img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Renault Mégane Classic – Rover 416 Sedan
BILTEST: Klasseskillene er i ferd med å viskes ut og sedanutgavene av Renault Mégane og Rover 416 er to av bilene i kompaktklassen som bidrar til det. De utfordrer mellomklassen og kommer fra det med æren i behold.

Først publisert i BIL 9 - 1997.

Når vi sammenligner kompaktklassesedaner, må det handle om plass, og først og fremst bagasjeplass. Vi har opp gjennom årene lært at det ikke alltid er riktig å vurdere en bils rommelighet ut fra hvor stor den er. I dette tilfellet er det den minste bilen som er den rommeligste hva både kupé- og bagasjerom angår.

Mégane Classic er 9 cm kortere enn 416, men 3 cm høyere og har 4 cm kortere akselavstand. Men den har størst kupébredde, best takhøyde og størst bagasjerom. For sjåføren og forsetepassasjeren er forskjellen mellom de to liten. De 5,5 cm som 416 er smalere enn Mégane. legger du ikke merke til. Det er heller tvert i mot. Utformingen av dashbordet og den gode benplassen gjør nemlig at Roveren virker rommeligere.

Rommelige bagasjerom
Mens det er marginal forskjell for de som sitter foran, vil baksetepassasjerene legge merke til at takhøyden i 416 er noe mindre enn i Mégane, mens benplassen er nesten identisk.

Også bagasjerommene er nokså like når det gjelder volum, men utformingen er helt forskjellig. 416 har Hondas forholdsvis plasskrevende bakhjulsoppheng og det blir smalt mellom hjulkassene. Lengden og høyden er derimot god. Méganes bagasjerom er kortere og lavere, men ryddigere. Plassen er dermed enklere å utnytte. Felles er at lukeåpningen er lavere enn bagasjerommets høyde. Mens du i Roveren bare kan vippe frem seteryggen, har Renault valgt en løsning hvor du vipper frem sitteputen før du legger ned seteryggen. Renaults løsning gir bedre plass og større bagasjeromlengde.

Gode førerplasser
Mégane Classic har samme førermiljø som de øvrig Mégane-modellene, oversiktlig og praktisk med unntak av bryterne til frisk luft og varmeanlegget. De er plassert vel lavt etter vår smak. Vi setter derimot pris på at radioen kan betjenes fra rattet. Tekstvinduet for radioen midt på dashbordet er også praktisk.

Lyse farger preger også 416s interiør og Rover har utstyrt dashbord og dørpaneler med «trepaneler». Noe luksuriøst preg gir ikke interiøret, men førerplassen er oversiktlig og praktisk. Men vindusviskerhendelen, som er en arv fra Honda, krever at du tar hånden av rattet for å slå på vindusviskerne. Det er en dårlig løsning.

Begge testbilene har høyderegulering av førersete og ratt. Mens du i Mégane har svak sidestøtte til ryggen og god lårstøtte, er det lårstøtten som er svak og sidestøtten som er god i 416. Venstrefoten har god plass i Roveren, men vi mangler noe å legge den på. Selv om Mégane har noe trangere pedalbrønn, har den god støtte til venstrefoten.

Det er tydelig at Rover har lagt 416 på den komfortable siden når det gjelder fjæring. Den takler alle typer ujevnheter behagelig og kan være på grensen til litt for myk over store ujevnheter. Men selv når fjæringsveien bunner, skjer det mykt. Mégane har mye fastere fjæring og demping. Den takler de store ujevnhetene behagelig, men mindre og skarpe ujevnheter og vibrasjoner fra grov eller dårlig asfalt forplanter seg til karosseriet. Vår testbil hadde dessuten en irriterende resonanselyd ved ca 90 km/t.

Méganes fastere fjæring og demping er kombinert med en nokså kontant styring. Med 175/65TR14-dekkene henger den godt med inn i svingene, men understyringen kommer ganske tidlig hvis den presses. 416 har litt svakere styrerespons, men til gjengjeld har dens 185/60HR14-dekk bedre grep når du først ligger i svingen. På svingete vei trives vi vesentlig bedre i 416 enn i Mégane.

1,6-liters motorer
Begge testbilene har 1,6-litersmotorer, men også her er det valgt forskjellige strategier. Renaults 1,6-liter går mykt og drar jevnt over hele turtallsregisteret uten at den gir det helt store frasparket. Dette er en motor som det er lett å trives med. Den føles som tilstrekkelig og er kombinert med en lettsjaltet gearkasse. Rovers motor er adskillig hissigere i både fraspark og lyd. Spesielt under akselerasjon gir den mer motorstøy. Trekk-kraften er bedre, noe som skyldes både litt kraftigere dreiemoment og kortere sluttutveksling.

Utstyrsmessig er de to nokså jevnbyrdige. Begge har trepunktsbelter på alle bakseteplassene. 416 har to hodestøtter på baksetet mens Mégane har tre.

Rover nærmest mellomklassen
Rover er den av disse to som er nærmeste utfordrer mellomklassen. Den er 1 cm lengre og mangler bare 30 liter bagasjerom for å matche for eksempel Vectra sedan, men det er først og fremst det faktum at komforten er bedre enn i Mégane Classic som gjør den til en sterkere utfordrer. 416 ligger akkurat så nær mellomklassen som prisen antyder.

Mégane Classic har nok plass til å utfordre de minste mellomklassebilene, men igjen gir prisen et godt bilde på hvor langt fra mellomklassen den ligger når det gjelder komfort. Det er på dette området den også taper for Roveren. Men er du på jakt etter en sedan med mye plass og med en forholdsvis vettig pris, er Mégane Classic verdt et nærmere bekjentskap. I valget mellom disse to må lommeboken avgjøre. Du får det du betaler for.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer