img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Xantia, Primera, Vectra, Avensis og Passat
BILTEST: Stasjonsvognene i mellomklassen selger som de aldri har gjort før. Vi har kjørt et par nykommere mot to etablerte og en nyrenovert.

Først publisert i BIL 9 - 1998.

Vectra og Passat representerer de veletablerte blant de fem testkandidatene, og med et ønske om en pris på mellom 260.000 og 270.000, havnet vi på modeller med 1,8-liters motor. Citroën Xantia er også en velkjent traver, men den fikk i vår en facelift som er mer omfattende enn de kosmetiske endringene tilsier og gir de etablerte tyskere hardere kamp enn ventet.

Nissan og Toyota produserer begge sine mellomklassebiler i England, og begge er nye av året. Mens Toyota nå har lagt seg flat for de som ønsker komfort, har Nissan fortsatt der de slapp med første generasjon Primera. De forsøker å tilfredsstille dem som ønsker en sportslig mellomklassebil.

Plass
Når man sammenligner stasjonsvogner, må en plassvurdering komme sentralt selv om mange velger stasjonsvogn på grunn av dens større fleksibilitet og ikke først og fremst på grunn av stort bagasjeromvolum. Faktum er at mange sedanmodeller i kompaktklassen kan rutte med større bagasjerom enn våre fem stasjonsvogner.

Ser vi på de fem testbilene, er det ikke med en gang helt åpenbart hvem som er størst. Men for en gangs skyld er det den lengste bilen som også har best plass. Xantia har ikke bare rommeligst kupé, den har også det største bagasjerommet. Det kompakte bakhjulsopphenget gjør også at bagasjerommet er ryddig og lett å utnytte. Vår testbil hadde ikke delt baksete, men det er standard i alle 1999-modeller.

Passat kommer som en god nummer to etter Xantia når det gjelder plass, og også her er bagasjerommet svært ryddig og lett å utnytte. I Avensis stjeler tårnene til fjærbena mye plass og begrenser bagasjerommets bredde, men god høyde og god utnyttelse av bredden bak gir likevel stort volum. Både Passat og Avensis har god plass i kupéen.

Primera har et kompakt bakhjulsoppheng, men det tar mye plass under gulvet og den har derfor betydelig dårligere takhøyde i bagasjerommet enn konkurrentene. Kombinert med at det er 7 cm kortere enn i for eksempel Passat, blir det ikke noe imponerende bagasjevolum. Heller ikke plassen i kupéen er helt på høyde med Xantia, Avensis og Passat. Mens de andre testbilene har et baksete hvor sitteputen også vippes frem, legges seteryggen bare oppå sitteputen i Primera. En praktisk detalj er «kurven» i bagasjeromgulvet. Den hadde vært enda mer praktisk hvis den ikke hadde vært teppebelagt på den ene siden.

Vectra er minst i dette selskapet, og dette tatt i betraktning er Vectra svært så rommelig. I likhet med Primera stiller den i en klasse etter Xantia og Passat når det gjelder både kupé- og bagasjeromplass.
Testvurdering plass:
Xantia: 5. Passat: 5. Avensis: 4. Primera: 3. Vectra: 3.

Komfort
Toyota har satset på komfort, noe både Corolla og Avensis bærer preg av. Avensis er ikke bare testens mest støysvake bil, den har også best fjæringskomfort. Den takler riktignok de store ujevnhetene litt mer kontant enn Xantia, men er betydelig mer komfortabel over de små og skarpe ujevnhetene.

Xantias hydrauliske fjæring og demping er derimot skreddersydd for en stasjonsvogn. Systemet kompenserer nemlig for større belastning og Xantia tåler mer last enn konkurrentene før det merkes i bilen. Xantia er litt vel hard over små og skarpe ujevnheter, og enkelte synes det hydrauliske fjæringssystemet kan gi vel mye heising opp og ned. Systemet jobber litt for tregt og det kan bli vel mye duving. Xantia har noe høyere støynivå enn Avensis, men et behagelig støybilde.

Vectra og Passat stiller i samme klasse når det gjelder komfort. De har relativt likt støybilde med litt vel mye støy på grov asfalt og på dårlig vei. Fjæringskomforten er også ganske lik. Det betyr at de begge takler de små skarpe ujevnhetene kontant, men er relativt behagelige over de store ujevnhetene.

Primera preges av et relativt sportslig avstemt chassis og er en aning fastere enn de to tyske konkurrentene. Det er derimot støynivået som er Primeras store svakhet. Med Pirelli P6000 – et dekk som gir lite utvendig støy, men som vi har erfaring for gir en del romlestøy inne i bilen – er vår testbil langt fra så stillegående som vi hadde ventet. Det høye og harde støybildet ødelegger mye for komforten, men også en forholdsvis hard motorgange trekker ned.
Testvurdering komfort:
Avensis: 5. Xantia: 4. Vectra: 3. Passat: 3. Primera: 2.

Førerplass
Når man samler et knippe på fem biler med japansk, fransk og tysk herkomst, skulle man tro det var rom for noen spenstige løsninger, men der tok vi feil. Det er riktignok ganske store forskjeller i design, men sluttresultatet for den som sitter ved rattet er overraskende likt. Her er det mer smak og behag enn geniale løsninger som avgjør, alvorlige ankepunkter er det ikke.

Xantia har tilpasset seg den nye verden med kollisjonsputer og den karakteristiske tverrstangen på dashbordet foran forsetepassasjeren er borte. Sittekomforten er god. Setene er forholdsvis myke, men de gir likevel god støtte både til lår og rygg. Den regulerbare korsryggstøtten er virkelig regulerbar. Rattet har høyderegulering, og det er skikkelig støtte til venstrefoten.

Primera har den mest intime førerplassen av de fem og SRi-modellen har sportslige seter med meget markert sidestøtte til både lår og rygg. Høyderegulering av rattet er standard og førersetet har separat høyderegulering i forog bakkant av sitteputen.

Avensis har en mer komfortinnrettet førerplass. Setene har ikke like kraftige sidevanger som i Primera, men du verden så god sidestøtte de gir. Den regulerbare korsryggstøtten er ikke like effektiv som i Xantia, men gir den ekstra støtten som skal til. Høyderegulering av bakkant av sitteputen er standard. S med sitteputen i laveste posisjon sitter du forholdsvis høyt.

Passat har vesentlig hardere seter enn de fire konkurrentene, så harde at det kan bli ubehagelig hvis klærne ligger litt klumpete på ryggen. Setet har godt oppbygde sidevanger, men det er bredt. Er du av den slanke typen, er sidestøtten spesielt til øvre del av ryggen likevel begrenset. Høyderegulering av setet er standard, men fungerer slik at setet løftes mer i bakkant enn i forkant. Vil du ha god lårstøtte, må du derfor akseptere å ha setet lavt. Har du det, er dette den beste førerplassen ergonomisk sett. Her kan du nemlig i tillegg til å regulere rattet i høyden også regulere det horisontalt.

Vectra har tiltratt, en løsning som ikke fungerer optimalt. Det er litt for langt mellom de ulike trinnene til det. Sittekomforten er det derimot ikke noe å utsette på. Sidestøtten er bedre enn i Passat, men også her er det slik at setet løftes mer i bakkant enn i forkant når du hever det.
Testvurdering førerplass:
Passat: 5. Xantia:4. Primera: 4. Vectra: 4. Avensis: 4.

Kjøreegenskaper
Nissan har rendyrket de sportslige egenskapene i større grad enn de andre konkurrentene i denne testen. På svingete vei er den presise styringen og de kontante tilbakemeldingene i en klasse for seg, og dette er testens klart best balanserte bil når vi snakker om landeveiskjøring. I unnamanøveren er den ikke like overbevisende. Den tåler mye før den kommer i vanskeligheter og kjørte uproblematisk gjennom i 90 km/t, men når den først slapp, skjedde det forholdsvis raskt. Den er også vanskeligere å håndtere enn de fire konkurrentene.

Som tom bil var det faktisk Xantia som tråklet seg gjennom unnamanøveren raskest og var uproblematisk opp til 95 km/t. En presis og følsom styring gjorde at den tålte en kraftigere skrens enn Primera før det ble kritisk. På landeveien er den derimot ikke like kontant som Primera, først og fremst gjennom litt mer markert understyring.

Avensis var den mest spennende å kjøre unnamanøveren med. Allerede ved normal landeveiskjøring merker man at Toyotaen er myk. Den krenger mer enn de andre, og understyringen kommer tidligere. Med last blir den myk bak, noe som skapte problemer i unnamanøveren. Med 75 kg ballast og fire personer i bilen meldte den pass allerede ved 75 km/t, mens den greide seg gjennom i 85 km/t med tom bil.

Vectra var ikke den raskeste bilen i unnamanøveren, men likevel den tryggeste. Den meldte pass ved ca 85 km/t uten last, men greide seg også gjennom i samme hastighet med last. Så konsekvent oppførsel kunne ingen av konkurrentene varte opp med. Også på landeveien føles Vectra sikker, men den mangler den presise og kontante styrefølelsen som preger Primera og Xantia.

Passat er nokså lik Vectra, men føles tyngre. På landeveien er den mer duvende. Styrefølelsen er heller ikke her på nivå med Primera og Xantia. I unnamanøveren krenger den mye og får problemer tidlig. Den er vanskeligere å kontrollere enn Vectra både med og uten last.

Når det gjelder bremseegenskaper overrasker nok en gang Xantia positivt. God bremsefølelse og god bremseeffekt ga stopplengder helt ned på 25 meter. Passats bremser overbeviser også, men de tar brått og du skal venne deg til dem før du slutter å overbremse. Avensis kommer dårligst ut.

Den har dårlig bremsefølelse og 30 meter stopplengde er for mye. Heller ikke Primera og Vectra imponerer. 29 meter er nesten en billengde mer enn Xantia.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Xantia: 5. Primera: 4. Passat: 4. Vectra: 3. Avensis: 1.

Ytelser & forbruk
I utgangspunktet kan det virke urettferdig å sammenligne 1,8-litere og 2-litere, men skulle vi holde oss i rimelig nærhet av prisområdet 260.000 til 270.000, er dette det beste vi kunne oppdrive blant disse modellene. Xantia og Primera har begge to-liters motor med 135 og 130 hk, mens Vectra, Avensis og Passat har 1,8-litere med henholdsvis 115, 110 og 125 hk.

Forbruksmessig er Avensis´ magermotor den gunstigste. Og våre erfaringer er at det faktiske forbruket er gunstigere enn forbruket etter 93/116/EU-normen tilsier. Men det lave forbruket har sin pris, vil du ha litt ekstra fraspark må du bruke gearspaken relativt flittig og selv da er det ikke overbevisende mye krutt i 1,8-literen. Ved normal jevn landeveiskjøring fungerer den likevel brukbart, men henger ikke med Vectras og Passats 1,8-litere.

Vectra-motoren er testens overraskelse. Den er kvikk under akselerasjon og har dessuten vesentlig høyere dreiemoment enn Toyota-motoren. Det gir seg positive utslag i form av kvikk akselerasjon fra både stillestående og i fart. Ved at du kan utnytte femtegearet maksimalt, blir også det effektive forbruket lavere enn de oppgitte tallene. Spesielt hvis du kjører mye på svingete og bakkete vei er kort utveksling bedre enn lang.

Passats 1,8-liter har høyere ytelse enn Vectra-motoren, men den er langt fra like akselerasjonsvillig. Derimot er den sterkere på lave turtall enn dreiemomentet skulle tilsi, og ved igangsetting og i lave hastigheter er Volkswagen-motoren klart den sterkeste blant de som er med i testen. I akselerasjon i femtegearet er det bare Vectra og Xantia som kan utfordre den.

Taperen når det gjelder ytelser er Primera. To-literen innfrir verken på landeveien eller under våre akselerasjonsmålinger. Lang sluttutveksling gjør at trekkraften i femtegearet blir for dårlig og det blir unødvendig mye bruk av gearspaken. 70 til 100 km/t i femtegear på 13,5 sekunder er dårligst og med god margin. Bruker du toppen av turtallsregisteret, er det derimot fraspark nok, og Primeraen holder følge med Xantia fra 0 til 100 km/t. Lang sluttutveksling og en dreiemomentkurve med topp først ved 4.800 o/min får ta æren for at motoren er så slapp i femtegearet.

Xantia har den kraftigste motoren med tanke på både effekt og dreiemoment. Kombinerte med en effektiv sluttutveksling er den både akselerasjons- og trekkvillig. Samtidig har motoren en behagelig gange. Ved at du slipper å bruke gearspaken hver gang du møter en motbakke, får den også et gunstig bensinforbruk.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Xantia: 5. Vectra: 5. Passat: 4. Avensis: 4. Primera: 2.

Pris & utstyr
Alle testbilene har et høyt utstyrsnivå og det er bare små detaljer som skiller dem. Primera er den eneste som har klimaanlegg som standard. Skal man få et riktig bilde av prisene, bør vi derfor legge dette til prisen også for de andre modellene. Da er ikke Primera dyreste bil lenger, men får selskap av Xantia og blir distansert av Passat.

Avensis er rimeligst også etter av vi legger på klimaanlegg. Vil du ha en ferdigprutet pris med radio, vinterhjul og klimaanlegg, kan du få en Avensis 1.8 Terra Business til 246.900 kroner.

Som du ser av utstyrsoversikten, har alle testbilene fullt score på vår utstyrsoversikt når det gjelder både sikkerhetsutstyr og det mer luksusbetonte utstyret. Du skal lese spesifikasjonene ganske nøye og sammenligne dem med dine egne behov for å finne en utstyrspakke som passer. Ofte er det små detaljer som for eksempel koppholdere, ekstra strømuttak i dashbord (Xantia) eller bagasjerom (Primera) som gjør bilbruken enklere og behageligere.

Alle våre testbiler hadde gardin over bagasjerommet og nett som skiller kupé og bagasjerom. Takrailer som forenkler montering av lasteholdere er standard på Primera, Vectra, Avensis og Passat, men finnes ikke som originalt tilbehør til Xantia.
Vurderingpris & utstyr:
Avensis: 5. Vectra: 4. Xantia: 3. Primera: 3. Passat: 3.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer