img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Audi A6 2.4 – BMW 520i – Mercedes E200+
BILTEST: Alle tre leveres i utgaver med prislapp på ca 400.000 kroner, men våre testbiler koster fra 427.00 til 532.000 kroner.

Først publisert i BIL 12 - 1997.

Når vi skal kjøre sammenligningstester, forsøker vi i utgangspunktet å finne biler som er sammenlignbare enten i pris, motorstørrelse eller plass. Naturlig nok har ikke bilimportørene alle varianter av en modell i bilparken og det hender at vi får modeller som ligger litt på kanten av det vi i utgangspunktet var ute etter. Noen ganger skaper ikke det dramatikk i testlaget, men da vi ba om å få en Audi A6, BMW 520iA og en Mercedes E 200, var målet å komme så nær 400.000 kroner som mulig.

For å si det som det er, vi havnet nokså langt fra 400.000 kroner. BMW 520i koster riktignok bare 396.000 i rimeligste utgave, men med utstyrspakken som vår testbil var utstyrt med, kom prislappen på stolte 532.380 kroner! Du kan også få Mercedes EKlasse til under 400.000 kroner, men den modellen er ingen bestselger, det er E 200+ som blant annet har automatgear og klimaanlegg som selger og den koster 459.910 kroner, og da får du ekstrautstyret billig i forhold til om du skulle bestille en E 200 med manuell gearkasse og samme utstyr. Også Audi leverer en A6-modell til like under 400.000 kroner, nemlig 1,8 T med rekkefirer og 150 hk. Men den modellen var ikke tilgjengelig hos importøren og vi ble henvist en A6 2.4 med en prislapp pålydende
427.000 kroner. Her er vår mening om tre så like, men likevel forskjellige konkurrenter.

Sportsbil-egenskaper
Det er ikke lett å sammenligne hummer og kanari. Vi gjør det derfor ikke, men nøyer oss med å beskrive hva de tre bilene gjør og ikke gjør. Når en 520i blir utstyrt med senkesett og 235/45ZR17-dekk foran og 255/40ZR17-dekk bak, har den fjernet seg nokså langt fra en bil med standarddekkene i dimensjon 205/65VR15 når det gjelder både kjøreegenskaper og komfort. Likevel er femmern overraskende komfortabel, det er først på skikkelig dårlig vei at den lave dekkprofilen straffer seg. Ujevnheter som vi finner dem på norske hovedveier, takler den meget kompetent. Det skal ganske mye til for å ødelegge et av klassens mest komfortable chassiser – og ikke en gang 17-tommers 40-profil dekk greier det. På grov asfalt slipper den gjennom litt mer hjulstøy, men uten at det blir påtrengende. 520i har nemlig et meget behagelig støynivå i utgangspunktet.

Slapp sekser
Kjøreegenskapene tjener naturlig nok på de kraftige dekkdimensjonene. Styreresponsen er fantastisk, og liker du å kjøre svinger, er det ingen tvil om at dette er et egnet redskap. Motoren er på ingen måte kapabel til å sette dekkene på prøve, her er det feste så det holder og antispinnreguleringen, som er standard, må du være svært provoserende med for å kunne teste på bar og tørr asfalt.

Men om kjøreegenskapene er aldri så potente, skal det litt motor til for å kunne ha glede av dem. BMWs to-liters rekkesekser er ikke riktig maskin i den sammenheng. 0 til 100 km/t på 11,8 sekunder er ikke ille. Men se på tallene for akselerasjon i fart – ikke en gang en moderne og kjapt sjaltende femtrinns automatkasse kan redde denne motoren. Draget i kjelleren er for dårlig, men heller ikke når motoren får turtall henger den med E 200+ fra 70 til 100 km/t.

Sekseren har en nydelig gange, og sjalter du manuelt og lar den spinne i øvre del av turtallsregisteret, flytter det så definitivt på seg. Gearskiftene kommer kjapt og mykt, men skulle vi valgt en motor til denne bilen, hadde vi valgt 2,5-literen. Den gir bare 20 hk mer, men hele 55 Nm mer enn to-literen, en forskjell som virkelig merkes. 2,5-literen har et vesentlig bredere arbeidsområde, og selv om den også liker seg best når den får litt turtall, er dette noe helt annet enn to-literen. Men prisen er drøy, en 523iA koster 67.000 kroner mer enn 520iA.

Heftig utstyrspakke
Det viste seg at det var gode mottakerforhold for TV2 på Rudskogen, noe som gjorde BMWen populær blant ungdommen i testlaget. Foruten heftige hjul, med en prislapp på 22.100 kroner, hadde nemlig vår testbil også BMWs kommunikasjonspakke, radio, CD-skifter, mobiltelefon og TV. Hele herligheten koster 41.730. Når dette kombineres med edeltre, skinninteriør og sportsseter, gir det bilen et luksuriøst preg samtidig som prisen vokser med ytterligere 25.400. Ønsker du nedfellbar bakseterygg, øker prisen med ytterligere 5.100 kroner.

Vår testbil hadde en heftig utstyrspakke, men også standardutstyret bidrar til at 520i gir et påkostet inntrykk. Klimaanlegg, sentrallås, tyverialarm, elektriske vindusheiser, sidekollisjonsputer, ABS-bremser og antispinnregulering, er utstyr du også finner i de to andre testbilene.

520iA gir et imponerende inntrykk på alle områder. Komfort, kjøreegenskaper og atmosfære er en luksusbil verdig – men toliteren innfrir ikke i denne sammenhengen. Vil du ha en billig og stor BMW er den ok, men åpner du først kontoen, bør du strekke deg etter 2,5-literen.

Med vekt på komfort
Mens BMWen er for den som vil KJØRE bil, er Mercedes E 200+ for den som er ute etter transport. Kjører du en 520i og en E 200 mot hverandre, er dette et budskap som ligger åpent i dagen. Mercedesen byr ikke bare på vesentlig mer plass en BMWs 5-serie, den føles også som en mye større og tyngre bil. Det siste er bare en følelse, Mercedesen er nemlig 45 kg lettere enn BMWen. Det er utrolig hva en kan gjøre med litt komfortabel fjæring.

Ser vi på de faktiske mål, har E-Klasse bare 0,3 cm lengre akselavstand og 2 cm større utvendig lengde enn BMW 5-serie. Men Mercedesen har mer plass der det er mest nødvendig. Den har 3,5 cm større bredde i baksetet, bedre benplass og større bagasjerom og den har dessuten et interiør som gir bedre romfølelse.

Når Mercedes legger til en + på E 200, signaliserer det en oppgradert utstyrspakke. Klimaanlegg og femtrinns automatgearkasse inngår som standardutstyr og forklarer alene prisforskjellen på mellom en E 200 og en E 200+. Som bonus får du dessuten skinntrukket ratt, midtarmlene mellom forsetene og metallic lakk, utstyr som normalt ville koste deg 14.040 kroner som tillegg på en E 200.

Kvikk firer
Mercedes rekkefirer er vesentlig grøvre enn BMWs sekser og gearkassen sjalter heller ikke like mykt og behagelig under kraftig akselerasjon. Ved normal kjøring går den derimot silkemykt og gearskiftene skjer også meget behagelig. Motoren svarer kvikt, og ved akselerasjon i fart er den raskere enn 520i. Men dette er ingen racer og med fem personer i bilen tar det tid før den kommer i gang. Når du først har kommet i gang, sørger automatkassen for å utnytte motoren meget effektivt, og under akselerasjon fra 40 og 70 til 100 km/t holder to-literen så absolutt mål.

Heller ikke kjøreegenskapene er lagt på noe sportslig nivå. Her er det det trygge og sikre som er vektlagt. Styreresponsen kan med fordel bli bedre når vi sammenligner med BMW og Audi. E 200+ er en konsekvent understyrer så lenge vi snakker om kjøreegenskaper på bar asfalt. Her skal du gjøre mye galt før bilen går fra understyring til overstyring. Forholdet endrer seg naturlig nok på vinterføre, men med antispinnregulering som standard er fremkommelighet og stabilitet vesentlig bedre enn en normalt skulle kunne forvente av en bil med bakhjulsdrift.

Mens fjæringskomforten er overbevisende, er ikke støynivået like imponerende. Støyen under akselerasjon er litt hard, men det er først og fremst hjulstøyen som hever støynivået. Kjører du Mercedesen uten noen referanser, vil du neppe reagerer på støynivået. Bortsett fra under akselerasjon er det nemlig ingen skarpe lyder som stikker seg frem. Kommer du fra BMWen, er du derimot ikke tvil om at E 200+ har et høyere lydnivå.

Mercedes har også en rikholdig utstyrsliste og du kan skreddersy deg en luksuriøs E 200. Når vi snakker om luksus, stiller ikke rekkefireren som vårt førstevalg. Selv om den ikke har sjenerende hard gange ved normal kjøring, gir den ikke samme komfort som en sekser. I en bil som E-Klasse, vil den nye Vsekseren på 2,4-liter være et vesentlig løft hvis komfort står høyt på prioriteringslisten. E 240+, som har samme utstyrsnivå som E 200+, koster 559.440 kroner.

Behagelig sekser
Når du er på jakt etter luksus, skal helst alt harmonere. Det hjelper liksom ikke med stor bil og mye utstyr hvis motorytelsene ikke holder mål. Og hverken 520i eller E 200+ har spesielt imponerende motorytelser. A6 2.4 er den av de tre testbilene som har den gunstigste motorstørrelsen. V-sekseren går vesentlig roligere enn rekkefireren og med 2,4-liter sylindervolum, har den akkurat det ekstra som skal til i forhold til BMWs to-liter når det gjelder effekt og dreiemoment.

Motoren er ikke blant de mest akselerasjonsvillige, men en gunstig dreiemomentkurve gjør at den har saft i frasparket over et meget bredt turtallsregister. Fra 40 til 100 km/t henger den overraskende godt med 520iA med dens automatgear. Men skal den holde unna for E 200+, må du nok investere 24.000 kroner til og få en femtrinns automatkasse.

V-sekseren gjør utrolig mye for komforten både fordi den gir det lille ekstra skyvet som du forventer i en stor bil, men også i form av roligere gange og lavere støynivå. Med 230 Nm dreiemoment har Audi-motoren vesentlig mer trekk-kraft over hele turtallsregisteret enn de to konkurrentene. Selv om akselerasjonen på lave turtall ikke er blant de kvikkeste, er det masse trekk-kraft. Ved normal kjøring kan derfor gearspaken hvile i lange perioder. Skal du ha ut litt ekstra fraspark, er likevel tredjegearet godt å ty til.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer