img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fiat Coupé 1.8 versus Toyota Celica 1.8
BILTEST: Sportskupéene ble etter fjorårets avgiftsomlegging tilgjengelig for et større publikum. Fiat Coupé og Toyota Celica representerer ytterpunktene blant sportskupéene og står for det beste på hver sin måte. Bli med på en kjapp kjøretur og finn ut om en av dem kan passe din kjørestil.

Først publisert i BIL 1 - 1997.

Sola står allerede høyt på himmelen, trafikken inn mot Oslo er glissen, morrarushet hadde såvidt gitt seg da vi svingte av hovedveien. I speilet ser jeg en gul Fiat Coupé, foran meg slynger veien seg i nydelige svinger opp dalsiden. Toyota-motoren jobber uanstrengt og med et behagelig støynivå. Støyen fra hjulene er derimot langt fra behagelig, Celica har samme romlestøy som vi kjenner fra Corolla og tidlige utgaver av Carina E. Motorlyden overdøves effektivt.

Jeg sitter så alldeles nydelig, denne førerplassen er perfekt for en sportskupé. Jeg sitter ganske lavt og i et sete som gir utmerket støtte til lår både og rygg, samtidig som rattet er i eksakt riktig posisjon. Designmessig er interiøret derimot bare sånn akkurat passe etter min smak; det kunne passet inn i hvilken som helst annen Toyota, funksjonelt.

Vår testbil er utstyrt med Goodyear Eagle F1-dekk i litt heftigere dimensjon enn originalt. Et perfekt valg. De første svingene avslører en super styrerespons og eksakt styring. Celicaen har et meget godt veigrep og kan kjøres med millimeter-presisjon. Og hvilke bremser; perfekt balanserte og med en imponerende effektivitet. Fjæringen, som på motorveien var litt vel fast og ikke greide å svelge de små ujevnhetene og vibrasjonene fra den grove asfalten, fungerer nå perfekt. De store ujevnhetene og humpene takler den behagelig og uten at det går utover stabiliteten.

Jeg stopper og har såvidt kommet ut av bilen idet Henning i den gule Coupéen kommer rundt svingen. Det er ikke mulig å unngå å legge merke til den gule Fiaten, sånn sett er den grønne Celicaen kjedelig.

Men jeg liker likevel Celicaen. Forfra og fra siden er den elegant og selv om fronten med de fire separate lyktene ikke er provoserende, har den nok i seg til å vekke oppsikt, men sett bakfra er den dønn kjedelig.

Det kan nok diskuteres om Fiat Coupé er pen eller ikke, men det er ingen tvil om at den er oppsiktsvekkende. Har du sansen, er den en fest for øyet. Dette er en bil du kan gå rundt flere ganger og hver gang oppdage nye detaljer, konturer og linjespill, som for eksempel de markerte øyenbrynene ved hver hjulbue, de runde baklyktene, tanklokket i aluminium, de lakkerte panelene på dashbordet og dørene, dekslene over lyktene og de elegante speilene. Celica blir bare ordinær i forhold.

Jeg overtar Fiaten og detter på plass i et sete som virker alt for stort i forhold til det jeg kom fra. Jeg rigger meg til, får rattet på plass, det kan justeres både horisontalt og vertikalt, og finner riktig stilling i forhold til pedalene, men det vil liksom ikke stemme helt. Når jeg har rattet der det bør være i forhold til sittestillingen, ser jeg ikke toppen av speedometeret og turtelleren.

Jeg fyrer opp 1,8-literen, en motor som jeg første gang ble kjent med i Barchetta, og legger inn førstegear. For et gearskift — bedre enn dette er det stort sett bare BMW som gjør det — og for en motorlyd! Første gang du hører denne motoren er det lett å bli lurt til å tro at det er en langt større maskin som gjemmer seg under panseret. I forhold til motorlyden i Celica er dette musikk. Og det er en fryd å oppdage at Fiat har greid å dempe hjulstøyen slik at du kan nyte musikken fra motoren også på litt grov asfalt.

Allerede i første sving savner jeg Celicaens velordnede og ergonomisk perfekte førerplass. Sidestøtten i Fiat-setene er dårlig, det er mulig det skyldes at jeg er for smal over hofter og skuldre, men Henning hadde også mumlet ett eller annet om å bli slengt rundt i svingene, og han er noen nummer bredere enn meg.

De første svingene avslørte også noe annet — nemlig en utrolig styrerespons. 40-profil dekk på 17-tommers ATS-felger bidrar ikke bare til et potent utseende, de gir også veigrep og veikontakt utenom det vanlige og vår testbil er nok litt mer kompromissløs enn en bil på originaldekk. Styreresponsen er ultrakjapp og når styrefølelsen dessuten avslører absolutt alt forhjulene foretar seg, er alt lagt til rette for en kjøreopplevelse utenom det vanlige.

Over de store ujevnhetene er Coupéen fastere og mer kontant en Celica og når ujevnhetene kommer i kombinasjon med sving, kaster den litt mer på seg. Men den viker ikke en tomme av sporet og 130-hesteren kan utnyttes fullt ut. Bremsene er lettere å dosere enn i Celica, men har ikke samme bittet. Fiat Coupé er en rendyrket sportskupé, en bil som har den rette atmosfæren og som stortrives når svingene kommer tett.

Ingen av de to bilene er overmotorisert. Fiat-motoren føles mest potent og er raskest fra stillestående. Lavere vekt og effektiv utveksling gjør likevel at Celica er et strå hvassere når du først har kommet i siget.

Skal du kjøre langt er Celica vårt førstevalg. Førerplassen er oppskriften på god ergonomi og selv om det designmessige er noe sedat, gir Celica den rette sportskupéfølelsen, men det tar ikke helt av. Den henger ikke riktig med Fiaten når svingene kommer tett, men skitt det samme, det er nok å gå på.

En Fiat Coupé med Celicas førerplass hadde vært midt i blinken for meg. Coupéens førerplass er ikke helt god, men det andre er bare nydelig. Signalene til omgivelsene er ikke til å misforstå — dette er ekte vare — en bil som er en fryd på veien og som har et design som gjør at du velger vindusplass når du stopper på veikroa.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer