Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Citroën Xantia – Fiat Marea – Ford Mondeo – Opel Vectra BILTEST: Aldri har det vært så mange å velge blant – aldri har de hatt større markedsandel. Det dreie seg selvsagt om mellomklassens stasjonsvogner. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 8 - 1997. I denne månedens test har vi valgt å teste fire stasjonsvogner med 1,8-liters motorer og to med to-liters motorer (se side 48.) Blant de fire 1,8-literne finner vi to nykommere; Fiat Marea og Opel Vectra, mens Citroën Xantia og Ford Mondeo representerer de etablerte. Fiat Marea heter Weekend som stasjonsvogn og leveres i to utgaver, 1.6 ELX og 1.8 ELX. Opel har et noe bredere modellutvalg og leverer Vectra stasjonsvogn med 1,6-, 1,8-, 2- og 2,5-liters bensinmotorer samt en 2-liters dieselmotor. Modeller med den minste bensinmotoren og dieselmotoren leveres med utstyrsnivå GL, 1,8- og 2-literen har utstyrsnivå CD mens 2,5-literen har utstyrsnivå CDX. Citroën Xantia er blant de etablerte og har kommet inn i fasen som innebærer at den nå kommer som kampanjemodeller. Vår testbil heter Tentation og har et meget omfattende utstyrsnivå som blant annet inkluderer klimaanlegg. Vår testbil har en 1,8-liters motor, men Xantia er også tilgjengelig med en 2-liters bensinmotorer med eller uten turbo, samt dieselmotorer med 1,9 eller 2,1 liter, begge med turbo. Ford har et bredt utvalg når det gjelder - stasjonsvogner og i tillegg til 1,8-literen som sitter i vår testbil, leveres Mondeo med en 1,6-, 2- og 2,5-liters bensinmotorer samt en 1,8-liters turbodieselmotor. Rimeligste utstyrsnivå er Mistral, vår testbil er en Ghia. Plass Marea har i likhet med Mondeo og Xantia et kompakt bakhjulsoppheng som gir god bredde i bagasjerommet, men den har likevel ikke like stor bredde og like langt bagasjerom som de to konkurrentene. En fiks detalj i Marea er den hengslede støtfangeren som gjør at du har en kant som holder ting i bagasjerommet, samtidig som du kan få en behagelig lav lasteterskel. Nedfelt tåler støtfangeren 200 kg belastning. Marea har derimot den billigst bagasjeromgardinen. Vectras bagasjerom virker forseggjort, men bakhjulsopphengene tar mye plass og den har det smaleste bagasjerommet. Høyden opp til toppen av bakseteryggen er også minst. Heller ikke i kupéen greier Vectra og matche de tre konkurrentene og har både mindre benplass og kupébredde i baksetet. Opel har utviklet et gjennomtenkt tilbehørssortiment som gjør stasjonsvognen praktisk, blant annet bagasjeromnett som kan flyttes helt frem til forseteryggene. Mondeo og Marea har de beste baksetene hvis du må plassere tre voksne der. I konkurrentene Vectra og Xantia er det ikke bare kupébredden som begrenser plassen. De kraftige sidevangene på bakseteryggen gjør også sitt til å begrense bredden. Førerplass Vectra har nydelig sittekomfort. Førersetet har høydejustering og hele setet løftes likt slik at lårstøtten ikke reduseres hvis du hever setet. Den har ikke like mange justeringsmuligheter av rattet som Mondeo, men skikkelig støtte til venstrefoten og bedre rygg og sidestøtte enn Mondeo. Men Opel bør tar bort armlenet mellom forsetene. Alle våre testere bemerket at det er i veien når de sjalter til andre- og fjerdegear. Førermiljøet i Marea er hentet direkte fra Bravo/Brava og fungerer godt, men sittekomforten kan bli bedre. Vi ønsker litt bedre lårstøtte. Skal vi pirke på noe, må det være plasseringen av bryteren for varme i forsetene. Den sitter nemlig nede på forsiden av setene med en varsellampe plassert på plastdekselet ut mot døren. Xantias førerplass preges av de høye forsetene. Du sitter unødvendig høyt, noe som selvsagt er en vanesak og som gir god plass til eventuelle baksetepassasjerer. Forsetene har litt svak lårstøtte, men sidestøtten er god. Rattet er plassert lavt og kan med fordel trekkes litt nærmere sjåføren. Komfort Vectra har et hardere støybilde enn Mondeo, noe som først og fremst skyldes støy fra hjulene og spesielt på grov asfalt. Dette er imidlertid et problem Opel er i ferd med å rette på. Den har også fastere fjæring og demping enn de to konkurrentene, men er likevel myk og komfortabel over store ujevnheter. Vår Vectra var utstyrt med klimaanlegg, en investering som betaler seg på varme sommerdager. Marea har høyest støynivå av de fire, men på grov asfalt er lydbildet likevel behageligere enn i Vectra. Den har også den fasteste fjæringen og dempingen. Her er det så absolutt rom for forbedringer. Det skal ikke være nødvendig å føle asfaltkvaliteten på kroppen på denne måten. Kjører du mye med tungt lastet bil, fungerer den meget godt og fjæringskomforten blir da merkbart bedre. Fiat har tydeligvis lagt vekt på at fjæring og demping også skal fungere når du fyller opp bilen. Fiat Marea har ikke klimaanlegg, men friskluftanlegget har større kapasitet og bedre kjøling enn i Mondeo. Kjøreegenskaper Marea og Xantia ligger midt mellom disse to og spesielt Xantia har en godt balansert styring. Marea har det mest sportslige fjærings- og demperoppsettet. Den er svak på komfort, men du verden hvor fint denne bilen oppfører seg på svingete vei. Får du tre voksne i baksetet, kommer den virkelig til sin rett og takler det bedre enn Mondeo og Vectra. Også Xantia takler last meget godt. Det hydrauliske fjæringssystemet som gir konstant bakkeklaring, er som skreddersydd for en stasjonsvogn. I likhet med Marea påvirkes Xantias kjøreegenskapene ubetydelig når den lastes. Xantia har på grunn av den myke fjæringen over store ujevnheter ganske store karosseribevegelser rundt lengdeaksen, men er overraskende stabil og kontant ved svingkjøring. Den er den mest lettkjørte av de fire på svingete vei. De fire testbilene har alle ABS-bremser. Xantia og Vectra har kortest bremsestrekning fra 80 km/t, men forskjellen til Mondeo og Marea er skarve 1 meter. Forskjellene ble større da vi kjørte fire påfølgende bremseprøver fra 90 km/t og med fem personer i bilen. Marea og Xantia tålte de fire oppbremsingene uten problem. Vectra hadde litt problem med myk pedal og hadde ikke nok bremsekraft til å blokkere hjulene siste halvdel av prøve tre og fire. Mest kritisk ble prøven for Mondeo. Allerede under oppbremsing nummer to hadde den ikke bremsekraft nok til å aktivere ABSen! Vel verdt litt ettertanke for de som kjører på tyske motorveier med bilen full av feriebagasje. Nå skal det legges til at Mondeoen var den av testbilene som hadde flest kilometer på telleren, men bremsene skal tåle mer enn dette med 20.000 km! Ytelser & forbruk Vectra har den beste kombinasjonen motor og gearkasse. Selv om utvekslingen er forholdsvis lang, er motoren akselerasjonsvillig i alle gear, noe som blant annet skyldes at den har det høyeste dreiemomentet blant testbilene. Den sterke motoren i kombinasjon med en lettsjaltet gearkasse gjør denne drivlinjen til vår favoritt. Marea kommer som en god nummer to. Den henger ikke helt med Vectra i akselerasjon og må faktisk se seg slått av Xantia ved akselerasjon i fart, men den presise og lettsjaltede gearkassen i kombinasjon med en akselerasjonsvillig motor, gjør Marea til en bil det er lett å leve med. Mondeo har en forholdsvis kort utveksling, men Fords 1,8-liter er lite akselerasjonsvillig og det blir vel mye sjalting. Den ligger riktignok foran Xantia ved akselerasjon på høye turtall, men blir kraftig slått ved akselerasjon i femtegearet. Det hjelper lite et gearskiftet er behagelig. Xantia har den svakeste motoren og det minst presise gearskiftet. Dårlig akselerasjon på høye turtall straffer motoren kraftig, men den gode fleksibiliteten på mellomregisteret imponerer. Ved behov for akselerasjon vil det enkelte ganger lønne seg å motstå fristelsen til å hente et lavere gear. Det krever tilvenning. Ikke overraskende endte Vectra opp med testens laveste bensinforbruk. En lang utveksling lønner seg hvis motoren i tillegg har dreiemoment nok til å dra uanstrengt i femtegearet. Også Marea drar femtegearet uten problemer, men den korte utvekslingen gir høyere forbruk. Mondeo har overraskende lavt forbruk med tanke på den korte utvekslingen og hyppig bruk av fjerdegearet. Xantias 8 ventiler ville ha mest bensin, til tross for lang utveksling. Pris & utstyr Mondeo og Vectra er likeverdige når det gjelder utstyr. Mondeos antispinnregulering kommer som et lite pluss, men til gjengjeld er ettermarkedet allerede overbelastet av brukte Mondeo stasjonsvogner. Mondeo-eierne må derfor regne med et litt større verditap enn Vectra-eierne. Forskjellen mellom de to er imidlertid minimal og Opels satsing på firmabilmarkedet vil nok på sikt gjøre sitt til at det etterhvert også blir mange brukte Vectra stasjonsvogner til salgs. LES VIDERE:
|