img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Chrysler Voyager og Opel Sintra
BILTEST: Chrysler Voyager er bestselgeren blant persontransporterne, men som du vil se, får den her tøff konkurranse fra en annen amerikaner; Opel Sintra.

Først publisert i BIL 11 - 1997.

På salgsstatistikken ligger Voyager klart foran nærmeste konkurrent, og det har ikke bare sammenheng med en gunstig pris. Chrysler har nemlig gitt sin persontransporter en meget vellykket innpakning og et tiltalende interiør.

Vi var spente på hvordan amerikaneren, som er produsert i Østerrike, ville hevde seg mot en tysker produsert i USA. Sintra produseres i USA, likevel virker den svært så europeisk, men av og til skinner dens slektskap med GMs vans gjennom den europeiske fasaden.

Chrysler og Opel har valgt forskjellige innredningsløsninger. Mens Voyager har en 2+2+3 seteløsning med benker, har Sintra en 2+3+2 seteløsning med separate seter. I begge kan du ta ut alle setene og du får dermed en meget stor bagasjeavdeling med ca 2 meter avstand fra bakluke til forseterygg.

Praktisk setearrangement
Sintra har et meget gjennomtenkt og praktisk setearrangement. Foruten at du kan ta ut alle setene, kan du vippe frem de bakerste og likevel ha seterad nummer to i bruk. Hodestøttene er felt god ned i seteryggen, og kan sitte på også når du vipper frem setene. Benkeløsningen i Voyager er ikke like fleksibel, men du kan legge ned seteryggene, og du kan skyve setene i lengderetning. Den forreste benken har 15 cm regulering, mens den bakerste har 17 cm. For å ha adkomst til den bakerste benken, må toseteren stå i midten. Men du kan også ta ut den midterste benken og flytte treseteren forover, slik at du får en femseter med stort bagasjerom.

Sittekomforten er faktisk best i Voyager, blant annet fordi benkene er høye og gir en behagelig benstilling. Sidestøtten er derimot dårlig. Sintrasetene har heller ikke overdrevent god sidestøtte, men det er først og fremst det at setene er så lave som ødelegger sittekomforten for voksne. Ifølge Opel Norge er det høyere seter underveis, og Sintra tåler det uten at takhøyden blir for knapp.

Sintra har en traust og typisk Opelsk førerplass, men vi finner enkelte brytere og hendler av amerikansk herkomst og som ikke passer helt til det ellers europeiske førermiljøet. Ergonomisk er det lite å sette fingeren på. Sittekomforten er meget god. Førersetet har høyderegulering, men rattet kan ikke reguleres. Det er mange praktiske små rom i dørene og mellom setene. Skal vi sette fingeren på noe, må det være finishen. Sintra gir langt fra noe påkostet inntrykk. Løse deksler og ledninger som ligger åpent, vitner om at det går litt for fort for seg på den andre siden av dammen.

Østerriksk finish
Voyager har et tiltalende og på mange måter mer forseggjort førermiljø enn Sintra. Vi savner flere smårom, men konstaterer at østerrikerne er flinkere med finishen enn amerikanerne. Sittekomforten er ikke like god som i Sintra, noe som først for fremst skyldes at førersetet har for svak sidestøtte. Armlenet, som er standard, hjelper selvsagt, men det er i veien når du sjalter, og det er i veien uansett om du bruker det eller ikke.

I Sintra er hodestøttene felt ned i seteryggene og hindrer ikke sikten bakover. Ser du bakover i en Voyager, er det stort sett hodestøtter i veien uansett hvor du forsøker å se. Sikten forover kan også bli bedre. Vindusviskerne tar nemlig dårlig ut til sidene, og det er en mager trøst at Sintras vindusviskere setter igjen et enda større felt på hver side av frontruten.

Sintra overrasker med en meget presis og kontant styring. Den føles nesten sportslig i måten den angriper svingene, men avslører på dårlig vei at fjæringen er lagt litt mye på den komfortable siden. På humpete vei i kombinasjon med sving brukes fjæringsveien opp relativt lett. Sintra er duvende og minner faktisk litt om Chevrolet Astro når det gjelder karosseribevegelser over store ujevnheter.

Sintra har best komfort
Voyager takler de små og skarpe ujevnhetene dårligere enn Sintra, men er mer stabil over store ujevnheter. Styreresponsen er ikke like god, og den understyrer tidligere. Også når det gjelder bremsefølelse ligger den et lite hakk etter Sintra. Når det blir snakk om hjulstøy, er forskjellen større enn decibeltallene våre antyder. Voyager har nemlig et vesentlig skarpere støybilde, en karakteristikk som også gjelder for motorstøyen.

Akkurat motorstøyen bør du være forberedt på å måtte leve med i Voyager. Toliteren under panseret krever turtall, masse turtall, for å yte sitt beste. Ute på landeveien føles den undermotorisert i femtegear, og ser vi på akselerasjonstallene, avslører de at Voyager bruker drøyt fire sekunder lengre tid fra 70 til 100 km/t enn Sintra, og nesten dobbelt så lang tid som Toyota Picnic. I tredjegear er ikke forskjellen til Sintra så stor, men den henger litt etter, og du skal jage motoren ganske målbevisst for å henge på Sintra selv under normal kjøring på litt kupert vei.

Mens Voyager har en to-liter, har Opel utstyrt Sintra med en 2,2-liter. Foruten høyere hk-ytelse, har den vesentlig høyere dreiemoment som oppnås allerede ved halvparten av Voyagermotorens turtall. Voyager kan også leveres med en større rekkefirer – en 2,4-liter med 151 hk og 229 Nm – men da stiger prisen med drøyt 100.000 kroner. Denne motoren leveres nemlig bare i kombinasjon med det lange karosseriet.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer