrebenet. Polstringen på albuestøtten i døra er i hardeste laget til at det blir et naturlig hvilested for armen. Et bord til å vippe opp mellom forsetene gir plass til kopp og matpakke.

Førersetet i Forester har brukbar lengde på sitteputen, litt bedre enn i CR-V, og gir god sidestøtte. Det er også bedre støtte til venstre albue, og høyrefoten hviler mer naturlig mot midtkonsollen enn i CR-V. Her er det et mer enhetlig preg over knapper og brytere, og alle funksjoner er lett tilgjengelige. Har man sans for treimitasjon på midtkonsollen, vil Forester oppfattes som mindre kjedelig – rett og slett fordi det er mer kontraster og variasjon mellom lyst og mørkt interiør. Setetrekk og bekledning gir også her et lyst og trivelig inntrykk. Det er et imponerende antall smårom både rundt førerplassen og i bagasjerommet. Koppholder finnes det i baksetet, men savnes ved førersetet.
Testvurdering førerplass/interiør
Subaru Forester: 5. Honda CR-V: 4.

Ikke for det ekstreme
Ganske fort innså vi at det ikke hadde noen hensikt å tvinge disse to bilene gjennom de samme ekstreme øvelser som de andre fem bilene (se egen omtale). Vi måtte rett og slett prioritere å ikke skade bilene fremfor å se hvor «langt ut på jordet» de holdt tritt med sine røffere konkurrenter. For selv om bakkeklaringen er noe høyere enn på vanlige familiebiler, er ingen av de to egnet – eller beregnet – for terrengbruk. Et eksempel på bilenes begrensninger så vi da Honda CR-V skulle kjøre opp en bratt skrent. Ettersom bilen ikke har reduksjonsgear måtte øvelsen avbrytes. Bilen kom rett og slett ikke opp bakken. Da bilen derfor måtte rygges ned igjen, fungerte bakparten av eksospotten som gravemaskin. Bakkeklaringen er relativt god, men problemet er at overhenget bak (avstand fra bakaksel til bakre kant av støtfangeren) er for stort.

Det er en betydelig ulempe at bilene ikke har reduksjonsgear. Ned bratte veier eller skrenter må bremsene benyttes og da er det lett å miste kontrollen fordi bilen begynner å gli på tvers. Uten reduksjonsgear går det rett og slett for fort nedoverbakke hvis bare motoren skal bremse farten, noe som er vanlig praksis ved 4WD-kjøring i terrenget. Her iler vi til og understreker at vi kjørte Subaru Forester med automatgear. Velger du Forester med manuell gearkasse, har den reduksjonsgear.

Forhjulsdrevet Honda
Dårlige veier og vanskelig føre takler imidlertid begge bilene bra, selv om drivsystemene deres er vidt forskjellige. Honda CR-V er en forhjulsdrevet bil som ved behov automatisk blir firehjulsdrevet. På mellomakselen sitter det en clutch som styres av to oljepumper, en foran og en bak clutchen. Når for- og bakhjulene snurrer med forskjellig hastighet, oppstår det en forskjell i trykket fra de to oljepumpene og clutchen kobler inn bakhjulene.

Vi hadde ventet at det skulle være mulig å merke overgangen fra for- til firehjulsdrift ettersom dette er en ren av/på-funksjon. Men på regnvåte og sleipe grusveier var det ikke mulig å kjenne at dette ikke var en bil med permanent firehjulsdrift. Honda CR-V har rimelig bra fjæringsvei og akseptabel bakkeklaring. Hadde den hatt kortere overheng bak og vært utstyrt med reduksjonsgear og differensialsperrer – tre vesentlige kriterier i denne sammenheng – kunne den yppet seg mot de fem «ekte» offroaderne vi testet samtidig.

Stabil Forester
Det ville ikke Subaru Forester greid, selv om den har reduksjonsgear på modellen med manuelt gear. I motsetning til CR-V er Forester mer som en høy stasjonsvogn å regne. Riktignok er forskjellen i bakkeklaring bare 1,5 cm, men fjæringsveien blir for kort til at den kommer seg over de største gropene, selv om akselavstanden er 9 cm kortere enn på CR-V. Men her er det viktig å merke seg at Forester har automatisk nivåregulering på bakakselen, så den synker ikke ned selv om den lastes.

På grusvei klarer Forester seg bra. Selv i sedate Forester er det mulig å kjenne at Subaru vet hvordan man lager rallybiler. Med permanent firehjulsdrift ligger den fjellstøtt på veien. Forester har viskositetskobling på mellomakselen og varierer derfor trekk-kraften mellom for- og bakhjul, avhengig av hvilke hjul som har best grep. Vi kjørte Forester med automatgear, noe som langt på vei kompenserer for manglende reduksjonsgear. Men skal man trekke tungt og kjører mye med full last i bratte bakker, kan det være lurt å velge manuell gearkasse og reduksjonsgear.

Begge bilene har drivsystemer som sjåføren ikke trenger å tenke på. Det er ingen spaker eller knapper som kan brukes feil. Subaru Forester føles en tanke mer stabil, men det kan like gjerne komme av at man sitter lavere. Honda CR-V har fordelen av ren forhjulsdrift på tørr asfalt. Det vil, i hvert fall i teorien, spare bensin. Ingen av de to bilene vil ha nevneverdige problemer med å ta deg opp den siste kneika til hytta på fjellet – forutsatt at det finnes en slags vei der.

Ingen må lure seg selv til å tro at CR-V og Forester er terrengbiler selv om de har firehjulstrekk. Derfor har vi brukt samme skala for å bedømme terrengegenskapene som for de fem røffere bilene. Det gir også de lave
poengtallene uttrykk for.
Testvurdering terrengkjøring
Honda CR-V: 2. Subaru Forester: 1.

På søleføre
Både CR-V og Forester er typisk japanske biler, i den forstand at begge er lettkjørte. Det krever liten tilvenning før man føler seg vel bak rattet. Hondaen har kontant, men nøytral styring. Skarpe dumper kjennes godt i rattet. På underlag av typen «vaskebrett» henger ikke hjulopphenget helt med, bilen spretter og gir en følelse av å «flyte» oppå underlaget. På grusvei høres det lite støy fra hjulkassene samtidig som det er lite skrangling. Det menneskelige øret oppfatter det faktisk som det er mer hjulstøy ved kjøring på asfalt. Motoren har en hard gange ved turtall over 4000 omdreininger, men ved lavere turtall oppfattes motoren som godt støydempet.

Bak rattet på Forester merkes farten noe bedre enn i CR-V, sannsynligvis fordi man sitter lavere. Hjulopphenget jobber effektivt, og gir bedre kontakt med underlaget enn CR-V, men det er mer støy fra hjulopphenget her enn i CR-V. Både når det gjelder hjulstøy på asfaltvei og sprut opp i hjulkassene på grusvei, er Forester godt støydempet. På humpete, dårlig vei merkes ikke slag i rattet på samme måte som i Hondaen.
Testvurdering landeveiskjøring/komfort
Subaru Forester: 5. Honda CR-V: 4.

LES VIDERE:
-
Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer