Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai Sonata - Kia Credos - Toyota Carina E BILTEST: Hyundai Sonata og Kia Credos har mål som går rett inn i storbilklassen samtidig som de konkurrere i mellomklassen når det gjelder pris og utstyr. Vi har kjørt de to mot en av de rommeligste mellomklassebilene, Toyota Carina E SLi 1.8 og ble meget positivt overrasket over de to koreanerne. Men det er rom for forbedringer. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 6 - 1997. Testbilene er en Sonata 2.0 GLS med to-litersmotoren med 125 hk (Sonata kan også leveres med en to-liter med 95 hk), en Credos 1.8 SLX med 115-hesters motor og en Carina E med Toyotas 1,8-liters magermotor med 107 hk. Ser vi på de utvendige målene er Sonata og Credos like store, mens Carina må se seg slått med 17 cm i totallengde og er også merkbart smalere. Også når det gjelder akselavstand er Carina minst og blir slått med 8 cm av Credos og 12 cm av Sonata. Ser vi på prisene er Credos rimeligst med en prislapp på 209.000 kroner. Her der det de ettermonterte setevarmerne som drar opp prisen på vår testbil til 210.780 kroner. Carina E koster 232.500 kroner, mens Sonata er dyrest med en grunnpris på 239.800 kroner mens metalliclakken drar opp prisen på vår testbil til 242.400 kroner. FØRERPLASS Alle de tre testbilene har seter som gir god støtte til lårene. Sonata og Credos har høyderegulering av både for- og bakkant av sitteputen, mens du i Carina bare kan regulere sitteputens høyde i bakkant. Alle tre har høyderegulering av rattet. Det er derfor lett å finne en behagelig kjørestilling i alle tre. Men best sittekomfort er det likevel i Carina og Credos. Sonata har svakere sidestøtte og svak støtte til korsryggen. Plassforholdene i forsetene er omtrent identiske i de to koreanerne, mens Carina har 5 cm smalere kupé enn Credos og 8 cm smalere enn Sonata, noe som merkes hvis det er to store personer som sitter foran. Når det gjelder benplass er de tre på samme nivå. PLASS I bagasjeavdelingen er det ingen tvil om hvilken som er rommeligst. Toyota har virkelig utnyttet plassen godt når det gjelder både lengde og høyde. Credos har også et rommelig bagasjerom, men lukeåpningen er for liten. Maksimal høyde i lukeåpningen er 43 cm og når bredden er bare 54,5 cm sier det seg selv at det kan bli knotete å få inn store kolli. Sonata har minst bagasjerom, blant annet som følge av liten bredden mellom hjulkassene, men den har til gjengjeld stor lukeåpning. Alle tre har nedfellbare bakseterygger. KOMFORT Toyota har utstyrt Carina med relativt fast fjæring og demping, men den har likevel best fjæringskomfort av disse tre. Den takler de små og skarpe ujevnhetene behagelig og er samtidig stødig og behagelig over de store ujevnhetene som preger norske vårveier. Credos har en nesten amerikansk fjæringskarakteristikk. Den føles fast over de små ujevnhetene uten at det blir ubehagelig og er svært myk og til dels duvende over store ujevnheter. Sonata takler ikke de små og skarpe ujevnhetene like godt som de to konkurrentene, men er flyter derimot behagelig over de store ujevnhetene. Når det gjelder sittekomfort for passasjerene, er Sonata den behageligste. I alle fall så lenge vi bare setter to personer i baksetet. Setet gir god lårog sidestøtte og har en behagelig helling. Også i Carina sitter baksetepassasjerene godt, men sidestøtten er ikke like god som i Sonata. I Credos sitter du lavt men har likevel god støtte til lårene. Sidestøtten er også god, men seteryggen heller vel mye og sittestillingen blir litt for tilbakelent. KJØREEGENSKAPER Sonatas litt faste fjæring og demping på små skarpe ujevnheter gjør at den har litt problemer når den treffer slike ujevnheter i kombinasjon med sving og har ikke samme stabilitet som Carina. Også den litt mykere dempingen over stor ujevnheter merkes som dårligere stabilitet når ujevnhetene kombineres med sving. Men det var i unnamanøveren Sonata overrasket og det gjorde den sammen med Credos. Styreresponsen er dårligere enn i Carina og de to koreanerne krever derfor mer jobbing med rattet for å komme gjennom unnamanøveren, men de krever også et svært fast grep i rattet. Unnamanøveren består i at vi skifter fra høyre kjørebane til venstre, stabiliserer bilen og svinger deretter brått tilbake til høyre kjørebane. Den første svingen går greit. Problemene oppstår når vi skal rette opp bilen og stabilisere den i venstre kjørebane. Servoen greier nemlig ikke å henge med på de raske rattbevegelsene og du møter motstand i rattet når du svinger til høyre igjen. Faktisk så kraftig motstand at hvis du ikke er oppmerksom, blir rattet slått ut av hendene dine. Vi har opplevd det samme i andre biler, men ikke så kraftig som i disse to koreanerne. Både Sonata og Credos har problemer med å henge med Carina i unnamanøveren. De blir for myke og styrer for dårlig, men når de først slipper, skjer det kontrollert. For å rette dem opp må du jobbe mer med rattet enn i Carina. I sving henger de heller ikke med Carina. Veigrepet er ikke godt nok, noe som selvsagt kan skyldes dekkutrustning, men også det faktum at både Sonata og Credos har mykere fjæring og krenger mer enn Carina. Credos er nøytral i sving med en svak og konstant tendens til understyring. Sonata understyrer merkbart mer enn de to konkurrentene. Felles for begge koreanerne er at du får tydelige meldinger om når de når slippgrensen og de er enkle å kontrollere i grenseområdet. Credos takler små og skarpe ujevnheter i kombinasjon med sving bedre enn Sonata, men får stabilitetsproblemer når den treffer store ujevnheter i kombinasjon med sving. Den myke fjæringen og dempingen gir duvende bevegelser som ikke er heldig for stabiliteten. For norske forhold ville en litt strammere demping og fjæring vært på sin plass med tanke på å tåle last og for å bedre kjøreegenskapene på norske vårveier. Av testbilene var det bare Carina som var utstyrt med ABS-bremser, men nå har også Sonata 2.0 GLS ABS-bremser som standardutstyr. Carinas bremser er lette å dosere og ved litt aktiv kjøring med kontrollerte oppbremsinger, gir de god bremsefølelse. Samtidig sørger ABSen for at du har korte bremsestrekninger også ved panikkbremsing. Sonata har ikke samme gode bremsefølelse og ved panikkbremsing var det vanskelig å unngå blokkering, men som nevnt; det problemet er nå løst ved at ABS er standard. Kjøper du Credos må du derimot ut med ca 7.000 kroner ekstra for å få ABS-bremser og de kronene bør du legge til. Ved panikkbremsing er det nemlig svært vanskelig å unngå blokkering. Bremsene blokkerer lett allerede mellom 80 og 70 km/t ved bremsing fra 80 km/t og når du så går av bremsen, er det vanskelig å finne tilbake til trykkpunktet. MOTOR & GEARKASSE Credos 1,8-liter går overraskende lett og er akselerasjonsvillig, men hard motorlyd og vibrasjoner drar ned et ellers positivt inntrykk. Carina 1.8 er utstyrt med en motor som er trimmet for lavt bensinforbruk fremfor høye ytelser og har mindre effekt enn de to konkurrentene. Dreiemomentkurven er derimot gunstig, men for å ytterligere bidra til lavt forbruk, har Toyota utstyrt motoren med en forholdsvis lang utveksling. Dermed har de utnyttet den ekstra gunstige dreiemomentkurven litt mer enn godt er og du vil føle litt oftere behov for fjerdegearet i Carina enn i de to andre. Toyotamotoren går på ekstra mager bensinblanding når den arbeider med liten belastning, men når du har behov for litt kraftigere skyv, merker du en liten motvilje fra motorens side og du må gi mer gass enn du vanligvis må med en vanlig motor. Du må liksom over en terskel for å få litt fyldigere blanding, men når du først har kommet over den, svarer motoren pent på gasspådrag. I denne bilen var ikke dette mer sjenerende at det var mulig å venne seg til det og mindre merkbart enn i den forrige Carina 1.8 vi testet. Alle de tre har lette og presise gearskift og med gunstige overlapp mellom gearene. YTELSER & FORBRUK Credos har mindre motor, mindre effekt og mindre dreiemoment enn Sonata, men den har også 100 kg mindre å dra på, noe som utvilsomt har betydning. Den holder nemlig overraskende godt følge med Sonata. Det er først når trekkevnen på lave turtall, som ved akselerasjon fra 40 til 100 km/t i tredjegear og ved akselerasjon fra 70 til 100 km/t i femtegear, den blir frakjørt så det merkes. Men 1,8-literen jobber lett og uanstrengt og selv om du må ty til fjerdegearet litt oftere enn i Sonata, er det tydelig at Credos drar nytte av at den er 100 kg lettere enn konkurrenten. Carina har minst effekt av de tre, men er også lettest. Likevel er det ingen tvil om at Toyotas magermotor blir hengende litt etter de to konkurrentene. Men det er små marginer og de er først og fremst merkbare i femtegear. Du må finne deg i å sjalte litt mer enn i de to konkurrenten og du må dessuten lære deg til å være litt brutal med gassfoten. Carina-motoren krever nemlig at du gasser mer enn normalt når motoren begynner å dra tungt. Men Toyotas magermotor er nøysom i drift og har merkbart lavere forbruk enn Sonata. Credos har vi ikke forbrukstall etter den nye EU-97-normen og kan derfor ikke sammenligne dens forbruk med de to konkurrentenes. PRIS & UTSTYR LES VIDERE:
|