img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ford Galaxy og Toyota Picnic
BILTEST: Ford Galaxy har andreplassen på salgsstatistikken blant persontransporterne og utfordres nå av Toyota Picnic. De er tilsynelatende svært like, men som du skal se, er det bare tilsynelatende.

Først publisert i BIL 11 - 1997

Galaxy har markert seg på salgsstatistikken, ikke bare på grunn av gunstig pris, men like mye på grunn av at den har en ganske gjennomtenkt innredning og en størrelse som tiltaler mange. Utvendig er den ikke stort større enn en Mondeo. Men takket være god utnyttelse av høyden i kupéen, sitter syv voksne relativt behagelig. Bare relativt, for det er ikke bare adkomsten til den bakerste seteraden som er litt plundrete; det er ikke spesielt rommeligere her heller, først og fremt på grunn av dårlig takhøyde. De bakerste setene er derfor best egnet for barn, noe som ikke burde være noe stort ankepunkt. De fleste som velger biler i denne klassen, gjør det nettopp for å ha fleksibilitet til av og til å ha med noen ekstra passasjerer, og da er det gjerne barn det handler om.

Mens Galaxy er bygd på en skreddersydd plattform, er Toyota Picnic bygd på en plattform med utspring i Carina E. Det gir klare fordeler på enkelte områder, men akkurat i utformingen av kupéen og utnyttelsen av plassen, har ikke Toyotas løsning noen klare fordeler. Kupéen er smalere enn i Galaxy. Toyota har derfor viselig valgt å begrense seg til 6 seter fordelt som en 2+2+2 løsning, i motsetning til Galaxys 2+3+2 seteløsning. En annen merkbar forskjell, er at Picnic ikke har flatt bagasjeromgulv. Når du tar ut de bakerste setene, er den derfor ikke like praktisk å utnytte som sin konkurrent.

Ulike seteløsninger
Mens du i Galaxy kan fjerne alle de fem baksetene, kan du i Picnic bare ta ut den bakerste seteraden. Setene på rad to er fastmontert, men de kan justeres 25 cm i lengderetningen, og bagasjerommets lengde – uten de bakerste setene – kan på den måten økes fra 106,5 til 132 cm. Denne løsningen gjør det dessuten enklere å komme inn til de to bakerste setene.

Mens du i Galaxy kan vippe frem de to bakerste setene, må du i Picnic nøye deg med å legge ned seteryggen, eller du kan ta setene helt ut. Galaxys løsning virker ved første øyekast å være mer praktisk, men det er bare til du forsøker å vippe frem setene og oppdager at for å få til det, må du også vippe frem setene på seteraden foran. Vil du ha lengre bagasjeromgulv og ha med passasjerer, må du ta ut de bakerste setene også her. Galaxy er alene om å ha forseter som kan vendes.

Bagasjeavdelingen i de to er minimal når du har alle setene i bruk. Med 33,5 og 29,5 cm avstand mellom bakluke og bakseterygg, sier det seg selv at en skal være litt oppfinnsom for å få med bagasjen. En takboks kan være en grei løsning og både Galaxy og Picnic er godkjente for 75 kg taklast. Ettersom du i Galaxy kan ta ut alle baksetene, får du også et rommeligere bagasjerom, og har hele 160 cm til rådighet mot «bare» 132 cm i Picnic. Mens Galaxy har kapasitet til 110 kg i tillegg til 7 personer i bilen, kan Picnic ta 225 kg i tillegg til sine 6 passasjerer.

Mer personbilpreg
Fra førersetet oppleves Galaxy som den største av de to, spesielt fordi den har et utrolig langt dashbord som blant annet gjør at en trenger litt tilvenning før en blir god på å bedømme avstanden like foran bilen. Førerplassen preges av det flate rattet som gir en liten anelse varebilfølelse. Men rattet har fireveis regulering, og sammen med høyderegulering av førersetet, vil de fleste kunne finne en behagelig kjørestilling. Picnic gir klart mer personbilpreg enn Forden. Du sitter høyt, har bedre seter, blant annet er sidestøtten klart bedre. Men her må du nøye deg med høyderegulering av rattet.

Picnic er mer forseggjort med tanke på små rom i og rundt førerplassen, mens det i Galaxy er runde former og lite rom til å legge fra seg småting. Som nevnt er Galaxys lange dashbord med på å begrense sikten i bilens nærområde forover. En ytterligere begrensning er at vindusviskerne setter igjen et stort felt på hver side av frontruten og gjør at om rådet som begrenser sikten rundt A-stolpen forstørres vesentlig. I begge bilene bidrar de kraftige hodestøttene til å begrense sikten bakover.

Men det er ikke bare førerplassen som gjør at Picnic har mer personbilpreg. Den har også kjøreegenskaper og prestasjoner som minner mer om de vi er vant til i vanlige personbiler. To-litersmotoren med 128 hk er fleksibel og trekkvillig over hele turtallsregisteret og tåler å presses mer i femtegearet enn konkurrenten. Akselerasjonsmålingene fra 0 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t er entydige, og gjenspeiler forskjellen du føler når du kjører de to bilene på landeveien. Picnic går lekende lett i bakkene, mens Galaxys 115-hester tydelig gir signal om at den helst vil ned ett eller to gear. Galaxy har ikke bare mindre å rutte med, den går dessuten ujevnt under akselerasjon og er langt fra så villig som Toyota-motoren.

Picnic har best komfort
Komforten er også best i Picnic. Den er mer stillegående, om enn med liten margin. Men på grov asfalt er det merkbart mindre hjulstøy i Picnic, og den demper også vibrasjonene fra veien bedre enn Galaxy. Over de små og skarpe ujevnhetene er den også behageligere, men over de store ujevnhetene er de to jevnbyrdige. Galaxy er vesentlig tyngre enn Picnic og føles også som en større bil ute på veien. Den har tyngre styring og er tyngre å håndtere på svingete vei. De to er nokså jevnbyrdige når det gjelder kjøreegenskaper, men litt mer presis styring og mindre understyring gjør at Picnic har et lite fortrinn også på dette området.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer