Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Peugeot 306 - Renault Mégane Scénic - Suzuki Baleno 4WD - Toyota Corolla BILTEST: Hvem lager de beste stasjonsvognene, franskmenn eller japanere? Vi la ut på veien for å finne det ut. Hvilket flagg vi heiste etter gjennomført test? Det har i alle fall rødt og hvitt i seg. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 12 - 1997. Fire biler, tre av dem koster like under 200.000 kroner, mens en har en prislapp på drøyt 210.000 kroner. En skulle tro at det i 1997 kunne være mulig for bilprodusentene å unngå de helt store blemmene, men som du vil se er det bare en som slipper helt fri denne gangen. Plass I de tre konkurrentene er det overraskende lite som skiller. Benplassen i baksetet er omtrent identisk i de tre. Baleno har merkbart smalere kupé, noe som gjør det trangt for tre voksne i baksetet. Takhøyden i 306 og Baleno er bare sånn akkurat, mens den i Corolla er nesten overdrevent god. Corollas kupé virker betydelig rommeligere enn de to konkurrentenes, blant annet på grunn av meget store vindusflater, men også på grunn av utstrakt bruk av lyse farger. De fleste som kjøper stasjonsvogn, gjør det på grunn av den fleksible bagasjeromløsningen. Og på dette området vil ingen av de fire testbilene skuffe noen, men selv om likhetene dominerer, er det også noen forskjeller. For å begynne med Scénic igjen; ved at du enkelt kan vippe frem eller ta ut hele baksetet, har den en større fleksibilitet i bruken av bagasjerommet. Baksetene i vår testbil kunne dessuten skyves ca 16 cm forover – en løsning som inngår sammen med rom i gulvet foran baksetene og vinkeljustering av bakseteryggene i Flexi-pakke til 2.900 kroner – noe som ga akseptabel plass til baksetepassasjerer samtidig som det øker bagasjevolumet betraktelig. Det som skiller Scénic mest fra de tre konkurrentene, er den store høyden i baklukeåpningen. Den er hele 19 cm høyere enn i Baleno og 6 cm i Corolla, men Corolla har en vesentlig smalere lukeåpning enn Scénic. 306 har det ryddigste bagasjerommet av de ordinære stasjonsvognene. Med liggende støtdempere og torsjonfjærer, er hjulkassene smale og bagasjerommet har en minste bredde på 114,5 cm, mot 93,0 og 96,0 i henholdsvis Baleno og Corolla. I 306 og Corolla vipper du frem sitteputen før du legger ned bakseteryggen og får dermed god høyde i hele bagasjerommets lengde. I Baleno vipper du bare bakseteryggen oppå sitteputen, og får likevel et tilnærmet flatt gulv, men med noe dårligere takhøyde i forkant. I Baleno er gulvet i bagasjerommet utnyttet maksimalt med smårom. Den har til og med en liten bøtte plassert midt i reservehjulet. Også i Corolla er det smårom i gulvet, men for små til at de kan utnyttes til noe fornuftig. I 306 er gulvet helved – reservehjulet ligger under bagasjerommet – og Peugeot har i stedet utnyttet plassen i sidene bak hjulhusene til å lage to praktiske og rommelige rom. I Scénic er det smårom under i sidene bak hjulhusene og i gulvet foran baksetene. Førerplassen Scénic har en rommelig og tiltalende førerplass, men varmeapparatbetjeningen er for lavt plassert og rattet ligger litt vel mye. «Varebil»-rattet gjør at det i krappe svinger er vanskelig å unngå å bytte grep på rattet. Sittekomforten er god, men vi ønsker litt bedre sidestøtte i førersetet. I Corolla er det lyst og innbydende, og også førerplassen virker rommeligere enn den faktisk er. Men bevares, her er det god plass til bena og masse takhøyde. Alle betjeninger er godt organisert og skal vi ønske noe, må det være regulering av sitteputens vinkel for enda litt bedre lårstøtte. Også her er høyderegulering av sitteputen standard. En detalj Toyota bør få gjort noe med i Corolla, er speilet på førersidens solskjerm. Det er irriterende og bør enten fjernes eller kunne dekkes til. 306 har den beste sittestillingen. God lårstøtte, god støtte til ryggen og god sidestøtte gjør at alle i testlaget fant seg godt til rette bak rattet i 306. Som alle de andre, har den høyderegulering av rattet. Høyderegulering av setet er også standard her. 306 virker trang, spesielt i forhold til Scénic og Corolla, noe som delvis skyldes at Peugeot har valgt mørke interiørfarger, men også at det er litt lite benplass og tett mellom pedalene. Komfort Peugeot og Renault har valgt to forskjellige oppskrifter for innstilling av fjæring og demping. Selv om de er forskjellige, blir sluttresultatet svært så likt. Mens Scénic takler de små og skarpe ujevnhetene og grovt veidekke meget godt, er litt fastere og kan virke litt urolig over større ujevnheter, reagerer 306 stikk motsatt. Den flyter meget behagelig over de store ujevnhetene, men til gjengjeld merker du små og skarpe ujevnheter og vibrasjoner fra grovt veidekke mye bedre. Støynivået i de to er også nokså likt, med påfallende mye motorstøy på toppen av turtallsregisteret. Scénic er den eneste av de fire testbilene som får anmerkning når det gjelder varmeapparatet. Ved start av kald motor tar det rett og slett for lang tid før det blir varmt. Baleno er taperen når det gjelder komfort, og den er til de grader langt etter. Fjæringen er alt for fast og det slamrer og slår i støtdemperfestene ved kjøring på ujevn vei. Og da snakker vi ikke om vei av ekstremt dårlig standard, men en standard som er normal for norske fylkesveier. Her får du virkelig kontakt med veien og går ikke glipp av hverken grov asfalt eller store og små ujevnheter. Fjæringen stemmer bedre når du får last i bilen. Med fire voksne ble fjæringskomforten bedre og slamringen fra støtdemperfestene ble også borte. Men Baleno har vesentlig høyere støynivå og mer intenst lydbilde enn de tre konkurrentene. Det er mye 70-tallslyd i denne bilen. Du vil sannsynligvis ikke fryse i Baleno. Varmeapparatet er effektivt. Kjøreegenskaper Under våre bremsetester blokkerte bakhjulene samtidig med forhjulene, noe som ikke skal forekomme. Med en gang bakhjulene blokkerer, er du nemlig på kanten til snurring. Dessverre er dette et fenomen vi har opplevd på alle biler med denne typen firehjulsdrift. Og teorier om at forhjulene her skal dra med seg bakhjulene og omvendt og dermed fungere som et antiblokkeringssystem, stemmer ikke i praksis. Balenos bremser går på svært hardt og krever en fintfølende høyrefot for å kunne bremses optimalt. Ved panikkbremsing er det nesten umulig å unngå blokkerte hjul. På vinterføre vil Baleno med firehjulsdrift garantert ha bedre fremkommelighet enn de tre konkurrentene, men med det systemet Suzuki bruker, er kjøreegenskapene ikke optimale. 306 er den som fungerer best på området kjøreegenskaper. Den henger med Baleno når det gjelder veigrep og stabilitet i sving både med og uten last, har nydelige bremser som er lette å dosere og som bremses helt på grensen til at ABSen kobler inn. Styringen er presis og gir god kontakt med veien. Scénic henger ikke helt med Baleno og 306 i svingene. Spesielt med last merker du at tyngdepunktet er ganske høyt og den blir litt myk når den presses hardt i sving. Litt lavere dekk ville sikkert påvirke kjøreegenskapene i riktig retning. Vår testbil var en 97-modell og derfor uten ABS-bremser. Uten ABS går bremsene hardt på og det er vanskelig å oppnå korte bremsestrekninger uten å blokkere hjulene. Scénic med ABS vil derfor oppnå kortere bremselengde enn vårt testresultat viser. Corollas gode fjæringskomfort straffer seg når vi kommer til kjøreegenskaper. Styringen er kontant og gir god kontakt med veien, og ved normal svingkjøring merker du at Corolla er litt myk bak, men det oppstår ingen problemer. På dårlig vei brukes fjæringsveien opp, og når du bunner fjæringen i sving, har bilen en tendens til å bli litt ustabil. Det er likevel først i en kritisk unnamanøver at den myke fjæringen blir problematisk, og med fire voksne i bilen er den allerede så veik i bakstillingen at den slipper. Vi kjørte uten bagasje. Med bagasje blir bilen definitivt for veik bak, og for å fungere skikkelig som stasjonsvogn, må Corolla stives opp. Ytelser & Forbruk Balenos 100-hester er den som ligger nærmest Corolla i effekt, og motoren føles akselerasjonsvillig. Det er likevel tydelig at firehjulsdriften koster. Som du ser av akselerasjonstallene, er ikke 100-hesteren kvikkere enn de franske 90-hesterene hverken fra stillestående eller ved akselerasjon fra lave turtall. Forbruksmessig rimer ikke våre høyst uoffisielle forbruksmålinger helt med de forbrukstallene fabrikken oppgir. Vår erfaring er nemlig at Baleno bruker litt mer bensin enn Corolla. Større friksjon på grunn av firehjulsdriften er en naturlig forklaring på det. Både Peugeots og Renaults motorer har merkbart mer mekanisk støy enn de to japanske motorene. Men selv om det er enkle motorer med 8 ventiler – begge de japanske motorene har 16 – henger de godt med når det gjelder både akselerasjon og trekkraft. Spesielt Scénic som veier drøyt 100 kg mer enn konkurrentene, imponerer. Med fire voksne i bilen må du riktignok ned i fjerdegear litt hyppigere enn i de tre konkurrentene, men med den beste gearkassen av de fire, er det knapt noe en reagerer på. Peugeot har det definitivt dårligste gearskiftet, men vi har en mistanke om at en justering vil hjelpe mye. Heller ikke Balenos gearskift imponerte. Pris & Utstyr 306 har også en påkostet utstyrspakke med det meste av sikkerhetsutstyret på plass, men vi savner hodestøtte og trepunktsbelte på den midterste plassen i baksetet. Peugeot kan nå tilby sidekollisjonsputer, noe som i 306 koster 2.800 kroner. Utstyr som fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser, elektrisk regulering av sidespeilene og høyt bremselys er standard. Corolla har i store trekk samme utstyrspakke som 306, men har i tillegg trepunktsbelter og hodestøtter på den midterste plassen i baksetet. Vår testbil var ikke utstyrt med sidekollisjonsputer, men fra november ble dette standard i Corolla. På minussiden noterer vi at elektriske vindusheiser ikke inngår i utstyrspakken, og du får heller ingen turteller. Baleno er velutstyrt med sentrallås, elektriske vindusheiser, elektrisk regulering av sidespeilene, oppvarmede forseter, to kollisjonsputer, lyktespylere og høyt bremselys. Men vi savner ABS-bremser og hodestøtte og trepunktsbelte på midtplassen i baksetet. Skulle vi velge mellom ABS-bremser og firehjulsdrift, ville valget, av sikkerhetshensyn, være enkelt. ABS er et vesentlig bidrag til å øke sikkerheten, men det er bare tilgjengelig i kombinasjon med 1,8-liters motor med 121 hk. Da blir prisen 219.900 kroner. LES VIDERE:
|